-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
De P-stand zit er ook niet voor niets op...!!
-
Standaard niet. Je kunt er dan zelf een maken en gezekerd aansluiten op de accu, maar dan zit die niet geschakeld achter het contact. Wellicht geen probleem, maar als je hem wilt gebruiken voor bijvoorbeeld een koelbox, dan kun je hem beter wel achter het contact aansluiten zodat de accu niet leegloopt tijdens parkeren. Als je een trekhaak hebt dan kun je achterin eenvoudig een geschakelde aansluiting maken. Je kunt hem dan aansluiten op de voedingslijn die bij installatie voor de trekhaak is getrokken (links achterin achter de bekleding). Je gebruikt dan de vaste voeding voor de aanhanger (caravan, paardentrailer). Deze is zwaar genoeg.
- 227 antwoorden
-
- 2
-
-
- gadgets
- accessoires
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Het probleem is dat de lichtmetalen velgen gespoten zijn (meestal, maar niet altijd, in een aluminium kleur). Als je gaat polijsten dan haal je deze beschermlaag er af tot op het blanke aluminium. Je zult dan weer moeten spuiten. Daar zijn wel spuitbussen voor te krijgen. Doe je dat niet dan zal het blanke aluminium oxideren.
- 227 antwoorden
-
- gadgets
- accessoires
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Zou gelijk maar een Niro nemen. Rijdt veel lekkerder dan de elastieke versnellingsbak.
-
Je kan ook een beetje doof zijn......
-
Kan dit beamen. Omdat de CrossClimate niet in de maat voor de Pica te leveren is ook gekozen voor de Vredestein op de krummel. Zijn zeker stille banden.
-
Ik heb ook direct bij aflevering overeen gekomen om de (18") MPS4 banden te laten verwisselen door de Michelin Crossclimates. Kan dus niet het verschil in geluid beoordelen, maar rijdt er nu 2 jaar en 35.000 km mee en zeer tevreden. Herrie ervaar ik niet, wel een prettige wegligging en nooit meer dat vervelende banden wisselen. Daarbij te vermelden dat ik geen wintersporter ben maar er mag met deze banden ook in de winter in bijv. Duitsland en Oostenrijk gereden worden.
-
Even voor de duidelijkheid, het gaat er niet om of de trekhaak na een ritje nog recht staat (als dat niet zo is dan is deze wel heel slecht gemonteerd), maar het probleem is dat tijdens het rijden met een fietsdrager de trekhaak naar voor en naar achter (en dus de hele fietsdrager met de fietsen) veert als je bijvoorbeeld over een drempel rijdt of op een slechte weg. De afstand tussen de kogel en de (bumper van de) Niro varieert dan enkele millimeters/centimeters oftewel de kogel zit niet 100% stijf op de auto. Dat veren van de trekhaak gebeurt dan ook bij het rijden met een aanhanger, trailer of caravan, maar dan merk je er niets van.
-
Ik blijf heel, heel erg benieuwd naar de tekeningen van deze trekhaak. Daarmee is te zien of het inderdaad een speciaal op maat voor e Niro ontworpen trekhaak is met, zoals het hooort, directe montage op de chassisbalken (dan zijn er dus geen tussenstukken en kunnen die dus ook niet torderen) en is het zeker dat deze goed is, of is het toch een trekhaak uit het rek waarvoor wel tussenstukken gebruikt worden om de trekhaak op de cassisbalken van de Niro te monteren (en die kunnen/zullen dan ook altijd meer of minder torderen). Heb je de tekeningen van de dealer gekregen? Mss. wil je het anders aan de dealer vragen want de monteur die de trekhaak heeft gemonteerd heeft deze zeker. En even een opname op dit forum plaatsen? Overigens hoort er ook een gebruikers handleiding/informatie bij elke trekhaak geleverd te worden aan de consument door de leverancier (EU bepaling). Daarop moet dan toch het model of typenummer ook staan.
-
Ik begrijp dat je tevreden bent en de trekhaak "muurvast" vind, maar wat is "muurvast"? Daarom ben ik heel erg benieuwd of de nieuwe Bosal inderdaad een geheel nieuw model is en op maat voor de Niro is ontworpen of dat het een zelfde trekhaak is met alleen sterkere passtukken. Maar ik kan in de hele wereld nergens enige informatie vinden over de bouwtekening van deze nieuwe Bosal. Ik neem aan dat je dealer deze bij de trekhaak geleverd heeft zoals mijn dealer de GDW en de latere Mobis trekhaak gedaan heeft. Zou je die dan willen scannen en op dit forum zetten? Of zou je de tekening anders aan je dealer willen vragen? Dan is in de constructie van de nieuwe Bosal goed te zien wat de verbetering is. Heb je mss ook het typenummer van deze nieuwe Bosal trekhaak? Zo heb ik wel de tekeningen van de Mobis en de Auto-Hak en daarin is duidelijk te zien dat de balk van de trekhaak direct op de chassisbalken van de Niro gemonteerd worden zonder tussenstukken die kunnen torderen.
-
Het ligt natuurlijk zeker (ook) aan de dealer. Die lezen ook het forum en weten al lang van de problemen met de inferieure trekhaken voor de Niro. Het heeft al heel lang geen pas dat de dealers hun kop in het zand steken,en blijven leveren met de gok dat deze klant mss niet klaagt of het niet door heeft. Dat ze dan soms op de blaren moeten zitten als een klant het niet pikt (bedenk dat er relatief weinig klanten klagen; de meeste klanten hebben het niet door) nemen ze voor lief. De dealer is ook ten alle tijden verantwoordelijk (moreel en juridisch) voor wat hij verkoopt en levert, ook al worden de dealers door Kia Motors Nederland in de steek gelaten. Dat is een probleem dat de dealer met KMNL heeft, niet de klant. Het blijft jammer dat zulke fijne goede auto's door een in dit geval bedenkelijk acterende importeur een negatieve naam krijgen. De Nederlandse directeur van KMNL denkt mss meer winst te maken door lokaal trekhaken in te kopen en door te verkopen aan haar dealers in plaats van het leveren van (duurdere maar goede) originele trekhaken van Mobis (Hyundai/Kia) uit Korea. En de Koreaanse directeur van KMNL heeft het blijkbaar allemaal niet door.
-
Vond ik ook, maar heb hem ingesteld op de traagste reactie stand en dat bevalt het veel beter. Rijd nu 2 weken in Harz- en Ertsgebergte en nu in Zuid Bohemen en het is een groot plezier om met een Niro te rijden in bergachtig gebied. Gebruik de CC/ACC vrijwel constant en schakel de snelheid met stappen van 10 naar de toegestane snelheden (knopje hoog/laag 1 seconde vasthouden) of bij afdalingen met stappen terug om met veilige snelheid op de dynamo af te remmen. Heb ik een voorganger dan volgt de Niro deze feilloos . Samen met de rijstrookhulp is het wel heel comfortabel rijden. met de Niro. Ga dan ook niet lopen klooien met in sportstand (terug)schakelen of zo om 0,1 km/liter zuiniger proberen te rijden. Ik heb een automaat voor het gemak en plezier en het lukt je toch niet. De programmeurs van Kia zijn echt niet achterlijk en de Niro zoekt het zelf wel uit hoe zuinig te rijden. En hij rijdt hij opvallend zuinig....
-
Rijd deze dagen met de Niro in de Harz- en Ertsgebergte. Wat een genot met de Niro. Bij mij werkt de CC overigens prima.
-
Het zal nooit goed worden met die inferieure trekhaken van GDW en Brink voor de Kia Niro. Ze kloppen in de basis al niet en met lapmiddelen kan het ietsje beter worden maar nooit goed. Ik geniet nu al 2 zomers van een originele Hyunday Mobis trekhaak en toer bijna wekelijks met fietsdrager en 2 e-bikes achterop zonder gewiebel en gekraak. Het is voor de dealers ook heel vervelend maar met dat overleggen bereiken ze bij Kia Nederland ook helemaal niets. Van de andere kant heb je een koopovereenkomst met je dealer (niet met Kia Nederland!) en die zijn dan ook aansprakelijk voor het leveren een niet deugdelijke trekhaak waar je wel goed voor betaald hebt. Het beste kun je een andere trekhaak eisen van je dealer en geen lapmiddelen. Een Mobis is dan een optie. En anders is wellicht een pragmatische oplossing om de koop ontbinden van de trekhaak (je hebt wettelijk recht op een goed product) en de dealer deze inferieure trekhaak laten demonteren (alleen de trekhaak; niet de elektrische aansluiting kan blijven zitten). Je kunt dan vervolgens een (van onder afneembare) Auto-Hak trekhaak onder de auto laten zetten bij een fitter. Deze trekhaken zijn wel goed en op maat ontworpen voor de Niro. Er zijn een aantal soorten voor de Niro (vast, achter uitneembaar, onder uitneembaar) maar de van onder afneembare heeft het mooiste (afsluitbare) koppelsysteem en er hoeft niet in je bumper gezaagd te worden. Ik heb zelf goede ervaring met de Auto-Hak trekhaken en heb er laatst nog een onder een Kia Picanto gemonteerd. En als je dealer verstandig is dan bestelt hij zelf de Auto-Hak en monteert deze onder je Niro. Is jouw probleem opgelost en die van de dealer ook.
-
6 jaar Kia Rio gereden met keyless entry en nog nooit gestolen!
-
Ik ben inderdaad van de lange termijn denken. Daarom kijk ik bijvoorbeeld ook bij het vergelijken van een telefoon abonnement wat de totale waarde is van de wirwar van verschillende aanbiedingen. Die kan ik dan goed vergelijken en de voordeligste uitkiezen. Verder loop je bij een lange termijn overeenkomst wel degelijk ook risico's. Bijvoorbeeld werkeloosheid, ziekte, echtscheiding met een terugslag van besteedbaar inkomsten tot gevolg, waarbij je niet meer aan de financiele verplichtingen niet meer kunt voldoen. Wil of moet je dan van de overeenkomst af, dan zijn afkoopboetes doorgaans niet van de lucht en wordt je probleem alleen maar groter gemaakt door de leasemaatschappijen. Die zijn er echt niet omdat ze jou zo'n leuke jongen vinden.... Nee, Private Lease is zeker niet geheel zonder risico's. Heb je een eigen auto, dan heeft die waarde en kun je die in dergelijke onvoorziene situaties verkopen om uit de problemen te blijven. Maar natuurlijk zijn er vast wel situaties te bedenken dal lease een optie is. Maar zo vanzelfsprekend als aak gedacht wordt is het zeker niet. Echter als je er goed over hebt nagedacht dan kun je altijd een voor jou beste keuze maken. En mogelijk is dat Private lease. Uit de reacties blijkt dat er leden van het forum zijn die er over nadenken. Dat geeft een interessante discussie.
-
Beste Hans, ik heb naar aanleiding van je opmerking over niet reageren de discussie nog even doorgenomen maar ik had je opmerking over de restwaarde helaas over het hoofd gezien waarvoor excuses. Maar ik wil er alsnog wel op reageren. De restwaarde is inderdaad het grootste onzekere punt van de berekening, maar ik had me gebaseerd op de publicatie van Automobielmanagement. Daarbij is uitgegaan wat de wagen die je nu koopt over 3 jaar naar verwachting op gaat brengen. Dat is overigens niet hetzelfde als wat een Picanto van 3 jaar oud (bijv. volgens de ANWB-koerslijst) nu op zal brengen. De Picanto GTline kost nieuwprijs momenteel € 17.245,- maar diezelfde GTline zal in augustus 2021 een hogere nieuwprijs hebben. Ga uit van een jaarlijkse prijsontwikkeling van 3% (gezien de historische prijsontwikkeling van Kia’s is dat een voorzichtige schatting). Je stelt dat een bedrag van € 9.500,- meer realistisch is. Dat is inderdaad ook volgens de ANWB ongeveer de waarde van een Picanto Sportsline 5-deurs 5 zitter (de voorganger van de huidige GTline) uit augustus 2014. Die wagen had toen echter een nieuwprijs van € 14.895,- Dat betekent dat de waarde nog zo’n 64% van deze historische nieuwprijs is. Als we uitgaan van een jaarlijkse prijsverhoging van 3%, dan zal catalogusprijs van de GTline van 2018 in 2021 een bedrag van € 18.844,- gaan worden. Neem daar je 64% van en je komt op een waarde in 2021 van € 12.060,- Dat is zelfs iets meer dan de €11.985,- van mijn berekening. En inderdaad, die kosten voor de 60.000 km-beurt kunnen er af. Dan komen de maandelijkse kosten voor de Picanto GT op € 253,-. Afhankelijk van je situatie kan dat nog lager worden, bijvoorbeeld als je reeds een no-claim hebt opgebouwd. Ik ben in mijn berekening uitgegaan van 0 schadevrije jaren bij aanvang. De annuïteit kan ook lager worden als je zelf geld op je spaarrekening hebt staan. Daar krijg je nu 0,02% rente voor. Leasemaatschappijen krijgen inderdaad hoge kortingen, maar als particulier heb je ook vaak aanbiedingen. Ik kocht mijn Niro met een introductiekorting en een brandstofpas. Daarbovenop gaf de dealer ook nog dealerkorting. In totaal kwam ik net niet op 10% korting totaal. Ik ben in mijn berekening uitgegaan van 7%. Dat de leasemaatschappijen hogere kortingen krijgen en allerlei andere voordelen hebben zoals een slimme manier van verzekeren en nog hogere inkoopmarges zal zeker zijn en ik kan ook niet de exacte opbouw van de elementen van de leaseprijs weten of narekenen. Dat is een interne zaak van de leasemaatschappij. Maar het gaat immers uiteindelijk om de maandelijkse leaseprijs die eruit komt en die is wel bekend. Die valt dan, zeker met alle genoemde voordeeltjes die de leasemaatschappijen hebben, toch nog wel erg hoog uit. Ik kan alleen de maandelijkse leaseprijs vergelijken met een zo goed mogelijke berekening van maandelijkse kosten bij eigen koop.
-
vééél beter
-
Bij financiering kun je de auto houden en de slottermijn betalen. Als je daarvoor dan het geld hebt (of wederom kunt financieren).... Kortom, als je een verplichting aan gaat kun je het beste de totale verplichting onder ogen zien voordat je het besluit neemt. Niet alleen het maandbedrag. Neem het maandbedrag maal het aantel maanden plus een eventuele eerste termijn plus de slottermijn. Dat is het geld dat je daadwerkelijk moet ophoesten. Dan heb je de werkelijke waarde van de verplichtingen die je nog moet betalen! Niet dat je nooit een auto zou moeten financieren. Als je bijv. een goede auto nodig hebt voor je werk om er je inkomen mee te verdienen zou het mogelijk een goed besluit zijn. Maar dan spreek je al snel over zakelijke lease en dat is echt iets anders dan prive-leasen wat in feite weinig anders is dan lange termijn huurverplichting.
-
Financiering lijkt altijd voordeliger maar is het (natuurlijk) nooit. De banken willen echt ook wel wat (veel) verdienen. En ook de verkoper (provisie). Zowel bij private-lease en ook bij financiering bij de dealer worden, om de klant over de streep te trekken, de maandlasten ogenschijnlijk laag gehouden. Bijvoorbeeld door aan het einde van de lease de wagen in te moeten leveren. En bij financiering een restbedrag te moeten betalen of de wagen inleveren met verrekening (mogelijk dus zelfs met bijbetaling als de wagen door de dealer lager getaxeerd wordt dan het restbedrag. De dealer zal dan immers de inkoopwaarde (zonder inruilbonus) taxeren, niet de verkoopwaarde van de auto. Hij moet de wagen immers zien te verkopen en daar ook nog op verdienen. En elk krasje betekent minder waarde. Zo zeker is deze wijze van financieren helemaal niet. En bedenk, je bouwt niets op en moet aan het einde van de periode weer helemaal met niets opnieuw beginnen. Ik begrijp de opmerking van Rox over hebberigheid. Als je geen auto normaal kunt betalen en je wilt toch wat voorstellen in het leven dan moet je wel. Maar dan blijf je je hele leven het ene gat met het andere dichten. Daarom, Private Lease: liefst niet doen.
-
Heeft geen enkele zin. Kia is (juridisch) geen partij doet daar niets aan. Het moet opgelost worden door de dealer. Bij de dealer heb je immers een contract afgesloten; niet bij KMNL. De dealer moet dan ook zorgen dat je normaal gebruik kunt maken van je aankoop. Zijn er problemen die dat verhinderen dan de dealer nog een kans geven (aangetekend schrijven) om het probleem binnen redelijke tijd op te lossen. Lukt dit de dealer niet en kan hij geen redelijke oplossing bieden, geef dan aan de koop te ontbinden, auto inleveren en volledige aankoopbedrag terugkrijgen. Hier is genoeg jurisprudentie over om de dealer te overtuigen. Als de dealer dan slim is biedt hij je een vaste leenauto van minimaal hetzelfde niveau aan (zonder deze te hoeven inleveren voor proefritten etc. want dat snijdt geen hout en is geen onbelast gebruik). Hoe hij dat eventueel (fiancieel) regelt met KMNL lost hij op. Daar heb jij part nog deel aan.
-
Een multiplex plaat op maat gezaagd (eerst van karton geknipt) en daarop de kofferbakmat. De kofferbak wordt hiermee 14 cm dieper. Gebruik het op vakantie. Nu kunnen de koffers op zijn kant er in en dat scheelt enorm. Normaal gaan de bakken er weer in (heb de ruimte dan niet nodig)
-
Geen probleem, maar ik heb mijn rekenvel er even bij genomen en een klein rekensommetje leert dat zelf kopen ongeveer 10% voordeliger uitkomt. Kostprijs Kia PicantoGT Line 3 jaar Catalogusprijs € 17.245,00 Afleverpakket € 45,00 Totaal bruto incl. € 17.290,00 Korting 7,0% -€ 1.210,30 Aankoopkosten (investering) € 16.079,70 Gebruiksduur 3 jaar Restwaarde € 11.985,28 69,50% (bron automobielmanagement) Kilometer per jaar 20.000 km. Verbruik 15,8 km/liter (Bron TravelCard) Kosten brandstof € 1,65 per liter Annuiteit 4,0% Investering € 16.079,70 Restwaarde na 3 jaar € 11.985,28 Waardevermindering € 4.094,43 Annuiteit per maand € 160,83 Kosten annuiteit per jaar € 1.930,02 Annuiteit totaal (3 jaar) € 5.790,05 Onderhoud 15000 km. € 176,5 30000 km. € 260,5 Interieurfilter € 23,5 Remvloeistof € 33,5 € 317,50 45000 km. € 176,5 Luchtfilter € 35,00 € 211,50 60000 km. € 260,5 interieurfilter € 23,5 Remvloeistof € 33,5 € 317,50 0 Remblokken voor € 119,50 € 0,00 0 Remblokken achter € 106,00 € 0,00 1 Wisserbladen voor € 40,00 € 40,00 Wissserbladen achter € 12,50 € 0,00 Accu € 149,50 € 0,00 Set banden € 240,00 € 0,00 Totaal onderhoud 3 jaar: € 1.063,00 Verzekering CentraalBeheer jaar 1 € 693,04 zonder no-claim jaar 2 € 635,29 met 1 jaar no-claim jaar 3 € 577,56 met 2 jaar no-claim Verzekering 3 jaar € 1.905,89 Wegenbelasting € 220,00 per jaar € 660,00 Totaal autokosten excl. brandstof € 9.418,94 € 261,64 per maand Brandstofkosten € 6.266,70 € 174,08 Totale kosten per maand: € 435,71
-
Ik begrijp dat je het hier over bedrijfsmatige (zakelijke) lease hebt. Dat is iets anders dan private lease. Dat schaalvoordeel is een praatje waar verkopers mee schermen hoor. Het is niet veel meer dan korting bij aankoop die leasemaatschappijen bedingen bij importeurs. Ik ben wagenparkbeheerder geweest bij een (heel) groot bedrijf en leaseauto's beheerd met open calculatie. Daar hebben de importeurs kortingen zie ze (gedeeltelijk) doorgeven aan de klant. Maar dat bedoel ik ook met aan te geven dat je zelf als particulier ook (hoge) kortingen kunt bedingen en/of van (kortings- en inruil)aanbiedingen gebruik kunt maken. Daar wordt bij dit verhaaltje over "schaalvoordeel" in het vergelijk echter geen rekening mee gehouden.