Remko .me Geplaatst 16 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 16 November, 2011 Ik heb weer getankt vandaag, 600km en 39 liter. Tja.... 1 op 15,4 ongeveer. http://www.autoweek.nl/verbruik/4346/kia-rio-12-cvvt-super-pack-2011 Geloof mij dat ik echt heel erg mijn best doe! Ik heb mijn dealer ook op de hoogte gebracht, ook zij merkte dit bij de demo auto's, dus het ligt niet aan onze voet. Met mijn Venga was ik recordhouder op dit forum, volgens mij hier nu ook met 1 op 17,2......(op hele tank) Ik krijg hem niet zuiniger en rij nu gemiddeld 1 op 16. Quote
bigmac Geplaatst 16 November, 2011 Geplaatst 16 November, 2011 Ik heb mijn dealer gevraagd of ze iets aan het stadsverbruik konden doen; voor de rest lukt het wel om een goed verbruik neer te zetten. Wie weet is er softwarematig iets te veranderen aan het motormanagement, zodat de verhoudingen iets anders komen te liggen. Quote
JosK Geplaatst 16 November, 2011 Geplaatst 16 November, 2011 Nou ik ben benieuwd, ik heb net mijn "zwaar metalen" 17 inch wielen omgewisseld met de stalen velgen met winterbanden. Die krengen wegen nogal wat zeg! Misschien dat het wat gaat helpen in het verbruik.... Quote
Martin1977 Geplaatst 16 November, 2011 Geplaatst 16 November, 2011 Bij mij is het net anders om. De eerste 1250 km kon ik ook 5,6/100 halen maar nu het kouder wordt buiten en de laatste kilometers met moeite 6,6/ kunnen halen. Kunnen de weersomstandigheden van invloed zijn op het verbruik? Quote
bigwade Geplaatst 16 November, 2011 Geplaatst 16 November, 2011 Bij mij is het net anders om. De eerste 1250 km kon ik ook 5,6/100 halen maar nu het kouder wordt buiten en de laatste kilometers met moeite 6,6/ kunnen halen. Kunnen de weersomstandigheden van invloed zijn op het verbruik? Bij natuurkunde vroeger zeker zitten slapen ? :lol: :lol: :lol: Quote
Martin1977 Geplaatst 16 November, 2011 Geplaatst 16 November, 2011 Bij natuurkunde vroeger zeker zitten slapen ? :lol: Ja natuurkunde was niet mijn sterkste vak had meer met biologie maar even serieus waar ligt dit GROTER verschil aan dan bij het kouder worden? Quote
bigwade Geplaatst 16 November, 2011 Geplaatst 16 November, 2011 Als het kouder is kost het meer energie (benzine oid) om de motor van je auto op werk-temperatuur te krijgen en te houden. Dat merk je dus met tanken.. Hoef je geen Einstein voor te zijn, toch ? Quote
Martin1977 Geplaatst 16 November, 2011 Geplaatst 16 November, 2011 Ja daar heb je natuurlijk gelijk in! Dus laat het maar weer snel zomer worden :lol: Quote
bigwade Geplaatst 16 November, 2011 Geplaatst 16 November, 2011 Helemaal mee eens... Ook al hebben we het w.b herfstweer weinig te klagen.. Quote
RioTom Geplaatst 17 November, 2011 Geplaatst 17 November, 2011 Het heeft ook nog eens met de zuurstofverhouding en de ijlere lucht te maken in de winter....telt ook allemaal mee. Ik rij nu ook al een aantal dagen op de winterbanden en mijn verbruik is min of meer hetzelfde....1 op 17,1 nu. Quote
JosK Geplaatst 17 November, 2011 Geplaatst 17 November, 2011 Ik snap d'r echt niks van dat "iedereen" 1 op 16 tot 1 op 17 rijdt, het lukt me echt niet. Of die Rio van mij is niet helemaal fris... Quote
Venga OK Geplaatst 17 November, 2011 Geplaatst 17 November, 2011 Ik snap d'r echt niks van dat "iedereen" 1 op 16 tot 1 op 17 rijdt, het lukt me echt niet. Of die Rio van mij is niet helemaal fris... Wit zeker....???? Quote
JosK Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Ja smerig wordt ie wel met dit weer. Vaak wassen... Maar nu eerste tank met winterbanden en kouder weer, maar nauwelijks verschil hoor. Wel de "zuinigste" tankbeurt tot nu toe (1 op 15). Dus óf mijn Rio is motorisch niet het meest optimaal afgesteld t.o.v. de rest, óf ik rijd toch niet "nieuw" genoeg, óf jullie rijden als bejaarden En dat is natuurlijk een aanname die nergens over gaat, maar ik kan er niet blind van uit gaan dat de nieuwe Rio rijder net als ik een mid-lifer van rond de 40 is. Quote
RioTom Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Ja smerig wordt ie wel met dit weer. Vaak wassen... Maar nu eerste tank met winterbanden en kouder weer, maar nauwelijks verschil hoor. Wel de "zuinigste" tankbeurt tot nu toe (1 op 15). Dus óf mijn Rio is motorisch niet het meest optimaal afgesteld t.o.v. de rest, óf ik rijd toch niet "nieuw" genoeg, óf jullie rijden als bejaarden En dat is natuurlijk een aanname die nergens over gaat, maar ik kan er niet blind van uit gaan dat de nieuwe Rio rijder net als ik een mid-lifer van rond de 40 is. Ik ben 22 en heb vandaag getankt. Verbruik is (ook met winterbanden 15 inch) 1 op 18,2....dan heb ik wel langere stukken gereden en ik hou mij altijd netjes aan de snelheid en trek door tot 2500-3000 toeren. Quote
JosK Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Ik ben 22 en heb vandaag getankt. Verbruik is (ook met winterbanden 15 inch) 1 op 18,2....dan heb ik wel langere stukken gereden en ik hou mij altijd netjes aan de snelheid en trek door tot 2500-3000 toeren. Nou dat lijkt precies op hoe ik het doe, dus 3 km verschil per liter is niet okee. Ik had vrijdag al een afspraak staan bij de dealer, kan kunnen ze 'm ff controleren. Hangen ze een Rio ook "aan de computer" daarvoor? Quote
Remko .me Geplaatst 21 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 21 November, 2011 Dag Josk, Je bent niet de enige, ik heb ook erg veel verbruikt en wel mijn best gedaan schik niet, 1 op 15,3! Quote
bigmac Geplaatst 21 November, 2011 Geplaatst 21 November, 2011 Een vroegere collega van me, die net als ik ook een Kia Picanto heeft, maar het oude model, heeft ook moeite met zijn verbruik (1 op 14)en stelde voor om de Picanto's een weekje te ruilen, om te kijken of het aan hem of aan de Picanto lag. Maar ik heb geen zin om een week mijn Picanto te moeten missen; en zonder boordcomputer in zijn auto, kunnen we niet even snel in 10 km zien waar het probleem in zou kunnen zitten. Quote
RioTom Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 http://www.autoweek.nl/verbruik/3982/kia-rio-12-cvvt-plus-pack-2011 Zojuist getankt en ingevoerd op autoweek. Quote
JosK Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 voor jou voor mij... Als ik een keer in de Achterhoek ben laat ik het weten, dan rij ik een rondje mee... Quote
RioTom Geplaatst 25 November, 2011 Geplaatst 25 November, 2011 voor jou voor mij... Als ik een keer in de Achterhoek ben laat ik het weten, dan rij ik een rondje mee... Is goed, laat het maar weten, dan spreken we even af Quote
dijk48 Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 In mijn Super Pack die 23-11 werd geleverd rijd ik nog op m'n eerste tank. Volgens de boordcomputer zit ik nu op 5,9, snelweg, binnenwegen en bebouwde kom. M'n rijgedrag is rustig maar niet sloom en boven de 110 km/u ben ik nog niet geweest. Van het schakeladvies van de BC trek ik me niets aan. Ik schakel op gevoel en op het toerental (rond 2500). Afremmen doe ik zoveel mogelijk op de motor en ik hou redelijk afstand tot m'n voorganger en probeer te anticiperen. Voor mij is het ook een uitdaging om zuinig met deze auto te kunnen rijden. Als dat rond de 2000km niet blijkt te gaan lukken ga ik toch eens oriënteren op chip-tunen. Al is het maar een verbetering van 8 à 10% in vermogen en verbruik dan vind ik de kosten (€300,00?) meer dan de moeite waard. Benzine wordt almaar duurder. Over zo'n 1000km plaats ik een update. ps Wie heeft ervaring met, of kennis over een iets hogere bandenspanning dan de voorgeschreven 2.2 bar? Ik denk aan 2.4 bar. Mijn verbruik vind je in mijn signature. Beste wat ik gehaald heb is 1 op 16. Vandaag getankt en nu 1500km op de tank en afgelopen tank 1 op 14 gereden.Valt me erg tegen tot nu toe. Hoe is jullie verbruik? Quote
riodriver Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 In mijn Super Pack die 23-11 werd geleverd rijd ik nog op m'n eerste tank. Volgens de boordcomputer zit ik nu op 5,9, snelweg, binnenwegen en bebouwde kom. M'n rijgedrag is rustig maar niet sloom en boven de 110 km/u ben ik nog niet geweest. Van het schakeladvies van de BC trek ik me niets aan. Ik schakel op gevoel en op het toerental (rond 2500). Afremmen doe ik zoveel mogelijk op de motor en ik hou redelijk afstand tot m'n voorganger en probeer te anticiperen. Voor mij is het ook een uitdaging om zuinig met deze auto te kunnen rijden. Als dat rond de 2000km niet blijkt te gaan lukken ga ik toch eens oriënteren op chip-tunen. Al is het maar een verbetering van 8 à 10% in vermogen en verbruik dan vind ik de kosten (€300,00?) meer dan de moeite waard. Benzine wordt almaar duurder. Over zo'n 1000km plaats ik een update. ps Wie heeft ervaring met, of kennis over een iets hogere bandenspanning dan de voorgeschreven 2.2 bar? Ik denk aan 2.4 bar. je kan je banden oppompen zoals beschreven is als volbeladen toestand,harder zou ik niet doen omdat de wegligging in gevaar komt,bv wegstuiteren in een bocht met richels.ik rijd zelf ook altijd met bandenspanning op volbeladen toestand. Quote
Remko .me Geplaatst 27 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 27 November, 2011 Goed, met veel moeite 1 op 17,9 gehaald. Ik heb heel erg bewust gereden, afremmen op motor... Daarna echt onwijs rustig optrekken.Heb gemerkt dat ik tegenwind had, en moes de airco aan, dus ik zie 1 op 18 wel zitten. Quote
riodriver Geplaatst 27 November, 2011 Geplaatst 27 November, 2011 Goed, met veel moeite 1 op 17,9 gehaald. Ik heb heel erg bewust gereden, afremmen op motor... Daarna echt onwijs rustig optrekken.Heb gemerkt dat ik tegenwind had, en moes de airco aan, dus ik zie 1 op 18 wel zitten. ik kan nog niets proberen hahah ,ik heb m,n nieuwe rio nog niet. pfff lang hoor vanaf 2sept ,maar ja Quote
Remko .me Geplaatst 27 November, 2011 Topic Starter Geplaatst 27 November, 2011 Goed, ik heb dus gevonden hoe je zuiniger kunt rijden. Ik zit nu op halve tank... 1 op 18,1 .... ik heb geprobeerd om 98 te tanken...aan het einde van de tank moet blijken of het echt veel goedkoper rijdt, maar het lijkt dus wel effect te hebben. Dat heb ik dus nog nooit meegemaakt. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.