Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Kia Rio 2014 geen TPMS sensor

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi,

Sinds 13-11-2014 ben ik trotse eigenaar van een Rio BusinessLine. Maar nu kom ik achter dat ik geen TPMS sensor heb. Langs de dealer geweest en ze hebben alles uitgelezen blijk die optie helemaal niet aanwezig te zijn. Ze willen mij 100 euro geven maar ik ga er niet mee akkoord. Het is een standaard optie die aanwezig moet zijn staat ook op de site vermeld en ook op mijn overeenkomst.

Wat kan ik nu doen?

Want ik heb gelezen dat per 01-11-2014 alle nieuwe geleverde auto's verplicht TPMS moeten hebben.

Groejtes

Geplaatst

TPMS is inderdaad verplicht voor voertuigen in de EU sinds november 2014 en voor voertuigen geleverd ná 1 januari was er zelfs sprake van APK afkeur bij een niet werkend systeem, ik weet alleen niet hoe dat precies zit nu. TPMS (bandenspanningscontrole) hoeft echter geen eigen sensors te hebben, het kan ook de ABS sensoren gebruiken doordat het dan het verschil in omwentelingssnelheid tussen de wielen meet. Misschien is dat ook bij de RIO zo...

De auto is in ieder geval VERPLICHT dit systeem aan boord te hebben mits geleverd ná januari 2015 want het is onderdeel van de EU type goedkeuring.

Geplaatst

TPMS  :  Tyre Pressure Monitoring Systems

Vanaf 1 november 2014 wordt er nieuwe Europese regelgeving van kracht die bandenspanningscontrolesystemen (ofwel TPMS) verplicht stelt voor alle nieuw geregistreerde auto's.

Aan welke wettelijke eisen moet TPMS voldoen?
Vanaf 1 november 2014 dient elke nieuw verkochte auto door de fabrikant te zijn voorzien van een TPMS systeem. Toegestaan zijn zowel directe als indirecte systemen, zolang deze voldoen aan de eisen en voorwaarden van de Europese richtlijn ECE-R64. Deze richtlijn beschrijft de functionaliteit van het TPMS systeem, het maakt daarbij niet uit of er gebruik wordt gemaakt van een originele sensor of een aftermarket sensor. TPMS maakt onderdeel uit van de typegoedkeuring van de auto en is daarmee een verplicht onderdeel van de auto. Als bestuurder dien je daar rekening mee te houden bij de aanschaf van andere velgen.

Mijn auto is niet voorzien van een TPMS systeem. Ben ik nu verplicht om een TPMS systeem te laten installeren?
Nee, auto's die volgens de nieuwe wetgeving onderhevig zijn aan de TPMS verplichting zijn altijd af-fabriek voorzien van een direct of indirect TPMS systeem. Hieruit kun je concluderen dat, indien je auto dat niet heeft, je auto niet onder de TPMS verplichting valt.

Hoe weet ik dat er een TPMS systeem in mijn auto zit?
Je kunt dit zien aan een icoon / lampje op je dashboard (hiernaast getoond). Bij een bandenspanningsprobleem zal deze ook blijven branden.

W%20Turn%20This%20Off%20%28metsallic%29.

Geplaatst

Ik zou de dealer vewoon een laten inbouwen. Er zijn leuke setjes op de markt met losse sensoren en een display. Eventueel kan het display van de reeds aanwezige navi/ Dvd gebruikt worden.

Dat gaat ze overigens meer dan 100,- kosten.

Geplaatst

Ik heb voor mijn wintervelgen 4 setje moeten kopen. Was wel 3 jaar terug maar ik betaalde geloof ik 50€ per stuk, wel originele. Laat he niet afschepen met 100€. Eis 4 originele setjes.

Geplaatst

Ik heb voor mijn wintervelgen 4 setje moeten kopen. Was wel 3 jaar terug maar ik betaalde geloof ik 50€ per stuk, wel originele. Laat he niet afschepen met 100€. Eis 4 originele setjes.

Ik heb de optie helemaal niet en is ook niet achter af te zetten. Ik hoef ook geen aftermarket troep.

Ik heb wel het icoontje op mijn display en dit weet de dealer ook, maar hij zegt dat betekent niet dat je die optie moet hebben. Ik ga maandag voor second opinion naar een andere dealer kijken wat zij gaan zeggen. Ik heb wel 17 velgen genomen ik dacht eerst dat ze de sensor op de 15 inch velgen waren vergeten maar dat was niet het geval. Ik snap ook niet dat ze alleen het sensor voor 199 exclusief montage verkopen en als je heel de optie niet hebt krijg je  maar 100 euro terug.

Ik ga zeker nog rond kijken wat ik kan doen. Heb al een contractformulier ingevuld op de site van Kia met de klacht ik hoop binnen 3 werk dagen antwoord te krijgen zo niet ga ik mijn rechtsbijstand bellen.

Ik ben ook benieuwd of er mensen met Rio vanaf bouwjaar 2013 dit optie wel hebben?

hier kan je de icoon op mijn display zien.

https://www.dropbox.com/s/vkr2qcav8xobw8s/IMG_1455.JPG?dl=0

Geplaatst

Net bij een andere dealer geweest geen tpms aanwezig.

Daar zijden ze dat ik zelf een voorstel moes doen bv. gratis een onderhoudsbeurt of zo.

Geplaatst

Als ik dit zo lees begint het een beetje op het VSM drama te lijken van 3 jaar terug. Stond wel in de folder maar was op sommige Rio's niet aanwezig. Dealers/Kia Nederland probeerde toen ook mensen af te schepen met 400 euro aan tegoedbonnen die alleen bij de dealer verzilverd konden worden. Is zelfs nog een uitzending in Tros Radar over geweest. Ik meen zelf dat uiteindelijk in sommige gevallen de koop is ontbonden.

Geplaatst

ik heb mijn rio 22 november opgehaald, en daar zaten ze wel gewoon in. dit is idd vanaf begin november verplicht. als je de auto in november hebt aangeschaft, en het ook op de overeenkomst staat, heb je het recht om een originele set door de dealer te laten installeren, het staat immers in de overeenkomst. ik heb naderhand nog een set wintervelgen/banden gekocht, en krijg nu continu de foutmelding in de display. in eerste instantie wist ik ook niet van de sensoren af, dat was ineens een verassing bij het ophalen van de auto.

Geplaatst

Even voor de duidelijkheid. Optie zit helemaal niet op mijn auto. Dus het is niet zo dat ze even 4 sensoren op zetten dat die werkt.

Geplaatst

Het "lampje" op het dashboard zegt niets. Heb ooit een benzine auto gehad waar het gloeiplug-lampje (voor diesels) achter zou moeten zitten. Bij aanzetten van het contact brandde er geen lamje achter. Het faceplate was gewoon universeel voor vele uitvoeringen.

TPMS is aanvankelijk bedacht als veiligheids voorziening / waarschuwing in het geval van een lekke band.

Nu heeft iemand in Brussel bedacht dat als de bandenspanning  OK is de CO2 emissie daalt t.o.v. een te lage bandenspanning. Laten we TPMS verplichten om het millieu te sparen. En zo is het gegaan.

Er rijden in de Eu een waanzinnig aantal auto's zonder TPMS. Zonde van het milleu???

Ik denk dat een verantwoordelijke rijder zijn zaken in orde heeft of maakt.

Iemand die het niet boeit rijdt gewoon met het TPMS lamje aan, staat leuk i.c.m. het lampje van de airbag dat brand.

Wat wel belangrijk is dat de auto (i.v.m. keuring) aan de type goedkeuring voldoet. Hier is de wet niet geheel duidelijk (voor mij i.i.g.).

• 6 maanden later...
Geplaatst

ik heb mijn rio 22 november opgehaald, en daar zaten ze wel gewoon in. dit is idd vanaf begin november verplicht. als je de auto in november hebt aangeschaft, en het ook op de overeenkomst staat, heb je het recht om een originele set door de dealer te laten installeren, het staat immers in de overeenkomst. ik heb naderhand nog een set wintervelgen/banden gekocht, en krijg nu continu de foutmelding in de display. in eerste instantie wist ik ook niet van de sensoren af, dat was ineens een verassing bij het ophalen van de auto.

Oei, hopelijk heb ik niet gezelfde.

Ik heb rio world edition 2015, 1.2, met sensors, op 16" velgen.

Heb 2dehands bij een Nissan dealer in Nederland, een winterset 15" gekocht.

Afwachten dus of ik ook de foutmelding krijg wanneer ik ze onder de auto leg, bij begin winter.

Geplaatst

Weet iemand welk systeem er in de Kia Rio is ingebouwd?

Wat zijn de verschillen tussen een direct en indirect systeem?
Een direct systeem meet de bandendruk via een in het wiel gemonteerde sensor. Deze informatie wordt draadloos verzonden naar een regel-unit in de auto. Afhankelijk van het type display dat de autofabrikant gebruikt krijg je als berijder de exacte bandenspanning van de 4 banden te zien, of enkel een waarschuwing zodra er iets mis is met 1 van de banden. De directe systemen zijn erg precies omdat ze de bandenspanning nauwkeurig per wiel meten, en werken ook op het moment dat de auto stil staat (wat bij een indirect systeem niet het geval is).

Hoe werkt een indirect TPMS systeem?

Bij een indirect systeem meten de ABS en de ASR sensoren de rotatiesnelheid van de afzonderlijke wielen. Indien er sprake is van bandenspanningsverlies dan gaat het betreffende wiel sneller draaien en geeft het systeem een signaal. Daarnaast worden bandenspanning gerelateerde trillingen in de wielen gemeten via een geavanceerd signaalverwerking systeem. Een verandering wordt gezien als een extra indicatie van spanningsverlies.

Bij direct systeem zal ik hoogstwaarschijnlijk bij winterset foutmelding krijgen.

Zijn wel standaard 15 "stalen velgen van Kia, maar weet niet of dit erin gebouwd zit, kan zijn dat de velgen al wat ouder zijn. (was 2dehands)

Morgen eens 1 winterband opleggen, mss al meteen meer nieuws.

thx

• 2 weken later...
Geplaatst

Probeer de aankoop te ontbinden, zo nodig via een jurist/rechtsbijstand/advocaat.

Optie moet VERPLICHT erin zitten na 1-11-2014. Ik zou zeker niet akkoord gaan met 100 euro of 500 euro. Je bent uiteindelijk veel meer kwijt. 

Ik zou een nieuw auto opeisen met tpms als het niet achteraf ingebouwd kan worden. Je hebt hier ook gewoon recht op.

Liefst tpms via abs systeem en niet de stomme ventielsensoren indien je hierover mag beslissen.

Dashboards hebben allemaal dat lampje, omdat deze vaak standard zijn al zijn de opties niet aanwezig.

Ik zou er persoonlijk echt werk van maken.

Geplaatst

Ik heb intussen eens getest bij mij.

Heb tmps via de ventielsensoren ingebouwd in lichtmetalen velgen.

Heb een set winterbanden, op stalen velgen, waar deze niet op zitten, heb het uitgetest met spanning van band te verlagen maar geen waarschuwing.

Dan zelfde gedaan met lichtmetalen velg, en dan kreeg ik meteen waarschuwing.

Krijg dus geen foutmelding als ik de stalen velgen opleg zoals bij u.

Geplaatst

Hoi,

Sinds 13-11-2014 ben ik trotse eigenaar van een Rio BusinessLine. Maar nu kom ik achter dat ik geen TPMS sensor heb. Langs de dealer geweest en ze hebben alles uitgelezen blijk die optie helemaal niet aanwezig te zijn. Ze willen mij 100 euro geven maar ik ga er niet mee akkoord. Het is een standaard optie die aanwezig moet zijn staat ook op de site vermeld en ook op mijn overeenkomst.

Wat kan ik nu doen?

Want ik heb gelezen dat per 01-11-2014 alle nieuwe geleverde auto's verplicht TPMS moeten hebben.

Groejtes

Nee is verplicht productie november. Het modeljaar wat murro heeft is gewoon wat ouder. Als dit niet op de overeenkomst staat is het niet anders

Geplaatst

Hoi,

Wat kan ik nu doen?

Groejtes

Heb je stalen of lichtmetalen velgen?

Bij mij werkt de functie enkel bij de lichtmetalen velgen, door de ventielsensoren.

Op winterbandenset op stalen velgen niet.

Hierboven reeds vermeld in topic.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...