Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

koppel-vermogen Cee'd CRDi

Aanbevolen Berichten

Gast e49memling
Geplaatst

Dit is wel een heel technische vraag, maar toch...

Duidelijk te technisch...

Geplaatst

Dit is wel een heel technische vraag, maar toch...

De nieuwe Ceed die ik besteld heb heeft een koppel van 260Nm  tot 2750 t/min en een vermogen van 128 pk of 94 KW bij 4000 t/min.

Hier, in belgië bieden ze die auto ook aan met dezelfde motor, hetzelfde koppel, ook tot 2750 t/min maar met een vermogen van 110 pk of 81 KW aan 4000 t/min. 

In principe bepaalt het koppel met het toerental het vermogen; hier zijn de waarden koppel en toerental gelijk (in beide gevallen tot 2750 t/min). Wat verklaart dan het hoger vermogen bij de uitvoering 94 kW? 

Een uitleg die ik kan vinden is, dat de koppelkarakteristiek vanaf 2750 t/min, verschillen tussen de 2 versies.(dus dat bij de 94 KW uitvoering op 4000 t/min meer koppel overblijft dan bij de 81 KW uitvoering.

Gevolg is dan dat onder de 2750 t/min de motoren zich identiek zouden gedragen.

Klopt mijn redenering?

Weet iemand hoe het eigenlijk zit, of heeft iemand grafieken van de koppelkarakteristieken van beide type motor?

94 Kilo watt ( KW) = 1,36 pk = 128 pk ( paardenkracht ) 

81 Kilo watt ( KW)= 1,36 pk =110 pk ( paardenkracht )  het verschil zit hem in het meer vermogen wat er vrij komt .

Gast e49memling
Geplaatst

94 Kilo watt ( KW) = 1,36 pk = 128 pk ( paardenkracht ) 

81 Kilo watt ( KW)= 1,36 pk =110 pk ( paardenkracht )  het verschil zit hem in het meer vermogen wat er vrij komt .

Dat er bij de 94kw versie meer vermogen 'vrij komt' dan bij die van 81 kw-versie...Tja, dat ik daar niet aan gedacht heb... :roll:

Gast e49memling
Geplaatst

Dan hebbie hier wellicht wat an:

http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/16/koppel-of-vermogen-wat-is-beter

Om bij t ope haardvuur te leze met n flessie wijn dr bij........ :winkiss:

Hier in Vlaanderen drinken wij al gemakkelijker (en liever) een stevig biertje...

Website kende ik al, in ieder geval bedankt. Hieruit blijkt dat dezelfde motor met hetzelfde koppel aan een bepaald toerental evenveel vermogen geeft (misschien een verschillend trekkracht door een andere overbrengingsverhouding.). Het enigste dat inderdaad het verschil kan maken is dat op maximum toerental (4000 t/min) een hoger koppel beschikbaar is dan bij de andere motor, dit kan inderdaad door een aangepast inspuitmanagement van de common-rail verkregen worden.

Ik had graag de koppelkromme's van beide motoren willen zien. Bij mijn Peug 307 HDI 1,6 110 pk PSA-motor ben ik daar vlot aangeraakt.

Zo is daar al 70 % van het max-koppel beschikbaar aan 1300 t/min en het max koppel al aan 1750 t/min tot  ongeveer 3000 t/min.

Ik zei het al, de vraag was 'nogal' technisch, misschien té technisch?  :sleep1:

• 2 weken later...
Geplaatst

Voordat ik mn Ceed kocht, vroeg ik aan de Kia importeur de kopel/vermogenskromm en die kreeg ik binnen een paar dagen per email . Ideetje?

Koppel/vermogenkromme GDI 1.6:

post-13373-0-41080800-1390839795_thumb.jpg

Gast e49memling
Geplaatst

Voordat ik mn Ceed kocht, vroeg ik aan de Kia importeur de kopel/vermogenskromm en die kreeg ik binnen een paar dagen per email . Ideetje?

Koppel/vermogenkromme GDI 1.6:

Mooi, nu die van de beide diesels te pakken krijgen...

Diesels en Benzinemotoren verschillen nogal wat van koppellkromme, veel wordt bereikt door de common-rail-sturing.

Geplaatst

Jaja, dah weettik wel. De laatste drie jaar van mn werkleven werkte ik in n bedrijfje, dat dubbelwandige brandstofleidinge maakte voor dieselmotoren van alle merken.

Dat plaatje met die kromme was n "aangevertje" want die info is beschikbaar bij de (belgiese) dealer, denk ik zo. :D

Geplaatst

Ik moet bij dit soort vraagstukken altijd denken aan een stukje tekst dat ik ooit op een ander forum tegen ben gekomen, namelijk

The 4 constants in road racing:

Understeer: When you hit the wall with the front of the car

Oversteer: When you hit the wall with the rear of the car

Power: How fast you hit the wall

Torque: How far you drag the wall with you

Oftewel: vermogen is meer maatgevend voor de topsnelheid, koppel is meer maatgevend voor de acceleratie. Aangezien we in Nederland toch nergens harder mogen dan 130 km/u geef ik persoonlijk meer om koppel ipv vermogen.

• Like 1
Gast e49memling
Geplaatst

Oftewel: vermogen is meer maatgevend voor de topsnelheid, koppel is meer maatgevend voor de acceleratie. Aangezien we in Nederland toch nergens harder mogen dan 130 km/u geef ik persoonlijk meer om koppel ipv vermogen.

Ik denk dat het vermogen ook bepaalt hoe goed je bergop kan. Niet echt een Nederlands probleem, (tenzij in Limburg..), maar wel hier, of op vakantie in de bergen.

Geplaatst

In principe bepaalt het koppel met het toerental het vermogen; hier zijn de waarden koppel en toerental gelijk (in beide gevallen tot 2750 t/min). Wat verklaart dan het hoger vermogen bij de uitvoering 94 kW? 

Simpel, kwestie van programmeren. De 94kw uitvoering is namelijk geen upgrade van de 81kw maar precies andersom, de 81kw is gedowngrade. Dat gebeurt voornamelijk omdat er subsidie wordt uitbetaalt aan de hand van de totale co2 uitstoot van alle auto's van in het assortiment van bv. KIA of omdat een specifieke (lease)markt daarom vraagt.. Door softwarematig het vermogen van bepaalde modellen te "knijpen" haal je heel eenvoudig en vrijwel kosteloos je totale co2 uistoot als bedrijf naar beneden. Het verschil tussen de 2 motoren is niks meer of minder dan een signaaltje "tot hier en niet verder" vanuit het stuurapparaat van je motor. 

Geplaatst

Ja, CN, je hebt helemaal gelijk. De "subsidie" zie je hier terug in de BPM. Voor mn Ceedje GDI staat hier 3000Euro op de lijst. Op de Lepo (omgedraaid leze aub) Corsa met 1.4 turbootje 120 pk, zou ik 4350 Euro moeten bijdragen, als ik die alweer gekoze had. De twee duurste Ceeds, de Superpack en Premiumpack, niet meer te levere overigens, wipte met bredere banden net over t grensje van 120 gram Co2uitstoot heen en kwamen dan op 3650 Euroos BPM.

kDenk dat je als otofabrikantje grijze hare krijg om zo goed en goekoop mogelijk voor de dag te kome. Net zo goed als de chiptuningsbedrijve naar de optimale, ver van schone, motor mapping gaan, is omgekeerd tuurlijk ook mogelijk.

De nieuwe Mazda3 heeft momenteel een 2-litermotortje op buzzine met 120pk! Belachelijk gewoon maar wel slim bekeke. :?

Gast e49memling
Geplaatst

Simpel, kwestie van programmeren. De 94kw uitvoering is namelijk geen upgrade van de 81kw maar precies andersom, de 81kw is gedowngrade. Dat gebeurt voornamelijk omdat er subsidie wordt uitbetaalt aan de hand van de totale co2 uitstoot van alle auto's van in het assortiment van bv. KIA of omdat een specifieke (lease)markt daarom vraagt.. Door softwarematig het vermogen van bepaalde modellen te "knijpen" haal je heel eenvoudig en vrijwel kosteloos je totale co2 uistoot als bedrijf naar beneden. Het verschil tussen de 2 motoren is niks meer of minder dan een signaaltje "tot hier en niet verder" vanuit het stuurapparaat van je motor. 

Heel erg bedankt voor het verhelderend antwoord, verklaart ook waarom de 81 KW/110pk CRDI -versie in Nederland niet bestaat. Hier in belgië is dan weer de 110pk-versie fiscaal interessanter, je kan zelfs een 1,4 CRDI versie met 90pk kopen, val je nog wat lager, fiscaal dan...

Is dan het prijsverschil, tussen de 81 KW en 94 KW dat niet kunstmatig? De gewoon aangepaste software kan het prijsverschil van bijna € 700 toch niet rechtvaardigen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...