Telstar Geplaatst 9 Augustus, 2014 Geplaatst 9 Augustus, 2014 Wij hebben een Kia Rio van april 2012 en ook eigenlijk vanaf het begin problemen met de koppeling. We hebben in november 2013 ook de koppeling etc. moeten laten vervangen, dit was al bij een km. stand van 12.354. Daarna is het een tijdje wat beter gegaan, maar nu alweer sinds enkele maanden wederom last van het bekende schokken en stuiteren van de auto, wat ik hier overal ook al lees. De huidige km.stand is 16.690. We zijn vorige week hiermee wederom naar de dealer geweest en deze is meegereden om te laten zien dat het toch echt niet aan de auto ligt. Volgens hem stond de stoel te laag, deze moest hoger, de leuning moest rechter staan en je moet, als je ontkoppelt, je hak op de vloer houden. De Rio is dus een auto met gebruiksaanwijzing, geweldig, maar het ligt volgens hem toch echt niet aan de auto!! Met alle respect, ik ben nu 54 jaar oud en reed reeds op 11-jarige leeftijd (achteraf op landwegen) in de Volkswagen Kever van mijn vader en reed een jaar later in de vrachtauto van mijn vader z’n werk. Mijn rijbewijs haalde ik in 25 lessen en slaagde voor de eerste keer en had 40 punten voor mijn theorie (het maximale toen), ga mij alsjeblieft niet uitleggen hoe ik in een auto moet rijden. Ik wil helemaal niet decadent overkomen, integendeel, maar ik rij nu ruim 43 jaar auto en ik kan in elke auto fatsoenlijk wegkomen, zoals iedereen op het forum hier neem ik aan, behalve in de Rio. Laatst hebben we een proefrit gemaakt in (misschien de toekomstige auto voor mijn vrouw) een Seat Mii, die versnelling, die koppeling……echt als een mes in boter! Dan stap ik weer in de Rio en dan is het bewijs weer geleverd, het ligt dus echt niet aan mij! Ook ons wordt wijsgemaakt dat het niet aan de auto ligt, maar iedereen die in onze auto rijdt, merkt hetzelfde. Als ik ’s morgens de garage uit rijd en ik moet dan meteen scherpe bocht maken, dus dan speel je altijd ook een beetje met de koppeling, omdat de ‘choke’ er dan nog op staat, nou die wagen stuitert dan als een dolle en moet hem bijna in bedwang houden. Waarom heb ik dit probleem alleen met deze auto en in geen enkele van onze vorige auto’s? Ligt het dan toch aan het merk en model? Heb al eerder vermeld (in een andere topic) dat wij vanaf september 1982 altijd tot volle tevredenheid Mazda hebben gereden, de laatste was een Mazda 626 stationwagon 2.0GLX uit 1998. Als ik vergelijk hoe die wagen (ondanks zijn leeftijd) reed in vergelijk met deze Rio, ben ik echt flink achteruit gegaan. Mijn zoon zei altijd dat ik deze niet mocht vergelijken; een supermerk met een budgetmerk en heb dat ook lang niet geprobeerd, maar helaas ik moet tot de conclusie komen dat ik grote spijt heb van de uitstap naar Kia. Niet alleen de koppeling, maar ook de lakproblemen die ik met deze witte auto heb (vliegroest?!), in het begin moest het dashboard al vastgezet worden, de vloermatten die maar blijven slijten en waar ze in eerste instantie geen garantie op wilden geven en ik moest € 50,00 betalen voor 4 nieuwe! Toen ik het verhaal van de garantie, op het forum, vertelde, kon ik opeens wel één nieuwe mat krijgen. Ook de versnelling, vergeleken met de Mazda, deze is echt schokkerig, zeker van de eerste naar de tweede, de Mazda………….ook weer als het beruchte mes in boter. Mijn plezier in het autorijden/onderhouden/poetsen hiervan, is sinds april 2012 flink bergafwaarts gegaan, waar ik echt ontzettend van baal. Maar vanaf het moment dat mijn dealer mij gaat vertellen hoe ik in deze wagen met allerlei kunst-en vliegwerk fatsoenlijk weg kan komen, is dit voor mij de bekende druppel! Met deze auto kom ik niet verder bij mijn dealer en het heeft mij al zo veel negatieve energie en verlofdagen en tijd gekost om overal maar achter heen te gaan en nu, tweeënhalf jaar later en nog steeds ergernis met de auto en nog steeds niet in orde. Tevens ben ik er van overtuigd, dat dit probleem allang bij Kia Nederland bekend moet zijn, maar er komt niets van een coulance-regeling of wat dan ook hiervoor. Een maand of drie geleden heb ik gesproken met iemand van Kia Nederland, deze was bij onze dealer aanwezig en hij zou mijn lakprobleem beoordelen. Tijdens het gesprek met hem, vroeg ik: “Leest u wel eens ooit wat er op het Kia forum word geschreven, o.a. hierover?” Zijn antwoord luidde letterlijk: “Ik lees nooit iets op het forum, want dat zijn toch maar mensen die alleen maar klagen”. Wat een rare reactie van zo iemand, maar m.a.w. ze hebben gewoon lak aan wat wij schrijven, het boeit ze echt niet! Achteraf had ik moeten zeggen dat als het merk Kia zo geweldig was als hij beweerde, er helemaal geen forum nodig was geweest!! Maar ja dat is altijd, achteraf! Ik wil wel benadrukken dat deze ervaring met Kia puur mijn/onze persoonlijke ervaring is, dus er zullen legio anderen helemaal voor de volle 100% tevreden zijn met het merk en dealer. Heel toevallig las ik laatst en daar ben ik heel blij mee, dat vanaf maart 2015 het nieuwe model van de Mazda 2 (in Japan genaamd ‘Demio’) uitkomt en als ik nu al de foto’s zie van deze auto en mijn verbondenheid met het merk Mazda, denk ik dat ik, gelukkig, aan de laatste maanden met het merk Kia bezig ben. 1 Quote
bob Geplaatst 9 Augustus, 2014 Geplaatst 9 Augustus, 2014 duidelijk verhaal wel heel vervelend dat ze je niet serieus nemen en met een kluitje in het riet proberen te sturen soms denken ze bij de dealer dat je uit een chocolade ei komt en dat ze je maar alles wijs kunnen maken slechte zaak ik zeg poot stijf houden desnoods juridische hulp inroepen Quote
Dries6951 Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 "Ik wil wel benadrukken dat deze ervaring met Kia puur mijn/onze persoonlijke ervaring is, dus er zullen legio anderen helemaal voor de volle 100% tevreden zijn met het merk en dealer. " Het zij zo. Quote
LED-Lightning Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 Ik heb het probleem met de koppeling niet zo erg als Telstar, maar een aantal andere elementen uit het verhaal herken ik zeker. Ik begon me er dusdanig aan te ergeren dat ik uiteindelijk besloten heb om weer terug naar Seat te gaan. Quote
Remko .me Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 Ik heb het koppelingsprobleem toch opgelost gekregen, maar ben dan ook wel iets meer 'binnen' het merk en ken wel wat personen bij Kia NL, neemt niet weg dat ik vind dat Kia voor IEDEREEN alles moet oplossen (binnen de mogelijkheden)... het koppelingsprobleem is naar zeggen bij de nieuwere versies helemaal niet meer aanwezig en volgens mij is dat ook zo. jammer dat je ervaring met het merk negatief is, ik begrijp het wel maar ik rij nu in mijn derde Kia naar tevredenheid. Het merk is ook lerende, ik kan het niet echt een B-merk meer noemen zoals jij in je verhaal beschrijft. Ik vind dat ze zeker mee gaan met het A-merk en wellicht wel op hetzelfde niveau zitten. Ik ken zakelijke rijders die vloeken dan weer op de merken die jij noemt en nu met volle tevredenheid honderdduizenden kilometers rijden met Hyundai of Kia. Blijft vervelend voor je, dat wel. Quote
Gast Rio_Brazil Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 Zeer herkenbaar verhaal Telstar! Ik ben heel blij met mijn Rio, maar die koppeling vergalt het plezier wel berhoorlijk. Ook ik heb vroeger 8 jaar een 626 2.0GLX gereden uit '88, wat een heerlijke auto was dat. Daarna nog een Mazda Xedos6 met die boterzachte fluwelen V6 motor. En ja.. ook ik kijk weer naar Mazda (3 of straks wellicht de 2) Quote
Telstar Geplaatst 10 Augustus, 2014 Topic Starter Geplaatst 10 Augustus, 2014 Beste Remko. Dank je voor je reactie. Met betrekking op je zin: "ik heb het koppelingsprobleem toch opgelost gekregen, maar ben dan ook wel iets meer 'binnen' het merk en ken wel wat personen bij Kia NL, neemt niet weg dat ik vind dat Kia voor IEDEREEN alles moet oplossen (binnen de mogelijkheden)..." Wat houdt dat precies in? Kun jij ook iets voor mij betekenen dan? Quote
blackie Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 ik denk NIET dat Remco jou kan helpen want dan komt dadelijk de gehele ploeg eraan ik denk dat jezelf dit moet oplossen let op wat ik schrijf ik zeg denk Quote
xtra40 Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 wel een beetje kort door de bocht ik ken niemand bij kia en ook bij mij hebben ze naar aanleiding van mijn klachten hebben ze gewoon bij mij de koppeling vervangen dat dit niet het gewenste resultaat heeft gehad dat is wat anders maar ze hebben mij verder keurig geholpen en dat zonder conecties 5 Quote
blackie Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 dat bedoel ik zelf oplossen zonder hulp ook schreef ik dat ik denk dat jezelf dit moet oplossen Quote
Sander GT Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 Ik denk dat als "jouw" dealer je niet helpt, dat je eens moet gaan buurten bij een andere dealer. 't Kan ook aan de dealer liggen dat je niet verder komt. (Lees: 't kan, ik zeg niet dat 't ook daadwerkelijk zo is). Quote
Remko .me Geplaatst 10 Augustus, 2014 Geplaatst 10 Augustus, 2014 Zeker, zoals xtra dat zegt!Een goede dealer, gaat je gewoon goed helpen!Ik kan niks betekenen, dat moet je dealer toch echt doen! Je dealer kent deze personen ook gewoon. Zij kunnen een garantieclaim bij Kia NL doen. Het enige wat ik probeerde aan te geven was dat Kia inmiddels een modificatie heeft voor het probleem die jij noemde en dat dit na beoordeling van de dealer aangepakt kan worden.Lost je dealer het probleem niet op, kun je eventueel contact opnemen met KMNL, te bereiken op hetzelfde telefoonnummer als op de website. Je hebt het recht op een goed product.Is er nog geen oplossing heeft Kia de juiste personen om dit ter beoordeling te controleren om zo nodig in de toekomst alsnog een modificatie uit te brengen. Quote
Telstar Geplaatst 11 Augustus, 2014 Topic Starter Geplaatst 11 Augustus, 2014 Ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben, dat de nieuwe Rio bouwjaar 2014, dit probleem niet (meer) heeft? Weet iemand dit 100% zeker? Quote
dnoize Geplaatst 11 Augustus, 2014 Geplaatst 11 Augustus, 2014 Ik meen ergens op dit forum gelezen te hebben, dat de nieuwe Rio bouwjaar 2014, dit probleem niet (meer) heeft? Weet iemand dit 100% zeker? de mijne is van oktober 2013, model 2014. zit nu op 15.000 km en heb (nog?) nergens last van. Quote
Albert jan & Brigitte Geplaatst 11 Augustus, 2014 Geplaatst 11 Augustus, 2014 Dat is geen beste reclame voor Kia zoals Remco het in zijn verhaal vertelt. Omdat hij iemand kent binnen kia Nederland is zijn probleem verholpen. Gelukkig vind hij zelf ook dat dit niet kan en zoals jij aangeeft Xtra40 kan het ook wel op een normale manier. Ik heb niks met Kia Nederland te maken. Ik koop de auto bij een dealer en niet bij de importeur, dus de dealer lost het maar op 2 Quote
Remko .me Geplaatst 11 Augustus, 2014 Geplaatst 11 Augustus, 2014 Ik denk eerlijk gezegd dat het meer bij de dealer ligt dan bij Kia zelf als merk.... er zijn dealers die schijnbaar onvoldoende moeite nemen om problemen op te lossen. Het loont zeker om de dealer te vertellen wat jij verwacht.... lost dit niks op; andere dealer of contact met Kia NL. 1 Quote
white rio Geplaatst 11 Augustus, 2014 Geplaatst 11 Augustus, 2014 Mijne komt van maart dit jaar, staan er nu 5000 op. Nooit last gehad met de koppeling tot nu toe. Probleem dus miss. Toch bekent bij kia en op de latere modellen verbeterd ? Maar vliegroest, ik snap dat het heel vervelende is en zeker alles zo bij elkaar, Maar vliegroest zit toch echt in de lucht, en komt op elke auto terecht die buiten staat. Bv van spoorrails die slijt, fabrieken en noem het maat op. Hier doe je dus helemaal niks aan. En op wit zie je dit extreem goed, miss dat je nu een witte hebt en eerst niet ? Lak is wel heel zacht op de kia merk ik. Maar ook dit zie je tegenwoordig bij veel merken, de vw polo heeft dit bv ook Komt door regeltjes en wetgeving wat betreft de stoffen die ze niet meer mogen gebruiken Quote
Nieles Geplaatst 11 Augustus, 2014 Geplaatst 11 Augustus, 2014 Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook naar een andere auto aan het zoeken ben, ook al heb ik dze een jaar geleden Nieuw gekocht Quote
turbo speedy Geplaatst 11 Augustus, 2014 Geplaatst 11 Augustus, 2014 Voor de KIA en ford gehad.nieuw gekocht. Daar is het lakwerk nog zachter en dunner van als van de Rio. Om over de rest van de ellende maar te zwijgen die ik met de ford heb gehad. 1 Quote
Telstar Geplaatst 12 Augustus, 2014 Topic Starter Geplaatst 12 Augustus, 2014 N.a.v. opnieuw de klacht kenbaar te hebben gemaakt bij Kia Nederland, kreeg ik vandaag onderstaand antwoord: "Naar aanleiding van uw bericht hebben wij contact opgenomen met uw Kia dealer. Zij hebben bij ons aangegeven op korte termijn contact met u op te nemen voor het maken van een afspraak met een van onze Zonemanagers AfterSales voor het rijden van een proefrit aangaande uw klacht over de koppeling. Wij vertrouwen erop dat zij binnen 2 weken contact met u opnemen voor het maken van de afspraak.Voor de goede orde delen wij u mee dat alle aangelegenheden die betrekking hebben op levering, onderhoud, reparatie, prijsafspraken, service en garantie zaken zijn tussen u en uw leverancier." Ben benieuwd wat dit gaat opleveren voor ons? We gaan het meemaken. 1 Quote
Remko .me Geplaatst 12 Augustus, 2014 Geplaatst 12 Augustus, 2014 Kijk, wellicht gaat het helpen! Hou ons op de hoogte! Quote
ernieken Geplaatst 18 Augustus, 2014 Geplaatst 18 Augustus, 2014 Ik heb dit probleem met de koppeling ook, zij het enkel ' de eerste meters' en enkel als het koud of erg vochtig is. Los hiervan is de koppeling steeds moeilijk te doseren in vergelijking met andere wagens. Heb dit aan m'n dealer (in gemeld en die gaf me dit antwoord: Graag een km stand van uw voertuig , zodat we met dit probleem kunnen verder te luister gaan bij Kia Bij ons zijn er geen problemen gekend omtrent koppeling/versnellingsbak voor de Rio Met vriendelijke groeten, Voorlopig is er dus nog niets gebeurd door de dealer, maar ik heb dus nog meer dan vier jaar garantie en dus nog wel even tijd. Wel vreemd dat ze hier officieel zogezegd niets van weten... Quote
Sandra DB Geplaatst 18 Augustus, 2014 Geplaatst 18 Augustus, 2014 Ik heb dit probleem met de koppeling ook, zij het enkel ' de eerste meters' en enkel als het koud of erg vochtig is. Los hiervan is de koppeling steeds moeilijk te doseren in vergelijking met andere wagens. Heb dit aan m'n dealer (in gemeld en die gaf me dit antwoord: Graag een km stand van uw voertuig , zodat we met dit probleem kunnen verder te luister gaan bij Kia Bij ons zijn er geen problemen gekend omtrent koppeling/versnellingsbak voor de Rio Met vriendelijke groeten, Voorlopig is er dus nog niets gebeurd door de dealer, maar ik heb dus nog meer dan vier jaar garantie en dus nog wel even tijd. Wel vreemd dat ze hier officieel zogezegd niets van weten... Dat is apart! Mijn dealer waar ik in België ga op 25 min rijden van hulst heeft mij het volgende via e-mail weten te zeggen : Betreffende uw vraag i.v.m. de koppeling van de KIA Rio. Er is weldegelijk een probleem gekend met de koppeling van bepaalde type’s KIA Rio model UB. Echter dit probleem doet zich voor bij mensen met een KIA Rio model UB uitgerust met een 1.2GDI benzine motor. Uw wagen is uitgerust met een 1.4CRDI dieselmotor waarop dit probleem tot op heden nog niet gekend is. Van andere mensen lees ik hier net hetzelfde over een benzinewagen. Misschien toch maar is naar de dealer in België? Er komen daar nog mensen vanuit Nederland heb ik gezien vorige maand. 2 Sportages en 1 Kia Cee'd nieuw model. Quote
ernieken Geplaatst 18 Augustus, 2014 Geplaatst 18 Augustus, 2014 Aan Sandra DB, welke was jouw dealer dan? Eventueel via PB. Is interessant dat er blijkbaar in functie van de dealer waar je gaat andere dingen bekend zijn mbt gekende problemen... Raar... Quote
Sandra DB Geplaatst 18 Augustus, 2014 Geplaatst 18 Augustus, 2014 Aan Sandra DB, welke was jouw dealer dan? Eventueel via PB. Is interessant dat er blijkbaar in functie van de dealer waar je gaat andere dingen bekend zijn mbt gekende problemen... Raar... Pm komt er aan. Veel succes ermee. Super vriendelijke dealer maar hij verwacht dan wel dat je voortaan bij hem op onderhoud zou komen. Zeker bij een hoog kostenplaatje. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.