waggie Posted July 20, 2011 Share Posted July 20, 2011 Hoi Allemaal, Ik heb vandaag mijn picanto volgegoooid en mijn boordcomputer geeft aan dat ik maar 450 km kan rijden met een volle tank. Ik weet dat toen ik hem de vorige keer volgooide dit wel weer was (geloof 600 ongeveer). Na een stukje te reden te hebben bleef hij bij 450 - de aantal gereden km. Weet iemand waar dit opgebasseerd word? Vind dit erg weinig op een volle tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted July 22, 2011 Share Posted July 22, 2011 Weet je wel zeker dat je 'm helemaal vol hebt getankt? Ik bedoel; bij 5 liter minder dan helemaal vol tanken, staat de wijzer nog op vol. De 450 km die de meter aangeeft dat je nog kunt rijden is bij onze Picanto boordcomputer niet gebaseerd op je rijstijl, maar op een vast ingestelde waarde km/l die je met de resterende tankinhoud zou moeten kunnen rijden. Ik heb bij anders boordcomputers wel meegemaakt dat de nog af te leggen afstand afhangt van je actuele verbruik. Dus als je dan rustig rijdt, kan die af te leggen afstand ook meer worden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
waggie Posted July 22, 2011 Author Share Posted July 22, 2011 Ja, ik weet zeker dat hij helemaal volgetankt is. Het rare is ook dat ik nu 120 km op de volle tank gereden heb, bij de meter staat hij nog helemaal bovenaan ( weet dat die vrij lang boven aan blijft staan, dus vind ik niet raar) Maar de boardcomputer geeft ook aan dat ik nog maar 330 km kan rijden. Dus dat veranderd ook niet... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Gisteren volgetankt tot 't over de rand liep . Daarna gaf de boordcomputer aan dat ik nog 611 km zou kunnen rijden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fragger Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Kan ik dat ook zien op mijn picanto? Hoeveel hij dus inschat wat ik kan rijden? Groet Hans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frietbakker Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 Gisteren volgetankt tot 't over de rand liep . Daarna gaf de boordcomputer me een reprimande . Kan ik dat ook zien op mijn picanto? Hoeveel hij dus inschat wat ik kan rijden? Groet Hans Als 'ie het kan is het een kwestie van een paar keer op het reset knopje van de dagteller te drukken totdat de BC het aangeeft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sportagent1 Posted September 14, 2011 Share Posted September 14, 2011 het kan zijn dat ie de reservetank niet meerekend, dus dat ie de te rijden kilometers weergeeft tot je weer moet tanken volgens het systeem Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spock Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Ik denk dat de BC de laatste afstand onthoud ( heb ik op gelet bij tanken) toen je hem gereset hebt, ik kan me niet voorstellen dat de BC een waarde aan kan geven hoeveel je nog kunt rijden als je de tank volgegooid hebt. Dan zou het zijn,dat er een vaste waarde van het verbruik zou zijn en die is er niet omdat het verbruik constant verschilt door soort ritten, snelheid enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Marcvane86 Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Mijn teller geeft altijd aan na voltanken 452km te gaan. Ik rijd er gemiddeld 520-540 mee verder kom ik echt niet want op lucht rijden vond ie niet leuk merkte ik wel. Marc Ik denk dat de BC de laatste afstand onthoud ( heb ik op gelet bij tanken) toen je hem gereset hebt, ik kan me niet voorstellen dat de BC een waarde aan kan geven hoeveel je nog kunt rijden als je de tank volgegooid hebt. Dan zou het zijn,dat er een vaste waarde van het verbruik zou zijn en die is er niet omdat het verbruik constant verschilt door soort ritten, snelheid enz. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jantje.2 Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 ik kan me niet voorstellen dat de BC een waarde aan kan geven hoeveel je nog kunt rijden als je de tank volgegooid hebt. Dan zou het zijn,dat er een vaste waarde van het verbruik zou zijn en die is er niet omdat het verbruik constant verschilt door soort ritten, snelheid enz. Leg uit? Men neemt een computer (die verdomd goed kunnen rekenen om een of andere reden..) voert daar in hoeveel liter erin een tank gaat, als variabele waardes neemt men het gemiddelde verbruik wat hij zelf geregistreerd heeft, het actuele verbruik en als klap op de vuurpeil krijgt hij nog een signaal binnen van de tankvlotter die een percentage vulling van de brandstof tank aangeeft. Tadaaaaa de BC kan hier vrij goed mee uitrekenen (nee niet 100 procent nauwkeurig) hoeveel km jij ongeveer kan rijden op die tank. Enkele voorbeeldjes: Heuvel af in frankrijk bleef die teller wel 10 kilometer lang op dezelfde waarde staan. Berg op had ik nog geen kilometer gereden en er was 3km af gegaan van de waarde. Ook op een vlakke weg gaat er nooit precies elke kilometer één kilometer van de teller af. Soms rij je 1,5km, soms slechts 700 meter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bigmac Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Misschien zijn er simpelere (zoals in mijn 1.0 comfort Picanto) en uitgebreidere (zoals in de style pack) die ook temperatuur bv aangeeft. Mijn BC stond dus op 611 km mogelijk te rijden op maandavond en sindsdien heb ik 190 km gereden (verbruik 4,5 L/100 km) en kan ik volgens de BC nog 421 km rijden op deze tank (dus samen nog steeds 611 km!) Ik denk dat bij mijn bc het gem. verbruik een vaste waarde is t.o.v. het benzinelevel in de tank. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spock Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Mijn teller geeft altijd aan na voltanken 452km te gaan. Ik heb nog maar 1x getankt maar die van mij geeft ook 452km aan, en de tank zit helemaal vol. En @ Jantje.2, inderdaad hij kan met een gemiddeld verbruik en aantal liters rekenen,niet met het actueel verbruik want ik heb nog geen meter gereden bij de pomp als ik hem reset. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
spock Posted September 15, 2011 Share Posted September 15, 2011 Kon het vorige niet meer bewerken, maar nog even dit: hoe zuinig ik ook rijd de kilometers die ik nog kan rijden worden niet méér, maar minder, ik bedoel als ik de vorige rit bv. 1:14 heb gereden en ga nu naar de 1:17 worden de kilomters niet méér. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franco49 Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Ik haal dit oude Topic weer even naar boven omdat ik sinds eergisteren getankt te hebben de boordcomputer , aangaf nog te rijden op de tank een 400 km , terwijl ik vol getankt te hebben en zeker een 600 km kan rijden ! Is de boordcomputer te resetten of eventueel bij de Kia garage? of is er wat anders aan te doen ? Nu na een 300 km gereden te hebben gaf het aan 140 km nog te rijden terwijl de brandstofmeter nog niet half leeg aangeeft ! graag raad hoe of wat ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franco49 Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Henk Smit , ik denk dat je het niet goed hebt begrepen , eerst was de brandstofmeter en boordcomputer goed , maar na dat ik nu getankt heb gaf de brandstofmeter aan van vol , maar de boordcomputer gaf aan dat ik nog een 400 km of zo kon rijden op de volle tank , dit heeft niks te maken met kouder weer of zo er klopt gewoon iets niet met het systeem , dus mijn vraag was wat kan ik hier aan doen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oude Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Heb net als BigMac getankt tot overlopen(foei,dom), daarna 740 km gereden en weer getankt, 35,99ltr. Bij mij begint het wijzertje van he niveau te bewegen bij ongeveer 210-230 km en bc zegt dan nog ongeveer 500km tegaan. Auto is van sept. 2018. Heb alleen nog niet durven te rijden tot lampje gaat branden. Actie radius verbaast mij hogelijk. Haal gem. 1 op 19,5. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franco49 Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Oude , eigenlijk is het zelfde probleem wat ik heb , weet niet hoe het kan maar wat is de oplossing? ben je nog bij de Kia dealer geweest voor dit probleem ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oude Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Nee,niet bij dealer geweest. Vind het namelijk niet zo"n probleem. De gereden kilometers stijgen en op gegeven ogenblik zakken de te rijden kilometers natuurlijk. Als ik dan de twee getallen optel blijf ik rond de 700 km zitten. Het is natuurlijk niet de bedoeling om de tank zo vol te gooien en zo denken ze bij kia ook denk ik (veiligheid).Weet ook geen oplossing. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Murcielaygo Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Heb je al eens geprobeerd het verbruiksmeterje dat je zelf kunt resetten te resetten?Sowieso is mijn ervaring dat de actieradius het minst onbetrouwbaar is als je rijdt van lege tank naar lege tank.Als ik bijv. 7 liter bijvul (omdat ik weet dat ik een lange rit voor de boeg heb) duurt het soms wel 2 of 3 tankbeurten eer de boordcomputer weer wat aangeeft dat in de buurt van kloppend is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franco49 Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Murcielaygo , ja dat heb ik al diverse malen geprobeerd , ja mijn ervaring is ook dat de actieradius niet klopt , alleen mijn auto gebruikt tussen de 1/11- 1/12 , dus geen zuinige Kia Sportage en dat ook nog wel diesel !, ik denk dat ik deze week maar even bij de Dealer langs ga wat er eigenlijk aan de hand is en of dit een veelvuldig probleem is . Weet je ik erger mij gewoon aan zulke kleinigheden , wetende dat de boordcomputer nooit helemaal zuiver is , maar denk zoiets moet wel bij benadering kloppen . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oude Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Ben wel benieuwd wat de dealer gaat zeggen. Succes ermee. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franco49 Posted January 6, 2019 Share Posted January 6, 2019 Als ik ben geweest meld ik het hier op het forum . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franco49 Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Goedemorgen , ik ben bij de Kia dealer geweest en kreeg als antwoord dat de boordcomputer een indicatie was en dat die een 15/ 20 % kan afwijken (dus voor mij geen bevredigend antwoord) ik moest gewoon blijven doorrijden en na een paar keer getankt te hebben zou het vanzelf oplossen . dus er blijft mij weinig over . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oude Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Ik moet deze week tanken. Ik zal een aantal getallen zeer nauwkeurig voor je noteren en hier vermelden met mijn commentaar. Bovendien zijn een aantal dingen allemaal bij benadering. Tank zou zijn 35ltr. mijn tank is volgens mij minstens 40 ltr, bij volledig volgooien dan. Verbruik per 100 km is volgens computer 1:21, volgens mijn tankmethode, helemaal vol, 1:19,5, dus het is allemaal bij benadering.Wat niet bij benadering is is de aanschafprijs(ha,ha). groet oude. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Franco49 Posted January 8, 2019 Share Posted January 8, 2019 Oude , ik ben heel benieuwd , ik tank steeds vol en als de tank vol is moet er een 60 liter in zitten , Kia Sportage , alleen als ik echt ga meten op hoeveel km ik kan rijden , kwam ik op een 1/10 , dus zeer rojaal in gebruik , .Mijn vorige auto Opel Insignia 2 liter automaat Diesel reed met gemak 1/20 dus dat mis ik nu wel . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts