Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Denk dat er een belangrijk deel vergeten wordt: de remmen! Bij introductie van de Kia Niro Hybrid was een "trowpack" voor de auto als optie bij te bestellen. Dat bestond voornamelijk uit zwaardere (schijf)remmen. Een hybride of accu-auto remt regeneratief (op de dynamo) en als het nodig is komen de conventionele (schijf)remmen helpen. De conventionele "hulp remmetjes" zijn daarom maar vrij licht uitgevoerd. Maar zodra je er een trekgewicht achter hangt (zeker ongeremd) drukt dat bij remmen extra op de auto waardoor het regeneratieve remsysteem meer moeite heeft en meer door de conventionele remmen moeten worden ondersteund. Voor het goedkeuren van trekgewicht voor de auto moeten deze conventionele (schijf)remmen zwaarder worden uitgevoerd. Zo ook dus bij de Niro Hybrid. Al heel snel daarna heeft KMNL besloten om alle auto's die naar NL komen standaard met dit throwpack uit te voeren (en daarmee verviel de extra introductiekorting). Er moeten enkele Kia Niro' Hybrids van het eerste uur in NL rondrijden zonder dit throwpack en van die auto's zal op het kenteken een trekgewicht van 0 kg. staan. Deze mogen dan ook geen aanhanger trekken (wel een fietsdrager).
  2. Derrek

    Onderhouds beurt

    Bij mij altijd netjes verlopen. eerst 4 jaar met de Ria bij Rustman in Haarlem (nu helaas geen Kia-dealer meer) en daarna bij Tinholt en nu met de Niro bij Vaneman in Hoofddorp. Krijg ook altijd netjes vooraf een bevestiging per mail met de de gespecificeerde prijzen voor het uit te voeren onderhoud. Je kunt ook via "Mijn Kia" een onderhoud afspreken bij je dealer en dan gaat het ook goed (mits je de km.stand daar zo nu en dan invult).
  3. Die zitten allemaal netjes opgeborgen in die mooie rode KIA-tas die je bij je Kia hebt gekregen. Met nog een paraplu daarbij! Ik heb de gemaakte bodemplaat bekleed met (speciaal?) zwarte kofferbak bekleding (van conrad.nl). Dat is/ziet er hetzelfde uit als de originele kofferbak bekleding van de Kia en de klittebandstrip die onder de rode KIA-tas zit "kleeft" daar ook weer aan vast zodat deze tas niet door de kofferbak slingert. De tas staat achterin tegen de stoelleuning aan zodat je er geen last van hebt en er nu wel een zee van ruimte overblijft. Overigens kun je die originele bakken zo weer terugplaatsen ook zonder ze vast te schroeven. Dan kun je ze er ook weer makkelijker eruit halen. Maar ik gebruik deze niet meer.
  4. Heb exact dezelfde ervaring. 1 cm afzagen achter (en het gleufje voor de middelste stoelsteun) en het gaat weer prima. Ga ook voor de Picanto zo'n plaat maken. Heb nog genoeg kofferbak bekledingsstof over om ook die plaat te stofferen. Dan ziet het er weet netjes uit.
  5. Het probleem is dan wel hoe die energie in die truc te bewaren tot 's nachts. In extra accu's? Mss. in een aanhangertje... Nee dus. goed idee maar praktisch niet te doen.
  6. Was even op vakantie maar wil nu toch even doorgaan op deze vraag waarom mijn visie voor de toekomst in waterstof ligt en niet in accu’s. Ik heb de mogelijk gehad om 4 jaar geleden in de Toyota Mirai te kunnen rijden en sindsdien ben ik sterk geïnteresseerd geraakt in waterstof als oplossing voor opslag en transport van energie. Er waren toen 3 Mirai’s in Nederland. Twee ervan waren ter beschikking gesteld van het ministerie en die andere was voor test en journalisten. Of er (veel) meer nadelen aan waterstof kleven is maar de vraag. Het zijn andere nadelen. Het eerste en grootste nadeel van een accu-auto is de actieradius in combinatie met het laden. Andere zaken zijn het hoge gewicht van de accupakketten en het milieuaspect bij het fabriceren van accu’s dat ook zeer veel energie kost en de beperkte beschikbaarheid van de benodigde grondstoffen. De ontwikkeling van accu’s gaat echter in rap verder en deze zullen nog veel lichter en kleiner worden. En ook snellere laadtijden aankunnen. Maar het verkorten van de laadtijd is niet zonder nodige aanpassingen. Voor laden is energie nodig dat door de kabels moet worden aangevoerd. En als het sneller moet, dan is een navenant hogere stroomsterkte nodig. Stel dat het laden 10x sneller moet, dan moet de stroomsterkte ook 10x omhoog en de dikte van de koperen draden zullen eveneens 10x dikker zijn. De aansluiting van een laadcontact thuis is nu al een vraagstuk voor veel E-auto bezitters. 3-Fase zal zeker nodig zijn om snel genoeg te kunnen laden en dat moet dat ook voor hogere laadsnelheden zwaarder afgezekerd worden. We lopen zo langzamerhand tegen de kritische grenzen van wat ons elektriciteitsnetwerk aan kan en daarbij komt in de toekomst meer gebruik van elektriciteit voor verwarmen van onze woningen bij en zal de infrastructuur van ons elektriciteitsnet alleen daarvoor al sterkt uitgebreid moeten worden. Echter snelladers voor accu-auto’s geven een piekbelastingen op het net zodat bij massaal gebruik daarvoor een oplossing bedacht moet worden om dat te verwerken. Wellicht tijdsloten voor het particulier laden? Of eventueel grote accu-units in het elektriciteitsnet integreren om deze pieken op te vangen. Of thuis een extra accupakket instelleren die zich oplaadt gedurende de dag en dan in kortere tijd de auto accu’s op kinnen laden. Dan worden in beide gevallen de accu’s met accu’s geladen. Theoretisch kan het laden ook met een 10x hogere spanning. Buiten het gevaar hiervan (bijvoorbeeld vonkoverslag) zal de isolatie van de laadkabel dan veel dikker moeten worden. In beide gevallen (dikkere koperen draden of zwaardere isolatie) worden de laadkabels zo goed als onhandelbaar. Daartegenover waterstof. Waterstof moet vervoerd worden en daar hebben we in Nederland een (nu nog) een aardgasnetwerk voor dat met wat aanpassingen geschikt gemaakt kan worden voor waterstof. Is waterstof gevaarlijk? Ik herinner me nog de omslag van stadsgas naar aardgas in het verleden. Dit vond “men” ook heel gevaarlijk. Aardgas had een hogere calorische waarde dan stadsgas. Vele ongelukken zouden volgen. En Huizen zouden ontploffen, zo niet allemaal afbranden. Ik overdrijf wel wat, maar het is best meegevallen toch? En voelen we ons nu onveilig in huis met die aardgasketel die ’s nachts vanzelf aanslaat terwijl we slapen? Ook hebben we lpg-auto’s gehad. Ook veel te gevaarlijk. Tanks die ontploffen, bij een ongeval, lekkages bij het vullen etc. Dat is allemaal wel erg meegevallen. Toch? Waterstof is, wat dat betreft, niet veel anders dan aardgas of LPG. Het is ook reukloos, maar er kan een reukje aan toegevoegd worden. Wel is het zo dat aardgas in een auto in een tank moet worden opgeslagen met een veel hogere druk dan LPG van zo’n 700 atmosfeer. Maar we zijn 30 jaar verder in de ontwikkeling dan de start van LPG in auto’s en die tanks voor 700 atmosfeer zijn er al jaren. Er rijden al best wat waterstofauto’s rond in de wereld en in Nederland zijn er zelfs bedrijven die bestaande auto’s ombouwen naar waterstof inclusief de benodigde tanks. En nog nooit heb ik gehoord dat er een ontploft is. Ook niet bij een ongeval. Het zijn speciale tanks in de vorm van een dikke autoband (rond-rond) van sterk materiaal. Dat is geen groot issue meer en ook dat ontwikkeld daarnaast nog steeds verder. Het punt van efficiëntie klopt inderdaad. Ook dat zal zich bij meer gebruik wel verder ontwikkelen. En als je waterstof maakt met fossiele brandstoffen is dat verspilling van beperkte energiebronnen. Maar met duurzame energie kun je dat economisch van een andere en bredere hoek bezien. Zonne-energie is in de basis onbeperkt en “gratis”! Dan is efficiëntie plotseling van minder belang. En er komen in de toekomst (daar spreken we over) steeds meer zonnepanelen op onze daken en ook al hele velden met zonnepanelen worden aangelegd. En dat alleen al in Nederland. De hoeveelheid opgewekte zonne-energie steeds meer worden. Vooral in de zomermaanden. En naar verwachting zal er, zeker in de zomer, een teveel aan opgewekte zonne-energie kunnen ontstaan. Opslag van energie in het algemeen wordt daarom een van de grootste uitdagingen in de wereld. Schone energie uit zonnepanelen en windmolens zal moeten worden opgeslagen. Immers, overdag kan de zon energie leveren, maar ’s nachts niet en dan hebben we het ook nodig. Opslaan in accu’s kan ervoor zorgen dat je ’s avonds de energie kan gebruiken die overdag met zonnepanelen wordt opgewekt. Maar om een voorraad voor de winter aan te leggen van energie dat ’s zomers is opgewekt is van een heel andere orde. Dat accupakket zal zeer groot moeten worden en navenant kostbaar. Vergelijkbaar is windenergie. Het waait immers niet altijd en dan zal ook deze opgewekte energie moeten worden opgeslagen voor later gebruik. Gedeeltelijk kan dat met accu’s. Maar zijn die vol, en dat is het punt, dan zal het meerdere aan opgewekte energie niet meer kunnen worden opgeslagen in de accu’s en verloren gaan. Of deze “overtollig opgewekte” energie omzetten in waterstof. Met meer efficiëntie verlies dan met de accu’s, maar dat is nog altijd beter dan het verloren laten gaan. En met opslag in waterstof is min of meer onbeperkt door te gaan (je hebt wel voldoende opslagtanks nodig) en kunnen we de in de zomer omgezette energie opslaan om in de winter te gebruiken. En in onze waterstof auto’s gebruiken. Vervoeren kan eventueel met ons aardgasnetwerk waarmee we ook waterstofketels kunnen voeden en ook de waterstof pompstations. Nog breder gezien is Nederland eigenlijk niet eens zo’n ideale plek om energie met zonnepanelen op te wekken. We hebben niet veel ruimte en de zon schijnt hier relatief weinig. Er zijn ook ongebruikte woestijngronden in de wereld en bijvoorbeeld gebieden in Afrika, Midden-Oosten, USA waar dit veel groter en efficiënter kan. Daar kunnen velden met zonnepanelen worden neergezet en meer dan genoeg energie uit de zon worden opgewekt. Maar hoe die energie op te slaan en te vervoeren naar gebieden waar dat nodig is. Daarvoor is waterstof wellicht de oplossing. Met efficiëntie verlies bij het omzetten maar de kosten voor het opwekken zelf is een stuk goedkoper. De kosten voor het opwekken van (onbeperkte) zonne-energie zal nagenoeg nihil zijn en dan maakt het niet meer uit of de efficiëntie van het omzetten minder is dan opslag naar accu’s. De kosten van opgeslagen energie in waterstof zullen uiteindelijk veel goedkoper zijn dan met accu’s. Grootschalige opslag door middel van batterijen kan helpen om pieken en dalen op te vangen en zo de stabiliteit van het netwerk als geheel te borgen Helaas heeft, naar mijn mening, het initiatief van Toyota om 2 Mirai’s ter beschikking te stallen aan onze overheid er niet toe geleid voor onze overheid om voldoende aandacht aan waterstof als aandrijving voor auto’s te schenken. Zo wordt er wel heel veel gemeenschapsgeld gestoken in subsidies voor accu-auto’s en het installeren van meer een meer laadpalen wat echter nog altijd maar beperkt resultaat heeft gezien de vele problemen die optreden voor accu-auto berijders zoals defecte on anderszins niet werkende of onbereikbare laadpalen, laadpaalklevers etc. Maar in waterstof tankstations heeft onze overheid niets gesubsidieerd of geïnvesteerd. Zo zijn er nog maar een 5-tal waterstof tankstations in heel Nederland en met die aantallen kun je gewoon niet redelijk met een waterstof autorijden en worden deze in Nederland dan oom niet of nagenoeg niet verkocht. Ik begrijp de reden ook wel. De Europese autolobby in ons Europees en Nederland parlement is heel sterk. En de Europese autofabrikanten hebben veel te weinig geïnvesteerd in elektrische auto’s. Dit in tegenstelling tot de Aziatische autobouwers. Ze kunnen dus voornamelijk fossiele brandstofauto’s leveren. Ze hebben de boot volledig gemist! Dit geld voor zowel accu-auto’s als waterstof auto’s. Het getuigt toch van weinig visie dat een merk als Mercedes geen enkele van de grond af ontwikkelde accu auto heeft. Ze hebben u wel een b-type brandstofauto omgebouwd naar een accu auto waarbij de accu’s maar overal zijn gezet waar nog wat plaats is zodat je voor meer dan een ton (!!) een slecht sturend “Premium” merk auto kunt kopen. Maar ook VAG is veel te laat begonnen met de ontwikkeling. Die hadden het te druk met het oplossen van de ontdekte sjoemelsoftware en de totenhoge boetes. VW is ook begonnen met de E-Golf, een auto met accu’s in de kofferbak. Lekker handig voor de bereider. Opel idem dito. Overigens zijn er in Europa wel landen waar de regering een wat meer vooruitziende blik heeft. Zelfs Frankrijk die bepaald hebben dat er, ik dacht in 2022 (maar daar kan ik naast zitten), een landelijke dekking willen hebben van waterstof tankstations. En Kun je dan nu geen E-Niro meer kopen? Ik denk dat je dat best kunt doen als je wilt. Het is immers een prima auto, goed ontworpen en gebouwd. Maar een accu-auto is mijns een tussenstap naar een waterstof “Niro”. Echter dat kan nog even duren voornamelijk vanwege onze overheid. De ontwikkelde techniek is er in ieder geval (uit Azië). Het is een heel verhaal geworden en er zullen vast wel wat foutjes in zitten, maar het is een visie en er kan op "geschoten" worden!
  7. Eigenlijk is dit geen bijzondere techniek. Wel goed idee. Het kan met je E-Niro in principe ook. Bergafwaards een auto vol zwaargewicht passagiers en afremmen op de dynamo en steeds leeg bergopwaards op de stroom die bergafwaards is opgeladen..
  8. Vind het interessant om te lezen, maar heb daar toch allemaal geen zin in en heb besloten om zolang door te rijden met m'n Niro hybride. Of op de (politieke ondersteuning van de) waterstofauto. Ik denk dat dat pas de echte toekomst is van elektrisch rijden.
  9. Goede dealer die uiteindelijk voor haar klant gaat. De dealer zal immers voor de kosten opdraaien. KMNL doet niets. Overigens is geen enkele "verstevigingsset" echt afdoende. Het ontwerp van de constructie is en blijft niet goed. Daar helpt geen enkel lapmiddel tegen.
  10. Ik adviseer toch om niet de originele (Kia) SD kaart te gebruiken als je zelf de kaartupdate doet (wat overigens erg simpel is) maar ook voor de eigen nieuwe kaartupdate eenmalig een nieuwe 32 Gbyte SD kaart aan te schaffen (±€ 10,-), deze te formatteren en daar de nieuwe kaartsoftware op te zetten. Je kunt dan de kaartjes gewoon wisselen met de originele en die als back-up te houden. Een alternatief is om eerst even de oude kaartsoftware op je PC te kopiëren als back-up. Ik heb overigens mijn nieuwe SD-kaartje in de Niro laten zitten bij de laatste onderhoudsbeurt en de dealer heeft deze verwisseld met een ander (“origineel Kia”) kaartje die overigens duidelijk een oude gebruikte SD-kaart was. Ik denk dat de dealers kaartjes wisselen en dan de later nieuwe kaarten op de SD kaart kopiëren en als voorraad houden voor de volgende klant.
  11. Ik heb kaartversie EUR.11.47.52.542.101.2 geinstalleerd. Denk dat deze nieuwer is.
  12. Ik heb op een Picanto van 2015 zelf een Auto-Hak afneembare trekhaak gemonteerd met een 13-polige aansluitset. Daar wordt een fietsdrager op gebruikt met twee “gewone” fietsen. Ik heb ergens gelezen dat deze Picanto ook een max. kogeldruk heeft van 28 kg maar dat staat nergens op het kenteken. Wel het trekgewicht en dat is 700 kg. Ik kan me niet voorstellen dat de constructie van een Picanto zo zwak is dat de trekhaak er onderuit zal breken met een fietsdrager, ook niet met elektrische fietsen erop, terwijl dit met een aanhanger met 700 kg. dit niet zou gebeuren. Denk dat het meer een kwestie is van het verkrijgen van een typegoedkeuring voor het trekken van een aanhanger en de kosten daarvoor. Met de meeste van de kleine auto’s mag je helemaal niets trekken. Tenminste er is dan geen typegoedkeuring voor. Zo ook voor de nieuwe Picanto. Maar is deze dan nog zwakker dan de oudere Picanto’s of is het een kwestie van kosten voor het verkrijgen van een typegoedkeuring?
  13. Helemaal mee eens!
  14. Derrek

    Face lift

    En ik vind dit een nutteloze opmerking.
  15. Derrek

    Software updates

    Voor mij de moeite niet waard dus. Kaart werk prima.
  16. Ik raad wel aan om, naast een goede trekhaak, er minstens even over na te denken om een 13-polige aansluiting te nemen. Kost een paar tientjes meer maar dat is maar een schijntje tegenover de totale kosten van een auto. Een 13-polige aansluiting heeft naast een constante stroom voor bijvoorbeeld de koelkast in je caravan tevens een aansluiting voor het mistachterlicht en een aansluiting voor een achteruitrijlicht. Een 7-polige aansluiting heeft van origine wel een constante stroombron, maar dan geen aansluiting voor het mistachterlicht. Daar moet dan de constante stroombron voor worden opgeofferd. Het is het een of het ander. En zelfs voor een fietsdrager kan het handig zijn als je eens naar het buitenland wilt om een 13-polige aansluiting te nemen (en een fietsdrager die voor het buitenland geschikt is; dat zijn ze niet allemaal). In Nederland is er geen verplichting om op je fietsdrager een mistlicht te hebben (en ook geen verplichting voor een achteruitrijlicht). In Nederland wordt een fietsdrager, dit in tegenstelling tot een aanhanger/caravan, namelijk gezien als een last op een auto. Echter in het buitenland is een mistachterlicht op een fietsdrager vaak wel verplicht (Belgie) en in Duitsland ook een achteruitrijlicht Volgens het verdrag van Wenen mag je, omdat de uitrustingsregels in Nederland wel toestaan om geen mistlicht op je fietsdrager te hebben, juridisch gezien met een Nederlands kenteken zonder deze voorziening ook in het buitenland rondrijden. Tot zover geen probleem. Zou je zeggen. Maar als je met een fietsdrager naar het buitenland gaat kun je toch een boete krijgen als je geen mistlicht of achteruitrijlicht op je fietsdrager hebt. Dit kun je dan achteraf aanvechten en dan moet je gelijk krijgen en komt de boete te vervallen. Fietsdragers met mistlicht en achteruitrijlicht hebben een 13-polige aansluiting nodig. En voor een caravan in principe ook als je naar het buitenland gaat
  17. Ik heb het zojuist bij Conrad besteld.
  18. Gefeliciteerd met je beslissing. Inderdaad een heerlijke auto. Je gaat nooit meer terug! (dank ik).
  19. Derrek

    Super benzine

    Dat denk je echt? RON 98 is niet beter dan RON 95. Alleen de klopvastheid is anders. Maar dat heeft niets met verbranding te maken. Maar als je je er beter bij voelt, kwaad kan het inderdaad ook niet.
  20. Derrek

    Nieuwe banden

    Ik kan me uit ervaring hierbij volledig aansluiten. Bestel nooit nieuwe banden bij de dealer (en ook geen accu's) maar gewoon via Internet.
  21. Er zijn vuistregels voor de afwijking die bandenmaten kunnen hebben. Maar ook niet meer dan dat. En als je een andere maat banden monteert dan heeft dat om te beginnen geen invloed op het ABS systeem mits alle vier banden dezelfde maat hebben. Wel van invloed is de weergave van de snelheidmeter. Die geven echter meestal af fabriek te hoog aan en een iets grotere wielen (omtrek) kan er zelfs toe leiden dat de snelheidsmeter nauwkeuriger aangeeft. De auto zal met grotere wielen met dezelfde draaisnelheid immers iets harder gaan. Vooral van belang is echter de ruimte in de wielkasten als je een grotere maat band monteert. Die ruimte is meestal nogal exact bemeten op de standaard maten en het kan gebeuren dat bredere banden bij maximale stuuruitslag het metaal raken. Of dat ze bij maximaal inveren de randen van de wielkasten raken. Dat vinden banden niet prettig. Verder kun je mijns inziens gerust bredere en iets grotere banden monteren, ook 3% meer omtrek.
  22. Het is blijkbaar dezelfde kaart als voor de Niro. De vorige keer heb ik hem van onze Duitse vrienden gedownload. Maar daar zie ik deze nog niet. Dus graag! Laat het ons weten.
  23. Derrek

    Software updates

    Deze is dus nieuwer. Het zou leuk zijn als iemand die op Internet kan zetten. Of wachten we op onze Duitse vrienden..
  24. Deze is dus nieuwer (11 dagen later...)
  25. Derrek

    Software updates

    Ik heb EUR.11.41.46.704.101.2(D.E2). Is dit de laatste versie voor de Niro? Deze versie heb ik zelf gedownload (torrent) en op het SD-kaartje gezet.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...