Jump to content

TESTDRIVE KIA OPTIMA


bigwade

Recommended Posts

Wie?

bigwade & Smart

Wat?

Testdrive Kia Optima 1.7 CRDi (100 kW/136 pk/325 Nm)

Waar?

Streek Noord-Holland

Testdrive

Het is als vanouds een gezellige dag rondtoeren in een nieuwe, zojuist op de Europese markt verschenen model, de Kia Optima. De dag begint voor ons met een heerlijk vers kopje cappuccino. De gedachte om in een witte (!) Optima rond te rijden was opmerkelijk voelbaar bij mijn mede testrijder! In gedachten verzonken laat hij de eerste testdrive in de spierwitte Kia Forte Lpi Hybrid van het jaar ervoor nog eens de revue passeren. Waar is het toch fout gegaan, waarom overkomt hem dat nu toch weer? Hij mocht toch uit alle kleuren kiezen volgens de PR manager bij Kia? Oh ja, als het maar een witte was. Verdorie, even niet opgelet! Dat gaan we zo niet meer doen…..

Na ons bakkie leut lopen wij naar de zilvergrijze Kia Optima (hé, een andere kleur?), die in de grote showroom van het nieuwe Kia Experience Center in Breukelen op een display staat opgesteld. Hier wordt ons door de PR manager de standaardopties van de Optima getoond en uitleg gegeven over de werking ervan. Nou ja, standaardopties! Wat een complete auto is dat, zeg maar gerust ‘full options’.

Er zijn daarmee feitelijk nog maar drie opties te kiezen: de carrosseriekleur, schakel of automaat en een panoramadak.

Of wij deze zilvergrijze Optima niet mogen testen, is de ultieme gewetensvraag van bigwade…..!

Wat zit er eigenlijk allemaal op en aan die, althans voor Europa, nieuwe Kia Optima? Om niet helemaal in een onuitputtelijke waslijst van opties te eindigen, hierbij de belangrijkste en, zelfs voor Kia, soms ook de meest vernieuwende en niet alledaagse opties op dit vlaggenschip:

- keyless go met start/stop button

- volledig leren bekleding (zwart) op meubilair en (gedeeltelijk) op dashboard en zijpanelen

- stoelverwarming beide voorstoelen en stoelventilatie (een ballenföhn volgens BW en helaas niet aan de dameskant….!)

- lane keeping assist systeem

- parkeersensoren voor en achter met Smart Park assist

- multifunctioneel kleurendisplay tussen de snelheidsmeter en toerenteller in.

- Full map navigatie met Infinity geluidssysteem

- basspeaker in de hoedenplank

- elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met 2 geheugenplaatsen

- multifunctioneel stuurwiel

- volautomatische airconditioning

- cruise control met speedlimiter

- manuele zesversnellingsbak

- xenon met led dagrijverlichting en achterlichten

- moodverlichting in het interieur

- 18 inch lichtmetalen wielen

- carbon look-a-like delen op dashboard, zijpanelen en stuur

- enz., enz.

Nadat bigwade al zijn moed heeft verzameld, gaan wij met z’n drieën naar buiten om de smetteloos witte, luxe en gestroomlijnde Optima tegemoet te treden. Fotoapparatuur inladen, zitmeubilair instellen, nog even de laatste instructies en onze testdrive is daarmee een feit!

Meteen al is Smart aan de beurt om een onuitwisbare indruk achter te laten. Hij mag als eerste het spits afbijten en achter het stuur kruipen. In de Kia Forte heeft bigwade dat mogen doen en heeft daarmee een aantal Kia coryfeeën de stuipen op het lijf gejaagd, door met gierende banden en hoge snelheid vanaf de parkeerplaats – toen nog Vianen – te vertrekken en de moeizaam verzamelde zuinigheids-blaadjes op het dashboard daarmee spontaan te verbranden. Het koppelingspedaal grijpt vrijwel meteen aan in de 1e versnelling, waardoor de motor spontaan afslaat. Een geweldig eerste optreden van Smart….niet dus! Daarna is het meteen starten en lekker vlot wegrijden.

We zijn onderweg!

Zonder een echt doel voor ogen rijden wij onze eerste kilometers op de snelweg A2 rond Breukelen. Nadat de motor op temperatuur is gekomen (-7 graden buitentemp.), rijden wij de snelweg A9 op richting IJmuiden. De auto voelt degelijk en solide aan, is koersvast en laat geen kraakjes of anderszins horen. We verlaten de snelweg. Ons 1e fotomoment is bij de sluizen van IJmuiden. Een prachtige omgeving met heavy industry!

image_001.jpg

image_002.jpg

image_003.jpg

image_004.jpg

image_005.jpg

Via Velsen Noord wordt de rit voorgezet richting Wijk aan Zee. Toch wel uitzonderlijk gelegen deze (bad)plaats, namelijk aan beide zijden tussen de hoogovens van Tata Steel opgesloten. Als de wind de verkeerde kant op staat, zit je letterlijk in de rook van de hoogovens. Wel een prachtige, maar ook aparte omgeving. Je waant je een beetje in het buitenland. Door de duinen rijden wij naar de noordkant van het Noordzeekanaal. Hier stoppen wij voor ons 2e fotomoment.

image_006.jpg

image_007.jpg

image_008.jpg

Na de stop vervolgen wij onze weg terug door Wijk aan Zee en via Heemskerk naar Castricum/Heiloo/Boekel/Akersloot. In Akersloot aangekomen beginnen onze magen toch een beetje te protesteren en concentreren ons op een eetgelegenheid. Nou, die vinden we na enig zoeken ook hoor! Bij een buiten werking gesteld pontje, vanwege ijsvorming op het kanaal, vinden we ons frietkot. Nog voordat bigwade is binnengekomen, volgt er een sneer vanachter de frituur dat de deur niet vanzelf in het gat valt. Wat je noemt een binnenkomer….hahaha!

De toon is daarmee gezet. Na een korte stop, vervolgen we snel onze weg via Boekel/Alkmaar/Stompetoren/ Graft naar De Rijp.

Wat een prachtige binnenwegen met veel bochtenwerk. De Optima voelt zich hier blijkbaar op z’n best, want hij stuurt als aan een lijntje en reageert fel op het gas. Buitengeluiden dringen amper door en je hebt daardoor niet in de gaten dat je in een diesel rijdt. Deze diesel overtuigt door een beste trekkracht en de Optima is daarmee voldoende gemotoriseerd om van A naar B te rijden. Hij heeft een heel gecultiveerde loop zonder dieseldreun, met voldoende trekkracht onderin. Ons kan hij in ieder geval bekoren. Daarnaast rijden wij, overigens niet bewust, ook nog eens zeer zuinig. Een gemiddeld verbruik van 6.5l/100km is met gemak te halen. Een zestraps automaat rijden, een voor ons nog onvervulde wens, zou vanwege het schakellui kunnen rijden een uitkomst zijn op deze bochtige route. Ach, het schakelen daarentegen is niet verkeerd en laat alleen bij het warmlopen van de twee naar de drie wat steken vallen. Het vriesweer zal hierbij wel een rol spelen.

Aangekomen in het pittoreske dorpje De Rijp, waar net een schaatstoertocht aan de gang is, kijken we onze ogen uit. Wat wij hier niet onvermeld willen laten, waarom zouden we, is de belachelijke mogelijkheid van het tweerichtingsverkeer dat wordt toegestaan in zo’n klein plaatsje met die smalle straatjes….ronduit idioot! Op een drukke (zon)dag heb je dan een echte verkeersinfarct in De Rijp! Wel een historisch mooi plaatsje met al die opgeknapte oude vakwerkhuizen en prachtig raadhuis.

image_009.jpg

We vervolgen onze weg richting Middenbeemster/Purmerend-Noord/Volendam en passeren daarbij de Beemster kaasfabriek. Hier volgen een paar mooie verkeersdrempels die wij met verschillende snelheden (60-80-100 km/u) nemen. De auto veert comfortabel en geeft geen krimp. Een plusje in onze ogen. De remmen werken uitstekend en zijn goed te doseren. Oh ja, het geluid van de Infinity geluidssysteem hebben wij ook even getest met de door ons meegenomen usb-stick. Wauw, het geluid uit de speakers is overweldigend en met een heerlijke strakke bass. Het is goed mogelijk dat het ijs op sommige plekken langs de route spontaan is gescheurd!

Het ken net…..!

Tja, en toen kwam daar plotseling de afknapper…….de claxon wordt getest! De Optima maakt in onze ogen een gerede kans op een Stebel Nautilus dag, vanwege de geteste Cavia II. Deze claxons zijn blijkbaar in grote aantallen door Kia ingekocht en worden de komende jaren nog wel, als zijnde een claxon, ingebouwd. Jammer hoor, past niet bij het formaat van deze auto. Daar verdwijnt zomaar je secuur opgebouwde imago als sneeuw voor de zon. Voorlopig niet meer toeteren is dan ook het devies, reserveren van een plekje op de Stebel Nautilus dag een must!

Nu wij onze hoofden weer enigszins boven de raamranden durven uit te steken vervolgen wij ons laatste deel van de route richting Monnickendam/Amsterdam-Noord, via de snelwegen A10 en A12 naar Breukelen. De klaverbladbochten rondt de Optima uiterst stabiel.

Het welbekende navigatie-systeem laat helaas steken vallen en sommige wegen bestaan domweg niet op onze gereden route. Je merkt dat er nog steeds met té oude Navteq kaarten wordt gewerkt. En de Brabantse Bea is weer eens nadrukkelijk als meest irritante navigatiestem aanwezig. Deze stem hebben wij dan ook tijdens de rit uitgezet. Jammer dat er geen andere stem gekozen kan worden. De meegebrachte muziek biedt gelukkig uitkomst.

image_010.jpg

Aangekomen bij het Kia Hoofdkantoor in Breukelen, staan we nog even stil bij een aantal geconstateerde punten:

1. De zit achterin hebben we, haantjes als wij zijn, niet getest. Wij hebben daar dus niets te zoeken. Ahum, met schaamrood op de wangen moeten we erkennen dat we dat test-item vergeten zijn. Wel hebben wij gemerkt dat de bijrijdersstoel zoooooover naar achteren kan dat Smart en bigwade (1.93m) telefonisch contact met elkaar hebben moeten zoeken. Dan is er, bij normaal alledaags gebruik, zeker voor de koters achterin dus plenty ruimte aanwezig.

2. Toch even schrikken met die overigens zeer grote kofferbak (505 liter), waarin toch zomaar twee schoonmoeders passen! Jawel hoor wat zien we, ordinaire beugels! Twintig jaar geleden werden die bagagepletters al in autotesten verfoeid. Dat kan niet meer Kia, zo 20e eeuw!

3. Het zicht rondom is prima. De ruimtebeleving is door de lage daklijn wel wat minder, maar niet echt storend voor dit type auto.

4. Enig bandengeruis is wel aanwezig. Een kwaliteitsband zou o.i. dit probleem kunnen verhelpen.

5. De standaard 18-inchers nemen wel wat comfort weg.

6. Wat kunnen we zeggen over de uitrusting? Eigenlijk maar één woord….RIANT!!

7. De lane keeping assist en de Smart (leuke naam!) parking assist hebben we maar niet geprobeerd; de auto moet nog door de Nederlandse pers gereden en beoordeeld worden….hahaha!

Onze mening

Voor de prijs hoef je het niet te laten. Een vergelijkbare auto van de concullega’s zou fors meer kosten. Wat bijtelling betreft is het jammer dat Kia als eerste een dieselversie op de Nederlandse markt brengt die valt in de 25% regeling. Medio 2012 komt de Optima echter met een 2.0 GDI-benzinemotor en kort daarna met een Hybride versie. Van die laatste, die leverbaar wordt met een 2.0 liter benzinemotor i.c.m. een elektromotor (totale vermogen 190pk), wordt veel verwacht en zal waarschijnlijk ook het meest verkochte model gaan worden. Voor Nederland en België staan respectievelijk 500 en 450 stuks in 2012 gepland. Deze geringe aantallen hebben te maken met het feit dat de Optima een behoorlijk succes is in Zuid-Korea en Noord-Amerika. De vormgeving spreekt ons aan. De welvingen aan de zijkant zijn gelukkig beperkt gebleven, wat de Optima evenwichtiger maakt. Het ver doorlopen van de achterlichten in de zijkant is geslaagd. De voor- en achterkant ogen modern en de Optima zet als verschijning een duidelijk statement neer tegenover de gevestigde orde. Vanwege de originaliteit van het ontwerp zeggen wij: Peter Schreyer mag blijven!

Kwaliteitsindruk, van ons een dikke 8! Daarnaast kijkt Kia met de Optima absoluut niet naar de drie hoogwaardige Duitse modellen, zoals de Audi A4, BMW 3 en Mercedes C, maar wil wel op het speelveld van de Skoda Superb, Ford Mondeo, Opel Insignia, Peugeot 508 en de Toyota Avensis meedoen. Wij denken dat Kia dat wel gaat lukken.

Met een goed gevoel keren wij huiswaarts.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


@Bigwade & Smart,

Erg leuk geschreven stuk van jullie testrit met de Optima. Tijdens het lezen leek het wel of ik erbij was.

Ook voor de fotograaf (BW) alle lof voor de ongelooflijk mooie foto's en het perfecte gebruik van filters. :clap:

Mannen bedankt voor dit fantastisch verslag, voorzien van prachtige foto's.

Grtz.

Specialmade

Link to comment
Share on other sites


Guest Warmentuuter

Mijn complimenten zoals het verhaal is geschreven en de foto's zijn gemaakt.

Hier kan de autoweek nog wat van leren. ;)

En zo zie je dat Noord Holland ook zijn mooie kanten heeft om een nieuwe auto uit te proberen.

Link to comment
Share on other sites


  • 2 weeks later...

10 dagen later..

Grappig te zien dat juist zo'n nieuwe top auto hier op dit forum niet zo leeft.

(allemaal bezig met eigen tiepjes?)

De Optima is een/de Kia Super Sjees.

Er is vast nog wel wat aan te verbeteren maar dat komt wel.

Een "wie wacht nu het langst op zijn Optima topic" verwacht ik nog niet direct, jammer, dat wel… :wink:

Link to comment
Share on other sites


Guest Warmentuuter

Ja, raar he. De testdrive was in Noord Holland! Ik heb dat gevoel dagelijks :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Maar de Optima leeft nog niet echt onder de mensen.

De dealer in Alkmaar hoopt deze in maart te krijgen..........

Misschien als ze bij alle dealers staat dat het wat meer gaat leven.

En smart zeg nu eerlijk..... alleen de Venga staat bij ons hoog in het vaandel. :P

Link to comment
Share on other sites


En smart zeg nu eerlijk..... alleen de Venga staat bij ons hoog in het vaandel. :P

Dat is een beetje het probleem op dit forum.

Men is nogal "errug" bezig met de eigen tiepjes en kijkt niet verder..

Het is ook maar net hoe je dit forum gebruikt natuurlijk.

Dat dan weer wel.

Link to comment
Share on other sites


Naast mijn 'eigen' Venga, is het ontdekken van nieuwe modellen echt zeer leuk.

Ik probeer dan wel realistisch te blijven over hetgeen ik wil/kan rijden en wat er allemaal voorbij komt.

Soms lukt dat niet altijd hoor!

Op het forum probeer ik wel mijn aandacht breed georiënteerd te houden. Tenslotte vormen we samen

het forum en, neem ik aan, proberen wij elkaar te helpen daar waar mogelijk ongeacht het model Kia.

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...