-
Aantal Items
1669 -
Registratie Datum
-
Laatst Bezocht
-
Dagen Gewonnen
129
Inhoud Type
Profielen
Forums
Evenementen
Blogs
Garage
Ideas
Alles dat geplaatst werd door Derrek
-
Dat is ook beter. Grondkabel heeft wel een stalen mantel en daaromheen nog eens isolatie. Maar als die door een stenen muur gaat dient deze door een buis te lopen zodat de mantel niet stuks huurt tegen het ruwe steen.
-
Zal vanavond de gegevens even posten (ben nu onderweg).
-
Ik heb redelijk wat ervaring mat inbouwen van Xenon (vanaf 1999) en later LED lampen in auto's. Het vreemde is dat ik het met het blauwachtige licht van 6000K xenon wel eens ben, maar 6000K LED lampen die ik gebruik zijn goed wit, Ik weet niet wat de tolerantie is in de gemeten kleurtemperatuur van Xenon- en LEDlampen maar je kunt gerust en het beste voor 6000K LED gaan die een helder goed reflecterend licht geven op de weg(belijning)..
-
Dit is echt flauwe kul, oftewel onzin!
-
Ik heb laatst deze H7 lampen ingebouwd in de lenskoplampen van een Picanto (en de H4 uitvoering van deze lampen in de reflectorlampen van een Peugeot 107). Deze lampen geven veel wit licht en de LED arrays zitten op dezelfde plek als de gloeidraadje van een halogeenlamp zodat deze een prima lichtbeeld geven (gemeten met professionele garage apparatuur).De voorschakelunits passen net in de lens-koplampen van een Picanto dus ik denk ook in die van een Rio (maar heb daar geen ervaring mee). Je kunt de koelvinnen achterop omgekeerd opschroeven en dan passen bij de Picanto ook de originele afdekkappen er nog ongemodificeerd op.. Succes!
-
Toch jammer want je weet niet wat je mist. Die lampen op de foto van Ali zijn nl. geen lampen voor dim- of grootlicht al worden ze daar (helaas) wel voor verkocht. Daar is het nuttig vermogen van deze lampen zonder voorschakelunit veel te laag voor. De goede lampen hebben dan ook een uitwendige voorschakelweerstand omdat die bij dit vermogen zijn warmte kwijt moet. Deze LED-lampen geven 2 - 3 x zoveel licht in vergelijking met Halogeen terwijl de lampen van de foto niet meer licht geven, hooguit een lager stroomverbruik. Maar dat is niet waar het om gaat. En 100 Watt lampen of allerlei andere halogeenlampen waarvan geclaimd wordt dat ze meer licht geven, dat is kul; flouwe kul. Probeer nog en keer de goede LED lampen en je wilt nooit meer anders.
-
Is dit een wed strijdt dan?
-
Dat hoop je maar
-
Oh, gelukkig! Ik was bang dat je vrouw was weggelopen.....
-
Vaste trekhaak en sensoren
Derrek reageerde op Trebla's topic in Technische Problemen (Particulieren)
Als ik de haak op mijn afneembare Mobis trekhaak zet dan gaan de sensoren ook niet piepen mits er geen fietsendrager of aanhanger aan zit. -
Vaste trekhaak en sensoren
Derrek reageerde op Trebla's topic in Technische Problemen (Particulieren)
Sorry. You are right! -
Vaste trekhaak en sensoren
Derrek reageerde op Trebla's topic in Technische Problemen (Particulieren)
Dat hangt niet van de aandrijflijn af en ook niet van het motorvermogen wat veel mensen denken (die is sterk genoeg zoals je zegt) maar van de remmen. De nieuwe Corolla met benzinemotor mag 1300 kg trekken maar de Hybrid niets. Dat heeft niet met de aandrijflijn of motorvermogen te maken want die is van een hybride zelf (veel) sterker (koppel) dan een benzinemotor. Maar een hybride remt namelijk hoofdzakelijk met de elektromotor/dynamo en pas het laatste stukje eventueel met de hydrolische schijfremmetjes. Het zijn inderdaad lichte remmetjes (kostenbesparing) die alleen voor het laatste stukje (bijna stilstand) of nood gebruikt worden (nu nog verplicht) en daardoor nooit warmlopen.. Maar als je er een aanhanger of caravan er achter wilt hangen dan zijn deze remmen onder bemeten en komt er geen typegoedkeuring voor trekgewicht. De Kia Niro's hebben (behalve de eerste bootzending) nu allemaal het "Throw Pack" standaard en dat bestaat uit zwaardere remmen en daarbij heeft Kia meteen maar een iets zwaardere koelventilator erbij gemonteerd. Nu mag die standaard 1400 kg trekken. -
Vaste trekhaak en sensoren
Derrek reageerde op Trebla's topic in Technische Problemen (Particulieren)
Nee, het is anders. De originele parkeersensoren van de Niro ondersteunen het automatisch uitschakelen van de sensoren NIET. En het wordt nog vreemder en met het risico om door de forumleden voor gek te worden verklaard wil ik het je toch vertellen. In de originele Kia Niro handleiding zit een extra originele Kia bijlage voor bij het “Throw Pack” (was bij de eerste Niro’s een optie). In deze installatiehandleiding voor kabelsets wordt verschil gemaakt tussen de origineel (OEM) ingebouwde parkeersensoren en de als accessoire achteraf ingebouwde parkeersensoren in de Niro. Voor de als accessoire ingebouwde Kia sensoren (van Cobra) staat beschreven hoe je de bedrading van de Niro bij installatie van een kabelset moet modificeren zodat deze sensoren automatisch uitschakelen zodra je er een aanhanger (of fietsdrager) op aansluit (de stekker erin steekt). Echter bij de originele sensoren (standaard in Nederland) kan dat dus niet en dan staat er ook in de beschrijving dat je op de “P-off” knop naast je versnellingshandel moet drukken om ze handmatig uit te schakelen…. Wellicht moet het mogelijk zijn om ook de originele parkeersensoren automatisch uit schakelbaar te maken als je er een aanhanger aan de Niro koppelt, maar dit is even een uitzoekwerk en ik heb het bedradingsschema niet. En Kia support dit dus niet. Om dit laatste maak ik me echter niet zo druk. -
Dat is humor.
-
Vaste trekhaak en sensoren
Derrek reageerde op Trebla's topic in Technische Problemen (Particulieren)
Ik begrijp misschien niet helemaal wat je bedoelt. Bij de Niro kan ik de afneembare trekhaak monteren en dan werken de sensoren als zonder trekhaak. Dus alleen in de achteruit piept hij als er iets achter de auto komt (of je een paaltje nadert). Pas als er een fietsdrager of aanhanger achter hangt dan beginnen de sensoren alleen constant te piepen zodra je de auto in zijn achteruit zet. Dat kun je dan handmatig uitschakelen bij je versnellingspook. Vervolgens piepen de sensoren bij een volgende keer achteruit schakelen niet meer. Pas als je het contact uitzet en de wagen opnieuw start, dan wordt het systeem gereset en begint het weer opnieuw. Maar dat handmatige uitschakelen zodra je een aanhanger koppelt kan wel en bij één niet originele (!) bedrading set werkt dat ook zo. Echter dat is dan niet zomaar even eenvoudig de bedrading van de trekhaak aan de originele bedrading pluggen maar dan moet er een modificatie gedaan worden aan de bedrading in de Niro. Echter bij de “originele” door KMNL geleverde bedrading set wordt dat dus niet gedaan….. Inderdaad een missertje, maar nu ik een paar jaar zo met de Niro rijd ben ik eraan gewend om, zodra ik mijn aanhanger aankoppel, even op de knop te drukken zodra ik instap. Daar wen je eenvoudig aan zodat ik toch heb besloten om het zo te laten. -
Met z'n tweetjes toen nog? Wat is er gebeurd?
-
Ja, je hebt inderdaad gelijk dat de Rio afzonderlijke grootlichtlampen had. Was het even vergeten. Het is wel dezelfde fitting (H7) zover ik kan herinneren. Met betrekking tot de H4 reflectorlampen deel ik je mening voor xenon, maar de Philips LED's in de reflectorlampen van een 107 is het lichtbeeld gemeten met garageapparatuur en bleek het juist bijzonder goed. Het heeft ook te maken met de exacte positie van de LED-strips in de lamp dat zo goed mogelijk op dezelfde positie als de gloeidraden van de standaard gebruikte halogeenlampen moet zitten. Het kan dus wel, maar dat is slechts een auto en ik heb nog geen LED in andere auto's (of Kia's) ingebouwd dus mijn ervaring is beperkt. Ik heb heel wat xenon ingebouwd, maar dat doe ik niet meer nadat er goede LED vervangingslampen op de markt zijn. Wat lichtsterkte betreft merk ik geen verschil tussen xenon en LED, maar LED is een wat simpeler techniek (geen hoogspanningen).
-
Voor dat geld kan het neit veel zijn.. Voor de liefhebbers (als die er nog zijn), vandaag en morgen is er nog de Camperexpo in Houten.
-
Vaste trekhaak en sensoren
Derrek reageerde op Trebla's topic in Technische Problemen (Particulieren)
Helaas niet..... Dat zul je handmatig moeten doen met het knopje naast je versnellingspook -
Dat hangt van de uitvoering af. Ik heb bijvoorbeeld een Rio UB SuperPack en die heeft toch echt lenslampen. Ook bij de Picanto is het afhankelijk van de uitvoering. De luxere uitvoeringen hebben ook bij de Picanto lenslampen en daarbij heb je een lamp nodig met één gloeidraad (of in LED uitvoering met één LED-rij) en de reflector lampen hebben een lamp nodig met twee gloeidraden (of twee LED-rijen) die wisselen bij het omschakelen van dim- naar groot licht. De lenslampen projecteren het lichtbeeld op de weg en de reflector lampen reflecteren het lichtbeeld op de weg Een heel andere techniek dus. Nu heb ik zelf geen ervaring met de Kia’s met reflector lampen, maar ik heb wel LED verlichting ingebouwd in een Peugeot 107 (H4 fitting) en het verbaast me enorm dat je van de Philips lampen de lichtsterkte vond tegenvallen. Veel leden van dit forum hebben heel andere ervaringen met de lichtsterkte van deze lampen. Inderdaad kun je verschillende lampen kopen, maar ze allemaal gaan vergelijken is wel een beetje moeilijk voor een particulier, maar heb je een beter gevoel bij een goedkopere lamp uit China dan heb je gelijk om die te gebruiken. Ik geef alleen aan wat mijn ervaringen zijn en zoals ik al aangaf, ik kan best pech gehad hebben. Die discussie ga ik ook helemaal niet aan. In ieder geval zou ik nooit (en dan ook nooit) LED lampen gebruiken met een mechanische koelventilator. LED lampen met actieve koeling hebben een (te) kleine inwendige koelvin die dan met een ventilatortje extra gekoeld moeten worden. LED lampen met passieve koeling hebben grotere koelvinnen die zo berekend zijn dat ze geen extra ventilator nodig hebben. Deze LED lampen hebben dan ook geen bewegende delen en daardoor theoretisch al een lager risico op defecten ten opzichte van lampen die dit ventilatortje wel hebben. Wat er niet is kan ook niet stuk gaan. Natuurlijk kun je ook geluk hebben zoals ik blijkbaar pech heb gehad met de Chinese lampen. En heb je lenslampen in je Picanto (of Rio) dan heb je bij lampen met passieve koeling geen verhoogde kappen nodig. Daarnaast gebruik ik altijd 6000K LED lampen en het wat witte licht reflecteert beter op de wegbelijning dan de wat zachtere lichtkleur van de halogeenlamp. LED vind ik daarom altijd veel beter dan halogeen en ook het geld en de moeite waard om in te bouwen.
-
Je moet het zelf weten, maar ik zou zelf nooit zo’n belangrijke lamp als voor dimlicht van een onbekend merk uit China kopen. Ik heb het 1 x gedaan en dat is me flink tegengavallen. Vooral het lichtbeeld was waardeloos te noemen. Maar misschien had ik pech. Voor de Picanto uit 2015 in de uitvoering met lens-koplampen (dim- en groot licht wordt geregeld door een elektrisch kapje) met H7 fitting heb ik deze gekocht. Voor de uitvoering met een “normale” reflector heb je een andere fitting nodig. Deze zijn wel wat duurder dan uit China, maar deze hebben een Philips LED bron en daar heb er toch een wat beter gevoel bij. Deze lampen hebben een koelvin die je er omgekeerd op kunt draaien zodat deze net in de koplamp van een Picanto passen zonder aanpassing van de afdekkappen. Bovendien hebben ze geen bewegende delen zoals een ventilatortje die meer kans op defect geven. En vooral een perfect lichtbeeld. Succes!
-
Wees verstandig en trap er niet in. Dat ze meer licht geven is onzin en puur een marketingverhaal. Halogeenlampen hebben een bepaald rendement zodat 55 Watt bij alle lampen vrijwel dezelfde lichtopbrengst geven. Dat kan hooguit een paar % schelen en dat zie je echt niet. Alleen de kleur is anders en dat kan theoretisch iets meer indruk geven van meer licht maar dat is niet zo den dat kan dus ook niet. Als je deze lampen in je auto monteert en je zet je Picanto naast een andere Picanto met “gewone” halogeenlampen zul je amper verschil zien in lichtopbrengst. 100W lampen geven wel meer licht en ook bijna 2x zoveel hitte. Je loopt het risico dat je koplampglas en reflector (is ook kunststof) smelten. Heel anders is dit met Xenon of LED. Deze lampen hebben een andere techniek en een veel hoger rendement zodat deze wel 2 tot 3x zoveel licht geven en ook minder warmte. Vroeger bouwde ik Xenon in, maar nu zijn de speciale LED lampen veel gemakkelijke in te bouwen. Deze hebben een klein voorschakelapparaatje. Ik heb deze LED lampen ook in een Picanto van 2015 ingebouwd en de kleine voorschakelapparaatje passen dan net in de koplampunit zodat je de afdekkappen niet hoeft aan te passen. Aansluiten en klaar!
-
Goede tip! Ik hing hem altijd scheef achter da auto maar dat rijdt inderdaad niet zo lekker.
-
Ik heb Android Auto met Waze en Google Maps een poosje gebruikt omdat de kaart van de Kia zo oud was dat het gewoon niet leuk was om die te gebruiken. Maar ik vind het gebruik van Android Auto toch ook niet zo gebruiksvriendelijk. De voornaamste reden is dat het niet draadloos werkte. Ik moest steeds vooraf een USB-kabeltje in de telefoon inpluggen terwijl mijn mobiele telefoon normaal genomen in mijn broekzak zit en blijft. Daarom werkt het draadloos handsfree gebruik zo makkelijk. Nu ik de (zelf gedownloade) nieuwste kaart in het Kiasysteem heb geïnstalleerd is het ingebouwde navigatiesysteem weer goed te gebruiken. Natuurlijk zijn er wel eens missers, maar dat is ook bij andere navigatiesystemen. Je moet wel altijd zelf ook altijd blijven nadenken. De missers zijn met de nieuwe kaart zeker veel minder.