Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kia Sportage 2007 - versnellingsbak geluid

Aanbevolen Berichten

Gast Maarten001
Geplaatst

Hallo,

Ik heb een vraagje over een rammelend geluid uit de versnellingsbak van mijn Kia Sportage 2.0 uit 2007.
Als ik in ondertoeren optrek, dan hoor je een rammelend geluid. In eerste instantie dacht ik dat het de kleppen waren maar na een bezoek aan een Kia garage werd het geluid direct herkend. Dit zou een bekend probleem van Kia zijn en hier kun je weinig aan doen. Een nieuwe versnellingsbak is natuurlijk een optie maar is vrij duur. Revisie zou een optie kunnen zijn maar volgens de Kia garage kan dat niet. Er zijn echter genoeg versnellingsbak revisie bedrijven dus ik snap niet waarom dat niet zou kunnen. Kia vertelde dat ik gerust kan doorrijden hiermee. Als ik beheerst optrek (weinig gas bij optrekken en niet in ondertoeren) dan kan ik het wel in controle houden maar het zit me toch niet lekker. Wat is hier nu echt de oorzaak van, en is dit inderdaad een herkerbaar iets van de Kia Sportage? 

Graag jullie reacties indien dit probleem je bekend voorkomt.

Groet,

Maarten

Gast Maarten001
Geplaatst

Nou, je merkt het inderdaad het meest in de tweede versnelling omdat je bij optrekken in de 1 meer gas geeft en de koppeling wat laat slippen bij het opkomen. Dan valt het wel mee. Ga je snel van 1 naar 2 en geef je direct veel gas is het goed hoorbaar in het begin. Maar evengoed als je in de 3 bergop gaat met te weinig snelheid. Duw je het gaspedaal flink in dan rammelt hij behoorlijk. Nogmaals, lijkt net op het probleem wat je hebt als de kleppen rammelen in ondertoeren. De Kia garage legde het uit dat dit verschijnsel zich voor doet als de versnellingsbak flink moet trekken/werken, dan hoor je het het best.

Ik denk dat ik toch maar eens bij een andere Kia garage een afspraak ga maken voor een second opinion. 

Geplaatst

Ik heb dit ook met mijn sportage uit 2009. Exact hetzelfde wat je omschrijft. Kia dealer geweest en die gaf aan, is Kia kwaaltje, kan geen kwaad. Dus alleen vervelend geluid meer niet.

Geplaatst

zo te horen zijn het de veren van de koppelingsplaat.

In de koppelingsplaat (in het hart) zitten veren gemonteerd die de motortrillingen moeten opvangen. Bij een nieuwe plaat zitten deze veren vast, maar na verloop van tijd kan er afhankelijk van de rijstijl wat speling ontstaan op die veren waardoor deze gaan rammelen als je ondertoert rijd.

Het geluid kan inderdaad wel hinderlijk zijn, oplossing is om de plaat te vervangen, maar dat wordt een prijzig iets, en na verloop van tijd zal je het ook weer bij je nieuwe plaat krijgen.

maar ik denk dat 9 van 10 sportage's hetzelfde geluid hebben.

Gast Maarten001
Geplaatst

Het is inderdaad zo rond de 1500 omw/min. Daarboven komt het niet voor. 

Bedankt voor de reacties. Ik weet weer ietsje meer. Ik zal het eens met mijn vaste onderhoudsmonteur bespreken maar als ik het zo hoor heeft het niet veel zin om het te vervangen omdat het geluid weer terug zal komen. Dit zei de Kia dealer ook. 

Gast Maarten001
Geplaatst

zo te horen zijn het de veren van de koppelingsplaat.

In de koppelingsplaat (in het hart) zitten veren gemonteerd die de motortrillingen moeten opvangen. Bij een nieuwe plaat zitten deze veren vast, maar na verloop van tijd kan er afhankelijk van de rijstijl wat speling ontstaan op die veren waardoor deze gaan rammelen als je ondertoert rijd.

Het geluid kan inderdaad wel hinderlijk zijn, oplossing is om de plaat te vervangen, maar dat wordt een prijzig iets, en na verloop van tijd zal je het ook weer bij je nieuwe plaat krijgen.

maar ik denk dat 9 van 10 sportage's hetzelfde geluid hebben.

ok, je bedoelt dus deze veren denk ik.. Is maar en voorbeeld en niet specifiek van de Kia Sportage.

Demotorvandesloper011.jpg

Geplaatst

Hallo,

Kia garage werd het geluid direct herkend. Dit zou een bekend probleem van Kia zijn en hier kun je weinig aan doen. Een nieuwe versnellingsbak is natuurlijk een optie maar is vrij duur. Revisie zou een optie kunnen zijn maar volgens de Kia garage kan dat niet. Er zijn echter genoeg versnellingsbak revisie bedrijven dus ik snap niet waarom dat niet zou kunnen.

Maar wat zegt je dealer dat de oorzaak ervan is dan? Ik vind een krakend koppelingsplaatje heel wat anders dan een rammel uit je versnellingsbak..

Gast Maarten001
Geplaatst

Maar wat zegt je dealer dat de oorzaak ervan is dan? Ik vind een krakend koppelingsplaatje heel wat anders dan een rammel uit je versnellingsbak..

Ik ben geen kenner en weet niet waar het precies vandaan komt. Vandaar mijn vraag of dit herkenbaar is. KIA dealer zegt dat het de versnellingsbak is, reactie hier op forum mogelijk de veren van de koppelingsplaat. Het is dus nog niet 100% zeker en ik ga nog eens langs bij een andere KIA dealer voor een second opinion. Wordt vervolgd...

• 9 maanden later...
Geplaatst

Haal je luchtfilterbak maar eens weg.

Je ziet dan waar de schakelkabels op de bak komen.

Op een van de gaffels zit een blok gemonteerd.

Deze zit bij op de pen waar je schakelkabel op gemonteerd is.

Aan dit blok zit ook weer een centreerpen die in de gaffel valt.

Je moet even de kabel losnemen en het blok er af halen en wat tape om die pen doen zodat hij strak in de gaffel zit.

Geplaatst

Haal je luchtfilterbak maar eens weg.

Je ziet dan waar de schakelkabels op de bak komen.

Op een van de gaffels zit een blok gemonteerd.

Deze zit bij op de pen waar je schakelkabel op gemonteerd is.

Aan dit blok zit ook weer een centreerpen die in de gaffel valt.

Je moet even de kabel losnemen en het blok er af halen en wat tape om die pen doen zodat hij strak in de gaffel zit.

Lijkt een me een mogelijk antwoord.

Maar stel je even voor in het voorstel topic.

Ben je een techneut met veel kennis ?

Vinden we hier heel handig.

Laat even weten..

• 10 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...