Banneman Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Beste mensen, Bij het overschakelen, vooral van 1 naar 2, merken we dat de motorkracht terugvalt om vervolgens een "duw" naar voren te krijgen. Dit is voor zover ik kan nagaan bij de 2.0 benzine handgeschakeld en de 1.6 gdi aan de orde. Tot nu toe is het afgedaan door KIA als zijnde een gevolg van emissievoorschriften. Dit kan zo zijn, maar het rijcomfort en de verwachtingen die we daar bij de koop bij hadden, heeft daar sterk onder te lijden en niet acceptabel voor een auto van rond de 30 mille. Om dit punt beter op de KIA-agenda te krijgen, verzoek ik een ieder die er last van heeft zich aan te melden via een persoonlijk bericht aan mij of een bericht op het betreffende topic in dit forum: www.kiaclub.nl/topic/6219-soepel-opschakelen/page__st__ Vermeld je naam en uitvoering sportage. Mogelijk dat we via een persoonlijk bericht nog nadere info van je opvragen. Mede namens andere "lotgenoten" alvast bedankt voor jullie medewerking. Quote
bigwade Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Banneman, prima idee dit nieuwe topic. Zelf heb ik geen roerbak, dus ik kan in de ervaringen niet delen. Probleemstelling moet wel helder zijn. Is het het inhouden van de motor of het haken van de bak. Aan de hand van een eenduidig probleem kunnen we verder. Topic niet vervuilen aub. Quote
Seek123 Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Hierbij meld ik me (voorlopig als volgt): Naam: Seek123 Uitvoering: SP3 2L 2WD 5 bak handgeschakeld Probleem: inhouden bij opschakelen, m.n. van 1 naar 2 Quote
elmerblues Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Volgens mij is dit bij de 1.6GDI geen issue. Quote
cobus Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 mijn 1.6 gdi heeft daar geen last van gr cobus Quote
woskam Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Hierbij meld ik me (voorlopig als volgt): Naam: Seek123 Uitvoering: SP3 2L 2WD 5 bak handgeschakeld Probleem: inhouden bij opschakelen, m.n. van 1 naar 2 Idem: Naam: woskam Uitvoering SP3 2L AWD 5 bak handgeschakeld ( Benzine ) Probleem: inhouden bij opschakelen, van 1 naar 2 Quote
Derkie Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Idem: Naam: derkie Uitvoering SP3 2L AWD 5 bak handgeschakeld ( Benzine ) Probleem: inhouden bij opschakelen, van 1 naar 2 Quote
bigwade Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Oké, 1.6 valt af, blijft over, 5 bak 2.0 2wd/4wd 1) Zijn er rijders die dit ook hebben maar zich er niet aan ergeren? 2) Zijn er rijders die dit juist helemaal niet hebben ? Quote
Xling Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Naam: Xling Uitvoering: SP3 2L 2WD 5 bak handgeschakeld Probleem: inhouden bij opschakelen, m.n. van 1 naar 2 Quote
JRA Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Naam: JRA Uitvoering: SP3 2L 2WD (10-2011) 5-bak handgeschakeld Probleem: inhouden bij opschakelen, m.n. van 1 naar 2 Sportage al(!) 1 week in het bezit, maar het viel ons gelijk op. Het lijkt wel om een soort van 'vertraging' te gaan. Als dit zo blijft ga ik wel even terug naar de dealer. Note: auto is in maart(!) besteld en destijds uitgebreid proefgereden in een 2.0l benzine en merkten dit 'probleem' toen niet op. Quote
harter Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 Geen problemen met schakelen waargenomen nu ongeveer een maand in bezit en 1800 km gereden. SP3 2.0 B Hand X-clusive Quote
frankd Posted October 19, 2011 Posted October 19, 2011 naam FrankD uitvoering: sp3 2.0l AWD 5 handbak ( 12-2010 ) probleem: inhouden bij opschakelen van 1 naar 2, voornamelijk bij sneller optrekken inhouden bij terugschakelen met caravan bergop, alle versnellingen 1 Quote
PowerAutoBoot Posted October 20, 2011 Posted October 20, 2011 Die 2 liter van ons gaat als een speer,nergens geen last van.zelfs met mijn vast gezette enkel Quote
bigwade Posted October 20, 2011 Posted October 20, 2011 Oké, niet elke auto heeft het dus. 1) Dat inhouden, heeft dat te maken met een bepaalde weerstand van het gaspedaal ? Of is het het werkelijk inhouden van de motor. 2) Gaat het in bij een bepaald toerental ? Willen de bovenstaande leden die er last van hebben aub even reageren ? Quote
Seek123 Posted October 20, 2011 Posted October 20, 2011 Nog niet zo gemakkelijk uit te leggen. Maar bij mij is het ''inhouden'' m.n. van de 1 naar 2 bij het op laten komen van de koppeling. Dat gaat niet vloeiend. Op het moment dat de koppeling ''pakt'', houdt de motor ietwat in. Door meer gas te geven, is dat enigszins op te vangen, maar niet goed en dat lukt niet altijd. Het verschilt ook bij de verschillende optrek snelheden. Langzaam of snel. En je rijdt dan als het ware met een slippende koppeling. Terwijl ik toch echt een ervaren auto- en motorrijder ben van meer dan 35 jaar. N.B. Het is de vraag of niet elke auto het heeft. Mensen kunnen het anders ervaren. Afhankelijk van bijvoorbeeld rij-ervaring, rijstijl, acceptatie etc. Quote
woskam Posted October 20, 2011 Posted October 20, 2011 Ik sluit me aan bij seek123 en heb dezelfde ervaring ( zo'n 44 jaar ) en heb dit weleens meegemaakt, maar dan lag dat aan de acceleratie pomp van de carborateur, maar hier wordt dat elektronisch geregeld en zou best met een update op te lossen moeten zijn. Quote
frankd Posted October 20, 2011 Posted October 20, 2011 als het een oude turbo motor zou zijn, zou je het kunnen omschrijven als een turbogat. Quote
Xling Posted October 21, 2011 Posted October 21, 2011 als het een oude turbo motor zou zijn, zou je het kunnen omschrijven als een turbogat. Precies zo'n turbogat, het is net of het blok ff bedenktijd nodig heeft om vervolgens te versnellen. Dit ervaar ik zeker bij het snel optrekken van 1 naar 2 waarna het gaspedaal flink geplankt word. Zeker GEEN weerstand in het pedaal zelf. Quote
flipperdeflap Posted October 22, 2011 Posted October 22, 2011 Naam: Flipperdeflap Uitvoering: SP3 2L 2WD 5 bak handgeschakeld Probleem/irritatie: inhouden bij opschakelen, van 1 naar 2 Quote
Borns002 Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 Ik heb een 1.6 GDI. Het probleem komt mij bekend voor. Er is mee te leven, maar prettig is het absoluut niet. Quote
Banneman Posted October 23, 2011 Author Posted October 23, 2011 De volgende SP3 rijders met een 2.0, benzine, handgeschakeld hebben last van het probleem van inhouden: Seek 123 Woskam Derkie Xling JRA FrankD Flipperdeflap Banneman Quote
bigwade Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 Mooi, dat zijn er 8 en is dus geen incident. Wat hebben jullie zoal gedaan om het op te lossen ? Ik denk dat ik daar even een txt bestandje van ga maken zodat iedereen dat even in kan vullen. Stuur al vast even een werkend email adres naar me via de PB van dit forum. Dan kan ik komende week de boel samenvatten en doorsturen. Grtz! Quote
Derkie Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 Mooi, dat zijn er 8 en is dus geen incident. Nou, ik heb er een gewoonte van gemaakt in de tweede versnelling te vertrekken en dat lukt na enige gewenning prima. De eerste is er dan voor de caravankilometers; en dat waren in een jaar toch ook zo'n 7000 ; dus de eerste versnelling komt toch van pas. De hapering die je naar voren doet schieten zit hem op het moment van het opkomen van de 2e versnelling. Het neemt niet vloeiend over. Verder als je zeer traag schakelt en op tijd een beetje gas bijgeeft dan valt het ook wel weer mee. Maar ik kan er niet mee optrekken, zoals ik dat ca. een miljoen kilomets hiervoor gedaan heb met andere wagens. Overigens zeer tevreden over de wagen; het sturen is van een vijfje naar een acht gegaan. Hoop dat de tien ook nog een keer uitgereikt kan worden. Groeten Derkie Quote
Bert Jan Posted October 23, 2011 Posted October 23, 2011 Oké, 1.6 valt af, blijft over, 5 bak 2.0 2wd/4wd Ik merk het bij mijn 1.6 GDI ook; zie hier. Ben er nog niet voor bij de dealer langsgeweest overigens. Quote
bigwade Posted October 24, 2011 Posted October 24, 2011 Van de 2.0 eigenaren mis ik nog 4 reacties w.b. mailadres. Ik probeer morgen een documentje te maken en rond te sturen aan de 8 grtz! Bert Jan, je bent de enige 1.6 en dat moet dan gewenning zijn. Quote
Recommended Posts