-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Maar WAAR dan? Niet te vinden. Post even de link aub.
-
Het is juridisch niet zo eenvoudig voor een dealer om garantie af te nemen. Daarvoor zal de dealer/leverancier moeten bewijzen dat het probleem ontstaan is door het verkeerd handelen van de klant. De klant hoeft niet te bewijzen dat het probleem niet veroorzaakt is door het updaten of installeren van apps. Geen gemakkelijke zaak....
-
Dat is alleen op dit forum te vinden. Geklungel met trekhaken door Kia Motors Nederland is inmiddels wel bekend. En de informatievoorziening van Kia Motors Nederland is inderdaad ver onder de maat. Zo worden bijvoorbeeld de (half)jaarlijkse verhoging van de vaste onderhoudsprijzen niet of veel te laat gepubliceerd en als je er om vraagt dan krijg je de prijslijst van een jaar oud . "De nieuwe lijst is nog niet beschikbaar" (via de chat). Maar de dealers rekenen wel de nieuwe prijzen. Rara. Over kaartupdates zullen we het helemaal maar niet meer hebben. Overigens kan ik de dealers ook wel begrijpen. Die blijven met de problemen zitten die KMNL veroorzaakt en klagen ook steen en been over de (geen) hulp van KNML. Alle problemen die KMLN veroorzaakt worden door KMNL over de muur gekieperd naar de dealers toe en die mogen het dan maar op hun kosten oplossen. En als er eens een commentaar heeft, dan wordt als straf gewoon het dealerschap ontnomen. En na een onderhoudsbeurt aan je Kia stuurt KMNL een enquete om de dealer te beoordelen. Vul je niet het maximale in,. dan wordt de dealer er op aangesproken! Het lijkt Rusland wel. Maar een enquete hoe er over KMNL gedacht wordt heb ik nog nooit gezien. Zo goed Kia zelf is, zo slecht is KMNL.
-
Wist niet eens dat er een Niro AWD bestond.
-
Ik begrijp dat je ook de Brink hebt. Rij zelf ruim 2 jaar een Hybrid Niro en rij heel regelmatig met fietsen achterop. Scheelt wel iets in verbruik, maar 30%..... Bij mij scheelt het ongeveer 1 km/liter. Dat is ongeveer 5% meer. Rij dan op de snelweg natuurlijk niet als een idioot maar ongeveer 110-120 km/uur. Met een (lage) aanhanger scheelt het me ongeveer 3 km/liter (15%). Hou me dan aan max. 90 km/uur. Met een caravan zal het nog wel een stukje meer zijn, maar die heb ik niet.
- 252 antwoorden
-
- voor
- fietsendrager
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Nog even een ander puntje. In Nederland is er geen verplichting om op je fietsdrager een mistlicht te hebben (en ook geen verplichting voor een achteruitrijlicht). Dit in tegenstelling tot een aanhanger/camper. In Nederland wordt een fietsdrager, dit in tegenstelling tot een aanhanger/caragvan, namelijk gezien als een last op een auto. Echter in het buitenland is een mistachterlicht op een fietsdrager vaak wel verplicht (Belgie) en in Duitsland ook een achteruitrijlicht. Volgens het verdrag van Wenen mag je, omdat de uitrustingsregels in Nederland wel toestaan om geen mistlicht op je fietsdrager te hebben, juridisch gezien met een Nederlands kenteken zonder deze voorziening ook in het buitenland rondrijden. Tot zover geen probleem. Zou je zeggen. Maar als je met een fietsdrager naar het buitenland gaat kun je toch een boete krijgen als je geen mistlicht of achteruitrijlicht op je fietsdrager hebt. Dit kun je dan achteraf aanvechten en dan moet je gelijk krijgen en komt de boete te vervallen. Toch lijkt het mij het beste om, als je toch een nieuwe fietsdrager koopt en daarmee eventueel ook naar het buitenland wilt, er op te letten dat je nieuwe fietsdrager een mistlicht en achteruitrijlicht heeft. Dat geeft sowieso geen problemen Je ziet ook soms bij de gegevens van een fietsdrager staan dat deze niet geschikt is voor het buitenland. Dit is dan de reden en die fietsdragers hebben dan geen mistachterlicht. Maar het volgende punt is de elektrische aansluiting. Fietsdragers met mistlicht en achteruitrijlicht hebben een 13-polige aansluiting nodig. Bij een 7-polige aansluiting kom je namelijk een draadje te kort. Daarom is het raadzaam om altijd een 13-polige aansluiting te overwegen, ook als je alleen een fietsdrager gebruikt zoals bij de E-Niro. Het kost een paar tientjes meer, maar dat val in het niet bij de totale prijs van een nieuwe auto. En je bent zeker dat je ook in de toekomst geen problemen hebt.
- 252 antwoorden
-
- 2
-
-
- voor
- fietsendrager
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Inderdaad. Dit is een tekening van een op maat ontworpen vaste en dus stabiele trekhaak. Deze is voor een Nito Hybrid, toch? Dat betekent dan dus dat de trekhaken van de Hybrid ook passen op de E-Niro. En dus ook de originele Mobis en de voordelige Auto-Hak!
- 252 antwoorden
-
- voor
- fietsendrager
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Dit klopt inderdaad mits de kogel niet voor het kenteken zit. Daarom zijn de vaste trekhaken bij de Niro Hybrid een paar centimeter lager dan de afneembare. Of de Brink een wiebelhaak is dat is ook nog niet onomstotelijk vast. Het gevoel zegt helaas niet veel. Er hoort gewoon helemaal geen beweging in de haak te zitten ten opzichte van de auto zelf. Ook niet een beetje. De beste manier om dit te weten te komen is het bekijken van de installatiehandleiding. Goede dealers leveren die met de gebruiksaanwijzing bij de haak mee aan de kant. En anders kun je er om vragen. Daarop kun je zien of er hulpstukken (verlengstukken) zijn gebruikt in de constructie of niet. En als dat wel zo is, dan zal de haak nooit zo stabiel achter de auto zitten als een trekhaak zonder deze hulpstukken waarbij de constructie wel direct aan de chassisbalken is gemonteerd. Voor alle duidelijkheid, wiebelhaken zijn alleen van belang bij gebruik van fietsdragers. Bij het trekken van een aanhanger of caravan merk je er niets van als hij wiebelt.
- 252 antwoorden
-
- voor
- fietsendrager
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Het is zeer belangrijk om dit z.s.m. te laten controleren. Een verstopte afwatering komt vaker voor en heeft tot gevolg dat de condensor "met zijn voetjes" in het water komt te staan waardoor deze gaat roesten en lekken. Voor vervanging moet het hele dashboard eruit met zeer hoge kosten tot gevolg (ervaring). De airco's in auto's verliezen het koudemiddel dat weglekt via de keerring van de aircopomp die aangedreven wordt door de motor met een riem. (dat is anders bij een gesloten systeem bij een E-auto). Dit is normaal en vooral bij kleine auto's met relatief weinig koudemiddel daalt de druk dan snel met een niet of niet goed koelende airco tot gevolg. Sowieso is het belangrijk om een airco minimaal elke 2 jaar goed te laten onderhouden en dan niet alleen maar schoon blazen, temperaturen meten en een ontsmettingsspray in de condensor spuiten maar onderhoud waarbij het koudemiddel geheel afgetapt wordt, het circuit getest op over- en onderdruk en opnieuw met schoon (ontvochtigd koudemiddel wordt gevuld tot de voorgeschreven hoeveelheid. Eventueel wordt er iets olie aan het koudemiddel toegevoegd. Zo heb ik met een C1-tje 14 jaar plezier gehad van een goede werkende airco zonder verdere kosten.
-
Helaas is de originele de duurste. Maar gezien in het licht van de totaalprijs van een auto is het die paar honderd Euri's zeker waard, al is het maar voor geen ergernis en de meeste veiligheid. Ik ga nu met plezier en goed gevoel op weg met caravan of fietsendrager beladen met E-bikes. Dat had ik bij de eerste, door Kia Motors Nederland geleverde (GDW) trekhaak, zeker niet.
-
Koop een garage bijvoorbeeld....
-
Maar hebben we het hier wel over hetzelfde zoemertje? Dat van de PDC? Als je dat zoemertje eruit knipt dan heb je dus geen (werkende) parkeersensoren meer.... En dat van die Duitse markt begrijp ik ook niet goed. Wat denk ik fout?
- 252 antwoorden
-
- voor
- fietsendrager
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Helaas schakelt het zoemertje inderdaad niet automatisch uit bij de OEM (originele) achteruitrijsensoren op de Niro. Dat is niet in het systeem voorzien en moet je echt zelf met het knopje naast de automaat handel doen. Ik vond dat ook opmerkelijk en heb het een paar jaar geleden al eens uitgezocht. Gelukkig hoef je dat maar een keer te doen want het blijft dan wel uitgeschakeld totdat je de Niro uitzet. Gek genoeg schakelen de sensoren wel automatisch uit bij een als accessoire ingebouwd KIa PDC systeem (die is van Cobra) maar dat heeft niemand in Nederland. Het staat zo beschreven in de handleiding voor het aansluiten van de bekabeling.
- 252 antwoorden
-
- voor
- fietsendrager
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Mijn dealer heeft het in ieder geval niet zover laten komen. Heb ik geluk? Of het ik het recht? Het resultaat is in ieder geval hetzelfde: een trekhaak waarmee ik heel prettig mijn E-bikes kan vervoeren. En dat gun ik iedere Niro rijder!
-
Heb je de installatiehandleiding (waar ook de tekening op staat en ook het juiste typenummer) van deze trekhaak erbij gekregen? Wellicht kun je die anders even aan Durmi vragen. Daarop kun je duidelijk de constructie zien. Het zou goed zijn als ook deze afneembare trekhaak in de lijst van goede trekhaken opgenomen kan worden zodat nieuwe kopers op dit forum deze gerust kunnen kiezen bij hun dealer.
- 252 antwoorden
-
- voor
- fietsendrager
-
(en 1 meer)
Getagd met:
-
Of een bewegende trekhaak veilig is, is de vraag, maar dat doet niet eens ter zake. Prettig is een verende trekhaak zeker niet. En daarmee de vraag het product aan de verwachting voldoet die de klant mag hebben van dit product. Natuurlijk kun je dan altijd het beste allereerst in goed overleg gaan met je dealer, maar als de dealer niets wil doen, of het zelf ontkent/wegkijkt, dan kun je toch echt terugvallen op het conformiteitsbeginsel. Ga je daarmee in het uiterste geval naar de rechter, dan zal deze altijd ook eerst kijken of je de verkoper de kans heeft gegeven om het probleem op te lossen. Sta je in dat geval zwak met het conformiteitsbeginsel? Ik denk het niet, maar wellicht heb jij meer ervaring. Bang zijn voor de verkoper/dealer die je voor veel geld een product heeft geleverd waar je niet blij van wordt is wel het allerlaatste. Nog veel beter is het om het probleem niet te laten gebeuren en daarvoor helpt dit forum door te waarschuwen aan rijders die nog een trekhaak op de Niro willen aanschaffen. Er zijn immers ook goede trekhaken (Mobis, Auto-Hak en nu ook een van Bosal), dus waarom dan nog een bewegende trekhaak kopen.
-
Qua gewichten is het gebruik van een fietsdrager dus in het geheel geen probleem. Daarbij is het gebruik van een fietsdrager in Europa heel gebruikelijk en ook toegestaan. Dat is ook niet de discussie. Maar het betekent ook dat de fabrikanten van zowel de fietsdragers als de trekhaken kwalitatief goede (en goed ontworpen) spullen moeten leveren waarvan de consument mag verwachten dat hij daarmee ook goed en veilig gebruik van kan maken met een fietsdrager. Dat heet in het consumentenrecht het conformiteitsbeginsel. Een klant mag immers van een trekhaak verwachten dat hij die normaal kan gebruiken voor een fietsdrager. En daar gaan de fabrikanten van de wiebelhaken en ook Kia Motors Nederland, die deze niet aan de wet vereiste trekhaken leveren, in de fout.
-
Wil je beweren dat we een trekhaak niet mogen gebruiken voor een fietsdrager? Of niet voor E-Bikes? Wat een onzin!
-
Er zijn ook goede dealers!
-
Nou, die GDW afneembare trekhaken zijn inderdaad kommer en kwel bij gebruik van een fietsdrager. Ik heb hem onder mijn Niro gehad en me rot geschrokken toen ik mijn fietsdrager achterop had. Ik heb dat niet geaccepteerd en een filmpje naar Kia gestuurd met de eis om de koop van de trekhaak te ontbinden (ik wilde dan zelf een Auto-Hak trekhaak monteren) waarna de dealer en Kia Nederland deze GDW-troep direct vervangen heeft door een Mobis. Een wereld van verschil en daarom weet ik al dat NIET elke trekhaak beweging heeft. De Mobis zit volledig star aan de Niro. Ik begrijp uit jouw woorden dat jouw GDW anders aan de Niro is gemonteerd dan de fabrikant aangeeft. Dat is opmerkelijk. Bovendien zonder tussenstukken. Ra ra hoe kan dat bij een te korte trekhaak. En hoe zit het dan met de typegoedkeuring? De GDW trekhaak kan toch moeilijk "zwevend" gemonteerd zijn; hij moet ergens aan vastzitten. En het kan toch niet zo zijn dat iedereen die een GDW trekhaak aanschaft die door de importeur geleverd wordt en door de dealer gemonteerd is nog eens langs een "specialist" moet gaan om de haak "goed" te monteren? Het is natuurlijk mooi en prima dat je tevreden bent, maar wellicht heb je nog nooit met een Niro met een goede trekhaak jouw fietsdrager met E-bikes gebruikt. Ik raad je dat dan toch een aan.
-
Goedemiddag. Sorry, je hebt gelijk. Ik was een weekendje weg en heb daarom niet eerder gereageerd. Het is inderdaad het verschil tussen de Bosal trekhaken met vaste en afneembare kogel.
-
Dit is duidelijk geen wiebelhaak. Zoals hier op tekening getoond wordt deze balk inderdaad zonder hulpstukken op de chassisbalken gemonteerd en zo hoort het ook. Het typenummer van deze Basal afneembare trekhaak voor de Kia Niro is 047461 en is van 2018. Maar het vreemde is dat ik tekeningen heb van een Bosal afneembare trekhaak voor de Kia Niro (typenummer 051613) wat wel een wiebelhaak is. Deze is van 2016. (zie bijlage) Er zijn dus twee afneembare trekhaken van Bosal in omloop! Een verkeerde oude wiebelhaak en nu een goede nieuwe. Blijkbaar zijn ze hierbij vergeten om de waarschuwing voor de maximum snelheid om over een verkeersdrempel te rijden weg te halen. Dit was inderdaad om zich n te dekken. De conclusie is dat Bosal (wellicht door de vele klachten) tot inkeer is gekomen en later wel een trekhaak heeft ontworpen op maat voor de (nu populaire) Niro. Ik zou iedereen die de oude Bosal trekhaak heeft aanraden om naar de dealer terug te gaan en een goede trekhaak eisen van het nieuwe type. Dat kan juridisch ook vanwege het conformiteitsbeginsel (artikel 17 lid 2 van het Burgerlijk wetboek). Ik heb dat al eerder aangegeven op dit forum. Je mag van een trekhaak in Nederland verwachten dat je er ook fatsoenlijk een fietsdrager met fietsen (zelfs E-bikes) mee moet kunnen gebruiken en dat is bij de oude wiebelhaak niet zo; ook gezien de vele klachten die er zijn. Dit is kort gezegd een reden om de koop eenzijdig te ontbinden en je geld terug te ontvangen. Je staat ook sterk omdat Bosal nu wel een goede trekhaak op de markt heeft gebracht en dat doen ze niet zonder reden. Maar je kunt de dealer natuurlijk ook de kans geven om het probleem op te lossen door een goede trekhaak te laten monteren. Succes! Bosal afneembare trekhaak..pdf
-
Bij de Kia Niro zijn de parkeersensoren geen enkel probleem bij het gebruik van een (zowel een vaste als een afneembare) trekhaak. Ze gaan alleen piepen als je er een aanhanger (of fietsdrager) achter hebt hangen zodra je hem in zijn achteruit zet. Er zijn systemen waarbij het uitschakelen van de sensoren bij gebruik van de trekhaak automatisch gaat, maar bij de Niro moet je handmatig (eenmalig) uitzetten met een knop naast de automaathandle. Er zijn verder zeker geen problemen bij gebruik van een originele trekhaak van Mobis (=Hyunday/Kia en gemaakt in Korea) op de Niro. Deze trekhaken zijn speciaal op maat gemaakt voor de Niro. Maar helaas levert de importeur KMNL via de dealers ook iets goedkopere maar ronduit slechte imitatie trekhaken voor de Niro (oa. van GDW, Brink. Bosal). Dit zijn vermaakte trekhaken die eigenlijk niet passen op de chassisbalken van de Niro maar met hulpstukken toch op de Niro geschroefd worden waardoor de trekhaak kan bewegen en niet star op de Niro zit. Dit zijn de zg. "wiebelhaken" die wel geschikt zijn voor het trekken van een aanhanger of Caravan (daarbij merk je het wiebelen niet), maar ongeschikt voor het gebruik van een fietsdrager. Het hangt dus af van het merk trekhaak die door de dealer of de leasemaatschappij geleverd wordt. Maar als het kan zou ik bij voorkeur voor een originele (Mobis) trekhaak gaan.
-
De Picanto heeft maar een maximum van 26 kg. kogeldruk. De drager weegt zelf al meer. En hoe kun je dan 2 E-bikes meenemen?
- 252 antwoorden
-
- 1
-
-
- voor
- fietsendrager
-
(en 1 meer)
Getagd met: