Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

verschillende vage ongemakken

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik rijdt een sorento ex uit 2005 met een D4CB 2.5 CRDI.

Auto gekocht in 2008 met 119.00 op de teller.

nu a 2011 206000 op de teller.

Tussenbak was vermoedelijk vervangen net voor ik m kocht (ben er onder gaan liggen en deze was duidelijk nieuwer)

Reparaties / mods die ik tot nu toe heb uit laten voeren (ongeveer vergeet vast eea.):

mods:

donkerfolie op ramen achter (60%) en portieren voor (25%)

plaatsen trekhaak

reparaties:

klokje vervangen in garantie

antenne vervangen binnen garantie

keerring aandrijfas (aansluiting met voor as) samen met de olie in de vooras. Na door wat te diep water te zijn gereden was daar vocht in gekomen en op hoge snelheid in Duitsland klapte deze eruit. Daarnaast ook terug in NL de olie van bak en achteras laten vervangen.

Na storingen / afslaan bij gas geven ergens in 2009 het brandstoffilter vervangen

verder voornamelijk onderhoudsbeurten en een stabilisatorstang achter.

na afgelopen zomer heeft de auto me echter al 6x laten staan, leek zelfde euvel als eerdere brandstoffilter en vervangen loste dit ook even op, echter de dieselreiniger die de monteur toen in het dieselfilter (of zure diesel in Frankrijk deze zomer) heeft de tankcoating doen loslaten waardoor het probleem meteen weer terug kwam.

Ik hoop dat dit nu ook verleden tijd is.

Andere zaken die mij opvallen (de vaagheden)

- rond de 2200 / 2500 voelt de auto wel eens wat 'twijfelend' alsof ie gas oppakt en weer even loslaat en zo blijft twijfelen, bij flink gas knalt ie wel meteen door.

- verbruik 1:10, niet gek mogelijk nog te verbeteren door een schakelaar in lijn met zekering 13 te maken voor TOD ?

- bij snelheden boven de 120 lijkt de auto wat te vibreren in de aandrijving (klinkt als een as die net niet perfect gebalanceerd is ofzo)

- bij loslaten gaspedaal loopt snelheidsmeter niet mooi terug maar met schokjes.

Ik ben ook het werkplaatshandboek aan het downloaden want ik wil er zoveel mogelijk zelf van begrijpen.

De dealers (heb Groningen, Almere van voorden, de nieuwere Almere dealer en Amsterdam Noord nu gehad) heeft me nog nooit naar tevredenheid geholpen. Varierend van vergeten de boel weer aan te draaien (Dealer in Almere, koplamp units niet vast, kap ventilator niet vast, moeren / bouten niet aanwezig) tot onnodig vervangen (trekhaak stekker zou rot zijn a 170 Euro, oplossing van mijzelf; los kontakt 1 schroefje aandraaien)

Voor bovenstaande vaagheden hoor ik graag waar jullie aan denken dan kan ik er eens onder gaan liggen en rustig kijken.

Geplaatst

...

Andere zaken die mij opvallen (de vaagheden)

- rond de 2200 / 2500 voelt de auto wel eens wat 'twijfelend' alsof ie gas oppakt en weer even loslaat en zo blijft twijfelen, bij flink gas knalt ie wel meteen door.

- verbruik 1:10, niet gek mogelijk nog te verbeteren door een schakelaar in lijn met zekering 13 te maken voor TOD ?

- bij snelheden boven de 120 lijkt de auto wat te vibreren in de aandrijving (klinkt als een as die net niet perfect gebalanceerd is ofzo)

- bij loslaten gaspedaal loopt snelheidsmeter niet mooi terug maar met schokjes.

...

- Twijfelen 2200/2500:

Ik vermoed dat dit het beroemde "turbogat" is. Op te lossen met ODB-tuning. Dus echte software aanpassing en niet zo'n tuningbox die ergens tussen geplaatst wordt.

Op het duitse Sorentoforum hebben veel mensen dit laten doen bij hun diesels en zijn er zeer tevreden over.

- Verbruik 1:10:

Schakelaar tussen zekering 13 schakelt niet aleen de 4WD uit, maar ook ABS (en ESP geloof ik). Die lampjes gaan dan branden op je dash.

Ik heb een nieuwe 4WD schakelaar laten plaatsen (door iemand van het duitse Sorento-forum) om ook 2WD te kunnen rijden (zie mijn avatar-plaatje). Geplaatst voor noodgevallen en lange autowegritten (tussenbak ontzien). Die schakelt de 4WD electronisch op de juiste manier uit, zonder bijwerkingen.

Ik heb 3 standen voor zowel normaal als Low: Auto (zelfregelend), 2WD (100% achterwielaandrijving), LOCK (soort van sper-functie, vaste 50%/50% voor/achter krachtsverdeling, alleen te gebruiken op onverharde ondergrond).

Het rijden op 2WD heeft slechts een zeer kleine invloed op het verbruik. De winst is maar ongeveer 0.1 liter op 100 km.

- De overige twee punten:

Achterste kardan-as kontroleren op speling en borgmoeren van de flenzen van zowel tussenbak en achterdifferentieel opnieuw vasttrekken (zie ook topics hier en hier)

Geplaatst

Schakelaar tussen zekering 13 schakelt niet aleen de 4WD uit, maar ook ABS (en ESP geloof ik). Die lampjes gaan dan branden op je dash.

Ik heb een nieuwe 4WD schakelaar laten plaatsen (door iemand van het duitse Sorento-forum) om ook 2WD te kunnen rijden (zie mijn avatar-plaatje). Geplaatst voor noodgevallen en lange autowegritten (tussenbak ontzien). Die schakelt de 4WD electronisch op de juiste manier uit, zonder bijwerkingen.

Ik heb 3 standen voor zowel normaal als Low: Auto (zelfregelend), 2WD (100% achterwielaandrijving), LOCK (soort van sper-functie, vaste 50%/50% voor/achter krachtsverdeling, alleen te gebruiken op onverharde ondergrond).

Betekend dit nu dat je met '2wd LOW' of 'Auto LOW' nu ook op verhard mag/kan rijden zonder dat eea. stuk loopt?

de 'Lock HIGH' lijkt me dan weer geniaal op de wintersport, daar rijd ik nu in de 2e of 3e op LOW (alleen bij te veel sneeuw)

Als je nog kunt terughalen wie je die schakelaar heeft geleverd zou ik je dankbaar zijn.

Groet,

Mark

Geplaatst

Ik heb vorige winter ook een trilling gehad tussen 90-100 km/h. Winterbanden toen gewisseld tegen zomerbanden, maar nog steeds een trilling dus geen balanceerprobleem. Bleek het toen speling te zijn op de kruiskoppeling van de voorste cardan. Vervangen onder garantie en klaar.

Alex

Geplaatst

Betekend dit nu dat je met '2wd LOW' of 'Auto LOW' nu ook op verhard mag/kan rijden zonder dat eea. stuk loopt?

de 'Lock HIGH' lijkt me dan weer geniaal op de wintersport, daar rijd ik nu in de 2e of 3e op LOW (alleen bij te veel sneeuw)

Als je nog kunt terughalen wie je die schakelaar heeft geleverd zou ik je dankbaar zijn.

Groet,

Mark

In 2WD Low mag ik nu inderdaad op de verharde weg. Auto Low niet want dan is de 4WD gewoon aktief.

En inderdaad is 'Lock High' een prima stand om op besneewde of onverharde wegen te rijden.

Maar ook in deze stand geldt dat de wielen vrij moeten kunnen draaien om verschillen in snelheid op te vangen tussen voor/achter of links/rechts zodat er geen spanningen in de tussenbak ontstaan.

Ik stuur je even per PB (persoonlijk bericht) de details.

Geplaatst

ik rij nu al ongeveer 2 maanden zonder zekering 13 (20amp) en krijg geen foutcodes en er gaan geen lampjes branden...

de tod heb ik uitgezet omdat de vorige eigenaar twee verschillende banden heeft gemonteerd. de banden hebben nog 4mm dus ik wacht nog even met het vervangen van alle vier.

wel ga ik de schakeling nabouwen van de duitse forum die me meer mogelijkheden geeft. dit duitse sorento forum is het beste sorento forum die ik ben tegen gekomen. echt heel veel (goede) info terwijl op vele andere forums (te)veel papagaaien zitten.

Geplaatst

http://www.sorento-forum.de

Kia Sorento Forum.de ist ein Treffpunkt und Informationsportal für Fans und Besitzer des SUV "Sorento" von Kia. Sie finden hier ein Informationsmedium vor, das Sie aus erster Hand mit Informationen versorgt. Was könnte ehrlicher sein als die Stimme des Verbrauchers? Mehrere 100tsd. Beiträge rund um den Sorento machen Sorento-Forum.de zur umfassendsten Informationsquelle in deutscher Sprache!

Geplaatst

http://www.sorento-forum.de

Kia Sorento Forum.de ist ein Treffpunkt und Informationsportal für Fans und Besitzer des SUV "Sorento" von Kia. Sie finden hier ein Informationsmedium vor, das Sie aus erster Hand mit Informationen versorgt. Was könnte ehrlicher sein als die Stimme des Verbrauchers? Mehrere 100tsd. Beiträge rund um den Sorento machen Sorento-Forum.de zur umfassendsten Informationsquelle in deutscher Sprache!

Herzliche dank...Kia fahrer.........

Geplaatst

...

wel ga ik de schakeling nabouwen van de duitse forum die me meer mogelijkheden geeft.

...

Voor de volledigheid.

Mijn schakelaar is geen zelfbouw. Ik heb 'm via het Duitse forum gekocht en laten inbouwen.

Zoek daar maar op "Superlocker" of "Super-locker".

Alle alternatieve schakelaars werken trouwens alleen op modellen met permanente 4WD (Auto/Low variant) en niet op modellen met handmatige 4WD (4x4Lo, 4x4Hi, 4x2Lo).

Bij de 2002-2006 modellen (Sorento 1) schakel je de permanente 4WD uit middels zekering 13. Bij de modellen 2007-2009 (Facelift) middels zekering 14. Afhankelijk van het type gaat het uitschakelen eventueel gepaard met brandende ABS en ESP lampjes. Bij mij gaan ze in ieder geval aan als de zekering eruit is.

Geplaatst

Nog even een tip voor de Facelift (2006 - 2009) diesel rijders die last hebben van het turbogat.

Er is een software update voor de diesel die daar verbetering in brengt.

Kia heeft n.a.v. problemen met de turbo (ze gaan nog al eens kapot) een software update beschikbaar.

Het vermogen wordt met deze update iets terug geschroefd en anders geoptimaliseerd waardoor de turbo minder belast wordt. Dat heeft natuurlijk een positieve uitwerking op de levensduur.

Even een ervaring van onze Duitse Sorento-vrienden, die inmiddels de update gehad hebben:

Minpunten:

- Geen

Pluspunten:

- niks te merken van minder vermogen

- rustiger lopen bij koude motor (minder "nagelen")

- rustiger lopen bij warme motor

- beter reageren op het gas in het laag en midden toerenbereik

- soepeler rijden op cruise control

- turbogat vrijwel weg

- soepeler overschakelen (automaat)

Dus op naar de dealer.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...