Derrek Geplaatst 12 Februari, 2012 Geplaatst 12 Februari, 2012 Je weet er veel van af Derrek, ben je van Kia? Nee hoor. Ik heb zelfs nog nooit een Kia gehad, maar heb nu wel een (witte) Rio besteld. Ik weet ook helemaal niet zo veel van Kia af, maar lees wel autonieuws en op Internet. En ik laat me niet domweg leiden door marketingjongens maar denk ook zelf na.... Heb Simca, Volkswagen, Citroen, Mazda en Fiat gereden en we hebben nu een Seat Alhambra van 13 jaar oud en mijn vriendin (waar ik overigens 30 jaar mee getrouwd ben) een Peugeot 107 van 3 maanden oud. Die Seat loopt 1 op 9, is kostbaar in de houderschapsbelasting en de kinderen zijn volwassen en daarom hebben we de Alhambra niet meer zo nodig. Maar de 107 heeft weinig bagageruimte en kan geen aanhangertje trekken (speedbootje). Daarom gaan we nu de Alhambra omruilen (met bijbetaling) voor een Rio met alles erop en eraan. Quote
Derrek Geplaatst 12 Februari, 2012 Geplaatst 12 Februari, 2012 Iemand een idee wat de invloed van de 17 inch Phantom velgen is op het verbruik? Maw zien de mensen met de standaard 15 velgen hetzelfde verbruik? Theoretisch moeten bredere banden meer verbruik opleveren. Ze hebben meer lucht- en rolweerstand. De omtrek van de banden zijn van 15 inch en 17 inch hetzelfde, dus dat maakt niet zo veel verschil. Wel zijn aluminium velgen lichter en dat zou (theoretisch dus) minder weerstand bij versnellen moeten geven. Maar de bijbehorende brede band is weer zwaarder. Maar of het allemaal veel uitmaakt, ik denk het niet. Overigens is het zo dat je de standaard wielen eigenlijk niet eens mag vervangen door bredere vanwege het meerverbuik en daardoor het effect op de CO2 waarde. Zo mag je bijv. ook de motor niet opvoeren bij een belastinggunstige auto. Helemaal officieel bega je een economisch delict... Maar ik denk niet dat daarop in dit land een punt van gemaakt zal worden. Quote
RioTom Geplaatst 12 Februari, 2012 Geplaatst 12 Februari, 2012 Afgelopen week heb ik zeer mijn best gedaan mijn gemiddeld verbruik (zie autoweek-meter) omlaag te halen. Elke ochtend was het -10 of lager en tot mijn verbazing heb ik 5,75 liter verbruikt! Heb geen snelweg gereden en weinig korte stukjes Heb al wel vaker gepost over mijn verbruik, maar wegens de omstandigheden van afgelopen week vond ik het toch wel netjes. Quote
christian-h Geplaatst 12 Februari, 2012 Geplaatst 12 Februari, 2012 Vandaag een negatief record behaald. De de boordcomputer gaf op een rit van 230km een gemiddeld verbruik aan van 7,2l/100 km. Dit vind ik toch echt wel te gek voor woorden. Overigens wel gemiddeld 130 km/het gereden, maar dan nog steeds te gek voor woorden. Geen excuses meer voor weersomstandigheden lijkt me.. Quote
bigmac Geplaatst 12 Februari, 2012 Geplaatst 12 Februari, 2012 De Kia Rio behoort tot de grotere kleintjes en tot zuinigste auto’s in zijn klasse. Vergelijk de kofferruimte maar eens met een Aygo, Fiat 500 etc. En je mag als een van de weinige, zo niet de enige BPM-vrije auto’s die een aanhanger mogen trekken. Voor mij de voornaamse redenen om, naast een 107, een Rio te gaan rijden. Al zal die met aanhanger wel meer verbruiken… De Picanto mag ook een aanhanger trekken en is ook helemaal BPM en wegenbelasting vrij op dit moment.. Wel kogelgewicht 28 kg in de gaten houden, maar ik heb er 3500 km met vouwwagentje mee gereden. Quote
dijk48 Geplaatst 12 Februari, 2012 Geplaatst 12 Februari, 2012 @Derrek Leuk dat je zoveel info geeft over het berekenen van het verbruik, over rij- en rolweerstand, over het tot stand komen van fabrieksopgaven, dat alle autofabrikanten het verbruik rooskleuriger voorstellen dan in de praktijk te realiseren valt, enz. Maar, je hoeft hier op dit forum KIA niet te verdedigen. In de verbruiksmonitor van autoweek.nl wordt door 9 bezitters van een benzine-Rio het verbruik bijgehouden. Gemiddeld zitten deze 9 Rio's 41% onder de fabrieksopgave. Te gek voor woorden daar KIA, naast veel meer andere autofabrikanten, het verbruik als lokkertje gebruikt in de reclameuitingen. Als jij een nieuwbouw appartement koopt met in de folder een woonopp. van 110 vierkante meter en bij oplevering blijkt het maar 65 vierkante meter te zijn, dan spreek je daar de aannemer en makelaar op aan en als zij niet thuis geven neem je een advocaat in de arm. De Rio blijkt een pop[ulaire auto te zijn. Naarmate er meer van rondrijden zullen meer eigenaren tegen het hoge verbruik oplopen en zal de druk op KIA toenemen. De wal keert het schip. Quote
Remko .me Geplaatst 13 Februari, 2012 Topic Starter Geplaatst 13 Februari, 2012 Ik ben gestopt met het bijhouden van mijn verbruik. Teveel gedoe en ik kom niet meer zuiniger uit dan die 1 op 18 die ik ooit heb gehaald. Quote
dijk48 Geplaatst 13 Februari, 2012 Geplaatst 13 Februari, 2012 @Remko. Meten is weten. En als we ooit een zaak over het verbruik krijgen is alle data belangrijk. Enne, effe je bonnetje van de pomp bewaren en thuis invoeren is toch niet zo'n gedoe? Quote
Remko .me Geplaatst 13 Februari, 2012 Topic Starter Geplaatst 13 Februari, 2012 True, heb ik nog hoor maar geen zin om in te voeren lol. Quote
Derrek Geplaatst 13 Februari, 2012 Geplaatst 13 Februari, 2012 Maar, je hoeft hier op dit forum KIA niet te verdedigen. Ik wil Kia niet in het bijzonder verdedigen; ik heb zelfs nog nooit Kia gereden! (wel Simca, Volkswagen, Citroen, Fiat, Mazda, Opel, Mercedes, Peugeot en nu nog Seat Alhambra). Maar heb nu een Rio besteld. Daarom volg ik dit forum. Om te beginnen geven de fabrikanten (en ook Kia duidelijk in zijn folder) aan dat de CO2-waarden en brandstofverbruikcijfers officieel worden gemeten tijdens Europese homologatie tests in overeenstemming met EU richtlijn 2004/3/EC. Dat is heel iets anders dan dat de fabrikanten dit verbruik in de praktijk beloven. Dat willen velen wel graag zo zien, maar dat is het dus niet!. Feitelijk zegt deze fabrieksopgave ook niet veel over het daadwerkelijke praktijkverbruik. Er zijn er ook die een "zaak" willen beginnen. Advies: niet doen. Je hebt juridisch geen poot om op te staan omdat de fabrikanten wel degelijk de juiste informatie geven (zie boven) maar wij willen het graag lezen zoals we willen horen. Als je namelijk exact de richtlijn volgt, dan zal het verbruik ook heus wel haalbaar zijn. Er zijn er die 1 op 18 halen en er zijn er die 1 op 14 rijden. Met dezelfde auto en motor. Hoe zou dit komen? De rechtervoet misschien? Ik weet het ook niet, maar dan rij je vast niet volgens de richtlijn.. Dat doe ik ook niet, maar ik erger me ook niet aan een hoger verbruik dan de richtlijn maar blijf liever realistisch zodat ik kan gaan genieten van mijn nieuwe auto met radio en airco aan (verbruikt ook energie). 1 Quote
JosK Geplaatst 13 Februari, 2012 Geplaatst 13 Februari, 2012 Derrek heeft op zich wel een punt en hij is realistisch en relativerend. Of "wij" blij mee zijn met de afwijking is een tweede. Net pas lees ik de diesel triotest van Autoweek. Alledrie de auto's (Rio, Punto, Polo) zijn in de praktijk meer dan 30% onzuiniger dan de fabrieksopgave. Het punt is dat het actief adverteren met zo'n verbruik misleidend is t.o.v. de werkelijkheid en iedereen neemt het voor lief (ook andere merken). De ene keer krijg je bij de bakker een half brood, dan een driekwart brood, dan iets meer dan helft, maar nooit een heel brood. De prijs is echter wel altijd die van een heel brood. Duidelijk is dat de Rio motortjes veel meer verbruiken boven de 3000 toeren. Cruise vast op 100km/h geeft 1 op 19,6, bij 110 km/u is het 1 op 17,2 en bij 120 meteen 1 op 14,5. Quote
Remko .me Geplaatst 13 Februari, 2012 Topic Starter Geplaatst 13 Februari, 2012 Ik vraag me af of eco chippen nog effect heeft op het verbuik, juist omdat het verbruik omhoog loopt bij te hoge toeren. Quote
riogrande1 Geplaatst 13 Februari, 2012 Geplaatst 13 Februari, 2012 eerste 2000km erop zitten auto is op 7 jan afgeleverd gemiddeld verbruik in de koude periode was 5.6 liter/100 km hoofdzakelijk woon/werk verkeer op 80 km/uur wegen Quote
RioTom Geplaatst 13 Februari, 2012 Geplaatst 13 Februari, 2012 Op je boordcomputer of het echte verbruik? Rij je de diesel of de benzine? Boordcomputer kan soms heel precies zijn, maar soms heeft hij bij mij een afwijking van wel 0,3 of zelfs 0,4 liter. Quote
riogrande1 Geplaatst 14 Februari, 2012 Geplaatst 14 Februari, 2012 riotom ik rij de 1.25 benzine in superpack uitvoering , nu na aflevering 2x getankt ongeveer 40 liter 1keer 720 km en de laatste keer in de koude vorst periode 700 km de boord computer gaf bij geschatte range niks meer aan en ik kreeg er ook met zeer langzaam tanken vrijwel niks meer bij . dus verbruik kwam op ongeveer 1liter per 18km uit . ook rij ik voor 75 % van de tijd op 80 km/uur wegen 10% op snelwegen en rest stads verkeer groeten alex Quote
JosK Geplaatst 16 Februari, 2012 Geplaatst 16 Februari, 2012 Nou heb ik bij wijze van slopende test toch echt mijn stinkende best gedaan, nauwelijks boven de 2000 toeren in de stad, meteen schakelen indien mogelijk, niet harder dan 100 km/u op de snelweg, mijn vrouw heeft er niet in gereden(!). Conclusie boordcomputer was 5.2L/100km dus ik eindelijk content (1 op 19.2!) echter om de zuiverheid van de BC te checken ook maar meteen getankt na 440km: 1 op 16,7, verdorie nog een gat van 2,5km. Dus die dagteller is niet goed of de berekening van het gemiddeld verbruik (ik denk dat laatste). Best fors dan die afwijking... Tis goed, dan maar 1 op 14, ik ben nog te jong om als slak door het leven te gaan Quote
Remko .me Geplaatst 16 Februari, 2012 Topic Starter Geplaatst 16 Februari, 2012 @JosK - wow, dat scheelt veel. Grappig dat jij ook bezig bent, ik nu ook, wil weer een nieuw record. Je probeert het in ieder geval wel, goed bezig! Ik vind 1 op 16,7 niet eens zo slecht, maar de afwijking is wel enorm groot met je bc. Ik zit nu ook op 5,2l/100km; (alweer 16k op de teller, gelukkig bijna ons nieuwe huisje klaar, dan ga ik met de trein en zal het nog maar heel langzaam oplopen) Ziet er tot nu toe goed uit, ik ga morgen nog 270km rijden, dan ga ik tanken (denk ik) of rij iets door. Ik rij 100km/u. Mijn vorige tankbeurt (nog met vorst) was hij 1 op 16 aan het slurpen, nu zet ik iedere dag netjes de airco UIT, wellicht heeft dat ook invloed. Quote
riodriver Geplaatst 17 Februari, 2012 Geplaatst 17 Februari, 2012 @JosK - wow, dat scheelt veel. Grappig dat jij ook bezig bent, ik nu ook, wil weer een nieuw record. Je probeert het in ieder geval wel, goed bezig! Ik vind 1 op 16,7 niet eens zo slecht, maar de afwijking is wel enorm groot met je bc. Ik zit nu ook op 5,2l/100km; (alweer 16k op de teller, gelukkig bijna ons nieuwe huisje klaar, dan ga ik met de trein en zal het nog maar heel langzaam oplopen) Ziet er tot nu toe goed uit, ik ga morgen nog 270km rijden, dan ga ik tanken (denk ik) of rij iets door. Ik rij 100km/u. Mijn vorige tankbeurt (nog met vorst) was hij 1 op 16 aan het slurpen, nu zet ik iedere dag netjes de airco UIT, wellicht heeft dat ook invloed. Remko, 9 graden gaf de BC aan en 260 km op een half tankie ,ik denk dat onze torretjes niet van kou houden. Quote
Remko .me Geplaatst 20 Februari, 2012 Topic Starter Geplaatst 20 Februari, 2012 Ok, ik heb getankt; 610,6km en 33,77 liter getankt! Dat is 1 op 18,1. De truck die werkte bij mij was om 100km/u te rijden, constant op cc. Ik heb alleen maar lange afstanden gereden en heel zeldzaam stadsritten. Het was gemiddeld 9*C buiten. De auto volledig uitrollen, rijden als een slak en mensen irriteren je aan je. Maar goed.. alles voor het goede doel. De grootste redder om zuiniger te rijden was door ELKE rit de airco handmatig uit te zetten (5x toetsen etc etc), dit scheelde ruim 0,4l op 100km!! Conclusie: Wederom 1 op 18,1, rond de zomer doe ik weer een test. Mijn boardcomputer geeft aan dat de volgende tank +/-......... gereden kan worden, ik zeg van niet we gaan weer SCHEUREN! (gewoon omdat het even moet na opa tempo ) Quote
swiss Geplaatst 21 Februari, 2012 Geplaatst 21 Februari, 2012 Heren, echt lachen hoe jullie hier mee bezig zijn. Ik zit normaal rond de 1 op 15, maar probeer nu ook zuinig aan te doen. Klein maandje terug met me Rio op wintersport naar Frankrijk geweest en continu 120/130 gereden. Merk wel dat hij na dat ritje goed is los gekomen en hoop nu een zuinig verbruik neer te zetten. Hoe zet je de airco van dat ding echt uit? Zal ongetwijfeld schelen? Ik laat me resultaat nog even weten. Gr Quote
cheese Geplaatst 22 Februari, 2012 Geplaatst 22 Februari, 2012 Er is al veel over geschreven maar mijn verbruik tot nu wil ik nog even mededelen: Auto 6-1-2012 bij dealer opgehaald en verder afgetankt, 16-1-2012 bij 359,1 km stand dagteller 26,28 liter getankt = 1:13,7 (veel gespeeld en airco bij gehad). Op 2-2-2012 bij 372,1 km stand dagteller 25,70 liter getankt = 1:14,5 (geprobeerd zuinig te rijden). Op 13-2-2012 bij 396,8 km stand dagteller 29,12 liter getankt = 1:13,6 (computer gaf 6,8 l / 100 km, werkelijk 7,4 l / 100) (geprobeerd zuinig te rijden, op snelweg 1e maal stukje 150 km/uur gereden) Op 21-2-2012 bij 352,1 km stand dagteller 25,02 liter getankt = 1:14 (computer gaf 6,3 l / 100 km, werkelijk 7,1 l / 100) (wederom geprobeerd zuinig te rijden) Op 22-2-2012 bij 530,3 km stand dagteller 35,95 liter getankt = 1:14,75 (computer gaf 6,3 l / 100 km, werkelijk 6,77 / 100) (Ritje Duisburg en terug gereden, bijna alles op CC en niet harder dan 125 km/h). Waarom ik steeds tank als ik rond de 350 km heb gereden? Omdat je de benzinemeter bij wijze van spreken "ziet zakken" en ik bang ben om "zonder" te komen staan omdat de meter reeds tussen een half en kwart tank staat. Vandaag 22 feb. 2012 een ritje Duisburg en terug gedaan. Ik woon vlak bij de snelweg dus na 6 km hier al op en gelijk op cc, niet harder dan 120 km/h terwijl je daar 130 mag. Dan verder via Amsterdam/Utrecht/Arnhem naar Duisburg en alles snelweg met 120 km/h, 100 km/h en soms langzamer. In Duitsland flink ingehouden en niet sneller dan 125 km/h gereden, alles op cc. Op de terugweg idem. Omdat ik wilde weten hoe ver ik zou komen met de tank heb ik expres niet getank en hem leeg gereden tot lampje van pomp ging branden en er alleen nog maar streepjes stonden bij aantal KM's te rijden tot leeg. Vlak bij huis maar even getankt, zie tabel boven op 22-2-2012. Auto heeft nu volgens ODO totaal 2200 km gereden. Als ik de km standen van de dagteller bij de tankbeurten bij elkaar optel kom ik maar op 2010 km??? Kortom: verbruik bedroevend tot nu toe ondanks veel letten op nieuwe rijden, berekening verbruik boordcomputer klopt niet, totaal gereden km's klopt niet t.o.v. dagteller??? Aangezien volgens de ANWB ECO-race wel degelijk zuinig gereden kan worden door doorsnee mensen begrijp ik er helemaal niets meer van. Misschien de ECO-race eens dunnetjes over doen met de auto's van de mensen hier van het forum? Cheese Quote
Rio Rio Geplaatst 23 Februari, 2012 Geplaatst 23 Februari, 2012 Ik ben voor! Maar dan wel in juli, dan heb ik de Rio namelijk pas. Kunnen we voor het officele niet weer iemand van de ANWB mee laten rijden? Quote
bigwade Geplaatst 23 Februari, 2012 Geplaatst 23 Februari, 2012 @cheese Boven de 90 gaat de luchtweerstand zijn tol eisen. Dan vind ik 1:14,75 bij 125km/h met een niet ingereden auto heel netjes. Bij die ecorit zullen ze niet harder hebben gereden dan 100km/h Hoe je die 190km kwijt bent snap ik ook niet.. Quote
xtra40 Geplaatst 23 Februari, 2012 Geplaatst 23 Februari, 2012 @cheese Boven de 90 gaat de luchtweerstand zijn tol eisen. Dan vind ik 1:14,75 bij 125km/h met een niet ingereden auto heel netjes. Bij die ecorit zullen ze niet harder hebben gereden dan 100km/h Hoe je die 190km kwijt bent snap ik ook niet.. Ja die kilometers het zijn net kleine kinderen als je ff niet op let zijn ze zo maar weg Quote
Jorgen Geplaatst 24 Februari, 2012 Geplaatst 24 Februari, 2012 Hoi allemaal, Ik begreep van de dealer dat elke motor in het begin niet echt zuinig is. Ik rij nu in de 1.1 diesel en rijd momenteel 1 op 20 (5liter per 100 km) Ik hoop dat ik hem nnaar de 1 op 25 krijg Dit komt ook door de 215 banden wat niet echt in het voordeel is tegen over de eco band. Ik ga morgen de xenon inbouwen en zal elke stap een foto maken van de gebruikte HID set Tot tegen stelling van andere heb ik gekozen voor de 8000k, gaat mij meer om het licht dan de gelijkheid met de led verlichting. groetjes Jørgen Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.