Prick1979 Posted September 22, 2007 Posted September 22, 2007 Hallo, Al enige tijd rijd ik naar tevredenheid mijn Picanto 1.1 automaat. Omdat ik het gevoel heb dat ik, met name op de snelweg, vermogen tekort kom ben ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden van chiptuning. Voor een bedrag van c.a. 400euro ga je van 65PK naar 71PK en verbetert je trekkracht van 97Nm naar 109Nm... Kortom een winst van 6PK en 12Nm, toch bijna 10% winst qua PK`s en bijna 13% qua Nm`s. Wellicht zijn andere forum bezoekers mij, wat betreft chiptuning, voor gegaan en kunnen mij dit aanbevelen of afraden. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat n? tuning! Hopend op een reactie... Quote
LeFouduVolant. Posted September 22, 2007 Posted September 22, 2007 Hallo,Al enige tijd rijd ik naar tevredenheid mijn Picanto 1.1 automaat. Omdat ik het gevoel heb dat ik, met name op de snelweg, vermogen tekort kom ben ik eens gaan kijken naar de mogelijkheden van chiptuning. Voor een bedrag van c.a. 400euro ga je van 65PK naar 71PK en verbetert je trekkracht van 97Nm naar 109Nm... Kortom een winst van 6PK en 12Nm, toch bijna 10% winst qua PK`s en bijna 13% qua Nm`s. Wellicht zijn andere forum bezoekers mij, wat betreft chiptuning, voor gegaan en kunnen mij dit aanbevelen of afraden. Ik ben erg benieuwd naar het resultaat n? tuning! Hopend op een reactie... ... chiptuning bij atmosferische benzinemotoren ( dus g??n turbodiesel ,noch turbobenzine ) ... a hole lot of crab ... mijn inziens weggegooid geld ... Le soleil ... c'est l'hombre de dieu ... Quote
willem1 Posted September 23, 2007 Posted September 23, 2007 Heb goede ervaring met m'n Sorento VGT (dieseltuning) maar zoals Le FouduVolant al stelt is vermogenswinst in enigerlei vorm bij atmosferische bezinemotoren een heikel verhaal! Strekking: voor 400 euri heeeel veel krabsalades..... Quote
willow Posted January 31, 2008 Posted January 31, 2008 ik raad het je sterk af het is idd een motor zonder turbo en dan is chippen weggegooid geld, daar de winst die je behaald gewoon minimaal is en is die 400 euro echt niet waard.. tis echt kant en klare omzin om een 1.1 motor te gaan chippen. groeten wilmar. Quote
Darkangel Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 hoezo crap.. bij zon kleine auto vooral op de snelweg ga je t echt wel merken.. Ook openair filter is best aan te raden... en ff over t chippen let op benzinezuipers.... Na t chippen gaat je toerental omlaag in alle versnellingen. Dit betekend niet alleen wat extra pk tjes en trekkracht maar ook zuiniger rijden. Na t chippen gaat je toerental op 120 flink omlaag .. dit geeft betere verbruik. Quote
Leon Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 hoezo crap..Na t chippen gaat je toerental omlaag in alle versnellingen. Dit betekend niet alleen wat extra pk tjes en trekkracht maar ook zuiniger rijden. Na t chippen gaat je toerental op 120 flink omlaag .. dit geeft betere verbruik. Hetgeen je hierboven zegt is onmogelijk, je toerental kan nooit verlagen bij dezelfde snelheid door het chippen, aangezien de overbrengingsverhoudingen in je versnellingsbak niet gewijzigd worden.(Tenzij je een CVT hebt natuurlijk ) Als hij vroeger bijv bij 3000 tpm 120 reed, zal hij na het chippen nog steeds bij 120 3000 tpm draaien, hij zal het alleen gemakkelijker doen door de toename van vermogen en koppel. Quote
Tazteam Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Ik heb vandaag met een bedrijf zo'n 20 minuten aan de telefoon gehangen omtrent chiptuning, en hij is er zeker van dat de auto NA het chippen, een stuk minder toeren maakt dan voorheen. We kunnen het daar zien, er staat alijd wel een wagen op de vermogensbank, kan je zien wat er gebeurt VOOR en NA het chippen. Het chippen is tegenwoordig wel een zeer technisch iets, alle software van de auto, wat met de brandstof e.d. te maken heeft wordt nagekeken, en waar nodig aangepast. Zaterdag weer een gesprek met zo'n bedrijf, en kijken wat die zeggen. Wordt vervolgd;) Philip Quote
bigwade Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Hetgeen je hierboven zegt is onmogelijk, je toerental kan nooit verlagen bij dezelfde snelheid door het chippen, aangezien de overbrengingsverhoudingen in je versnellingsbak niet gewijzigd worden.(Tenzij je een CVT hebt natuurlijk ) Als hij vroeger bijv bij 3000 tpm 120 reed, zal hij na het chippen nog steeds bij 120 3000 tpm draaien, hij zal het alleen gemakkelijker doen door de toename van vermogen en koppel. Helemaal mee eens, broodje aap, tenzij ze tijdens het chippen een tandwieltje vervangen. Mind you 400 eu is een hoop geld en dat haal je er niet uit. Niet aan rijplezier en niet aan verbruik. Zoek maar eens op chiptunen op dit forum. Met een gewone benzine brommer NIET doen dus. grtz Frank Quote
Tazteam Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Helemaal mee eens, broodje aap, tenzij ze tijdens het chippen een tandwieltje vervangen.Mind you 400 eu is een hoop geld en dat haal je er niet uit. Niet aan rijplezier en niet aan verbruik. Zoek maar eens op chiptunen op dit forum. Met een gewone benzine brommer NIET doen dus. grtz Frank Bij een kleine motor als van de Pica, heb je gelijk een vermogenswinst van meer dan 10%. En dat je dat merkt, ja dus, zie maar de reactie van Karin met haar Pica. Zelf ben ik (nog) niet overtuigd van hetgeen wat ze beloven, daarom gaan we zelf bij de bedrijven langs en laten ons zeer goed voorlichten. De bedrijven die ik ga benaderen hebben GEEN standaard "chiptuning", maar tunen de software dusdanig dat het maximale uit de motor, binnen de grenzen van milieu e.d, per motor gekeken wordt, wat hij levert en KAN leveren. Vaak is een open filter ook een welkome aanvulling op het chippen. De auto staat ruim 2 op een een rollenbank, en wordt gedurende deze tijd zeer nauwlettend in de gaten gehouden. Dus er komt geen Powerbox oid, maar een echte aanpassing aan het management van het blok. Citaat uit mail van bedrijf naar mij toe: De tijdsduur van de tuning en het afstellen bedraagt ca. 2,0 uur voor uw KIA PICANTO 1.0. U kunt er bij zijn en op wachten. Vanzelfsprekend krijgt u een uitdraai van het vermogens-/koppeldiagram. Bij uw auto is het belangrijk dat het standaard draaimoment (koppel) bij een lager toerental komt te liggen. De winst qua draaimoment schommelt rond de 12-15 procent, afhankelijk van het toerental en de km-stand van de auto. Qua vermogen komen de 61 pk's niet meer bij 6200 tpm vrij maar al bij 4900 tpm. De winst in toeren verschuift bij een benzinemotor altijd zo'n 800-1300 toeren omlaag, afhankelijk van het automerk, karakteristiek en de cilinderinhoud. Het maximum koppel neemt toe van 86 tot 96/99 Nm. Het maximum vermogen neemt toe van 61 tot 68 pk. Alles wordt bij een lager toerental bereikt, zodat de extra souplesse vanaf 1600 tpm voor 'mehr Freude am Fahren' zorgt. In het nieuwe max. werkgebied van deze benzinemotor (1800-5200 tpm) heb je na de tuning altijd 86+ aan Nm's, terwijl deze motor nu alleen 86 Nm levert bij 3000 tpm. Door de nieuw ontstane brede koppelband heb je ALTIJD bij elk toerental (1800-6500 tpm) meer souplesse; dus ook onderin 10 procent meer trekkracht. Tuning benzinemotoren algemeen: In tegenstelling tot de tuner op de hoek van de straat en de stuntaanbieders die werken met standaard en duplicaat materiaal, maken wij voor elke auto een complete nieuwe files waarbij de aanpassing van de injectie en ontsteking, de belangrijkste wijzigingen zijn. Wij slaan de standaard files van het motormanagement op. Complete nieuwe files maken betekent ca. een uur werk. Vervolgens gaan we weer meten en callibreren (afstellen). De auto moet immers stationair, bij deellast en bij vollast goed draaien, niet roken en niet roeten, in zijn algemeenheid goed functioneren, voldoen aan de emissienormen en aan de andere kant willen we een zo hoog mogelijk rendement behalen op een verantwoordelijke manier. Zodoende maken wij een compromis op de testbank. Ook is het voornaam om de aanwas in Nm's op die plaatsen te doseren waar het nuttig is. Hiervoor heb je een testbank nodig! Wij slaan de getunede files van het motormanagement op. Na de tuning wordt met elke auto proefgereden met de eigenaar. Quote
Leon Posted May 12, 2009 Posted May 12, 2009 Zoals je in het verhaal van de chiptuner zelf kan lezen, komt het vermogen en koppel bij een LAGER toerental vrij, dit verandert echter niks aan de snelheid van de auto bij dat toerental. Zolang je niks aan de versnellingsbak verandert zal dit never nooit niet veranderen, aangezien we hier bezig zijn met starre verbindingen. Denk er maar eens goed over na: krukas draait een bepaald toerental, dit wordt doorgegeven aan de wielen via de versnellingsbak via tandwielen die even groot blijven. Zoals je zelf kan bedenken kan dit na tunen niet opeens veranderen. Die krukas blijft dat toerental draaien en de rest blijft ook hetzelfde. Het enige dat verandert is dat je bij dat specifieke toerental meer vermogen en koppel hebt, dus hij zal gemakkelijker draaien. Zelfde misverstand met de topsnelheid, mensen denken dat hun topsnelheid gigantisch hoger zal zijn na het tunen. Als dit het geval is komt het omdat de motor door het tunen meer kracht heeft gekregen om ook in de hoogste versnelling richting het max toerental te gaan. Voorbeeld: voor tuning - auto loopt op top 180 km/h bij 5000 toeren De motor kan in principe 6000 toeren draaien alleen komt daar niet meer aan in de hoogste versnelling (kan luchtweerstand niet meer overwinnen) Na tunen heeft hij meer power en zal bijvoorbeeld in de hoogste versnelling door kunnen gaan tot 5500 toeren, wat dan automatisch betekent dat ie iets harder zal gaan. Bij 5000 toeren zal hij nog altijd 180 lopen, maar bij 5500 zal hij dan bijv 190 gaan en nu kan ie dat halen. Een auto die voor tuning al aan z'n maximale toerental komt in de hoogste versnelling zal na de tuning geen km harder lopen, hij zal natuurlijk wel eerder op z'n top zitten door de extra power Hopelijk een beetje duidelijk zo?? Quote
Guest Daiz Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 ahaaaa kijk dat is wat ik wil ik haal nu met DTM uitlaat en een openluchtfilter 161km p/u ....heb nog toeren over... mijn pica kan dan toch niet de maximale 180km p/u halen ?? Ik snap het eventjes niet meer....er worden hier verschillende verhalen verteld...kan het nu WEL of niet ?? Chiptuning met een 1.0 motor ??? Gr Daiz Quote
Leon Posted May 13, 2009 Posted May 13, 2009 Je kan elke motor chippen, maar bij een atmosferische motor blijft de winst eerder beperkt tot een soepeler draaien en iets makkelijker oppakken van de motor, als er tenminste een goede chiptuner mee bezig is geweest! Helaas zijn er ook veel prutsers in dat circuit Quote
Alex Posted May 14, 2009 Posted May 14, 2009 Helemaal akkoord met Leon. De parameters waarop je bij het chippen kan inwerken bij een atmosferische motor zijn beperkt (inspuitvolume, inspuitmoment, ontsteking). Ik ga er immers van uit dat je geen andere nokkenas, inlaatspruitstuk en uitlaat zal laten plaatsen . Dan kan je nog wel wat winnen natuurlijk. Bij een turbomotor, benzine of diesel maakt niet uit, kan je ook nog met de turbodruk spelen en dan boek je wel grote vermogens- en koppelwinsten. Nadeel is wel dat je motor dan ook meer belast wordt. Laat het dus vooral niet door een knoeier doen. Alex Quote
Guest Daiz Posted May 15, 2009 Posted May 15, 2009 mmmm andere uitlaat hebben we al...maar goed ga gewoon informeren Voorlopig zijn we hier toch nog met de voorbumper bezig...alles op z'n tijd! Ben alleen heeeeeel nieuwsgierig Gr Daiz Quote
El-Rio-Grande Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 mmmm andere uitlaat hebben we al...maar goed ga gewoon informeren Voorlopig zijn we hier toch nog met de voorbumper bezig...alles op z'n tijd! Ben alleen heeeeeel nieuwsgierig Gr Daiz Daisy, waarom maken jij en Philip niet een paar afspraken over het chippen?? Lijkt mij dat als je 2 auto's tegelijk laat doen, je een leuke deal eruit moet kunnen halen? En Philip kennende laat hij het niet door een prutser doen... Groeten, Peter Quote
Alex VB Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Misschien als er meer mensen zijn wordt het nog voordeliger... Ik zou zeggen gooi het in de groep... als me de bedragen bevallen doe ik er 2.. Black Mamba en Smokey. Zijn alle 2 CRDI met 115 pk en volgens de vele sites moet er min. 142 pk te halen zijn bij normale tuning. Quote
El-Rio-Grande Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Dat is natuurlijk ook een idee, maar dan ga je het wel weer over h Quote
Alex VB Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Meestal maakt het voor een tuner niet uit. Zekers niet als ze aan "standaard" tuning doen. dus gewoon de chip tunen met de gegevens voor ieder blok het zelfde van dat type. Dit is bij de meeste - goed of slecht - lopende band werk zeg maar. Het is anders als men een chip op maat wilt hebben voor je eigen auto. Deze procedure is meestal qua tijd langer en ook meestal een Euro 50,- duurder. Maar je hebt dan wel een chip getuned die perfect is voor jou auto. Het kan dus zo zijn dat er de Pica van Daiz bijv. 5 pk meer "krijgt" dan die van Philip. Dit heeft allemaal te maken met diverse factoren. De tabellen op de website zijn dus gegarandeerde cijfers die ze kunnen bereiken met "standaard" chiptuning. Quote
Alex VB Posted May 16, 2009 Posted May 16, 2009 Hallo Philip, Mij lijkt het wel interessant om eens live te zien hoe een auto getuned wordt en dan te beslissen of ik dan ook de cee'd SW en/of de cee'd laat tunen. Alleen moet het voor mij ook ff wachten daar ik volgende week de Europese kampioenschappen Jin Jung Kwan Hapkido heb. (http://www.korea-hapkido.net/nederlands/Championships/frames%20pages%20EK/Championships-pag-2007.htm) Laat maar horen als je de Pica getuned hebt hoe het bevalt. Ik ben echt benieuwd. Quote
Guest Daiz Posted May 17, 2009 Posted May 17, 2009 Als er de mogelijkheden zijn dat er een paar tegelijk kunnen qua kosten waarom niet ? Ben ook erg benieuwd naar het resultaat en misschien overweeg ik het dan bij hetzelfde bedrijf te mogen doen..we wachten af Gr Daiz Quote
Pici Pici Posted May 22, 2009 Posted May 22, 2009 Ik kan jullie zeggen dat de chiptuning op de Picanto wel degelijk een duidelijk merkbaar verschil maakt! ik heb de mijne vorig jaar zomer bij CTH chiptuning onder handen laten nemen (bij een vestiging in Hamont, Belgie) en het vermogen is gestegen van 57,2 pk bij 5686 tpm (op de rollerbank gemeten) naar 66.0 pk bij 5563 tpm. Het koppel is gestegen van 88 nm bij 2854 tpm naar 102 nm bij 2730 tpm. Ik praat hier dan wel over de 1.0 motor. Voor een auto als een Picanto (met een erg laag eigengewicht) is dit dus echt wel duidelijk merkbaar! het is echter wel onzin dat je auto na het chippen minder toeren gaat maken maar wat wel klopt is dus dat je een vlakkere koppelkromme hebt waardoor de auto minder toeren hoeft te maken om dezelfde prestaties te leveren. Daardoor is die dus wat schakelluier te rijden. De mijne zijn ze toen ook dik 2,5 uur mee bezig geweest, om een programma op maat te schrijven en nog een duidelijk voordeel is dat die na de tuning ook nog zuiniger is geworden. Eerst liep die gemiddeld zo'n 1 op 13 en nu doet die gemiddeld 1 op 15. Dat is natuurlijk nog niet superzuinig voor zo'n auto maar dat is gewoon een Picanto-kwaaltje denk ik. Ach ja, ik drink ook graag een rose'tje en mijn Pici drinkt graag benzine zullen we maar zeggen! Kortom, het is zeker aan te raden en met name op de snelweg merk je gewoon goed dat je een stuk makkelijker met de leasebakken kunt meekomen, dat was van tevoren namelijk het grootste probleem. Verwacht echter niet dat het een racemormel wordt, want dan zal er echt meer aan veranderd moeten worden (turbokitje ofzo!) maar mijn Pici kan iig lekker meekomen! als ik echt hard wil, neem ik de auto van mijn vriend wel mee! die heeft sinds kort een Seat Toledo van 2004 met een 1.8 Turbomotor (180 pk). Die gaat dus echt hard en blijft zelfs boven de 180 in 6 gewoon nog dooraccelereren, een heerlijk gevoel is dat! alleen vindt hij dat dan weer niet goed, haha! Maar ik ben iig nog steeds erg blij met mijn gechipte Pici! nu alleen nog een keertje gaan kijken voor een ander eindempertje en dan issie voor mij helemaal af! Groetjes van Anita! Quote
Tazteam Posted May 23, 2009 Posted May 23, 2009 Vandaag een afspraak geregeld.................in Nederland, bij Chipppoint, We gaan op 10 Augustus as, de eerste dag van mijn hele week vakantie. Ik zal proberen een leuk verslag te maken van dit gebeuren. Korting is niet van toepassing, dit omdat in elke auto een hoeveelheid tijd kruipt, en ook de testbank doet het niet voor niets. Wordt vervolgd. Philip Quote
Guest Daiz Posted May 24, 2009 Posted May 24, 2009 Ajahhh ben benieuwd naar het verslag!! Dan zal ik eens gaan kijken of ik het ook laat doen We wachten af!! Gr Daiz Quote
Recommended Posts