Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Rijervaring Kia Rio 1.25 CVVT 2011 gevraagd.

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

ook mijn ervaring. mijn rio rijdt geen 10 seconden rechtdoor. je zit voortdurend heel licht te corrigeren. niet ernstig, ik heb wel eens een auto gehad die voortdurend naar een kant afweek, dat lag aan een kleine kromming in de velgen van de voorwielen. zoiets is hier niet aan de hand. maar als je er op gaat letten dat je steeds weer moet corrigeren ga je je wel afvragen of het zo hoort. ik vind van niet. ik ben nog niet bij de garage geweest, maar zal het er tzt zeker over hebben. ik heb de standaard banden en velgen bij de super pack-rio.

overigens verder niets dan lof voor de auto!

mee eens, na mijn post vandaag aardig wat gereden en boven de 150km/h dan vlieg je helemaal van links naar rechts. rond de 120 moet je ook je stuur wel goed vasthouden.

vraag me af hoe het komt maar ik vermoed doordat hij zo licht stuurt. zal het ook eens bij de garage zeggen als ik er nog een keer kom. buiten dit heb ik er niks op aan te merken behalve dat start-stop systeem. De hele dag probeer ik het uit maar telkens gaat dat lampje weer branden en werkt het niet.

Geplaatst

Het is opvallend dat Rio met 15 inch standaard banden meer last hebben van zoekend weggedrag. Ik zit op ongeveer 1750 Km en even leek het dat de auto beter ging rijden, minder zoekend op de weg dus. De laatste dagen minder gereden en vandaag merk ik meteen het zoekend weggedrag weer op. Mijn Rio is best windgevoelig, lijkt me niet iets wat normaal is voor een auto van deze klasse. In tegenstelling tot wat ik van andere lees, stuur mijn auto vanaf 45/55 km zwaarder. Bij 120 km bij een lichte bocht blijft het stuur in de bocht hangen, de wielen draaien niet terug naar rechtdoor, onder de 40 km stuur de auto meteen terug. Het lijkt erop dat bij hoge snelheid het stuur-gedrag wat vast(er) zit. Door het zware sturen moet je meer krach zetten, wat als nadeel is dat je te veel corrigeert (wat je kan afleren). Bij een redelijk rechte weg die niet veel golft kan je door mini-correcties de auto recht houden, maar dat is best vermoeiend.

Is het zo dat bij jullie de auto bij hoge snelheid te licht stuurt?, mogelijk is dat bij mijn Rio (2012) gecorrigeerd naar zwaarder sturen, maar gevoelsmatig te dat wat te veel. Is het sturen software matig aan te passen? Ik heb daar geen idee bij, wel is het goed om te weten wat er mogelijk is als ik naar mijn dealer terug ga.

Als het sturen is opgelost ben ik helemaal blij met mijn Rio, nu wel iets minder, een mooie auto moet toch ook lekker sturen!

Geplaatst

Dit heeft m.i. niks met wind te maken..

Ik heb het hele circus mogen ervaren met de SP3 (nieuwe delen, software-update etc.)

maar dat heeft uiteindelijk helemaal niks geholpen.

Vakantie 2011 was w.b. sturen niet fijn rond de 90-100km/h

Bij 140 was het oké

Door omstandigheden heb ik nu een "niet Kia" van 5.5Y en die rijdt wel keurig rechtdoor.

Het kan dus wel.

Het probleem zit em in de toleranties van de aangeleverde stuurhuizen icm de software.

Er ligt wat dat betreft nog een enorme berg werk te doen voor Kia.

Beetje jammer, dat wel....

Geplaatst

Al in december 2011 met de Rio bij de dealer geweest ivm het zware sturen boven de 60 à 70 km/u en het zoekerige weggedrag. Volgens de dealer is hier niets aan te doen omdat het vanuit de fabriek zo wordt ingesteld en de dealer geen toegang heeft tot die software. Hoop maar dat er ooit een update van die software komt. Alhoewel, bij de SP3 van Bigwade heeft het niet geholpen.

@Bigwade offtopic: je bent je SP3 kwijt? Goede zaken kunnen doen? En de gezondheid? Beter of hetzelfde?

Geplaatst

Ik heb echt totaal geen last van een zoekerig weggedrag. De auto rijdt strak en ook rechtdoor op de snelweg is het prima relaxed rijden. Ik heb de 17"lm velgen eronder zitten. Hij blijft prima rechtdoor rijden ook zonder handen aan het stuur bij mij. heb het getest bij 50-80-110 en 130 km/h en bij al deze snelheden blijft het stuur netjes rechtuit staan. Ook bij wat hobbels in de weg bij een bocht voel ik eigenlijk niets raars. De auto ligt als een blok op de weg. Bij de 2 proefritten in Oktober ook geen problemen gehad hiermee.

Geplaatst

@Brambeer, dat is aan de ene kant goed nieuws en voor jou fijn dat je auto zo strak rijd met 17 inch banden :-) . Aan de andere kant lijkt het erop dat ik toch moet overgaan naar 17 inch banden. (nu heb ik 15 inch standaard banden i.v.m. lagere rijweerstand). Had je direct bij aanschaf gekozen voor 17 inch banden?

Dank voor je bijdrage en je test op diverse snelheden, daar kan ik wat mee. Eigenlijk wil ik wel eens testen met 17 inch banden, de dealer heeft vast geen test setje, om eerst (veel) geld uit te geven en er dan achter te komen dat het toch niet in de banden zit zal frustrerend zijn. Jullie merken het, ik ben voorzichtig geworden eerst rijden dan geloven.

Thanks

Geplaatst

In de 2e week april kan ik ook het verschil ervaren. Dan wordt de mijne geleverd.

Ik heb de Rio met standaard 15" velgen besteld, maar heb al een set nieuwe 17" LM velgen met Continantal SportContact5 al klaarliggen om te wisselen.

Geplaatst

JCB:

Ja ik had de 17" velgen bij aanschaf er direct bij besteld. Ik heb zelf ook alleen maar op deze banden gereden. Als het winter wordt hebben we ook een 15" winterbandenset, maar deze is nog niet gebruikt door ons.

Ik hoop dat je het toch eens kan uittesten op 17". Misschien een proefritje maken bij een andere dealer waar een auto staat met 17" lichtmetaal. Zo heb ik ook ondervonden dat deze wielen fijn rijden.

Succes!!

Geplaatst

JCB: ik hed de 17 eronder liggen en je mag als je in de buurt van bergen op zoom bent best even proefrijden met die van mij.

Geplaatst

Ik heb een proefrit gemaakt in een Rio met 17", heb trouwens alleen maar dealers gezien die ze met 17" beschikbaar stelden.

Geplaatst

Een week verder en zoals beloofd post ik mijn bevindingen.

Als eerste, Sorry Presiozo voor mijn late reactie op jouw aanbod, eigenlijk wil ik je aanbod wel aannemen, maar je woont nu net niet in de buurt (190km ver). Mogelijk komen we erop terug, misschien zijn er meer Rio rijders die hun rij ervaring willen delen of zijn Kia Rio willen laten zien .

Nu mijn bevindingen, vorige week is mijn Rio uitgelijnd, de monteur had even met de auto gereden en kon niet iets ontdekken wat afwijkend was. Wel logisch want het zwabberen is vooral boven de 80 km en op wegen die golven en/of sporen hebben. Wel werd aangeboden om de auto meteen uit te lijnen (nette service). Tja erg veel merk ik er niet van het uitlijnen, het lijkt wel dat de auto iets sneller terug stuurt naar neutraal. Na een paar dagen testen, gewoon nog niet tevreden, zucht.

Gisteren maar eens de banden spanning gemeten, dat was niet mis, de voorbanden meten 2.4 bar. De voorbanden heb ik terug gebracht naar 2.2. Zo, dat merk je gelijk veel meer comfort drempels kan je nu (met gepaste snelheid) gewoon nemen. Vandaag ook even de achterbanden gemeten 2.5/2.6, ook van de achterbanden de bandenspanning aangepast, naar 2.3.( Banden spanning gemeten bij koude banden. )

De Rio rijd nu veel fijner, stuurt sneller terug naar neutraal/rechtdoor (stuur bleef hangen in de bocht boven 60 km) minder zwabberen, minder nerveus, minder reactie op oneffenheden. Ook kan ik nu iets insturen zonder dat de auto direct (lees te snel) stuurt, op de snelweg bleef ik maar corrigeren. Nu kan ik de auto licht tegensturen als de auto dreigt buiten de belijning te geraken. Er is nog wel een min punt, het sturen is nog wel zwaar (boven de 50km en zeker boven de 80km)

maar omdat ik nu niet continu moet corrigeren is het wel te doen. Hopelijk komt er een software update om het zware sturen aan te passen, nu moet ik er niet aan denken om 17 inch banden te monteren, wordt het sturen nog zwaarder.

Al met al kan ik nu gaan genieten van een toerrit.

Geplaatst

Fijn dat het voor jou nu iets beter rijdt. Ik vind alleen het zware sturen helemaal geen issue bij mij. Het stuurt prima bij hoge snelheden en omdat hij wat zwaarder wordt bij hogere snelheden kan ik makkelijker relaxed rijden en hoe ik juist niet veel te corrigeren. Het zal misschien wel te maken hebben met je persoonlijke voorkeur en de voorgaande auto's die je gereden hebt. :)

Gisteren avond heerlijk met de cc aan naar huis gereden. Lege weg mp3 stickje met muziek aan en erg relaxed kunnen cruizen. Maakte me blij!

:D

Geplaatst

Hoi allen,

Mijn Rio was afgeleverd met 15 inch en vedesteijn snowtrack. Ruim 5000 km mee gereden

De Rio reed comfortabel mede door het zachte rubber.

Nu met de phantoms 17 inch rijdt de Rio veel beter.

De auto ligt veel strakker op de weg en bochten nemen gaat veel beter.

Ik vindt mijn Rio nu minder geluid maken. Dit komt volgens mij dat de winterbanden een soort v groef hebben en de 17 inch hebben de groef in de lengte richting

Ik had tussen 80 en 100 altijd een zoemend geluid.

En of ik nu 100 of 130/140 rijd je merkt het verschil wel veel strakker op de weg

De bandenspanning heb ik volgens het boekje op 2.1 staan voor alle wielen

Rio 41

Geplaatst

haha ja 190KM is een beetje te ver weg jcb.

Ook ik heb geen last van het sturen maar dat kan ook komen door de golf gti waar ik veel in heb gereden voordat ik de rio had... Als ik er nu weer in stap dan merk ik dat dat stuur echt VEEEEL zwaarder is dan bij de rio. Op snelheid heb ik er geen last van in de golf maar met wegrijden wel. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet zo veel merk in de rio van het zwaarder sturen boven bepaalde snelheden. Heeft dus waarschijnlijk te maken met de vorige auto's waar ik in heb gereden.

In ieder geval fijn dat je problemen zijn opgelost!

Geplaatst

Jongens, dank voor jullie ondersteunden reacties.

Ik heb begrepen dat Kia Rio 2012 een software update heeft gekregen waar het sturen boven x KM (ik schat 50KM) zwaarder gaat.

Ook met mijn auto kan ik met één vinger sturen als de auto stil staat, echt top, tot 50 km stuur mijn auto heel fijn, niet te zwaar.

Tijdens een proefrit met 17 inch banden bij de dealer stuurde die auto overeenkomend aan mijn auto (tot 50 km) boven de

60km stuurde de demo auto voor mijn gevoel ook prima iets meer tegenkracht waardoor je meer controle krijgt, gewoon prima.

Maar goed voorlopig laat ik het even zo, nogmaals goed meegedacht daar hebben andere ook wat aan.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...