Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Regensensor (kapot) ... wel of niet?

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Fijne liefhebbers,

Ik zit met een aantal vragen over de regensensor van mijn Kia Rio 2011. Hoewel ik online en op dit forum naar antwoorden heb gezocht, kan ik niet echt een vergelijkbare situatie vinden.

Het geval: volgens mij zit er gewoon een regensensor op. Het stuurwiel bevat de optie 'auto' en als ik op de voorruit kijk, vlak bij de spiegel, zie ik een klein plaatje waar het oogje zou moeten zitten. Volgens de beschrijvingen online zouden de ruitenwissers 1 keer heen en weer moeten gaan wanneer de automatische stand geactiveerd is.

Maar, in mijn geval blijven ze in de stand 'auto' heen en weer gaan. Om preciezer te zijn: bij kurkdroog weer. Ik heb de indruk dat de voorruit gewoon schoon is. Of hij ooit vervangen is, weet ik niet.

Het schijnt dat je met het binnenste 'wiel' aan het stuurwiel de gevoeligheid in kan stellen. Dit heeft bij mij alleen geen effect. Ik heb de indruk dat de intervallen wel veranderen, maar nog steeds blijft hij heen en weer gaan bij droog weer.

Doe ik iets verkeerd, of duidt dit op een defecte sensor, of misschien zelfs wel geen sensor?

Gr. OngeiN

Geplaatst

achter je binnen spiegel aan de rechter kant zit een zwarte kap daar achter zit je regen sensor en als je een superpack hebt ook een sensor die dedecteerd of je voor raam is beslagen 

trek deze kap e eens af (zit niet erg vast) en kijk dan eens of je de sensor ziet 

Geplaatst

Jep, zit er inderdaad in. Dus het ontbreken ervan kan ik alvast uitsluiten. Duidt dit wellicht op een defect, of zie ik iets (een instelling) over het hoofd?

post-14473-1407954906,52_thumb.jpg

Geplaatst

0ke het is die grote zwarte aan de linker kant misschien even de stekker er ui en kijken of hij dan nog doorgaat

maar het zal gerust garantie zijn dus laat de dealer het lekker voor je uitzoeken

Geplaatst

Ik zal morgen eens een belletje plegen. Mocht iemand op het forum zich herkennen in de situatie, hoor ik natuurlijk graag wat het geweest is.

Bedankt voor de snelle reactie, xtra40!

Geplaatst

Als ik het goed voor heb bij mijn wagen werkt het vanzelfs met de integraal stand. Je kan wel de gevoeligheid regelen maar werkt via de sensor. Klik je de stuurhendel door gaan de ruitenwissers continu.

Geplaatst

Ja zo werkt het bij ons ook in de eerste stand wist hij een keer en daarna doet hij het automatisch en kan je inderdaad de gevoeligheid op de stuurhandel stellen

en de rest van de standen zijn de hand matige atanden

Geplaatst

Reed net ook in de regen en dacht ineens aan dit topic

Je moet idd de hendel op de eerste van de 3 standen zetten.

Slag omlaag is 1 keer wissen

1 slag omhoog is auto

2 slagen omhoog is langzaam

3 slagen omhoog is snel

Als ie dan op auto staat is de draaiknop voor de snelheid

Dit lijkt idd wl voor auto omdat het daar op staat gedrukt

Geplaatst

De werking is me duidelijk, ook aan de hand van de handleiding. De garage heeft vandaag inderdaad een defect ontdekt, zij het nog onbekend.

Als ik 1 stand omhoog klik - en dus in de automatische stand - blijft de ruitenwisser ook bij droog weer afgaan. Ik weet dat het normaal is dat hij bij wijze van test 1 keer heen en weer gaat, maar daarmee houdt het niet op. De sensor ziet dus niet goed, of denkt te zien dat het altijd regent.

Wat het defect is, weet de garage nog niet. Daarvoor moet ik binnenkort even terug als ik de auto een volle dag kan missen. Zodra ik weet wat het probleem is/was, zal ik er hier even melding van doen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...