Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Derrek

Leden
  • Aantal Items

    1669
  • Registratie Datum

  • Laatst Bezocht

  • Dagen Gewonnen

    129

Alles dat geplaatst werd door Derrek

  1. Ik had wel een vermoeden, maar ja, nu je het zegt, hij doet het ook met niet draaiende motor. Kia adviseert airco onderhoud bij de Niro slechts om de 4 jaar wat dan ook pas bij mijn Hybrid is gedaan. Een elektrisch aangedreven airco heeft een volledig gesloten system met volledig ingebouwde aandrijfmotor/compressor (zoals bij een koelkast) waardoor er geen (duur) koelmiddel weg kan lekken via de keerringen van de aandrijfpully. Die airco’s horen doorgaans om de 2 jaar te worden bij- en her-gevuld om steeds slechter werkende koeling en hoge reparatiekosten te vermeiden. Maar dit is beter voor het milieu en beter voor m’n portemonnee. Ik denk nu zelfs dat één keer per 4 jaar nog veel is.
  2. Weet iemand of de aircopomp van de Kia Hybrid aangedreven wordt door de motor (mechanisch) of dat deze elektrische wordt aangedreven?
  3. Is het niet beter om de bekleding even te plakken met contactlijm? Het lijkt me dat de bekleding dan minder kan schuiven. Dan is het mss wel voor de eeuwigheid..
  4. Nu begrijp ik je vraag dus wel. Je hebt een volwaardig reservewiel en die is inderdaad hoger dan een thuiskomer. Veel auto’s hebben tegenwoordig een thuiskomer of zelfs dat niet meer. Mijn eerdere Mercedes ui 2004 had bijvoorbeeld al een reparatieset inclusief een luchtpompje en helemaal geen reservewiel. Vind dat ook niet zo’n groot punt. Lekke banden komen ook bijna niet meer voor (ik kan me de laatste keer niet meer herinneren maar dat moet minstens 30 jaar geleden zijn) en omdat ik altijd meteen Michelin CrossClimtes (all-seasons) laat monteren in plaats van de originele banden dan zou dat theoretisch ook om het reservewiel moeten. Behalve extra kosten ben je anders met gebruik van het reservewiel met die ene originele band eigenlijk in overtreding. Ja mag nl geen verschillende profielen op één as hebben maar een thuiskomer is daarop een uitzondering bij tijdelijk gebruik en gemaximeerde snelheid.
  5. Ik snap deze vraag niet. Het reservewiel heeft niets met de piepschuimen organizer te maken. Het reservewiel blijft liggen waar hij hoort en gaat dus gewoon mee.
  6. De vorm van de eerste generatie Niro verschilt iets van de latere versie waarbij er geen accu meer in de kofferbak geplaatst is. Het beste kun je eerst van een stuk karton een vorm knippen en passen en deze dan uitzagen uit een houten plaat multiplex. Als je de plaat daarna bekleed met de speciale zwarte kofferbakbekleding dan blijft je rode Kia servicetas weer “plakken” op de plaat. Bijvoorbeeld een stuk van Conrad voor € 21,99 (link) en dan heb je voldoende. Van de rest heb ik een plaat voor de Picanto gemaakt en bekleed. Nu ik de grotere ruimte gewend ben haal ik de plaat er ook nooit meer uit
  7. Derrek

    onderhoud Niro

    Of een huday sportis.
  8. Ik heb overigens al sinds vele jaren een Android (Samsung) telefoon en ben nu eenmaal geen fan van Apple. Best gek voor iemand die bijna 30 jaar in de Grafische Industrie heeft gewerkt. De S8 van bijna 3 jaar oud die ik momenteel gebruik wordt niet of niet merkbaar warm, laat staan heet, tijdens draadloos opladen zowel in de originele lader als in de (ook origineel) Koreaanse) Kia Niro. Daarbij gebruik ik wel altijd originele fabriekshoesjes want wat je aangeeft over de problemen met (vaak imitatie) hoesjes is best aannemelijk. Wellicht dat degene waarbij de telefoon wel warm of heet wordt (ik begrijp dat daar toch ook Apples bij zijn) het eens kunnen proberen zonder het hoesje. Wordt hij niet heet dan is het de oorzaak gevonden.
  9. Je uitleg klopt inderdaad. Ik had het niet juist om het laadvermogen te noemen; dat wordt gemaximeerd door de telefoon. Wel is het opmerkelijk dat de ene telefoon met QI opladen wel heel warm wordt en de ander niet. Dat zou betekenen dat de ene telefoon (wat dat betreft) het beter regelt (beter geconstrueerd is) en efficiënter met QI omgaat dan de andere. Een andere reden kan ik niet bedenken.
  10. Derrek

    onderhoud Niro

    Mijn Niro hybrid 2016 is voor de 60.000 km. beurt geweest. Kosten beurt € 314,-. Rem- en koppelingsvloeistof vervangen € 93,- Totaal groot onderhoud dus € 407,-. Meteen ook de airco geheel laten onderhouden (advies 60.000 km. incl. koelmiddel vervangen € 129,-. Tevens APK: € 9,95 (alleen afmeldkosten). Update software en kaart inclusief en mijn dealer verlengde op haar kosten ook de meest uitgebreide KIW (incl. buitenland) voor een jaar. Hulde! Totaal alles bij elkaar dus € 545,95 incl. BTW voor het meest, meest uitgebreide onderhoud. Niet verkeerd voor 1 x in de 4 jaar.
  11. Heb zelf een Samsung (Eerst een S7 en nu een S8) en leg hem vaak op de draadloze oplader in m'n Hybrid (nu 4 jaar oud). Het rode lampje gaat branden zodra je hem neerlegt. Nooit iets van bijzondere warmte gemerkt. Maar het is eenvoudig zelf uit te testen. Mss kun je er eens een andere (of ander merk) telefoon opleggen en kijken of die ook warm wordt. Is dat het geval, dan zou dat betekenen dat het laadvermogen te hoog is. Als deze niet warm wordt, dan is het de telefoon. Warm worden van accu's bij laden is overigens een veelvoorkomende klacht. ook bij andere apparatuur. Als het goed is dan regelt een goede lader de laadstroom bij een goede accu automatisch afhankelijk van de in de accu opgebouwde spanning en dan mag de accu niet (te) warm worden.
  12. Derrek

    onderhoud Niro

    Kosten wel. Die zitten in je leasecontract en betaal je elke maand. Of denk je echt dat de garage aan (private)lease auto's gratis onderhoud pleegt?
  13. Inderdaad, €30,- is een schijntje. Alhoewel het risico om met een Kia onderweg pech te hebben minimaal is. Kia's zijn zeer storingsvrije auto's (zoals alle Aziaten overigens). Dat geven de ANWB statistieken ook aan. Maar daar ging het dus niet om.
  14. Dat bedoelde ik ook niet hoor. Nogmaals, het gaat mij er niet om dat het duurder wordt, dat kan gebeuren, maar om de misleidende wijze waarop de gladde jongetjes van Kia Nederland dat vanuit de ivoren toren in de mail aan ons meedeelt waarna de dealers het echte verhaal moeten vertellen...... Ik stoor me daar aan (moet ik niet doen natuurlijk!) Vind het gewoon misselijk.
  15. Daar gaat het nu juist om. De klanten die wel de mail hebben ontvangen en gelezen hebben zijn door Kia op een zodanige wijze verkeerd voorgelicht dat je leest dat het een verbetering is van de service van Kia, maar feitelijk is het een uitkleden van de service die je dan weer met bijbetaling kan aanvullen tot de oorspronkelijke service. Het is dus gewoon een prijsverhoging. Dat kan, maar licht je klanten hierover dan ook gewoon in. Is ook niets mis mee en veel respectvoller naar je klanten. Kia doet het echter liever in een vorm van "psychologische marketing". Mensen het ene laten denken terwijl het in werkelijkheid heel wat anders is. Let wel, psychologische marketing komt komt meer en meer voor, niet allen bij Kia. Hoe breng je slecht nieuws als goed nieuws... Dat is geleerd aan die goedbetaalde juppies die HBO marketing of HBO communicatie gestudeerd hebben en bij bedrijven aan het werk gaan om ons, domme klanten, er weer eens lekker in laten trappen, Voorbeelden hierboven.
  16. Ik gooi gewoon mijn tank vol als hij leeg is...
  17. Ja, ik heb een family-Card. Die heeft toch elke KIA-rijder? Als het goed is dan regelt je dealer de kaart bij aankoop van een nieuwe Kia en als je de Kia verkoopt dan is de Family-card overdraagbaar naar de nieuwe eigenaar. Maar wat bedoel je exact met “afgelopen KIW”? Na de eerste 3 jaar is de KIW afgelopen. Bij een onderhoudsbeurt met Family-card en bij een Kia dealer wordt de KIW inderdaad verlengd. Maar de vraag is nu: waarmee? In de mailing staat dat je naast de 7 jaar garantie ook nog eens 3 jaar gratis Kia Internationale Wegenhulpgarantie (K.I.W.) krijgt. Als voorwaarde voor de KIW geldt dat “jouw Kia elk jaar zijn periodieke onderhoud geeft bij de Kia-dealer”. Dit geldt dus ook in die eerste 3 jaar. Vervolgens staat er dat je na deze eerste 3 jaar kun de K.I.W. kunt verlengen en dat je vanaf 1 juli 2020 (afgelopen woensdag dus) daarbij kunt kiezen uit 3 verschillende dekkingen: Basis, Plus en Pro. De oude (verlengde) KIW bestond uit “Basisdekking” en “Uitgebreide dekking” (bijbetaling € 9,95) Per 1 juli (afgelopen woensdag) is er dus iets veranderd: Basis is gratis (alleen NL zonder woonplaats). Plus is inclusief woonplaats en kost € 19,95 Pro is als de oude KIW inclusief de optie “uitgebreide” dat € 9,95 kostte en kost nu € 29,95. De vraag is nu krijg je met je Family-Card een Basis (uitgeklede) versie of een “Pro” (beter dan de oude situatie). Ik help het jullie hopen dat ik het allemaal niet goed zie. Maar mocht binnenkort gaan blijken dat het wel zo is dan zijn jullie het ultieme bewijs dat Kia de klanten onduidelijk voorlicht en klanten hiermee op het verkeerde been zet.
  18. Heb je mijn betoog al precies gelezen?
  19. Daar ben ik het helemaal mee eens. Maar wat me dus vooral stoort is dat Kia haar klanten een rad voor ogen wil draaien door het op een slinkse marketing wijze als een verbetering presenteert terwijl het een verslechtering is. En zo klanten die er gemakkelijk overheen lezen mee in de problemen kan brengen. Ze zijn niet duidelijk en daarom niet eerlijk. Vertel de klanten dat het allemaal niet meer gratis kan en dat de mobiliteitsgarantie daarom versoberd wordt. En dat je het weer op het oude niveau terug kan krijgen door in het vervolg € 29,95 bij te betalen. Simpel, duidelijk en eerlijk.
  20. Daar hebben de Engelsen een heel goed spreekwoord voor: “Two wrongs don’t make a richt”!
  21. Wat heb ik nu aan mijn fiets (Kia) hangen? De Kia Internationale Wegenhulp (KIW) is door Kia Motors Nederland stiekem uitgekleed ☹! Gisteren een mail (link) ontvangen van Kia over de KIW en wat blijkt: De KIW die eerder zonder kosten voor de klant automatisch met een jaar werd verlengd bij een onderhoudsbeurt die je bij je officiële Kia dealer liet uitvoeren is vervallen. Wat je nu nog bij een onderhoudsbeurt hebt is niet meer Internationaal maar alleen voor hulp in Nederland! En ook hulp in je eigen woonplaats wordt niet meer uitgevoerd! KIW is dus KW geworden! Tot 30 juni gold de verlengde KIW voor de hele wereld maar nu word je alleen nog maar geholpen door Kia binnen Nederland en ook hulp in eigen woonplaats is er meteen maar even uitgehaald! Deze geheel uitgeklede “Kia mobiliteitsgarantie” die wordt verlengd tijdens onderhoud heet nu “Basis”. Wil je toch een dekking voor hulp in eigen woonplaats dan moet je vanaf nu € 19,95 extra betalen. Maar dan word je nog steeds niet geholpen in het buitenland! Wil je ook hulp in het buitenland, bijvoorbeeld tijdens je vakantie, dan moet je nu € 29,95 bijbetalen. Nu begrijp ik als ex-ondernemer best wel dat niet alles eindeloos is en dingen soms veranderd moeten worden onder druk van de winstgevendheid. Soms worden dingen duurder en de bijbetaling voor extra service is ook niet eens het punt. Maar ik het meest ergerlijke is de manier waarop Kia Motors Nederland denkt dit aan haar klanten mee te moeten delen. De Kia importeur brengt deze voor de klanten negatieve verandering als “voordelig maatwerk”. Zo staat het er echt! Klinkt mooi maar is natuurlijk onzin en een misleidende marketing truck. Tot voor kort had je de volledige mobiliteitsgarantie KIW genoemd (let op de "I") en vanaf nu wordt die beperkt en kun je individueel de "I" bijkopen. Dit wordt marketingtechnisch bij de “domme” klanten (ook wij allemaal van de Kia Club dus) gebracht dat je bijna gaat denken dat het een verbetering is voor de Kia-klanten. Kia probeert haar klanten daarmee op het verkeerde been te zetten echter het is gewoon een ordinaire prijsverhoging van zo’n 300%. Dat kan, maar wees daar dan eerlijk over en vertel dit ook gewoon. Wijs er bijvoorbeeld op dat Kia de kwaliteit van een goede KIW wil blijven waarborgen maar dat dit helaas geld kost. En ga dan ook voor de kwaliteit. De Kia klanten die doorgaans echt niet dom zijn kunnen dit dan best begrijpen. Dit soort doorzichtige misleidende marketing trucjes werken al lang niet meer, meneer KIA! Voor alle duidelijkheid, dit heeft niets met de kwaliteit van de auto's zelf noch met de Kia-dealers te maken. Die geven allemaal prima service (petje af) en zijn zeer klantgericht in tegenstelling tot Kia Motors Nederland die vanuit hun ivoren dit weer eens naar de dealers over de schutting gooit. KMNL brengt een mooiweer verhaaltje in de pers en de dealers mogen aan de klanten uitleggen hoe het echt in elkaar steekt. Typisch KMNL. Een waarschuwing dus voor elke Kia-rijder. Je wordt vanaf nu met je standaard verlengde “KIW” niet meer geholpen in het buitenland bij pech en ook niet meer in je eigen voornplaats als je niet vooraf extra je portemonnee trekt! Verlengde KIW is dus KW geworden. Pas na extra betaling wordt het weer KIW. Je zou er toch maar overheen gelezen hebben en met pech ergens in het buiten land staan. Heb je misschien geen corona maar toch een groot probleem!
  22. Ik vind dat wel een beetje onbegrijpelijk dat er zo lang is doorgetobt. Dat koudemiddel iets weglekt (langs de keerringen van de aandrijving) is normaal, maar 2x per jaar afvullen is niet normaal. Dan moet er ergens een lek zitten. Dat kan een goede specialist makkelijk opsporen. Bij een complete onderhoudsbeurt aan de airco (ik laat het elke 2 jaar doen) wordt het koudemiddel geheel leeggezogen en geheel vervangen door nieuw koudemiddel. Maar als de druk weg is of er twijfels zijn, dan dient er een druktest gedaan te worden zodra het koudemiddel leeg is en voordat deze weer gevuld wordt. Dit had hier al eerder moeten gebeuren. Je hebt dan wel nog garantie, maar je hebt toch steeds last gehad dat de airco niet (goed) koelde en (in de winter) ontvochtigde. Het systeem wordt dan onder (hoge) druk gezet en een poosje gemeten of de druk niet afneemt. In dat geval dan is er een lekkage. De aircospecialist kan dan het systeem met een bepaald gas vullen en met een blauwe lamp het lek opsporen. En natuurlijk dan het lek verhelpen. Eventueel kan er ook met onderdruk worden gemeten door het systeem (bijna) vacuuum te zuigen en wordt gemeten of de druk niet toeneemt. Zo heb ik dat 10 jaar geleden al eens meegemaakt. Vaak (maar niet altijd) is de verdamper onder het dashboard lek. Dat kan komen dat de condens afvoer van de verdamper verstopt is en dan komt de verdamper met zijn voetjes in het (condens)water te staan wat oxidatie en lekkage tot gevolg kan hebben. Vervangen is een hele klus; het hele dashboard moet er uit om erbij te kunnen. Regelmatig bij elke onderhoudsbeurt controleren of de afvoer nog open is kan dit tegengaan. Maar dat weten weinig monteurs waardoor het nogal eens wordt vergeten. Airco's zijn (waren) vaak het ondergeschoven kindje. Jammer wat daarom werken de airco's van veel oudere auto's niet meer en dat had net nodig geweest.
  23. Zou me er geen zorgen over maken. Er vliegt elke dag wel ergens een auto in de brand. Met elke auto gebeurt er wel eens wat en daar leren de ontwerpers dan van. Daarom de terugroepacties om dat aan te passen. Bij de één de remmen, de ander de brandstofleidingen en bij de E-auto’s kan dat ook een modificatie aan het accupakket zijn. Maar die hebben dan weer geen gevaarlijke benzineleidingen…. Zo is er ook al eens een bij de Niro geweest waar een relais vervangen moest worden in het accupakket ivm brandgevaar. Is die auto op de foto wel geupdate? Geniet van de heerlijke auto.
  24. Dank voor de informatie. Ik heb een groot onderhoudsbeurt afgesproken bij mijn dealer maar kon niets vinden over het voorgeschreven onderhoud aan de airco. Dat is opmerkelijk maar dus blijkbaar niet voorgeschreven. Dat betekent ook dat de garantie in tact blijft. Maar ik kreeg zojuist naar aanleiding van de onderhoudsafspraak een mail van mijn dealer waarin deze adviseert om de airco elke 4 jaar/60.000 km te laten onderhouden waarbij de airco vloeistof opnieuw wordt afgevuld en het systeem wordt gereinigd. Ik laat het airco onderhoud dan ook bij de dealer doen tijdens deze groot-onderhoudsbeurt.
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...