Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Verbruik Rio 2011

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik ben heel benieuwd want ik doe nu echt mijn best om zuing te rijden maar het is nogsteeds geen feest. 6,5 nu. En verwacht dat het werkelijke verbruik nog slechter is.

Geplaatst

Ik vind het verbruik nog redelijk gaan. De motor moet nog ingereden worden (net 1000km voorbij) maar wisselend tussen de 5.9l/100km en 6.3l/100km. Ik rij momenteel voornamelijk stadsritten. Over een maandje zijn we verhuisd en dat is het een wat langer en zuiniger ritje naar werk. Ik rij trouwens goed door en rij niet traag. Traag rijden geeft niet altijd een beter verbruik. Anticiperen en vroeg van het gas of scheelt erg veel. Start-stop gebruik ik ook bij een aantal stoplichten.

Ik ben wel benieuwd hoe het over een paar 1000km zal gaan met het verbruik. Bij het ophalen werd me verteld dat de motor naar zijn verbruik gaat lopen na 5000 km.

Geplaatst

Ik vind het verbruik nog redelijk gaan. De motor moet nog ingereden worden (net 1000km voorbij) maar wisselend tussen de 5.9l/100km en 6.3l/100km. Ik rij momenteel voornamelijk stadsritten. Over een maandje zijn we verhuisd en dat is het een wat langer en zuiniger ritje naar werk. Ik rij trouwens goed door en rij niet traag. Traag rijden geeft niet altijd een beter verbruik. Anticiperen en vroeg van het gas of scheelt erg veel. Start-stop gebruik ik ook bij een aantal stoplichten.

Ik ben wel benieuwd hoe het over een paar 1000km zal gaan met het verbruik. Bij het ophalen werd me verteld dat de motor naar zijn verbruik gaat lopen na 5000 km.

Wij hebben ongeveer hetzelfde verbruik, bc staat nu op 6.2, stond tijdje op 6.0 en daarna 6.1. Die verandering heeft er waarschijnlijk mee te maken dat ik 1.5 uur op de snelweg 130 heb gereden. Verder rij ik ook niet echt zuinig anders voldoe ik niet echt aan de inrijprocedure (verschillende toerentallen rijden etc). De tank lijkt trouwens sneller leeg te raken dan dat de bc zegt, we hadden 33 liter getankt en maaaaaar 433 km gereden, dat is 1 op 13 :P. Anyway, wij zijn ook nog aan het inrijden. Erg benieuwd hoe hij over een half jaar rijdt :-)

Geplaatst

Nou, reken je niet rijk na de inrij-periode; dat scheelt niet zoveel.

Bij mij kwam ik de eerste 3000 km (zomer vorig jaar) op 1/19,82 gemiddeld.

De laatste 3000 km (sinds begin maart) 1/19,92 gemiddeld.

Dat is dus maar 0,5 % verschil. Mijn rijgedrag en dagelijkse afstanden zijn over die periodes gelijk.

In de vakanties en winterperiode verbruikte mijn auto meer.

Geplaatst

Nou, reken je niet rijk na de inrij-periode; dat scheelt niet zoveel.

Bij mij kwam ik de eerste 3000 km (zomer vorig jaar) op 1/19,82 gemiddeld.

De laatste 3000 km (sinds begin maart) 1/19,92 gemiddeld.

Dat is dus maar 0,5 % verschil. Mijn rijgedrag en dagelijkse afstanden zijn over die periodes gelijk.

In de vakanties en winterperiode verbruikte mijn auto meer.

Hoe doe je dit?

Want ik kom echt niet verder als 5,9 op de BC en dit is 6,5 uitgerekend. Rij dan voornamelijk snelweg 100 kph op de cruise. Airco meestal uit.

Ben wel even benieuwd.

Geplaatst

Ik rijd natuurlijk een Picanto en geen Rio, maar het ging me meer om het verschil tussen de inrij-periode en na 25.000 km te laten zien.

Ik rij veelal 80 km wegen en lange stukken (35-65 km) weinig files, weinig snelwegen en weinig stadsverkeer.

Geen lichtmetalen (grotere) velgen, banden harder dan normaal (2,7 bar) en anticiperen, wat aan deze kant van het land gemakkelijker is dan in het westen.

Bij 80 km/h constant staat mijn bc op 3,4-4,1 en bij 100 op 4,1-4,6 afhankelijk van het weer/wegdek.

Geplaatst

Ok, vandaag een experimentje gedaan. Hoeveel verbruik ik als ik de Rio constant op zijn staart trap.

Vanochtend heb ik de auto volgegooid tot aan het plafond en ben vandaag op en neer naar mijn werk + extra route gereden.

In elke versnelling heb ik doorgetrokken tot 3500 toeren. 50 km/h heb ik vaak in de derde, soms de vierde versnelling gereden. Als ik 80 reed in de 4e versnelling ben ik natuurlijk wel uiteindelijk naar de 5e versnelling gegaan. Ik heb geprobeerd bijna altijd volgas te geven en indien niet mogelijk dus gewoon langzaam naar hoge toeren op te bouwen. Op een industrieterrein bij mij in de buurt heb ik een paar ronden gereden in de tweede versnelling. Ik heb constant opgetrokken tot 4000, soms 4500 toeren.

De hele dag heeft de airco aangestaan.

Tussendoor heb ik nog twee kleinere ritjes gereden door de stad. Het overige deel van de route van 80 km/h wegen en 50 km/h.

In het totaal heb ik 72 km gereden.

Zojuist de auto weer afgetankt en wederom volgetankt.

Exact 4,5 liter.

Dat is een verbruik van L6,25 op 100 km.

Ik heb de auto dus constant in hoge toeren gehad, veel stukken volgas kunnen acceleren tot 3500, 4000, soms 4500 toeren en toch is het zegmaar 6,3 liter.

De BC gaf 6,1 aan.

Geplaatst

Ik zit volgende week weer bij de dealer. Ze kijken ook op het forum, dan zal ik ze er op wijzen. Als ik boven de 3000 toeren kom, gaat de slurpmodus in het kwadraat aan...

Overigens vandaag de 15000 km op de teller gezet. Best veel al...

Geplaatst

Ik zit volgende week weer bij de dealer. Ze kijken ook op het forum, dan zal ik ze er op wijzen. Als ik boven de 3000 toeren kom, gaat de slurpmodus in het kwadraat aan...

Overigens vandaag de 15000 km op de teller gezet. Best veel al...

Ik heb ook bepaalde stappen bijgehouden.

Hou maar eens bij hoeveel jij verbruikt.

Bijvoorbeeld:

In de 5e versnelling van 50 km/h naar 80 km/h....mijn boordcomputer geeft een verbruik aan van 11,8 als ik volgas geef....meer wordt het niet

Geplaatst

ik snap het dan niet hoor. als ik echt als een trage slak aan het rijden ben haal ik met moeite 6,2 - 100 en dan doe ik mijn best om zacht te rijden en zitten er lange stukken in van 80km.

trek nooit verder door dan 2500 toeren enz... nu lees ik dat tom met zijn gescheur gewoon hetzelfde heeft! als ik dat doe loopt hij zowat 5 op 100.

Geplaatst

ik snap het dan niet hoor. als ik echt als een trage slak aan het rijden ben haal ik met moeite 6,2 - 100 en dan doe ik mijn best om zacht te rijden en zitten er lange stukken in van 80km.

trek nooit verder door dan 2500 toeren enz... nu lees ik dat tom met zijn gescheur gewoon hetzelfde heeft! als ik dat doe loopt hij zowat 5 op 100.

Da's 1:20!

Geplaatst

Jullie kijken altijd op die verbruiken meter, maar die klopt gewoon niet.

Díe klopte in de Grande punto niet, in mijn golf 4 niet, en in mijn seat Cordoba ook niet

En nog veel meer auto's niet.

Het beste is gewoon leegrijden voltanken,liters opschrijven.leegrijden met dagtelller op nul.

Voltanken en uitrekenen, en al die waardes opschrijven op een A4.

Alleen dan wel een paar keer doen en Dan heb je het gemiddelde verbruik..

Zo doen wij dat ook met Scania's díe ook een meter hebben die niet klopt.

En waarvan ze denken dat die meer verbruikt dan fabrieksopgave.

Bijv:1/2.5 ipv 1/3.5 ...

Geplaatst

Ok, vandaag een experimentje gedaan. Hoeveel verbruik ik als ik de Rio constant op zijn staart trap.

Vanochtend heb ik de auto volgegooid tot aan het plafond en ben vandaag op en neer naar mijn werk + extra route gereden.

In elke versnelling heb ik doorgetrokken tot 3500 toeren. 50 km/h heb ik vaak in de derde, soms de vierde versnelling gereden. Als ik 80 reed in de 4e versnelling ben ik natuurlijk wel uiteindelijk naar de 5e versnelling gegaan. Ik heb geprobeerd bijna altijd volgas te geven en indien niet mogelijk dus gewoon langzaam naar hoge toeren op te bouwen. Op een industrieterrein bij mij in de buurt heb ik een paar ronden gereden in de tweede versnelling. Ik heb constant opgetrokken tot 4000, soms 4500 toeren.

De hele dag heeft de airco aangestaan.

Tussendoor heb ik nog twee kleinere ritjes gereden door de stad. Het overige deel van de route van 80 km/h wegen en 50 km/h.

In het totaal heb ik 72 km gereden.

Zojuist de auto weer afgetankt en wederom volgetankt.

Exact 4,5 liter.

Dat is een verbruik van L6,25 op 100 km.

Ik heb de auto dus constant in hoge toeren gehad, veel stukken volgas kunnen acceleren tot 3500, 4000, soms 4500 toeren en toch is het zegmaar 6,3 liter.

De BC gaf 6,1 aan.

ik heb het ook gedaan ,hoppa in de toeren en idd zuiniger dan als je via de indicator rijd.

Geplaatst
Jullie kijken altijd op die verbruiken meter, maar die klopt gewoon niet. Díe klopte in de Grande punto niet, in mijn golf 4 niet, en in mijn seat Cordoba ook niet En nog veel meer auto's niet. Het beste is gewoon leegrijden voltanken,liters opschrijven.leegrijden met dagtelller op nul. Voltanken en uitrekenen, en al die waardes opschrijven op een A4. Alleen dan wel een paar keer doen en Dan heb je het gemiddelde verbruik.. Zo doen wij dat ook met Scania's díe ook een meter hebben die niet klopt. En waarvan ze denken dat die meer verbruikt dan fabrieksopgave. Bijv:1/2.5 ipv 1/3.5 ...

Zo doe ik het dus en hou het al vanaf het begin bij in een sheet ;) Reset alles bij tankbeurt. Dan krijg je dit lijstje:

<table border=1>
 <tbody>
<!-- Results table headers -->
<tr>
  <th>Gemiddelde 1 op x<br /></th>
  <th>Gemiddeld x op 100 km (board computer)<br /></th>
  <th>Gemiddeld x op 100 km (berekening)<br /></th>
</tr>
<tr>
  <td>12,48<br /></td>
  <td>7,4</td>
  <td>8,01</td>
</tr>
<tr>
  <td>12,88<br /></td>
  <td>7,2</td>
  <td>7,76</td>
</tr>
<tr>
  <td>13,9<br /></td>
  <td>6,8</td>
  <td>7,19</td>
</tr>
<tr>
  <td>13,04<br /></td>
  <td>7,1</td>
  <td>7,67</td>
</tr>
<tr>
  <td>14,47<br /></td>
  <td>6,4</td>
  <td>6,91</td>
</tr>
<tr>
  <td>14,55<br /></td>
  <td>6,1</td>
  <td>6,87</td>
</tr>
 </tbody>
</table>

En dan rij ik dus netjes Cruise control 100 en 120 op de teller snelweg. Met een klein gedeelte stadsverkeer.

meestal AC uit. Gemiddeld dus 1 op 13,55 dit is dus 7,38 l per 100 km.

Waarom kan ik op dit forum niet een fatsoenlijke tabel maken.. :(

Geplaatst

Da's 1:20!

sorry dat was een 7,5 :) geen 5 op 100 haha. als dat zou kunnen
Geplaatst

Zo doe ik het dus en hou het al vanaf het begin bij in een sheet ;) Reset alles bij tankbeurt. Dan krijg je dit lijstje:

<table border=1>
 <tbody>
<!-- Results table headers -->
<tr>
  <th>Gemiddelde 1 op x<br /></th>
  <th>Gemiddeld x op 100 km (board computer)<br /></th>
  <th>Gemiddeld x op 100 km (berekening)<br /></th>
</tr>
<tr>
  <td>12,48<br /></td>
  <td>7,4</td>
  <td>8,01</td>
</tr>
<tr>
  <td>12,88<br /></td>
  <td>7,2</td>
  <td>7,76</td>
</tr>
<tr>
  <td>13,9<br /></td>
  <td>6,8</td>
  <td>7,19</td>
</tr>
<tr>
  <td>13,04<br /></td>
  <td>7,1</td>
  <td>7,67</td>
</tr>
<tr>
  <td>14,47<br /></td>
  <td>6,4</td>
  <td>6,91</td>
</tr>
<tr>
  <td>14,55<br /></td>
  <td>6,1</td>
  <td>6,87</td>
</tr>
 </tbody>
</table>

En dan rij ik dus netjes Cruise control 100 en 120 op de teller snelweg. Met een klein gedeelte stadsverkeer.

meestal AC uit. Gemiddeld dus 1 op 13,55 dit is dus 7,38 l per 100 km.

Waarom kan ik op dit forum niet een fatsoenlijke tabel maken.. :(

gerekend gewicht en vermorgen van de motor, is het niet zo slecht..

maar echt goed ook niet..

Gemiddeld rijden wij nu 1op 14..

Geplaatst

Ik heb nu wel gemerkt dat op de snelweg bij 120/130 km/h het verbruik erg slecht is. Dit hebben we ook met onze andere auto die een vergelijkbare kleine motor heeft. Een 6e versnelling zal de rio bij 130 wel wat zuiniger kunnen maken denk ik. Heeft de 1.4 en de diesel geen 6e versnelling? Hoe zijn de ervaringen met de 1.4 qua verbruik? (Diesel staat in een ander topic zie ik.)

Geplaatst

Ik heb nu wel gemerkt dat op de snelweg bij 120/130 km/h het verbruik erg slecht is. Dit hebben we ook met onze andere auto die een vergelijkbare kleine motor heeft. Een 6e versnelling zal de rio bij 130 wel wat zuiniger kunnen maken denk ik. Heeft de 1.4 en de diesel geen 6e versnelling? Hoe zijn de ervaringen met de 1.4 qua verbruik? (Diesel staat in een ander topic zie ik.)

De 1.4 en de Diesels hebben een 6 bak

:wink:

Geplaatst

Ook al wordt het verbruik van de diesel in een ander topic behandeld, wil ik hier toch even op reageren. Ikzelf heb een keer een test gedaan om het verbruik te testen op verschillende snelheden en kwam op het volgende: (dit geldt uiteraard voor de 1.1. CRDI superpack uitvoering met 17 LM velgen)

Vandaag een stuk op de snelweg gereden en als een soort van test stukken (met cruisecontrol) gereden op snelheden van 100km/h, 110km/h en 120 km/h. Daarbij telkens ook de verbruiksmeter gereset om zo te zien wat het verschil is in verbruik bij de verschillende snelheden. Bij 100 km/h gaf de BC een verbruik aan van 3,8l/100km(1:26,3). Bij 110 km/h gaf de BC 4,5l/100km (1:22,2) aan en bij 120km/h gaf de BC 5,2l/100km (1:19,2) aan.Bij hogere snelheden schiet het verbruik dus, zoals jij ook al aangeeft, echt omhoog. Dit is dus ook het geval bij de dieseluitvoeringen.

Geplaatst

Jullie kijken altijd op die verbruiken meter, maar die klopt gewoon niet.

Díe klopte in de Grande punto niet, in mijn golf 4 niet, en in mijn seat Cordoba ook niet

En nog veel meer auto's niet.

Het beste is gewoon leegrijden voltanken,liters opschrijven.leegrijden met dagtelller op nul.

Voltanken en uitrekenen, en al die waardes opschrijven op een A4.

Alleen dan wel een paar keer doen en Dan heb je het gemiddelde verbruik..

Zo doen wij dat ook met Scania's díe ook een meter hebben die niet klopt.

En waarvan ze denken dat die meer verbruikt dan fabrieksopgave.

Bijv:1/2.5 ipv 1/3.5 ...

Mijn berekening heb ik trouwens ook op papier uitgewerkt hoor (de berekening van het "scheuren") Tevens op Autoweek ingevoerd ;)

Geplaatst

ik heb het ook gedaan ,hoppa in de toeren en idd zuiniger dan als je via de indicator rijd.

Ik heb niet zuiniger gereden.....bij normaal rijden zit ik ongeveer aan de 6,0 liter....Met de winterbanden had ik laatst 5,4. Sinds de phantoms er weer onderzitten is het verbruik iets gestegen.

Geplaatst

Het is al eerder ter sprake gekomen, de Phantoms. Ik heb sterk het idee dat de invloed van deze banden behoorlijk nadelig is op het verbruik gezien de verbruikscijfers.

Geplaatst

Het is al eerder ter sprake gekomen, de Phantoms. Ik heb sterk het idee dat de invloed van deze banden behoorlijk nadelig is op het verbruik gezien de verbruikscijfers.

Bij mij scheelt het een halve liter per 100 km.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...