Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Er zijn verschillende dakdragers te koop op Internet, maar ik heb een slechte ervaring met een set dakdragers met betrekking tot fluiten (wind). Daar wordt je echt gek van als je naar Zuid-Frankrijk rijdt. Denk dat het te maken heeft met de stroomlijn van de "bevestigingspoten". Daarom lijkt het me het beste om een set van een leverancier of dealer te (laten) monteren met de afspraak dat je ze kan teruggeven als je last hebt van fluiten. Het beste om dan direct te testen, eventueel met je dakkoffer. Heb je dan last van fluiten, geef dan de dragers terug en probeer andere. Ik ben er mee gestopt en heb de onderbak uit de kofferbak gehaald voor iets meer bagageruimte.... Ik weet niet of de "originele" (van de Kia dealer) dakdragers ook echt origineel Kia (of Hyunday) zijn. Dat is niet zeker gezien het debakel met de in eerste instantie door Kia Nederland geleverde wiebeltrekhaken (die van GDW bleken te zijn en niet de Mobis trekhaken van Kia/Hyunday).
  2. Bosal goed?? Voor de Niro zijn het wiebelhaken!
  3. Er zijn er ook die dan een Private Lease nemen...
  4. Is deze kaart (EUR.11.41.46.704.101.2(D.E2) dezelfde als de officiële update door de dealer? Wil hem ook gaan testen in de Rio UB (van 2012).
  5. Fluitje van een cent! Zojuist twee nieuwe SD-kaartjes gezet (€ 13,99 per stuk bij BCC), even snel geformatteerd, de kaart- en updatefiles gedownload, uitgepakt en op de kaartjes gezet. Het SD kaartje met de oude Nirokaart vervangen door de nieuwe en deze werkt dan meteen goed ook op de oude software. Dit kan iedereen zonder risico doen. Daarna de SD kaart met de nieuwe firmware erin en het systeem begint automatisch te upgraden. Motor voor alle zekerheid laten draaien zodat het systeem niet uit gaat. Na 10 minuten klaar en op OK gedrukt. SD kaartje met de firmware eruit en nieuwe SD kaart met nieuwe kaartdate erin. Systeem weer aan en de nieuwe kaart wordt automatisch herkend. De nieuwe firmware is een vooruitgang met als extra (heel leuk) pompstations in de buurt met de benzineprijzen en ook de parkeerplekken met de kosten. Lijkt me erg handig. Alle data als adresboek etc. blijft behouden. Dank voor de uitstekende informatie, de link en de uitleg!
  6. Ben het helemaal met je eens. Het is bangmakerij omdat de werkelijke reden van Kia een puur commerciele is. Ze willen dat je bij de dealer langsgaat voor klantenbinding (bijv. voor onderhoud) en niet bij een vakgarage. Dat is niet erg en ook wel begrijpelijk, maar zeg dat dan ook!
  7. Derrek

    leasing

    Daar heb je wel gelijk in. Zo heeft ieder zijn mening en dat is maar goed ook. Maar als iemand je met cijfers om de oren slaat dan is het wel handig dat het klopt.
  8. Nee, de titel van dit lijntje is Winterbanden, maar we praten over lease
  9. Derrek

    leasing

    Begrijp ik dat nu goed? € 60,- brandstof per maand voor 20.000 km per jaar?? De brandstofprijs per liter is (neem de allergoedkoopste) € 1,50 per liter. € 60,- is dan goed voor 40 liter benzine. Daar rijd je 1666 kilometer mee. Oftewel 1 op 42.
  10. Met niet verstandig op lange termijn bedoel ik dat je, als je auto je eigen bezit is, langzaam maar zeker een waarde opbouwt die van jou blijft. Je spaart dan een gedeelte voor je eerste eigen ((als je jong bent veelal 2e hands) auto die vervolgens een waarde vertegenwoordigd. Die waarde gebruik je na een paar jaar als inruil voor een volgende (veelal betere) auto die vervolgens een weer hogere (inruil)waarde vertegenwoordigd. Je hoeft dan slechts een gedeelte bij te leggen op je volgende auto en minder te financieren. Huur je aan auto (lease is niets anders dan lange termijn huur) dan is er niets van jou bij (behalve het recht om hem te mogen gebruiken) en heb je op het einde van de huurtermijn NUL opgebouwd voor een volgende auto. Dan kun je weer helemaal opnieuw beginnen. Je hebt niets aan waarde (voor jezelf) opgebouwd Natuurlijk heeft auto op de pof ook voordelen zoals minder zorgen over onderhoud of het voordeel dat je nu toch een betere (duurdere) auto kan rijden dan je zelf zou kunnen kopen, maar ook nadelen zoals financiele zorgen omdat je doorgaans voor een langere termijn (4 of 5 jaar) aan een maandelijkse last vast zit, minder vrijheid zoals het niet kunnen wisselen naar een groter of kleiner model, ander model vanwege veranderde omstandigheden, etc. Er zijn leasemaatschappijen die daar wat flexibeler in zijn maar dan ook weer iets duurder. Het moet immers uit de lengte of uit de breedte komen. Dat Private leaseauto’s goedkoper zijn vanwege: - Schaalvoordeel. Eechter veel Kia-rijders op dit forum hebben ook 9 tot 10% korting bedongen op de cataloguswaarde; - goedkoper verzekeren door de leasemaatschappij omdat eigen schade niet verzekerd wordt maar direct ten laste komt van de leasemaatschappij. Echter dat wordt ook echt wel verrekend in de leaseprijs!); - goedkopere motorrijtuigenbelasting omdat de leasemaatschappijen in NH gevestigd zijn. Wat scheelt dat? De duurste provincie (Zuid Holland) is € 8,- per maand duurder. - goedkopere reparaties. (??) - hogere verkoopwaarde dan een particulier (???) zijn mijns inziens vooral Marketing bedenksels.
  11. Derrek

    leasing

    Ik vind dat een sloot geld. Het betekent dat je over die 5 jaar een bedrag van € 24.780,- betaalt aan leasing. En daar komt dan de benzine nog bij. Na afloop heb je geen auto meer om in te ruilen en kun je helemaal opnieuw bij nul beginnen.
  12. Sorry hoor, maar ik vind dropje niet respectloos. Het is een discussie op een forum en er wordt niet gescholden, geen vieze woorden gebruikt en niet gevloekt. Dus kan ieder zo zijn mening geven. Ik ben het overigens met de mening van dropje eens. Mijn mening is ook dat Private lease uit financieel oogpunt zeker niet slim is, en ook niet verstandig voor je portemonnee op langere termijn.
  13. Dat "wat" is een paar jaar. De dealer bedoelt dat de kaart is uitgegeven door Kia in februari 2018. Echter de wegeninformatie in deze kaart van februari 2018 is van 2016.....
  14. Derrek

    leasing

    Private lease is niet anders een hip woord voor een huurauto met een lange termijn verplichting. Als je dat realiseert en er goed bij nagedacht hebt is het natuurlijk prima. Het is inderdaad een keuze.
  15. Derrek

    leasing

    De kosten van een 2e hands auto zijn vaak hoger dan een nieuwe. Waar hier over gesproken wordt zijn niet de kosten van een auto, maar de investering. Simpel gezegd, de kosten is het totaal dat je per jaar of per kilometer (whatsoever) kwijt bent. Daar zit een stukje waardevermindering in (de investering wordt in het aantal gebruiksjaren minder waard, maar niet in 1 jaar naar nul!), een stukje rente over de investering, maar ook kosten voor onderhoud, banden, etc (gemiddeld goedkoper bij een nieuwe), verzekering, benzine, etc. Als je een 2e hands koopt van bijv. 2 jaar oud, dan kun je er ook 2 jaar minder gebruik van maken. Oftewel je zult 2 jaar eerder voor weer een ander blik op de weg moeten gaan. Jij kunt in je nieuw aangeschafte Kia nog even doorrijden. Laat de kennissen maar praten, ze weten niet beter. Maar jij lacht het langst. Nb. je hebt het goed gedaan. Ik kwam niet verder dan 9,9% korting op de catalogusprijs bij mijn Niro
  16. Zijn die private lease banken dan geen oplichters? Je betaalt er dubbel en dwars voor! Of denk je echt dat die private lease er is omdat ze jou zo'n aardige jongen vinden? En dat ze je daarom een goedkopere prijs gunnen zodat ze er zelf graag wat geld bijleggen?
  17. Het onderstel is inderdaad bij de diverse modellen anders, maar ik bedoel eigenlijk de bodemplaat. Op een en dezelfde bodemplaat worden verschillende modellen en merken auto's gebouwd. Wel zijn veren, schokdempers, wielen en wielformaten, banden etc. verschillend en aangepast naar model en gewicht. Maar voor de trekhaak bevestiging (daar hebben we het over) maken deze zaken niet uit. Blijft dat het natuurlijk nog helemaal niet zeker is dat een trekhaak van en hybride een op een past. Zo heeft de E-niro geen benzinetank maar daarvoor in de plaats meer accu's en die kunnen inderdaad in de weg zitten. Met de Hybride Niro hebben we het debakel over de door de importeur geleverde goedgekeurde GDW trekhaken met zelfs een typegoedkeuringsnummer waar je weliswaar goed een aanhanger of caravan mee kunt trekken, maar onbruikbaar zijn voor fietsdragers. Daar worden ze blijkbaar nooit voor getest, maar in Nederland en Belgie gebruiken wen nu eenmaal veel fietsdragers. Deze officiele importeurs trekhaken zijn niet eens ontworpen voor de Niro, maar het zijn standaard trekhaken die te klein zijn en verlengd worden met hulpplaten om toch op de bevestigingspunten op de chassisbalken te worden geschroefd. En die platen vormen ook het probleem. Die kunnen torderen bij het gebruik van een fietsdrager. Overigens is Kia Motors Nederland pas later, na alle problemen, klachten en juridische aanspraken (conformiteitsregel), ook goede Mobis trekhaken voor de Niro gaan leveren. Deze trekhaken zijn wel origineel Kia en gefabriceerd in Noord Korea en van de juiste maat. Blijkbaar konden ze bij de importeur meer verdienen aan goedkoop ingekochte trekhaken? Maar ze hebben zich daarop lelijk verkeken op de kwaliteit. Later hebben ze dikkere hulpplaten gebruikt die dus minder torderen. Maar ze torderen nog steeds. Ik heb de ervaring om met beide trekhaken te rijden en geloof me, het is een wereld van verschil tussen de Mobis en de GDW (en ook de Brink die hetzelfde ontwerp heeft als de GDW). Met de feitsdragers dus. Voor alle duidelijkheid, voor het trekken van een aanhanger merk je absoluut geen verschil. Ik wens jullie verder veel succes met het vertrouwen in de importeur.....
  18. Helemaal mee eens. Natuurlijk moet er wel gekeken worden of het onderstel van de E-Niro niet anders is dan van de Hybride Niro. Ik denk het eerlijk gezegd niet omdat dezelfde onderstellen vaak voor meerdere modellen (zelfs van verschillende merken) gebruikt worden. Daarbovenop komen dan verschillende carrosserien. Dit omdat het ontwikkelen van onderstellen of het aanpassen daarvan een zeer kostbare zaak is. Bovendien is de Niro van het begin af ontwikkeld als Hybride en full elektrisch. Het is dus neit zo dat de Niro een later omgebouwd benzinemodel is zoals bijvoorbeeld VW E-Golf.
  19. De Mobis trekhaak is origneel en gefabriceert door Hyunday/Kia voor de Niro en kan door de dealer worden geleverd. Deze veert (tordeert) niet. Is echter wat prijzig. Overigens moet een trekhaak zelf een typegoedkeuring hebben die wordt uitgegeven door de RDW. maar de importeur keurt zelf geen trekhaken. Een auto heeft eveneens geen typegoedkeuring voor bepaalde (merken) trekhaken, alleen een toegestaan trekgewicht dat wordt aangevraagd door de importeur bij de RDW. Bij de E-Niro is dat echter 0 kg. Je mag er dus nooit een aanhanger mee trekken. Maar wel een fietsdrager want die trekt officieel niet aan de auto. trekgewicht = 0 kg. dus. En dat is nu juist het probleem. In de door de Kia Nederland geleverde GDW trekhaken voor de Kia Niro zit beweging (de kogel veert). Die zal dan bij belasting met een fietsdrager met daarop ook nog eens een paar fietsen eerder afbreken dan een trekhaak die niet tordeert. Maar erger nog, je fietsen zullen eerder van een wiebelende trekhaak afbreken dan van een stabiele trekhaak. Ik herken de Niro's met dansende fietsen op de snelweg; dei hebben dus een wiebelhaak van GDW, Brink..... Je denkt dat Kia de technisch beste trekhaken voor haar uitzoekt, Maar wellicht doen ze dat uit marketing/commerciele overwegingen.
  20. Ik begrijp je zorgen. Maar juridisch heb je gewoon garantie ook als een ander erkend bedrijf een trekhaak monteert. Dat is in de wel vastgelegd. Het is dus niet zo dat als de Wegenwacht een lampje vervangt je geen garantie meer hebt op het hele elektrische systeem of op de hele auto. OK. Dat is wat overdreven, maar anders zouden er geen trekhaken door specialisten worden ondergebouwd. Overigens zijn er ook Kia dealers die wel degelijk ook Auto-Hak trekhaken voor je monteren als je er op staat. Ik heb nog even gezocht wie Auto-Hak op de Niro kan leveren en monteren. Dat is onder andere het Trekhaakcentrum. Ik heb zelf geen ervaringen met dit bedrijf, maar ze hebben meer dan 50 vestigingen in NL dus het is geen kleintje. Heb gechat met Merel. Ze kunnen Auto-Hak trekheken leveren op verzoek. De levertijd is dan wel 1 week. De prijs bij hun voor een vaste trekhaak is inclusief installatie € 474,- incl. 7-polige aansluiting. (verticaal afneembaar € 639,-). Maar ik denk dat je in overleg er nog wat van af moet kunnen krijgen als je de constante stroombron weglaat bij de E-Niro. Zie het als richtprijzen.
  21. NIET doen, die Brink. Zeker niet voor een fietsdrager. Alhoewel gemodificeerd (= iets dikkere hulpstukken) blijft het in het basisontwerp fout (een te kleine trekhaak die met hulpstukken toch op de Niro wordt geschroefd). Ook de dikkere hulpstukken blijven torderen en blijft een wiebeltrekhaak. Dat merk je niet bij het trekken van een aanhangwagen (die mag je sowieso niet trekken) maar des te meer wanneer je een fietsdrager gebruikt. En als je een dergelijke haak hebt laten aansmeren dan is het te laat en kun je niet of moeilijk terug.. Ik zou je, zeker voor alleen een fietsdrager, adviseren om een Auto-Hak trekhaak te laten monteren. Die zijn wel speciaal op de Niro gemaakt en worden zonder hulpstukken direct op de chassisbalken gemonteerd. Geen hulpstukken dus die kunnen ook niet torderen. Bovendien zijn ze zeer voordelig (vaste uitvoering bij Rameder.nl vanaf € 159,- incl. 7-polige aansluiting excl. Montage). Monteren kun je ook bij veel vakgarages “om de hoek” laten doen. Het is relatief eenvoudig werk, zeker als je een brug ter beschikking hebt. Meer dan schroeven en draadjes aansluiten is het niet. Let op dat je voor alleen een fietsdrager geen constante stroombron hoeft te laten trekken (die heeft een fietsdrager niet nodig). Die moet van voor naar achter worden getrokken en als die weggelaten wordt dan is dat is aanzienlijk minder werk en zal het in de installatieprijs schelen. Wil je een afneembare trekhaak, dan adviseer ik een van onder af afneembare trekhaak zodat je niet in je achterbumper van je mooie Niro hoeft te (laten) zagen (€ 332,-). Ik heb zelf zeer goede ervaring met het monteren van een Auto-Hak van onder afneembare trekhaak op een Kia Picanto. Paste perfect en eenvoudig onder te schroeven. Succes!
  22. Leuk. Maar wel een beetje VAG-achtig.
  23. Het schijnt in Duitsland verplicht te zijn dat ook fietsdragers een mistachterlicht hebben. Echter in Nederland niet en daarom mogen auto's met Nederlands kenteken in Duitsland fietsdragers zonder mistachterlicht gebruikt worden. Daar mag je dus in Duitsland niet voor geboet worden. Een 7-polige aansluiting had geen mistachterlicht aansluiting, echter na de verplichting in NL voor een mistachterlicht op aanhangwagens was er in een 7-polige aansluiting hiervoor geen pin meer over en werd in veel 7-polige aansluiting de constante 12Volt aansluiting gebruikt om het mistachterlicht aan te sturen. Dat gaat goed als aan beide kanten (auto en aanhanger) deze aansluiting zo aanwezig is. Maar zodra je een (leen- of huur-)aanhanger of caravan gebruikt met een 7-polige aansluiting en je auto heeft (nog) de constante 12V op deze pin staan, dan brandt altijd het mistachterlicht op de aanhanger en die kun je dan niet uitzetten. Daarom zie je regelmatig aanhangers met brandend mistachterlicht. Al met al een hoop geknoei en ik heb dan ook een fietsdrager met mistachterlicht (en achteruitrijlicht) aangeschaft en een 13-polige Jaeger aansluiting.
  24. Is die 13e pool (constante 12 Volt) ook inderdaad aangesloten? Dat is het meeste werk en wordt nogal eens "vergeten".
  25. Derrek

    Onderhouds beurt

    Een groot probleem is Kia Motors Nederland die voor hun klanten in "Mijn Kia" wel onderhoudsprijzen publiceren, maar dit vervolgens niet up-to-date bijhouden. Momenteel staat er bij mij nog de prijslijst van januari 2017 op. Ik heb zojuist met de chat de laatste lijst ontvangen die ze bij bij de website ondersteuning hebben en die is van januari 2018. Bij mij is het inmiddels 2019 en er zijn sinds deze lijst al weer 2 verhogingen geweest. Ze laten de dealers dan met de problemen zitten zoals je in dit draadje kunt lezen. Je kunt rustig een klacht indienen bij de klantenservice (klantenservice@kia.nl), maar het interesseert ze bij KMNL echt helemaal niets dus dat is verloren moeite. In de reclame schermt Kia met vaste onderhoudsprijzen, maar dat is reclame; niet de echte wereld.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...