Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Welk jaar is de X5? Tot 2003 zit daar de ZF 5V Steptronic versnellingsbak in, niet bepaald een aanrader. Verder staat de 3.0 bekend om z'n olieverbruik en de draagarmen moet je even na laten kijken voor je hem koopt. Wel 1 van de beste BMW's ooit gebouwd, die krengen zijn echt oerdegelijk. 

Het betreft een bmw x5 uit 2003 met 108k op de teller.(diesel) Heeft deze dan een ZF automaat? en is dit olie verbruik bij de diesels bekend of bij de benzine variant?

Qua kilometers per jaar kan ik ook wel een diesel rijden. Zit op zo'n 22 000 laag aangehouden per jaar.

@ Lique heb een typefoutje gemaakt :-) vraagprijs is 3000 meer als de kia. Maar dan wel weer een lagere km stand.

Geplaatst

Oeps oké, 3000 dan, dat scheelt wel ja :)  Je kan dan ook een Sorento Diesel nemen, rijdt ook als een tierelierenbeestje.en is wat zuiniger qua verbruik. Die van mij rijdt altijd 1 op 10.

Geplaatst

Oeps oké, 3000 dan, dat scheelt wel ja :)  Je kan dan ook een Sorento Diesel nemen, rijdt ook als een tierelierenbeestje.en is wat zuiniger qua verbruik. Die van mij rijdt altijd 1 op 10.

Inderdaad dat scheelt wel wat ja :winkiss:

De de diesel variant is een 4 cilinder of niet? en maar 140 pk toch?

Heb ooit de kia sorento 2.4i gehad? en die vond ik niet heel snel en was ook 140 pk. Nu is een diesel wel iets pittger omdat hij ook een hoger koppel heeft, maar heb het gevoel dat voor zulke zware wagens toch wel 6 cilinder nodig is.

Geplaatst

De 2.4 benzine is prut, niet te vergelijken met de diesel. Geen idee hoeveel cilinders die heeft, dat zullen de technische meneren hier moeten beantwoorden. (*kijktnooitonderdekap*)

Geplaatst

Het betreft een bmw x5 uit 2003 met 108k op de teller.(diesel) Heeft deze dan een ZF automaat? en is dit olie verbruik bij de diesels bekend of bij de benzine variant?

Qua kilometers per jaar kan ik ook wel een diesel rijden. Zit op zo'n 22 000 laag aangehouden per jaar.

@ Lique heb een typefoutje gemaakt :-) vraagprijs is 3000 meer als de kia. Maar dan wel weer een lagere km stand.

Wel een verdacht lage kilometerstand voor een diesel uit dat bouwjaar, zit er NAP bij? De X5 heeft TOT bj 2003 de ZF 5 bak erin, vanaf 2003 de ZF 6V automaat. De opmerking over olieverbuik ging over de benzine uitvoering van de 3.0 trouwens...

Edit: 22k kilometers is echt niet meer genoeg met deze dieselprijzen, die tijden zijn voorbij. Voor de extra wegenbelasting die je moet betalen voor een diesel kan je heel wat litertjes benzine tanken.

Geplaatst

Wel een verdacht lage kilometerstand voor een diesel uit dat bouwjaar, zit er NAP bij? De X5 heeft TOT bj 2003 de ZF 5 bak erin, vanaf 2003 de ZF 6V automaat. De opmerking over olieverbuik ging over de benzine uitvoering van de 3.0 trouwens...

Edit: 22k kilometers is echt niet meer genoeg met deze dieselprijzen, die tijden zijn voorbij. Voor de extra wegenbelasting die je moet betalen voor een diesel kan je heel wat litertjes benzine tanken.

Er zit een NAP bij ja. Klopt volgens NAP.

Dieselprijs 1.40

Benzine prijs 1.66 bij ons.

Gem verbruik benzine 1 op 7,19

Gem verbruik diesel 1 op 10,3.

Als je dan enkel naar brandstof verbruik kijkt en wegenbelasting.

116 euro per maand voor de benzine variant 3.0

205 euro per maand voor de diesel variant 3.0.

Als je dat dan door rekent, scheelt dit voor de diesel toch echt wel.

Kosten voor onderhoud op diesel en benzine schelen elkaar ook amper wat begreep ik.

Uiteraard snap ik dat veel afhankelijk is van rijstijl en dat de gemiddelde waardes zoals deze genoemd worden lang niet altijd gehaald worden, maar om toch met iets te rekenen, gebruik ik die waardes.

Als je dan 22k + iets meer rijdt per jaar kan dit wel uit als ik het zo uitreken. Scheelt me paar tientjes per maand. Of maak ik een reken fout?

Geplaatst

Ik heb me toch over laten halen tot een bmw x5 3.0d.

Wat een mooie auto is dat zeg? vandaag weer een proefrit gemaakt. Alles dik in orde. Km stand klopt. Bandjes zijn goed. 19 inch ligt eronder 255.

Vind de afwerking van binnen gewoon beter als de kia en die motor die erin ligt is onverwoestbaar.

Automaatbak is inderdaad bekend bij mij. Daar moet je geluk mee hebben. Deze is in ieder geval uit voorzorg al gespoeld zag ik in de boekjes. zoals ZF het ook adviseert.

Neemt niet weg dat ik Kia Sorento ook een mooie wagen blijf vinden.

Succes allemaal met jullie kia

Geplaatst

Jij heel veel succes met de BMW. Kunnen wel lang over praten, is gewoon een hele mooie auto! Heel veel plezier ermee!

• Like 1
Geplaatst

Mijn v6 komt uit 2008 en heeft bijna 75000 km op de teller ,heb hem in 2011 gekocht met 40000 op de teller . En deze auto bevalt uitstekend hij krijgt zijn beurtjes enz enz . Straks mag hij weer voor de 75000 beurt naar de kia dealer hier in de stad .

• Like 1
  • 5 jaar later...
Geplaatst

Hoi allen,

Wi dit topic graag levend houden en lezen hoeveel kilometers jullie Sorrento meegaat en wie er nog steeds in rijd.

Ik rijd er sinds 2014 mee vanaf 130.000 en heb er anno 2019 250.000 op zitten. 

Wie biedt meer?

• 1 maand later...
Geplaatst (aangepast)

130.000 km....vrijwel geen olieverbuik, ook niet na vakanties in bergen waarbij de Sorento een 1500 kg caravan omhoog moet sleuren  na de "stunt" met de overgang van onbekende olie ( na koop ) naar 5W30 volsynthetisch waarna hij rookte en wel kort olie heeft verbuikt. Waarschijnlijk heeft de volsynthetische olie de motor een schoonmaakbeurt gegeven die erg nodig was omdat er (deels) minerale olie is gebruikt en/of de motor vaak niet heet geworden is door korte ritjes.

Ik vervang nu om de 2 jaar alle olieen en transmissievloeistoffen ( 5 maar liefst ) zodat catostrofaal falen minder waarschijnlijk zou moeten zijn ( gewoon zorgen dat er altijd werkzame additieven in de vloeistoffen zijn ) maar ik ben me ervan bewust dat het wel een erg oude auto wordt en je moet gaan oppassen met ( lekkende ) slangen.  De distributieriem is 2 jaar geleden vervangen met waterpomp, riemspanner en nokkenas sensors, en de beruchte kurkaspolie bout. En het nog steeds vastzitten van de  beruchte moertjes van de vlinderklepen in het inlaat spruitstuk/op juiste koppel aandraaien ervan. Met andere woorden dat zou voorlopig ook geen problemen moeten geven.

Ik heb met fosforzuur ( agressief  goedje, maar niet gifitg ) de zeer roestige achteras en differentieel mantel  en framebalken ontroest en met aluminiumhoudende ( hitte bestendige ) primer behandeld. Maar bij gedetailleerde inspectie ervan is het maar oppervlakte roest en is er niets daadwerkelijk aangetast of dun geworden. Dat zou waarschijnlijk nog wel 10+ jaar zou kunnen roesten voordat er iets doorroest of afbreekt. De behandeling ervan was waarschijnlijk ook niet erg nodig gezien deze auto niet 10+ jaar in mijn bezit blijft.  En ik verwacht half dat over 1-2 jaar die as toch weer roest.

Ik heb wel een roestgat uitgezaagd in het metalen deel van de wielkast re achter die wel kwaad kon, het plaatwerk van de auto boven het ladderframe is natuurlijk gewoon "blik" als iedere andere auto,  Een van de gaten waar de kunststof delen aan bevestigd zijn was gaan roesten en eromheen totaal doorgerot. Ik heb de roestbobbeltjes te lang gebagataliseerd, na schuren moest er toch een gat van 10 cm uit om te voorkomen dat het zich verder verspreid. Gelukkiig is dat bij deze auto geen dragende carroserie en heb ik het uitgezaagde gat hersteld met glasvezel en epoxyhars*, en zinkspray. Ik ben verder niets tegengekomen dan roestbobbeltjes op de achterklep.....die staan op de agenda voordat zo'n ingrijpen nog een keer moet. Kun je toch beter eerder zijn.

* Stevig genoeg om er nog jaren of zelfs nog zo lang de auto meegaat te "herstellen" en het is geen dragende carosserie/deel waar grote krachten op staan dus lassen vond ik niet nodig.

De auto is inmiddels "gedegradeerd" tot caravan trekker en niets meer dan dat, hij staat ongeveer 7 mnd per jaar overdekt op eigen terrein buiten de wegenbelasting en verzekering. Krijgt dus geen pekel meer te verduren enz en zou het best eens langer uit kunnen houden met voldoende onderhoud waarbij uitdrogend rubber ( slangen ) waarschijnlijk de grootste bedreiging is. maar ik denk niet dat hij veel kilometers zal maken tenzij hij in een zoveelste leven nog eens naar Afrika of het Oostblok gaat.

Laatst nog het reserve wiel ( band ) moeten vervangen, hield geen druk vast en ik durfde hem ook niet meer op 2.3 bar te brengen gezien de hoge leeftijd en waarschijnlijk inflexibel/poreus geworden rubber waardoor ik de sterkte niet meer vertrouw. Een klapband van zo'n maat....best gevaarlijk lijkt me. Volgens Kwikfit kwam het venvangen van een te oude reserveband niet veel voor......auto's staan dan allang op de sloop of zijn Nederland uit. Sinds de Sorento uitsluitend voor buitenland vakanties is bedoeld en rijden in berglanden wil ik wel een reservewiel voor auto en caravan hebben. Heeft nu ook een nieuwe  accu nadat de oude door een interieurlampje ( door kinderhandjes ) was uitgeput.

Bij APK al jaren geen bijzonderheden al moest ik een keer naar de RDW om het framenummer opnieuw te laten inslaan omdat de andere onvindbaar was ( door oppervlakte roest ) maar da's geen mankement.

Ik verwacht de auto in gebruik te houden totdat een economisch onverantwoorde reparatie nodig is, of de caravan weg moet/gaat ( die is 20 jaar oud, ook technisch goed en goed onderhouden, beide voertuigen passen qua tijdsontwerp wel bij elkaar :- ) of ik er niet meer in kan rijden ( brandstof te duur ) of mag rijden ( milieu normen worden alsmaar strenger ) wat er maar eerst komt.

Voorlopig stel ik met tevredenheid vast - ik kruip er vaak onder - dat het ding stevig gemaakt is en dus ook niet zomaar technisch "af" zal ziin. Hij is wel merkbaar technisch achterhaald maar grappig genoeg maakt juist dat hem geschikte om lasten te trekken onder iedere voorstelbare omstandigheid. Alles is zo overbemeten en zwaar - voor een auto - dat het rustig zijn werk kan doen.

Ik weet dat de motor is gebruikt in tal van andere voertuigen en in 2004 al gedateerd ( maar beproefd ) was - met en zonder het 2 weg inlaatspruitstuk - waaronder een Koereaanse limousine maar ik las ook dat het ladderframe niet specifiek voor de Sorento was maar onder andere niet nader genoemde voertuigen stond. Dat is denk ik de kracht geweest van de Sorento 1 :  het is een samenraapsel van (beproefde) ondedelen uit andere ( oudere ) auto's en voertuigen. Maar de nadruk op 4x4 en minder op scherpe asfalt prestaties is nooit echt gewaardeerd geweest in Nederland. behalve degenen die er zware lasten mee trekken en een full size pick-up een stapje tever ( of te duur ) is.

Grote lap tekst maar dat is dan ook wel het verhaal tot nu toe. Eventueel leuk om nog eens terug te lezen over een aantal jaar als ie nog steeds in gebruik is. Als dit toegankelijk blijft want ik denk wel dat er steeds minder gebruikers van dit deel van het forum zullen zijn.......

aangepast door ArjanS
  • Like 2
  • 4 weken later...
Geplaatst

Hey Arjan, leuke aanvulling. Ik mag altijd graag je uiteenzettingen lezen. 

Als ik jou goed begrijp hoef ik dus niet teveel te investeren in roestbehandeling van onderkant. Ik zal het wel af en toe inspecteren.

Ook bij mij moet het blik boven de achterwielen eraan geloven. De roest gaat al best diep.

Ik ben nog steeds trots op de krachtpatser. Wat je er ook achter hangt, hij lacht erom. 

Ook vind ik het leuk dat ik de auto steeds beter leer kennen, met name mechanisch. De auto gaat alleen nog weg voor apk, distributie, banden en airco. De rest lukt zo onderhand zelf of gaat binnenkort lukken.

Ik ben benieuwd waar en wat de Sorento mij nog brengt. 

• 2 weken later...
Geplaatst

Nog steeds een betrouwbare en sterke auto blijkt na weer een Alpen vakantie ( 900- 1700 meter hoogte ) met meer auto-beklimmingen dan ooit, met en zonder caravan.

Waar ik blij van wordt :

- zeult gewoon 1500 kg caravan met de stroomlijn van een bushokje aan 90-100 km/u  tegen de steilere Duitse/Oostenrijkse/Italiaanse snelweghellingen waar andere caravan trekkende auto's moeten terugvallen in snelheid. Kan dan nog accelereren om in te halen.

- Uitermate geschikt om vanuit lage beginsnelheid en klimmend tegen een oprit 80-100 km/u te halen voordat belachelijk korte Duitse en Oostenrijkse invoegstrookjes ophouden voor moeiteloos invoegen zonder verkeer op de snelweg  te hinderen .....met 1500 kg caravan en al ! Wel veel rauw gebrul ( 5500 toeren )  en voelbaar hoge krachten op de caravan.

- na 3200 zwaarbelaste km maar 300 cc olie verbruikt.

- Draait op snelwegen met caravan klimmend zelden meer dan 3500 toeren en gemiddeld niet meer dan 2000 toeren dus een rustige trekker met weinig motorlawaai. Op lokaalwegen met meer dan 12 % hellingen gaat ie wel naar de 5500 toeren en dan vergaat het horen en zien je ( lol:-)

- Koelsysteem wist motor tot 103 graden* te begrenzen ( weet ik dankzij draadloze OBDII scanner en telefoon app ) ondanks 38 graden buitentemepratuur, ijle lucht en zeer zwaar kilimmen tijdens een TomTom "vergissing" die ons over een Italiaanse Alpen bergkam voerde over een bergweg waar maar 1 voertuig past en hellingen van 20 %. ( zonder caravan gelukkig )

* De naald van de temperatuurmeter in de auto staat in het midden van 80 tot 120 graden. Pas als het nog heter wordt beweegt hij zich naar maximum. In de auto ga je dus niet merken dat de motor heter wordt dan de gemiddelde 90 graden tenzij er iets aan de hand is. Omdat het een gesloten overdruk systeem is is er niets aan de hand tot boven de 120 graden.

- gemiddeld verbruik met caravan bedroeg 1:7 liter/km. Met zo'n maat/massa caravan doen alle auto's dat ongeacht motorisering. Netjes voor een 3.5 Liter V6. Jammer genoeg wordt hij niet echt zuiniger zonder caravan, modernere auto's met een klienere motor wel. Grappig en opvallend ( maar niet nieuw, zie dat steeds opnieuw ) dat 1500 kg last met de stroomlijn van een bushokje t.o.v. het verbruik van een solo Sorento maar ~ 1 l/km verslechterd. ( los rijdend  doet ie 1:8 l/km )

- 4x4 low is daadwerkelijk van nut geweest bij keren met caravan in een groot en zeer nat grasveld met plassen erop na een verkeerde camping op te zijn gestuurd. AWD meerdere malen aan het werk gevoeld op gravel "verharde" sporen om bij leuke plekken te komen. AWD daar waarschijnlijk niet nodig maar je weet dat de auto nooit in de problemen komt.

Waar ik minder blij van wordt :

- auto ruikt op lage snelheid altijd ( al jaren ) licht naar olie(damp) via ventilatie. Kan maar niet vinden wat dat veroorzaakt. Ik zag wel dat er in het verleden asvet op de uitlaat was geslingerd maar of dat nu 3200 km blijft ruiken en via de ventilatie onder het raam binnenkomt ? Geen duidelijke olie lekkage onder de auto of te vinden in de motorruimte en klepdeksel afdichtingen zijn al vervangen. ( er zou dus geen sprake moeten zijn van een druppletje oile op de hete uitlaat die ruikt )

- Roest : al eerder meebehandelde plekken in de rechter achter wielkast ( wielkast rand nu ) zijn toch weer verder door gaan roesten en verpulveren nu gewoon. Ik moet die plekken denk ik ook radicaal eruit zagen en herstellen met kunststof. Het al eerder eruit gezaagde roestgat dat is hersteld met kunststof is wel goed gebleven en solide. Het zijn geen dragende delen dus het kan met kunststof maar leuk is het niet. Het behandelde ladderframe heeft ook alweer lichte oppervlakte roest maar is in sterke duidelijk (nog) niet aangedaan en in dikte niet aangestast. Las op een Amerikaanse Sorento site dat een eigenaar dat ladderframe gewoon jaarlijks met dikke zwarte verf spoot en dat dit voldoende is oppervlakte roest af te remmen zodat de sterkte van het materiaal niet (verder) zal worden aangetast. Ik denk dat ik dat voorbeeld maar volg omdat deze auto te goed doet wat ik ervan wil en modernere minder ( of veel duurder ) bieden.

Hij gaat weer in de winter onderbreking op eigen terrein tot volgend jaar lente. Per maand opzegbare verzekering ( en natuurlijk ook wegenbelasting )  is best makkelijk tegenwoordig. Teller staat nu richting de 140.000 km. Ik las dat de motor zelf volgen KIA 5000 uur meegaat. Dat maal je meest gereden snelheid is bij mij goed voor 450.000 -500.000 km. Maar dat is motorslijtage....slijtage van rubber slangen, riemen en onderdelen zoals stuurbekrachtigings pomp, dynamo en waterpomp enz niet inbegrepen. Het zijn de rubberen delen die door ouderdom mij het meest zorgen opleveren dat de auto tijdens een vakantie nog eens langs de weg komt te staan. Misschien als ik ze kan krijgen vervang ik ze nog eens.

Geplaatst (aangepast)

Mooi dat de Sorry je weer een zorgeloze vakantie heeft bezorgd. 

Dat je af en toe beetje olie ruikt dat heb ik ook. Bij mij zweet de pakking van kleppendeksel een beetje, dat beschouw ik bij mij als de boosdoener, als de motor heet wordt dat dit beetje olie dan buiten de motor verbrandt. 

Ik zal binnenkort ook rigoreus de roest aanpakken bij de achterspatborden. Ik kan wel foto's plaatsen achteraf. Hopen dat ik het netjes krijg. Eerst even afkijken op Youtube ;)

aangepast door spostma85
  • 4 jaar later...
Geplaatst
Op 19-7-2019 om 00:23, zei spostma85:

Hey Arjan, leuke aanvulling. Ik mag altijd graag je uiteenzettingen lezen. 

Als ik jou goed begrijp hoef ik dus niet teveel te investeren in roestbehandeling van onderkant. Ik zal het wel af en toe inspecteren.

Ook bij mij moet het blik boven de achterwielen eraan geloven. De roest gaat al best diep.

Ik ben nog steeds trots op de krachtpatser. Wat je er ook achter hangt, hij lacht erom. 

Ook vind ik het leuk dat ik de auto steeds beter leer kennen, met name mechanisch. De auto gaat alleen nog weg voor apk, distributie, banden en airco. De rest lukt zo onderhand zelf of gaat binnenkort lukken.

Ik ben benieuwd waar en wat de Sorento mij nog brengt. 

Hallo op dit moment heb ik 261K KM op de teller op mijn kia sorento benzine.

Op 4-5-2019 om 15:50, zei spostma85:

Hoi allen,

Wi dit topic graag levend houden en lezen hoeveel kilometers jullie Sorrento meegaat en wie er nog steeds in rijd.

Ik rijd er sinds 2014 mee vanaf 130.000 en heb er anno 2019 250.000 op zitten. 

Wie biedt meer?

• 3 weken later...
Geplaatst (aangepast)

Ik kruip net - 20 juli 2024 - onder mijn Sorento vandaan, na weer een keer ALLE vloeistoffen te hebben vervangen, na zo'n ~10.000 km waar ik 6 jaar over gedaan heb.  ( het is een 2e auto waar niet veel mee gereden word, in de winter uit de wegen belasting/verzekering wordt gehaald en in stalling gaat, en voornamelijk in de zomer maanden als caravantrekker wordt gebruikt )

Hoewel de automaat vloeistof en tussebak vloeistof donker waren - meermaals 4,2 ton gecombineerde massa door de Alpen sjouwen is daarvoor verantwoordelijk denk ik,  - was de vloeistof van de differentieels helder en volgens mij best nog goed, toch vervangen natuurlijk.  Geen van de pluggen met een magneet had metaaldeeltjes of een sludge achtige massa ( ook metaaldeeltjes maar fiijner ) dus allemaal in heel goede staat.  De nippels op de assen smeer ik veel vaker, om de 2000 km en de motor olie en filter zit er denk ik ook 10.000 km in, maar er gaat af en toe nog wel eens een halve liter verse olie bij dus zo oud was die olie niet, maar het vuil onder in de oliepan moet er natuurlijk ook een keer uit.

Al in al is het wel een aantal uren werk en werkend met oprij bokken op de oprit en weinig ruimte onder de auto gaat het niet zo snel als een garage dat kan. Ik werk wel secuur met verse koperen afdicht ringen ( en de afwijkende verdeel bak pluggen met teflon tape )  dus ik weet dat het niet zal lekken en mijn draaiende delen niet verwoest door een te laag niveau.

Mijn vader klaagde ( Opel Frontera ) ooit dat "ineens de assen kapot waren", en daarom deed hij de auto weg wat ik heel zonde vond. Wat hij nooit had gedaan is de kruiskoppelingen in de assen ( laten ) smeren, en dat moet natuurlijk wel in een AWD/4x4 en best wel vaak. En kennelijk moet de automaat en de tussenbak ( met daarin natte platen koppeling en een ketting ) ook zeker om de 10k ververst worden, en van die laatste is de vulling dus zeker niet "levenslang"

Ondanks alle moeite denk ik dat roest de Sorento binnen een paar jaar de das om zal doen. Nu roesten er vrij onbelangrijke dingen door - uren onder de auto liggend ondek je nog wel eens wat -  en af ( beugels voor de uitlaat, gaten in de niet dragende dorpel en schutbord achterportier ) en die gaten heb ik gedicht met een betonhard kunststof spul, maar als er een keer iets van het ladderframe loslaat of daar gaten invallen is het gedaan. Ik heb het ladderframe een paar jaar geleden bespoten met zink spray, maar dat is er alweer af en heb nu eens zwarte lak gebruik speciaal voor ( roestende ) hekwerken. Dat zal echt niet ( tot nu toe oppervlakte ) roest voorkomen maar remte het wel af door zuurstof af te sluiten. Het deel wat trouwens het ergste roest - en best wel zorgelijk - is het differentieel achter. Dit wordt redelijk heet onder belasting dus is ook niet zo makkelijk te behandelen met roestwerend spul.

Ook zie ik her en der rubber delen verbrokkelen, en een plotse heftige lekkage kan ook het einde zijn van een in pricipe nog perfect werkende mechanisch draainede delen. De vijand van deze auto is niet mechanische slijtage maar roest en te oud wordend rubber.

aangepast door ArjanS
Geplaatst (aangepast)

^^ Overigens is het antwoord op de vraag, al jaren terug maar toch nog interessant : 6000 draai uren volgens Hyundai. ( het ontwerp en gerbuik van die motor was ooit van Mitsubishi, onder meer in de Pajero in de '90er jaren )

Hoeveel kilometer dat is hangt af van je gemiddelde snelheid over al die uren.

Ik rij eigenlijk alleen lange stukken aan 100 km/u ( Nederland ) of 90 km/u ( vakantie met caravan ) en zal de gemiddelde snelheid wel ergens net onder de 90 km/u liggen. Welnu 90 km/u x 6000 = 540.000 km.

Het is geen Mercedes of Volvo die de naam hebben dan pas ingelopen te zijn :-))  ( geen idee of dat een fabel is ) Maar ik denk dat de Sorento 1 ook teveel een bonkige terreinwagen is om een kilometervreter te zijn waar dat een probleem word, en veel die km stand niet eens halen voor ze weggedaan worden. Ik heb de mijne al 9 jaar - en het was al een 10 jaar oude auto toen ik hem kocht - en de kilomterstand is slechts 141.000. Op de snelweg rijdt ie prima, met 100 kg kogeldruk nog veel lekkerder maar op een klinkerweg is ie oncommfortabel en zelfs gevaarlijk als de starre achteras een cadans gaat aannemen bij opspringen. Dat gaat de achterkant ervandoor, en dat deden ze al toen ze ooit hagelnieuw waren en door auto journalisten werden gestest ! Daaom hebben ze die terrein wagen bouw met dik ladderframe, low gear tussenbak, en >200 kg zware starre acthter as niet herhaald bij de Sorento 2, 3 en latere modellen. Die rijden als een auto en niet als een landbouwvoertuig als het wegdek minder is :-)))

Eigenlijk best zonde voor de Nerderlandse situatie. Extreem Off Road capabel ( missen eigenlijk alleen een diff lock per as, en tegenwoordig had er ook wel TCS bij gekund  ) maar geheel onnodig want vrijwel niemand gaat toch van de weg af ( en als ze dat wel doen rijden ze vaak in Land Cruisers e.d. ) Maar ik vind steeds kaartjes onder mijn ruitenwisser dus ik neem aan dat ze in sommige landen nog graag deze auto's willen hebben. Ik zag trouwens op YT hoe ze in India met een primitieve werkplaats maar extreme kunde gewoon dit soort motoren van neiuwe cylinderbussen en zuigerringen voorzien, versnellingbakken reviseren en meer en voor reele bedragen in dat land die te betalen zijn voor de mensen daar. Hoe anders is dat hier.

aangepast door ArjanS
  • Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...