Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Verbruik Rio 2011

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Wel handig om te vermelden of het allemaal over de benzine Rio 1.2 of 1.4 gaat (diesel heeft al een eigen topic)

Gemiddelden Kia Rio 1.2 CVVT Verbruik

Aantal voertuigen: 11

Hoogste:............. 7,38 l/100km (1 op 13,6)

Laagste:............. 6,09 l/100km (1 op 16,4)

Gemiddeld:......... 6,68 l/100km (1 op 15,0)

Fabrieksopgave:.. 4,80 l/100km (1 op 20,8 )

En de laagste ben ik jeeeeej :)

Vorige week heb ik een persoonlijk record gehaald, namelijk 5,42 liter!! Boordcomputer gaf 5,1 aan, maar 5,4 is het echte verbruik :D

Hoewel dit niet aan fabrieksopgaven voldoet, ben ik er best blij mee...het is bijna 1 op 18,5 en er zaten ook kleine ritjes bij.

Geplaatst

Gefeliciteerd RioTom. Hoe is dat nou om niet boven de 100 te rijden en in de stad minder toeren te rijden dan 2000tpm? Ik vond er niks aan :wink: En straks als de helft van ons wegennet 130 wordt? Reken dan maar op 1 op 13....

Ik heb onlangs knap mijn best gedaan om zuinig te rijden (lees een beetje terug), maar die kleine afwijking van de BC die jij hebt was bij mij stukken groter (5,2 BC tov 6,0).

Het is overigens niet alleen Kia, vele automerken misleiden met fabriekscijfers...

Ik word gewoon gestraft door de Kia God, want heb er het ecoDynamics logo af laten halen bij de levering! Dat is het gewoon :wink:

Geplaatst

Gefeliciteerd RioTom. Hoe is dat nou om niet boven de 100 te rijden en in de stad minder toeren te rijden dan 2000tpm? Ik vond er niks aan :wink: En straks als de helft van ons wegennet 130 wordt? Reken dan maar op 1 op 13....

Ik heb onlangs knap mijn best gedaan om zuinig te rijden (lees een beetje terug), maar die kleine afwijking van de BC die jij hebt was bij mij stukken groter (5,2 BC tov 6,0).

Het is overigens niet alleen Kia, vele automerken misleiden met fabriekscijfers...

Ik word gewoon gestraft door de Kia God, want heb er het ecoDynamics logo af laten halen bij de levering! Dat is het gewoon :wink:

Wat maakt het allemaal uit ? Ik tank toch maar voor 25 Euro.
Geplaatst

Ik ben toch echt het record van dit forum aan het verbeteren.

Geen idee wat de dealer met mijn auto gedaan heeft, ik heb aangegeven dat ik het verbruik echt te hoog vond.

Vanmiddag een rit gemaakt, 225km. De boardcomputer geeft aan 1 op 20,8!

Eerste instantie was het 4,9 door de file, daarna kon ik ruim 140km doorrijden.

100km per uur. De boardcomputer geeft nu aan 4,8.

Zie hier foto's

IMG_2979.jpgIMG_2982.jpg

IMG_2983.jpgIMG_2988.jpg

Morgen ga ik tanken, kijken wat het resultaat is, maar heb echt hoge verwachtingen. Toen ik het record 18,2 vorige keer haalde, gaf de boardcomputer 5.2 aan.

Ik zal bonnetje ook laten zien met de TRIP.. :P

• Like 1
Geplaatst

Ja, wel benieuwd naar het dealer-verhaal, maar goede zaak dat hij iets heeft weten te veranderen.

Maar onafhankelijk daarvan; door de hogere temperaturen loopt de motor nu ook soepeler dan in januari/februari en dus zuiniger.

Geplaatst

Dan ben ik ook wel benieuwd :P....bij mij was het dus 5,1 op de BC maar in echt dus 5,4 (1 op 18,5)

Ben benieuwd Remko, houd ons op de hoogte ;)

Geplaatst

Het was vre-se-lijk....ben blij dat ik nu weer door kan trappen tot 3500 toeren :)

Geplaatst

Heb net getankt omdat ik niet kon wachten.

Het resultaat, 1 op 20,5! 4,9 liter per 100km! Dus de boardcomputer had een afwijking van 0,1.

IMG_2994.jpgIMG_2997.jpg

IMG_2992.jpgIMG_29962.jpg

Mijn signature wordt aangepast!

pfff, en nu weer normaal gaan rijden.. :)

Geplaatst

Remko, pussy ..... moet je ook wel tot het eind doorrijden he! :clown:

Toen ik vorige week twee keer naar Utrecht ben gereden had ik ook 4,8 op de BC!

Geplaatst

Remko, pussy ..... moet je ook wel tot het eind doorrijden he! :clown:

Toen ik vorige week twee keer naar Utrecht ben gereden had ik ook 4,8 op de BC!

Ik heb nu file, snelweg en stadsverkeer gehad met deze tank! :winkiss:

Als ik had doorgereden, dan had het niet eerlijk geweest, want dan was het weer en tegenwind etc van invloed. Ik wilde een kale test, waarbij het weer (12 graden) netjes is, geen flinke tegenwind (wel iets zijwind) waarbij je file en stad gecombineerd heb samen met snelweg 100km/u.

Wat blijkt dat hij erg zuinig gereden heeft.

Moet zeggen dat mijn vorige tank ook al 1 op 18,9 was en toen had ik 700km gereden op de tank, net na de dealer bezoek, en toen niet eens heel zuinig gereden. Ze hebben ollie ververst en filters vervangen.

Ps. de eerdere foto's laten zien dat tijdens het rijden ook het verbruik laag was.

Geplaatst

Heel netjes hoor! Maar hebben ze dus niks veranderd?

Hmmm...volgende week maar naar de dealer :P

Ik ga het vragen, ze hadden wel de computer afgelezen of er iets was waardoor het verbruik hoog was. Ze vonden het namelijk zelf ook erg hoog.

Ik laat het jullie weten, maar je zou bijna vermoeden van wel.

Trouwens, mijn airco sprint niet meer automatisch aan ook, de afgelopen week!? Komt het door het weer of...?

Geplaatst

Hoi,

Vandaag weer naar Capelle a/d IJssel geweest.

En voor het eerst onder de 5.0 gekomen met de Rio

De computer gaf 4.9 aan

Wel 100 km/u met cruiscontrol en airco ging niet aan ( 12 graden half bewolkt).

Verder zitten de winterbanden er nog onder.

Ik heb deze rit nu al 8 keer gereden met de Rio en het verbruik is na 5600 km behoorlijk gezakt

Deze week komen de Phantoms met zomerbanden eronder en ben ik benieuwd wat dan het verbruik is

Foto-INLQZQTF-D.jpg

Rio 41

Geplaatst

Ik heb even uitgezocht hoe die Europese homologatie tests in overeenstemming met EU richtlijn 2004/3/EC (laatste wijziging is 80/1267/EEG die geldt tot 1-1-2013) er in de praktijk uitziet.

In de richtlijn stelt De Raad van de Europese Gemeenschappen o.a. het volgende:

"Overwegende dat een communautaire (dijk48:de gemeenschap betreffende) methode voor het meten van het brandstofverbruik ook en vooral noodzakelijk is met het oog op een objectieve en nauwkeurige voorlichting van kopers en gebruikers"

Het brandstofverbruik wordt bepaald aan de hand van de volgende proeven:

1.Een cyclus van gesimuleerde stadsritten op de dynamometerbank,

2.Een proef bij een constante snelheid van 90 km/h,

3.Een proef bij een constante snelheid van 120 km/h.

Voor de proeven 2 en 3 gelden bepaalde voorwaarden, o.a.:

Gereinigd voertuig, vensters en luchtinlaatopeningen gesloten, verwarming uit, minimaal 3000 km op de teller, banden van door de fabrikant voorgeschreven standaard type met de voorgeschreven spanning, luchtdruk rond 1000 mbar, omgevingstemperatuur rond 200C, luchtvochtigheid niet meer dan 95%, motor op bedrijfstemperatuur na minimaal 10 km gereden, bedrijfsklaar gewicht van de auto vermeerderd met 180 kg, benzinetank tot 90% gevuld, reservewiel en gereedschapset aanwezig, wegdek nagenoeg droog, windsnelheid niet meer dan 3 m/s, hellingshoek van de proefbaan maximaal 2% tussen 2 willekeurige punten, wegdek moet in goede staat zijn, lengte van het parcours minimaal 2 kilometer (te rijden 2x2 kilometer).

Onder deze strikte voorwaarden (uitgezonderd de omgevingstemperatuur) heb ik enkele testritten van 6 kilometer gemaakt op de A59 tussen Oss en 's-Hertogenbosch.

Condities: vlak wegdek, droog wegdek, windstil, 120C, airco uit, radio uit, ramen gesloten, 1 persoon van 90 kg in de auto, tank 75% gevuld, banden 15" (+0,2 bar), cruisecontrol ingeschakeld.

Testrit 1 met lengte van 6 kilometer en met 90 km/h: verbruik 4,7 volgens boardcomputer,

Testrit 2 met lengte van 6 kilometer en met 100 km/h: verbruik 5.0 volgens boardcomputer,

Testrit 3 met lengte van 6 kilometer en met 110 km/h: verbruik 5.8 volgens boardcomputer.

Testrit 4 heb ik maar laten vervallen gezien de resultaten van de eerste 3 testritten.

Mijn boardcomputer heeft een afwijking tussen 5 en 7%. De gevonden resultaten heb ik met 5% gecorrigeerd.

4,7 wordt 4,93

5,0 wordt 5,25

5,8 wordt 6,09

Het door KIA opgegeven verbruik buiten de bebouwde kom (gemiddelde van de proef met 90 km/h en de proef met 120 km/h) is 4,2. Aan die waarde kom ik met enkel 90 km/h nog niet eens.

Ik ben nog steeds in voor gezamenlijke actie richting KIA. Wie nog meer?

Geplaatst

Mooie test Dijk. Ik kan dus uitkijken naar een rode Rio op dat parcours. Knipper ff als je mijn witte tegenkomt :wink:

Moet je nagaan, want je schrijft 110 km/u (5.:cool:, bij mij is dat ook zo, maar 6.8 bij 120 km/u. Dat zou in jouw berekening uitkomen op een gemiddelde van 5.77 ipv 4.2.

Ik blijf het misleiding vinden. Aan de andere kant, door de rosekleurige cijfers van KIA betalen we waarschijnlijk nu geen belasting....

Geplaatst

Er is geen enkel merk waarbij je in de praktijk de fabrieksopgaves behaald op dagelijkse basis.

Er is toch ooit een test geweest van de anwb waarbij de KIA opgaves verbeterd waren. Alles hangt gewoon af van de omstandigheden. Zullen wel perfect moeten zijn. Denk dat je nergens op hoeft te rekenen als je er over gaat klagen.

Geplaatst

Ik heb er nu 1500 km op zitten, voornamelijk stukken van 25 km over de snelweg 120-130km/h en stukken van 10km van 30-80km/h.

1x een flinke afstand en zit nu op de 6,8 / 100.

Zal op 3000km een update doen, ik hoop toch wel dat het dan wat naar beneden is gegaan. ben al 155 euro armer en kan nu nog 100 km rijden dus de volgende 50 euro zit er ook weer aan te komen.

moet er wel bij zetten dat ik niet bewust zuinig heb gereden maar dan nog. als het bij de 3000 nog zo is ga ik ook even langs de dealer en anders chippen als dat wat op gaat leveren dan.

groeten!

Geplaatst

Ik zal ze morgen bellen, heb nog geen tijd gehad en ze hadden mij al gebeld maar oproep gemist. Denk dat ze de het probleem voetverwarming willen oplossen.

Geplaatst

Ok ben benieuwd..

Vandaag mijn zuinigste record gevestigd.

495 km gereden, 34,21 liter getankt. Maakt 1 op 14,47 dit is 6,91 L per 100 KM. Boordcomputer gaf 6,4 aan. Zit dus wel een aardig verschil in.

Hierin zitten aantal stadsritten en A4 met 100 en 120 kph. Plus wat files.

Viel mij wel op dat mijn lampje branden en ik nog maar 60 km kon.. Terwijl er maar 34,21 liter in kon. Dat ding is vrij pessimistisch.

• Like 1
Geplaatst

Ik geloof dat het lampje begint te branden als je nog 100 km kunt rijden (volgens de bc) en bij minder dan 50 km te rijden, geeft de bc --- aan.

Dat je denkt dat je vol getankt hebt, terwijl je 34,21 liter hebt getankt, kan wel eens een misverstand zijn. Bij mijn Picanto kan er met veel gepruts toch wel een liter of 3 a 4 nagetankt worden, nadat het tankpistool afslaat.

Geplaatst

Afgelopen zondag heb ik de tank maar eens goed volgegooid. Daarna maar eens een flink stuk gereden, vooral om testen hoe de wegligging van mijn auto nu echt is (daar heb ik een stukje over geschreven) na 60 km rijden op een 80 km weg voelde de auto qua rijgedrag veel fijner aan, lekker weer zonnetje, heeft de temperatuur een positieve invloed op de 15 inch banden?. Oké daar gaat het in dit topic niet om, dus terug naar de het verbruik. Op de terugweg door wat dorpjes en daarna de snelweg op en daar de snelheid gereden die max toegestaan is incl de 130 km. De rest van deze week wat korte stukjes en flink wat snelweg en ook nu weer de max snelheid (120+ Km en zo nodig bij inhalen 130 km). Nu heb ik niet heel rustig gereden maar wel netjes geschakeld en gewoon mee gereden met verkeer. Er is nog wel wat te winnen want ik moet nog wennen aan de eerste versnelling, soms laat ik de auto te veel toeren maken en merk dat de auto even inhoud in zijn twee, als ik even wat meer snelheid maak in de eerste versnelling (niet goed voor zuinig rijden). Vandaag was de tank aardig leeg (volgens de meter) dus even tanken, er ging 34,11 liter in en de afstand die ik had afgelegd is 578.2 km dan kom je uit op 16,95. Toch?

Mijn auto is twee weken oud en heb 1533 km gereden (Kia Rio 1.2 Comfort Plus Pack, 15 inch banden, bijna geen arco aan ). Als ik in dit topic lees dat de meeste mede Kia Rio rijders hun uiterste best doen om zuinig te rijden, dat het bijna niet meer leuk is om auto te rijden, klopt het dan dat ik bijna 1 op 17 kan rijden zoals ik net heb beschreven? Ik hoop het wel want ik denk dat ik met wat rustiger rijden (niet als een slak) maar wel max 110 km i.p.v. 120/130km op 1:18.5 moet uitkomen.

Mogelijk zijn de nieuwer auto's uit 2012 wat beter afgesteld (kan dat wel).

Geplaatst

Ik heb ook een 2012 auto dus daar kan het niet aan liggen.

Wat zei je boordcomputer? Heb je die gereset voordat je begon met rijden. Heb je dit ook gedaan met je KM teller en ben je begonnen met een volle tank?

Ik doe het meestal als volgt. Volle tank vervolgens dagtellers en gemiddelde op nul. Na de rit helemaal vol tanken en dan verschil berekenen.

Lijkt mij lastig 1 op 18 te halen als je 130 rijd.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...