Drika Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Hallo allemaal, Afgelopen zaterdag bleven er ineens 3 controlelampjes branden, van de ABS, een autootje met slip eronder en een auto op een helling (ROod). Net bij de Kia dealer geweest, denkt dat de abs computer stuk is. Nieuwe computer moet uit Korea komen, gaat weken duren, maar volgens dealer kan ik er gewoon zonder problemen mee op vakantie. Auto is 4 weken oud(nieuw). Eigenlijk ben ik een beetje huiverig om ermee op vakantie te gaan, is dat niet gevaarlijk? Heeft toch met het remsysteem te maken? Wie heeft advies? Of moet ik gewoon een andere nieuwe vergelijkbare auto voor vakantie eisen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seek123 Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Vraag de dealer in ieder geval een door hem ondertekende schriftelijke verklaring met zijn diagnose, advies en oplossing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Ga even naar een echte dealer.. Het is absurd dat een dealer je met een ABS error op vakantie durft te sturen. Ik denk ook niet dat KiaMNL hier accoord mee zou gaan. Idioot gewoon. Ik zie Amersfoort als w.p, rij eens langs Houten of IJsselstein voor sec. Opinion. (Top 10 Houten, en platinum dealer IJsselstein.) Laat even weten hoe het verder gaat.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Laten we het even vanuit technisch oogpunt bekijken voordat de blinde paniek bij iedereen uitbreekt. Wat doet ABS? Als je hard remt op een natte of gladde ondergrond (dus bij regen of sneeuw) loop je de kans dat de wielen blokkeren. De wielen staan dan stil terwijl de auto op de ondergrond doorschuift. Op dat moment kan je naar links of rechts sturen maar de auto gaat gewoon rechtdoor. Stel dus dat je op een besneeuwde weg een lantaarnpaal op je af ziet komen en je trapt op de rem (in een reflex) en je gooit het stuur om, schuif je gewoon rechtdoor richting lantaarnpaal. ABS voorkomt die blokkerende wielen door de remmen pulserend aan te sturen, de wielen blokkeren dus niet zodat je auto bestuurbaar blijft. Bij mij kickt met name de ABS er wel eens in tijdens de winter. Is het van levensbelang? ABS is pas sinds de jaren '90 gemeengoed, daarvoor was het eigenlijk alleen op dure Mercedessen leverbaar. Als je gewoon normaal rijdt, en de weersomstandigheden zijn niet abnormaal, zal de ABS vrijwel nooit inkicken en kan je dus vrij zorgeloos op vakantie, mits je niet naar Groenland of Siberië gaat. Met een kapotte ABS werkt je remsysteem namelijk wel gewoon. Verder: het autootje met de slip er onder is de anti slip controle en als je niet als Schumacher optrekt of regelmatig in de modder baggert, loopt dat ook wel los. Het laatste is de hill descent en daar kan je ook wel zonder. Vervelend die kermisverlichting? Ja. Levensbedreigend en in blinde paniek in de rondte rennen, de haren uit het hoofd trekkend: nee. Het is overigens maar zelden de computer maar vaak meer sensortje, bedrading, connectortje e.d. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ysie Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 ABS kan je leven wel redden. Is dat ene moment op die 1 seconde dat je hem nodig hebt. Gewoon meerijden ja, op reis meegaan??????? Veiligheid heeft voor mij prioriteit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kialoog Posted July 11, 2011 Share Posted July 11, 2011 Klinkt bekend. Nog niet zolang geleden bij mijn (ex)Chevy zelfde probleem. ABS computer/ sensor vervangen (zat trouwens verwerkt in de A-style bestuurderskant,rare plek en omdat ik de eerste was hiermee was het een ware zoektocht voor de garage, is ook druk gebeld en gefaxt hierover met een techneut en ook wel een duur klusje net buiten de garantie natuurlijk) maar dit terzijde. Werd mij toch afgeraden om b.v. de vakantie met veel bergritten te maken, dus toch maar even zekerheid in deze. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drika Posted July 12, 2011 Author Share Posted July 12, 2011 Dank voor de reacties. Wij gaan wel de bergen in (Italie) dus....... Sensortje is het niet volgens de dealer, het systeem kon niet eens gereset worden zeiden ze terwijl dat normaal altijd mogelijk is. Ik lees ook dat er 18% minder ongelukken door ABS zijn, dus ja, met 3 kids achterin, ik twijfel toch heel erg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
smetjesmee Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Dank voor de reacties. Wij gaan wel de bergen in (Italie) dus....... Sensortje is het niet volgens de dealer, het systeem kon niet eens gereset worden zeiden ze terwijl dat normaal altijd mogelijk is. Ik lees ook dat er 18% minder ongelukken door ABS zijn, dus ja, met 3 kids achterin, ik twijfel toch heel erg. Geen risico's nemen en vervangwagen vragen... op hun kosten natuurlijk! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
scorpioshuma Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Laten we het even vanuit technisch oogpunt bekijken voordat de blinde paniek bij iedereen uitbreekt. Wat doet ABS? Als je hard remt op een natte of gladde ondergrond (dus bij regen of sneeuw) loop je de kans dat de wielen blokkeren. De wielen staan dan stil terwijl de auto op de ondergrond doorschuift. Op dat moment kan je naar links of rechts sturen maar de auto gaat gewoon rechtdoor. Stel dus dat je op een besneeuwde weg een lantaarnpaal op je af ziet komen en je trapt op de rem (in een reflex) en je gooit het stuur om, schuif je gewoon rechtdoor richting lantaarnpaal. ABS voorkomt die blokkerende wielen door de remmen pulserend aan te sturen, de wielen blokkeren dus niet zodat je auto bestuurbaar blijft. Bij mij kickt met name de ABS er wel eens in tijdens de winter. Is het van levensbelang? ABS is pas sinds de jaren '90 gemeengoed, daarvoor was het eigenlijk alleen op dure Mercedessen leverbaar. Als je gewoon normaal rijdt, en de weersomstandigheden zijn niet abnormaal, zal de ABS vrijwel nooit inkicken en kan je dus vrij zorgeloos op vakantie, mits je niet naar Groenland of Siberië gaat. Met een kapotte ABS werkt je remsysteem namelijk wel gewoon. Verder: het autootje met de slip er onder is de anti slip controle en als je niet als Schumacher optrekt of regelmatig in de modder baggert, loopt dat ook wel los. Het laatste is de hill descent en daar kan je ook wel zonder. Vervelend die kermisverlichting? Ja. Levensbedreigend en in blinde paniek in de rondte rennen, de haren uit het hoofd trekkend: nee. Het is overigens maar zelden de computer maar vaak meer sensortje, bedrading, connectortje e.d. Ik heb even je complete bericht ge-quote, omdat er op meerdere plekken dingen staan die niet volledig waar hoeven te zijn: ABS kan ALTIJD levensreddend zijn....is het niet jouw leven dan wel dat van de persoon die zich in de baan van jouw auto begeeft. Ook op droog wegdek kan een noodstop noodzakelijk zijn en dan is ABS erg prettig om te hebben. Onschuldig voorbeeld: Ook al rij je maar 100 km/h op de duitse autobahn of over de veluwe.....dat hertje (nee die kijkt niet of hij over kan steken)richt grote schade aan aan je auto en op tijd stilstaan red je niet....maar kun je uitwijken dan red je mogelijk levens met je ABS. Minder onschuldig voorbeeld: Je rijd 50 km per uur langs een veldje in een woonwijk en een kind holt achter vlieger aan (Kennen we hem nog die reclame van toen nog Veilig Verkeer Nederland ??).....had je maar ABS gehad dan had je het kind kunnen ontwijken !! Vergelijk het met je airbag....wil jij zonder rijden ? Heb je toch ook nooit nodig als je rustig rijd en geen ongeluk maakt ? Zat er vroeger ook nooit op. Deze veiligheidsmiddelen zijn niet zaligmakend...met ABS, 4WD en alle andere opties kun je nog steeds ongelukken krijgen door gladheid en onvoorzichtig rijgedrag, maar als je normaal rijd helpen ze wel en moeten dus werken. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Als je zo redeneert, kan je beter thuisblijven. Als je niet de deur uitgaat kan er namelijk ook niets gebeuren, hardstikke veilig is dat. Er wordt gewoon de laatste tijd veel te veel gerekend op dit soort voorzieningen. Moet iemand die een 4WD auto heeft ook maar thuis blijven als de boel door een elektronische storing maar 2WD heeft? Want: "als je normaal rijd helpen ze wel en moeten dus werken". Moet iemand waarvan zijn auto geen ABS heeft (bijv. oudere auto) maar niet op vakantie gaan? Dit soort dingen staat gewoon niet in verhouding tot het (eventuele) risico wat je loopt als iets er niet op zit/stuk is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ysie Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Als je zo redeneert, kan je beter thuisblijven. Als je niet de deur uitgaat kan er namelijk ook niets gebeuren, hardstikke veilig is dat. Er wordt gewoon de laatste tijd veel te veel gerekend op dit soort voorzieningen. Moet iemand die een 4WD auto heeft ook maar thuis blijven als de boel door een elektronische storing maar 2WD heeft? Want: "als je normaal rijd helpen ze wel en moeten dus werken". Moet iemand waarvan zijn auto geen ABS heeft (bijv. oudere auto) maar niet op vakantie gaan? Dit soort dingen staat gewoon niet in verhouding tot het (eventuele) risico wat je loopt als iets er niet op zit/stuk is. We spreken hier wel over de veiligheid van de bestuurders, passagiers en om maar te zwijgen van derden. Als jou mening is van ABS of niet rijden maar is jou beslissing maar anderen opzadelen met onveilig rijden gaat er een beetje over. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat door mijn uitspraken mensenlevens verwoest kan worden. Je praat van vroeger hadden we dat ook niet, ja vroeger reden ze met paard en kar, vroeger bestonden de pc ook niet, vroeger telt niet wij zijn 2011 en de systemen die nu bestaan is omdat we uit ons fouten van vroeger geleerd hebben!!!!!! Wie zegt dat er niets mis kan gaan is te positief ingesteld. Ik ben geen autohersteller maar wat als het probleem van de ABS ook op de een of andere manier je remmen doet begeven, met de techniek vandaag weet men nooit . als je niet weet hoe en wat is het gevaarlijk om zo uitspraken te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
elmerblues Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 maar wat als het probleem van de ABS ook op de een of andere manier je remmen doet begeven, met de techniek vandaag weet men nooit . als je niet weet hoe en wat is het gevaarlijk om zo uitspraken te doen. Ik weet wel hoe en wat. Ik weet hoe remsystemen werken. Ik weet hoe auto's in elkaar zitten itt sommige anderen hier. Een storing in de ABS computer laat NOOIT je remmen begeven. Je kan wel allemaal ongefundeerde dingen lopen gillen over gevaarlijk zus en zo...maar om je te citeren: als je niet weet hoe en wat is het gevaarlijk om zo uitspraken te doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ysie Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Ik weet wel hoe en wat. Ik weet hoe remsystemen werken. Ik weet hoe auto's in elkaar zitten itt sommige anderen hier. Een storing in de ABS computer laat NOOIT je remmen begeven. Je kan wel allemaal ongefundeerde dingen lopen gillen over gevaarlijk zus en zo...maar om je te citeren: als je niet weet hoe en wat is het gevaarlijk om zo uitspraken te doen. Jij weet perfect dus waar je aan begint, jij kies voor je eigen wat je dan doet. Je vindt je wagen ook onveilig rijden door het stuurprobleem, is lastig om daarmee op vakantie te gaan. Is ook onveilig maar jij kiest er voor niemand zal je zeggen ja doe maar of doe dat niet. Als de remmen niet begeven zoals je zegt (zal wel waar zijn )is op eerste gezicht perfect doenbaar maar dan moeten ze zelf kiezen wat ze doen maar je mag niet duwen en jou mening verkondigen. Dat ene moment zou juist op reis moeten gebeuren?????? Ik zet geen kwaad bloed hoor, is goed bedoeld van ons allebei . Over 1 ding ben ik jaloers op jou, jij hebt jouw wagen al en mag er mee op reis en ik niet ik rij met een vervangwagen kia Soul. In elk geval aan iedereen prettige reis gewenst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sjölp Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Nu niet voor het één of ander, maar leg mij eens het verschil uit tussen met de auto op reis gaan en thuis in de omgeving rondrijden?. Er gebeuren meer ongevallen in een straal van 10 km rond de eigen woning dan daar buiten. Dus als je zegt 'niet mee op vakantie vertrekken' moet je ook (zelfs zeker) zeggen 'totaal niet meer mee rondrijden tot het euvel hersteld is'. En voor al die mensen die een auto zonder ABS hebben: mooi in de garage laten staan en enkel op zaterdag er uit halen om hem te poetsen Er zijn mensen die met een bandenprofiel van 3 mm en minder blijven rondrijden. Die zijn een veel groter gevaar voor andere weggebruikers dan diegene die geen ABS hebben (tenzij die ook met 'kletskoppen' rondrijden ) Dit alles enkel maar om zeggen dat je niet alles in het absurde moet trekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Ik zie hier opmerkingen voorbij komen die kant nog wal slaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Ik zie hier opmerkingen voorbij komen die kant nog wal slaan Nou Jantje kom er maar in dus. Zelf vind ik dat je een gezin niet op vakantie kunt sturen met brandende rem-controle lampjes bij een auto van nog geen 4 wk oud. Ik weet 100% zeker dat KiaMNL dat ook niet zou willen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Nou Jantje kom er maar in dus. Zelf vind ik dat je een gezin niet op vakantie kunt sturen met brandende rem-controle lampjes bij een auto van nog geen 4 wk oud. Ik weet 100% zeker dat KiaMNL dat ook niet zou willen. Dat ben ik deels met je eens. Maar elk remsysteem is tegenwoordig dusdanig ontworpen dat als dat soort systemen uitvallen het remsysteem nog steeds ruim voldoet aan alle gestelde eisen. Oftewel als er wat gebeurd en je wielen mochten blokkeren dan kan je nog steeds net als vroeger in je ford capri of volkswagen golf 1 pompend remmen en er is niks aan de hand en het zal ook zeker niet gebeuren dat de auto ineens niet remt. Ik zou het vanuit de dealer/kiaNL gezien netter van hun vinden als ze deze mensen een volledig werkende kia sportage demo meegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Timo0103 Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Gewoon lekker op vakantie gaan. De remwerking blijft hetzelfde en vroeger had bijna niemand ABS en kwamen we ook gewoon terug van vakantie. Beetje overdreven reacties allemaal zeg. ABS is een hulpmiddel en geen essentieel onderdeel van het remsysteem. Geniet lekker van je auto en vakantie en laat je niet gek maken. Prima reactie van de dealer overigens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigwade Posted July 12, 2011 Share Posted July 12, 2011 Gewoon lekker op vakantie gaan. De remwerking blijft hetzelfde en vroeger had bijna niemand ABS en kwamen we ook gewoon terug van vakantie. Beetje overdreven reacties allemaal zeg. ABS is een hulpmiddel en geen essentieel onderdeel van het remsysteem. Geniet lekker van je auto en vakantie en laat je niet gek maken. Prima reactie van de dealer overigens. Dit ga je serieus toch niet menen ? Dat ABS zit vast aan de rest van de "compu rem rommel" en niet alleen aan ABS. Niks met lampjes-aan auto op vakantie....... Elke gek die er anders over denkt is idd gek. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Timo0103 Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Dit ga je serieus toch niet menen ? Dat ABS zit vast aan de rest van de "compu rem rommel" en niet alleen aan ABS. Niks met lampjes-aan auto op vakantie....... Elke gek die er anders over denkt is idd gek. Dit meen ik wel degelijk serieus, Abs zit inderdaad verbonden met de rest van de Hulpmiddelen. De auto blijft verder normaal functioneren hoor. Let wel, vroeger hadden we deze luxe hulpmiddelen niet en gingen we ook gewoon op vakantie. We raken verwend. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Woeper Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Denk eens aan de verzekering, als je bij een ongeval betrokken raak , al dan niet jou eigen schuld, dan kan je goed de klos zijn, ze zullen altijd gaan zoeken of het gebrek aan je auto het ongeval minder erg had kunnen zijn, zo ja dan kan je mogelijk zelf een deel zelf gaan betalen, al dan niet aan de tegen partij. En geloof me, zelf heb ik jaren geleden zelf bij een ongeval betrokken geweest, het was niet mijn schuld, maar de tegenpartij blijf graag graven tot ze wat tegen je hebben gevonden, om er maar een percentage af te mogen halen. Dus voorkomen is beter dan genezen. Gewoon naar een dealer gaan en vraag om dezelfde auto om mee op vakantie te kunnen, willen ze niet meewerken neem dan contact op met Kia Nederland. Raadpleeg voor alle zekerheid je verzekering als je met een bruikleen / vervangende auto mee op vakantie gaat, hoe en wat met je verzekering. Succes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ronnie Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Als er door Kia NL over het wijzigen van softwareinstellingen voor de stuurbekrachtiging negatief geoordeeld wordt omdat, (knip en plak uit deze posting http://www.kiaclub.nl/topic/5679-let-op-stuurbekrachtiging-sportage-2010/ ) "De hedendaagse software aan boord van een auto is bijzonder gecompliceerd en systemen grijpen op allerlei manieren op elkaar in. Zo communiceren de diverse computers aan boord intensief met elkaar en dient goed bekeken te worden wat de gevolgen zijn van het manipuleren van de instellingen in systeem A op de reacties in systeem B" lijkt mij enig voorbehoud om aan een rit van 3000 km te beginnen met dit soort meldingen op je dashboard wel op zijn plaats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Nog nooit zoveel ongefundeerde, niet op kennis geschoeide onzin gezien en gehoord,als in deze topic. Verder geen commentaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ysie Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 Nog nooit zoveel ongefundeerde, niet op kennis geschoeide onzin gezien en gehoord,als in deze topic. Verder geen commentaar. Is beter zo dat je geen commentaar meer geeft, . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
van.bemmelen Posted July 13, 2011 Share Posted July 13, 2011 [quote name='Ysie' timestamp='1310574649' post='6417 Is beter zo dat je geen commentaar meer geeft, . Deze opmerking hoort ook onder de categorie 'onzin',verder geen commentaar. :adanku: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts