Jump to content

TESTDRIVE KIA OPTIMA

bigwade

Recommended Posts

• 2 weeks later...
Guest Warmentuuter

Vorige week heb ik bij de dealer de (witte) Kia Optima even bewonderd.

Ik snap wel waarom onze testdrivers zo enthousiast waren.

Een prachtige auto.

En Bigwade je hebt gelijk...... op een witte kan je zitte

Ook er in trouwens :-)

Als ik VW was zou ik even op mijn achterhoofd krabben.

Die heeft nog de naam maar de Optima de looks.

• 1 month later...

Bij onze dealer staat ook een witte Optima, maar het ziet er erg goed uit.

De Optima vind ik nu eens een echt mooie auto, groot, indrukwekkend en in standaardtrim, al bomvol.

In mijn branche is ruimte op de achterbank erg belangrijk, maar de ruimte op de achterbank bij de Optima, is zeer taxi-waardig.

In de dikste uitvoering inclusief automaat, wilde ik de Optima bestellen.

Ware het niet dat mijn budget bij lange na, niet toereikend is met 39 mille.

Dus werd het z,n voorganger, de Magentis uiteindelijk.

Nu pas dit gelezen. Fantastische auto vind ik het! Qua design en opties dan, nog niet zelf in gereden.

Hier bij de dealer in Utrecht (Kooijman) staat er ook eentje (jawel, een witte).

Dit zou over een jaar of 3 weleens de vervanger van mijn Rio kunnen worden. Kan de Rio weg met nog 4 jaar garantie en kan ik mooi de overstap maken naar een 'iets' grotere wagen :-D

• 3 weeks later...

Ik heb er een paar weken gelden ruim anderhalf uur in gereden. Just for fun.

Ik heb echt genoten van het rijden. Goede wegligging en ik ving hem prima sturen.

Leuk was het om "Park Assistent" uit te proberen. Eerste keer zonder ietsje bij te remmen waardoor het behoorlijk snel ging en wij toch met 2 wieltjes op de stoep stonden. De tweede keer iets het tempo eruit gehaald door de rem iets in te drukken. Dan voelt het veel vertrouwder aan en kwamen we wel goed uit.

Super mooie auto.

Na de rit weer in de Sportage 3 gestapt en dat voelt dan wel even iets anders aan. Heel even maar. Nu geniet ik er weer iedere keer van.

Om eens wat kritische kanttekeningen te plaatsten bij alle hihahosanna verhalen.

Volgens mij wordt dat ding absoluut voor geen meter verkocht, waar ik al bang voor was. Heb er ook nog geen eentje live zien rijden en op het forum blijft het ook angstvallig stil.

Zakelijk is de auto ook minder interessant. Geen 20% uitvoering, geen station variant. Toch dingen waar je het voor de verkopen voor de zakelijke markt van moeten hebben. En voor de particulier geen leuke goedkope instapper.

Een leuk aangeklede i40 station heb je voor 10 mille minder...

Ik krijg een beetje een 'magentis/opirus' deja vu.

EB, je vergeet dat de Optima slechts een vingeroefening is voor KiaMNL voor dit soort auto's in Nederland.

Er worden er maar 500 gemaakt voor NL dit jaar.

In de US en Korea loopt deze auto als een dolle.

Rusland schijnt inmiddels ook een Kia land te zijn dus ook die lusten ze wel.

Met name de ruimte achterin is groots en dat doet het als taxi prima.

Op die paar lease Optima's hier in NL zal Kia Korea niet echt zitten te wachten en dat quotum van 500 zal beslist

snel weg zijn.

Buiten de beugels in de koffer hebben wij geen minpunten gevonden.

• 4 weeks later...

De Optima loopt nie storm maar er is wel degelijk aanloop !

Heb tot nu toe in moeten ruilen: S350 - Jaguar XF - BMW 730 D van '04.

Degene die de BMW reed zat met een smile van hier tot tokyo in de optima en is super tevreden.

De vergelijking met de i40 is zo krom als een hoepel, die staat op een ander (lees kleiner) onderstel en is een compleet andere wagen.

De Optima staat nml. op het onderstel van de Amerikaanse Sonata

• 3 months later...

Kia Optima alleen als Hybrid verder

AMSTERDAM - Het doek valt alweer voor de Kia Optima met dieselmotor in Nederland. Volgens de importeur is de levering van de oliegestookte uitvoering niet interessant meer, aangezien de auto voor de zakelijke rijder in de bijtellingsklasse van 25% valt. Met de Hybrid, die nu wordt voorgesteld, biedt Kia een versie met 20%.

Kia_Optima_Hybrid__1057995d.jpgKia_Optima_Hybrid__1057993d.jpg

De Optima 1.7 VGT verscheen eerder dit jaar op de Nederlandse markt. Het merk kreeg 500 exemplaren toebedeeld, maar wist in de eerste acht maanden van dit jaar slechts 94 stuks op naam te zetten, inclusief demonstratie-auto's voor het dealercorps.

De afzet zit dus tegen. Een van de redenen is dat Kia geen sterke speler is in de zakelijke markt. Het enige model dat nog een rol van betekenis speelt, is de Sportage, geeft Léan Stoep, Managing Director van Kia Motors Nederland, aan. De andere modellen worden door particulieren aangeschaft. Met de Optima hoopt Kia juist haar aandeel in het zakelijke deel van de automarkt te vergroten. Om echt stappen te zetten heeft Kia een uitvoering in de lagere bijtellingsklasse nodig. Zustermerk Hyundai levert de oliegestookte i40 daarentegen wel met 20%, maar dat model beschikt dan ook over een aangepaste, geknepen motor. Kia heeft echter te horen gekregen dat dat blok niet voor de Optima beschikbaar is.

HYBRID

Met de Hybrid probeert Kia opnieuw de zakelijke rijder aan zich te binden. De Hybrid heeft speciaal voor Europa een tweeliter benzinemotor onder de kap gekregen. In combinatie met een elektromotor levert de aandrijflijn een totaalvermogen van 190 pk. Volgens de Koreanen zit de Optima Hybrid in 9,2 seconden van nul op honderd en de topsnelheid ligt rond de 190 km/h. Het gemiddelde verbruik van de combinatie komt uit op 5,4 l/100 km. De batterij van de auto bestaat uit een lithiumpolymeer accupakket, dat nog wat minder warmte ontwikkelt als een lithium-ion-systeem en daardoor een nog wat langere levensduur heeft. Bij afremmen op de motor wordt de vrijkomende kinetische energie gebruikt om dat pakket te laden. De accu heeft een capaciteit van 1,4 kWh en tot een snelheid van ongeveer 40 km/h kan er volelektrisch met de auto worden gereden.

Met een prijsskaartje van minimaal €28.995 levert Kia het voordeligste hybridemodel met benzinemotor in het D-segment.

Met een prijsskaartje van minimaal €28.995 levert Kia het voordeligste hybridemodel met benzinemotor in het D-segment.

Komt natuurlijk nog wat bij aan ditjes en datjes en dan zal het richting 33.000 gaan, maar dan nog.

Met de kennis van nu zou ik , als ik in die lease categorie zou zitten, geen problemen met zo'n prachtbak hebben.

Daar gaan meer mensen achter komen.

Het verbaast me overigens dat er maar 94/500 van die sloepen op kenteken staan.

Het zal toch niet aan onze winterse testdrive hebben gelegen ?