Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Wij gebruiken op al onze (3) Kia's (Pico, Rio en Niro) al jaren de Micheling CrossClimate naar volle tevredenheid. Kan het iedereen aanraden. Groot voordeel, naast de kosten, is het niet meer halfjaarlijks een datum hoeven te gokken voor het wisselen van banden zodat je voor alle weersomstandigheden op acceptabele veilige banden rijdt. En zelfs naar de wintersport (Duitsland, Oostenrijk) zijn deze banden toegestaan. Er zijn natuurlijk winterbanden die beter presteren in sneeuw (en ook slechtere), maar wanneer wissel je die dan? Vooral in de tussenperiode hier in ons land (voorjaar en najaar) met onvoorspelbaar en wisselvallige temperaturen en weersomstandigheden rijd je al snel veiliger met CrossClimate dan met specifieke banden. We hebben op de Picanto ook Vredestein Quatrac 5 banden gehad (komen ook goed uit de testen en waren ook goede banden) omdat toen de maat voor de Pico bij CrossClimate nog niet beschikbaar was maar die vertoonden na 3,5 jaar al droogtescheurtjes. en moesten daarom voor de APK vervangen worden.
  2. Wat betreft banden moet ik zeggen dat mijn dealer erg compitatief is (Vredestein Quatrac 5) en voor een tientje loop ik ook niet weg. Maar wat betreft de “vaste prijzen” die Kia rekent betreffende “originele” vervangingen als bijvoorbeeld een accu, remschijven etc. is de zaak wel wat erg uit balans. Voor remblokken en -schijven vóór vervangen van de Kia Picanto van mijn dochter is de vaste prijs € 422,50. Heb een set remblokken en -schijven van Brembo, een bekend (race)merk)besteld voor € 92,13 (inclusief verzendkosten, volgende dag geleverd). Zelf vervangen in mijn schuurtje op de grond met een krik (heb geen brug) in minder dan anderhalf uur. Nu vind ik niet erg om te doen en heb gereedschap, maar een monteur in de garage met de auto op de brug doet dit toch echt met gemak in 1 uur…. Een set remblokken en -schijven van garage kwaliteit bij de groothandel kost rond de € 70,- en OK, daar komt dan nog wel iets bij voor kosten van het gebruik van de werkplaats, maar toch. Een A-merk ISG accu van Varta voor de Picanto is de D52 60Ah AGM Start stop Silver Dymnamic 680A en kost € 103,95. Voor een “originele” (OEM accu met Kia sticker) accu voor deze Pico wordt door Kia € 298,50 gerekend inclusief “inbouw”. Dat is een kwartier werk inclusief ophalen van het magazijn en een kopje koffie onderweg bij de koffie automaat. Dit verschil is echt buiten proporties.
  3. SP stemmer ?
  4. Ik heb de accu zelf vervangen. Eerst de - pool los, dan de + pool, accu eruit, nieuwe erin, eerst + pool vast en tot slot de – pool. De reden om de – pool als eerste los te halen en vervolgens als laatste aan te sluiten is omdat je dan als je aan de + pool sleutelt en je met de sleutel het chassis raakt geen vonkenregen (kortsluiting) krijgt. Geen systeemfout en geen andere problemen gehad met de Niro.
  5. Dat is zeker waar. Maar het ging me even om het principe. Tegenwoordig is ook de laadregeling natuurlijk elektronisch geregeld. Dat betekent inderdaad ook dat een accu met meer capaciteit geen probleem geeft (niet te gek maken natuurlijk).
  6. Ik bedoelde hiervoor natuurlijk de “spanningsregelaar” (sorry), maar die regelt in een brandstofauto de (laad)stroom. De schakeling van de Niro kende ik niet. Weet daarom ook niet of hierbij door een interne regeling ook de laadstroom geregeld wordt, maar neem aan van wel. De hoogspanning moet immers omgezet worden naar de laagspanning van de accu en ook zal mijns inziens de laadstroom geregeld moeten worden om de accu niet op te blazen door een te grote laadstroom. Gebruik zelf al een hele poos een Varta accu die meer laadcapaciteit heeft dan een originele Zuid Koreaanse accu.
  7. Hoezo? Ik zie dit niet. Het "geheim" is de stroomregelaar De accu wordt geladen met een dynamo waar een stroomregelaar aan zit. Deze stroomregelaar begrenst het laadvermogen afhankelijk van het vermogen van de dynamo. Dat heeft niet te maken met capaciteit de accu. Ook bij een kleine accu, bijvoorbeeld in het begin als deze geheel leeg is zal deze stroomregelaar dit maximum laadvermogen leveren. Pas als de accu voller wordt zal de laadstoom vanzelf minder worden (meer inwendige weerstand). Hetzelfde gebeurt bij een accu met meer capaciteit. Een accu met meer capaciteit wordt meer gevuld en het voordeel is dat deze minder snel leeg zal zijn. Een accu met meer capaciteit kun je immers langer gebruiken (belasten) tot deze “leeg” is (bijvoorbeeld bij gebruik van een dashcam). Maar uiteindelijk vult de dynamo de accu steeds alleen maar bij wat ontladen is, dus wat gebruikt is. En dat is bij een accu met meer capaciteit net zo veel als een accu met minder capaciteit.
  8. Ik kan dit beamen. Heb vorig jaar dezelfde ervaring met een lage accu bij mij thuis. KIW ingeschakeld en binnen 20 minuten stond het busje en de monteur bij de Niro. Alles idem opgelost. Prima Service. De oorzaak is onbekend maar ik heb wel (zelf) een nieuwe (C22 van Varta) accu geïnstalleerd en daarna nooit meer problemen gehad. De prijzen die Kia rekent zijn wel erg hoog: € 182,50 t.o.v. A-merk Varta: € 54,93. 3 Schroefjes en met 5 minuten zit die er in.
  9. Heb het ook gelezen. Maar eerst maar even zien wat de echte acceleratie, echte bereik, echte laadtijd, echte etc. en vooral de echte accucapaciteit en prijs is.
  10. Het is bekend dat dikkere banden aanzienlijk meer verbruik opleveren. Rij met extra brede banden 235/45/18 (standaard ExecutiveLine is 225/45/18) en heb over 62.279 km nu 3.308,2 literbenzine verstookt. Oftewel 1 op 18,83. Met airco altijd aan. Vind dat prima.
  11. Als je goed leest is dat ook helemaal de conclusie niet! de accu van een elektrische auto onmogelijk te blussen is……. mogelijk (??; dus niet zeker) beperkt blijven tot enkele batterijcellen Natuurlijk moet zo'n gedeeltelijk verbrand wrak worden opgeslagen in een waterbassin (Tunnel vol laten lopen?) opnieuw kan ontsteken....
  12. Inderdaad. Ik blijf me vergissen.. . Ook bij de eerste serie Niro Hybrids kon je een Tow-pack af fabriek bijbestellen. Deze bestond uit zwaardere remmen en een grotere ventilator. Daarna was het Tow-pack standaard op elke Nederlandse Niro. Keuze van de importeur.
  13. Er zijn inderdaad nog wel wat hobbels te nemen met waterstof. Ook bij accu's moet je er overigens meer energie instoppen dan wat je er uit haalt al geeft dat minder verlies. Echter waterstof is nog in ontwikkeling, al is het alleen maar voor het opslaan van de steeds groter wordende hoeveelheid zonne- en windstroom waar je toch tijdelijk ergens mee naar toe moet. Want pas dan kunnen we de fossiele centrales afbreken. Financieel is een E-auto wellicht uit te rekenen maar er zijn wel een aantal onzekerheden (restwaarde, accu-levensduur; wat doen de belastingen straks). Dat kun je naar je toe rekenen als je dat prettig vind of het risico gewoon wilt nemen, dat is aan je zelf. Feit is wel dat je met een elektrische auto de binnensteden in mag en de mensen ter plekke minder vergiftigd. Dat mag ook iets kosten. Maar qua milieu zijn er momenteel toch ook nog wel een paar zaken op te lossen. De huidige milieubelasting van stroom opwekken, de milieu en grondstofproblemen bij accu's om er een paar te noemen. En de praktische afweging heb ik al genoemd. Dat is voor mij persoonlijk de hoofdreden om nog niet over te stappen. De ellende van laden, het niet kunnen trekken van mijn aanhanger zijn voor mij de voornaamste. Feit is wel dat een elektrische auto, zowel gevoed met accu's als op waterstof, prettig(ger) rijden. Ik wens in ieder geval iedereen veel plezier in zijn E-Niro!
  14. Ik denk dat de importeur dan moet willen meewerken, ook om de kosten te dragen. Bovendien zal er waarschijnlijk een “trow-pak” (zwaardere mechanische remmen) op de E-Niro gemonteerd moeten worden omdat het regeneratieve remmen van de E-Niro waarschijnlijk onvoldoende zullen zijn om een bruikbaar trekgewicht te krijgen. Dat zal dan waarschijnlijk af fabriek op nieuwe E-Niro’s moeten worden gemonteerd. Niet de kracht van de elektromotor van een E-auto is het probleem, die is sterk zat en heeft enorm veel koppel vanuit stilstand, maar de maximale remkracht van het (regeneratieve) remsysteem. Aan een trekkracht van 100 kg. heb je immers ook niet veel...
  15. Wat mijn opmerking allemaal te weeg brengt…. Begrijp me niet verkeerd, ik ben vóór elektrisch rijden maar de elektriciteitskosten bij laadpalen vielen me gewoon tegen. Daarnaast vind ik er nog te veel praktische nadelen aan zitten om nu overstag te gaan, voornamelijk het werkelijke bereik in combinatie met het makkelijk kunnen laden (laadtijd, vinden van vrije werkende laadpalen). Ik heb voordat ik de Niro kocht eens elektrisch mogen rijden in een waterstof auto (Mirai; één van de 3 die er toen in NL waren)) en vond dat een geweldige rijervaring. Ik hoop dat die techniek van de toekomst snel doorzet; vooral het aantal tankstations dat landelijk dekkend moeten zijn voor een doorbraak. Voorlopig ben ik zeer tevreden met de Niro Hybride.
  16. Ik begrijp vast iets verkeerd. Ik lees dat de E-Niro een WLTP verbruik heeft van 15,4 kWh per 100 km. en praktisch 15,72 kWh per 100 km. Aan de snellader kost de energie blijkbaar 46,79 ct. Dat betekent dat de energiekosten 7,35 ct. per km. zijn. Bij een Ionity Charging point kom ik zelfs op 11,49 ct. per km. Wat zie ik fout? Ik heb nu over 62.279 km met mijn hybride Niro een gemiddeld brandstofverbruik van 1 op 18,83. E10benzinekost momenteel 1,46 per liter (Tango). Dan kom ik uit op 7,75 ct. per km. Maar dan kan ik overal in 3 minuten tanken om 800 km te kunnen rijden en hoef me niet druk te maken over het vinden van een werkende vrije snellaadpaal om na 20 minuten (?) wachten de accu voor 80% te vullen om praktisch 80% van 387km. = 309 km. te kunnen rijden.
  17. Overigens mag de airco wel iets energie verbruiken (wat je nu ook niet weer moet overdrijven), maar is wel veel veiliger. Geen beslagen ramen dus beter zicht en een beter klimaat zorgt voor betere alertheid. Dat kun je doortrekken naar minder ongelukken en minder gewonden.
  18. Ja, maar met een caravan erachter lopen autos nog veeeeeeeel schadelijker. Dat is ook een vast gegeven.
  19. Wel prijzig :( Maar heb er toch maar een besteld...:)
  20. En als dat allemaal niet lukt kun je ook nog een verlaagde kofferbakvloer maken (zie elders in dit forum) en bekleden met kofferbak tapijt van Conrad. Daarop “plakt” het prima. Dan heb je meteen een stuk meer ruimte in je kofferbak.
  21. Bediening touchscreen (Tesla) in auto in Duitsland strafbaar....: https://www.autoscout24.nl/informeren/autonieuws/duitse-rechter-bedienen-tesla-touchscreen-onderweg-is-strafbaar/?utm_medium=email&utm_source=NL-Magazine&utm_campaign=202032B-Mag-News&utm_term=Artikel1-button
  22. Helemaal met je eens. Ik heb ook het idee dat het steeds gevaarlijker met auto's waarbij dat bestuurders zich tijdens het rijden moeten laten afleiden door een touchscreen waarop je steeds meer essentiele zaken moet bedienen. Een aantal basisknoppen voor de belangrijkste zaken is niet alleen handiger, maar ook veiliger. Daar zijn alle autotesters (Autoweek, Autokampioen etc.) het ook over eens. Maar ja, zo'n schermbediening is een stuk goedkoper te fabriceren dan fysieke knoppen. Het gaat immers meestal meer om geld dan om veiligheid, ook bij de autofabrikanten. Gelukkig heeft de Niro (ik heb dus een hybrid) nog "gewone" knoppen voor de essentiele zaken.
  23. Het punt is dat de maximale waarde van de zekering bepaald wordt door de bedrading en de minimale waarde door de dashcam. Als de zekering te zwaar is voor de dikte van de bedrading dan is het gevaar dat, indien er een “bijna-kortsluiting” (of grote lekstroom) is, de bedrading heet wordt en in de brand vliegt. En daarmee je hele auto! De dikte van de bedrading die bij de dashcam wordt bijgeleverd is doorgaans juist dik genoeg. Daarom is het van belang om altijd een zekering te kiezen die juist zwaar genoeg is om de stroom (A) van het aangesloten apparaat te kunnen hebben maar niet groter.
  24. Ik heb zelf een GPS-tracker in mijn Niro waarin een 12V Powerbankje zit. Deze is aangesloten achter het contact. Zo wordt het leeglopen van de auto-accu voorkomen tijdens parkeren maar blijft hij toch nog vele dagen werken. 100% veilig en tijdens het rijden wordt alles weer opgeladen, maar dan draait de dynamo mee. Wellicht is dat een idee om de dashcam achter een powerbankje aan te sluiten. Afhankelijk van het stroomverbruik van de dashcam en het vermogen van de powerbank blijft hij een aantal uren/dagen opnemen.
  25. Bij een externe aandrijving van de compressor zoals door een brandstofmotor lekt het koelmiddel inderdaad altijd weg via de o-ring van de aandrijfpulley. Het verschil met elektrische aandrijving is echter dat de elektromotor compleet in de dichte compressorbehuizing geïntegreerd is en er geen o-ring is. Het koudemiddel kan er dan ook niet uit tenzij er een lek is ergens anders in het koelsysteem (meestal de condensor). Koelkasten en ook thuisairco’s hoeven daarom ook niet elke 2 jaar bijgevuld worden maar blijven jaren goed koelen.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...