Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo mensen,

Ik ben bezitter van een pro_ceed uit het jaar 2008 en nu heb ik het probleem dat mijn voorruit met name aan de binnenkant heel vochtig wordt als het weer ook wat vochtiger wordt. Vergelijk ik dit met autos van familie en mijn vriendin lijkt dat toch veel minder. Is dit een bekend probleem bij deze auto's ? En wat valt er tegen te doen.

Ik heb mijn voorruit al ontvet en ga ook de deurrubbers nog inspuiten met siliconenspray.

Hebben jullie voor de rest nog tips of trucs?

Bvd Jeroen

Geplaatst

Hallo mensen,

Ik ben bezitter van een pro_ceed uit het jaar 2008 en nu heb ik het probleem dat mijn voorruit met name aan de binnenkant heel vochtig wordt als het weer ook wat vochtiger wordt. Vergelijk ik dit met autos van familie en mijn vriendin lijkt dat toch veel minder. Is dit een bekend probleem bij deze auto's ? En wat valt er tegen te doen.

Ik heb mijn voorruit al ontvet en ga ook de deurrubbers nog inspuiten met siliconenspray.

Hebben jullie voor de rest nog tips of trucs?

Bvd Jeroen

Gebruik in de zomer

Om een maximale koeling te verkrijgen, is het aan te bevelen om de recirculatie-stand te kiezen. Hierdoor wordt de aangezogen lucht steeds verder gekoeld, zodat in het gehele interieur een temperatuursverlaging bereikt wordt. De aanjagerschakelaar kan in het begin in de stand `hoog` gezet worden. Na verloop van tijd kan een lagere stand gekozen worden als de grootste warmte verdwenen is. Laat de luchtuitstroom bij voorkeur uit de midden-roosters van het dashboard plaatsvinden, rechtstreeks op het bovenlichaam gericht. Dit wordt bij koelen meestal als het prettigste ervaren. Om snel de temperatuur in een opgewarmde auto te doen zakken is het aan te bevelen om de eerste kilometers met een [gedeeltelijk] open raam re rijden.

Gebruik in de winter *

Door in de winter de airconditioning te gebruiken tijdens regenachtig weer, kan men beslagen ruiten voorkomen. Zet de airco-schakelaar in de stand `aan` en stel de gewenste temperatuur in met behulp van de verwarmingsbediening. Richt de luchtuitstroom op de voorruit. De binnenkomende lucht zal nu door de airco verder gekoeld worden, waardoor droging plaatsvindt. Daarna wordt deze lucht door de kachel verwarmd, waardoor men droge, warme lucht krijgt. Dit heeft een snelle ontwaseming van de voorruit [en eventueel de zijruiten] tot gevolg.

Veel airco`s zullen in verband met constructieve eigenschappen niet meer inschakelen beneden de 3 a 4 graden celcius boven nul.

Onderhoud

Zolang de airco werkt, gaat alles goed. Zo denkt de trotse bezitter, die ervan uitgaat, dat het systeem onderhoudsvrij is. Tenslotte wordt in de onderhoudsvoorschriften van de fabrikant nauwelijks gerept over aircocontrole. Een autoairco verliest per jaar gemiddeld zo`n 50 a 80 gram koudemiddel. Als een airconditioning-installatie gedurende langere tijd niet gebruikt wordt, zal het koudemiddel langzaam uit de installatie verdwijnen. Dit wordt vooral veroorzaakt doordat de afdichtingen niet gesmeerd worden tijdens stilstand. Wanneer de vulhoeveelheid van het koudemiddel daalt onder een bepaald niveau dan kan er een aanzienlijke schade ontstaan. Het `hart` van de airconditioning, de compressor, wordt onvoldoende gesmeerd. Deze loopt warm en gaat kapot. Kostenplaatje: vijfhonderd Euro of meer. In vergelijking daarmee zijn de kosten voor een jaarlijks aanbevolen basiscontrole van de airco minimaal! Het ontbreken van voldoende koudemiddel is de meest voorkomende storing die in het voorjaar optreedt. Dit kunt u voorkomen door de airco regelmatig te gebruiken, minimaal een keer per week gedurende tien minuten.

Wij adviseren u om jaarlijks, meestal in het voorjaar, uw airconditioning te laten controleren op een goede werking.

Geplaatst

Ik zag het een keer bij een opel corsa waar de ventilatie niet meer op buitenlucht kon, maar vastzat in de recirculatie-stand. Toen we dat probleem verholpen hadden, waren de ramen een stuk minder nat.

Ook kan lekkage een oorzaak vormen, kijk eens of het droog is onderin je bagageruimte of onder de matten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...