Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hallo beste kia sorento rijders ;)

 

Ik zat al tijden uit te kijken naar een mooie stoere SUV, en heb onlangs een sorento uit 2006 aangeschaft met de 3.5 v6 moter en met 130k op de teller.

Heerlijke auto om mee te cruisen, hij rijd "amerikaans"  wat ik zelf fijn vind :)

 

Nu was ik benieuwd wat nou die typische dingen zijn waar je op moet letten met zo'n auto, zijn er zaken die extra aandacht nodig hebben, zoals bijv. de automaat, oliegebruik, etc

Ik hoor graag van de ervaren sorento rijders!

 

 

post-15492-0-01792500-1426105357_thumb.jpg

Geplaatst

Pas je wel een beetje op met die mooie folie aan de binnenkant van je ramen :)

 

In de afdeling Sorento zul je heel veel tips & tricks vinden, begin daar eens met lezen!

Geplaatst

Pas je wel een beetje op met die mooie folie aan de binnenkant van je ramen :)

 

In de afdeling Sorento zul je heel veel tips & tricks vinden, begin daar eens met lezen!

 

Zal ik doen!  Ja die folie wilde ik er toch wel graag op hebben, maakt het net even wat meer af :)

Geplaatst

Ik ken de onderhoudshistorie van de auto natuurlijk niet, maar zeer belangrijke punten zijn:

Let op: Als het de eerste keer is, kan de olie zwart zijn. Dat komt omdat Kia af fabriek een olie met een zwarte toevoeging gebruikt.

Bij olie verversing altijd controleren op metaaldeeltjes.

  • Cardanassen: af en toe controle op bevestiging op de flenzen van de diffs, regelmatig doorsmeren met de vetspuit.

Controleren op speling van de kruiskoppelingen.

  • Is de automaat-olie al eens ververst? Zo niet dan doen. Let op de juiste olie (dealer gebruikt niet altijd de goeie olie!!!)
  • Controle profieldiepte van de banden. Nier meer dan 1 - 2 mm verschil tussen voor en achter.

ALTIJD vier dezelfde banden (merk en type)

Banden om de ±10.000 km van voor naar achter omgooien.

Patroon bandenslijtage bekijken en in de gaten houden. Bij meer slijtage aan binnen of buitenkant --> uitlijnen.

  • Olie 4x4 tussenbak verversen. Ondanks dat de vulling "levenslang" is. (Bijv. Kroon SP2032)

Reiniging snelheidssensoren tussenbak.

  • Bevestiging dakrail. Schroeven roesten, vervangen door RVS-schroeven.
  • Lakschade door steenslag in de gaten houden. Lak en grondlak zijn gevoelig. Je zit snel op blank metaal.
  • Wielkast voor, onderlangs bij overgang naar de zij-skirt. Bekende plek waar zich veel rotzooi verzamelt. Loshalen en (regelmatig) schoonmaken.
  • Overspanningsbeveiliging op accu monteren. Sorento's hebben nog al eens de neiging om H7 lampen te vreten.
Geplaatst

 

Ik ken de onderhoudshistorie van de auto natuurlijk niet, maar zeer belangrijke punten zijn:

Let op: Als het de eerste keer is, kan de olie zwart zijn. Dat komt omdat Kia af fabriek een olie met een zwarte toevoeging gebruikt.

Bij olie verversing altijd controleren op metaaldeeltjes.

  • Cardanassen: af en toe controle op bevestiging op de flenzen van de diffs, regelmatig doorsmeren met de vetspuit.

Controleren op speling van de kruiskoppelingen.

  • Is de automaat-olie al eens ververst? Zo niet dan doen. Let op de juiste olie (dealer gebruikt niet altijd de goeie olie!!!)
  • Controle profieldiepte van de banden. Nier meer dan 1 - 2 mm verschil tussen voor en achter.

ALTIJD vier dezelfde banden (merk en type)

Banden om de ±10.000 km van voor naar achter omgooien.

Patroon bandenslijtage bekijken en in de gaten houden. Bij meer slijtage aan binnen of buitenkant --> uitlijnen.

  • Olie 4x4 tussenbak verversen. Ondanks dat de vulling "levenslang" is. (Bijv. Kroon SP2032)

Reiniging snelheidssensoren tussenbak.

  • Bevestiging dakrail. Schroeven roesten, vervangen door RVS-schroeven.
  • Lakschade door steenslag in de gaten houden. Lak en grondlak zijn gevoelig. Je zit snel op blank metaal.
  • Wielkast voor, onderlangs bij overgang naar de zij-skirt. Bekende plek waar zich veel rotzooi verzamelt. Loshalen en (regelmatig) schoonmaken.
  • Overspanningsbeveiliging op accu monteren. Sorento's hebben nog al eens de neiging om H7 lampen te vreten.

 

 

 

Bedankt voor de uitgebreide toelichting!

 

Hij is altijd dealeronderhouden geweest, hij is net weer terug van een grote beurt bij de kia dealer (inclusief automaat olie verversen)

Ik mag hopen dat bovenstaande aandachtspunten daar ook bekend zijn... :|

 

Ik las hier nog verschillende topics over de superlocker van (http://www.dip-tech.de) helaas is de webshop in "onderhoud"

Ik heb de beste man wel een mail gestuurd, want zou deze graag willen hebben.

 

Het gaat me dan met name om de 2WD optie die je dan kan gebruiken om zodoende de tussenbak en andere aandrijfonderdelen niet onnodig te belasten

Aangezien ik toch voor 99% op verharde wegen rij. Ik was benieuwd of er een specialist/bedrijf is hier in nederland die dat zou kunnen inbouwen?

 

Of ja eigenlijk gaat het me dus alleen om de 2WD optie, ik lees wel dat je dat ook kunt bereiken door zekering nr 13 eruit te halen, maar vind het netter omdat via een schakelaar te doen die netjes ingebouwd is in de auto.

Geplaatst

Nog een aanvulling van mijn kant:

 

  • Let op roestvorming bij de achteras!

 

Kia heeft in 2013 in een service bulletin laten weten dat er een probleem is met roestvorming bij de achteras. Het gaat om alle 1ste generatie Sorento's (2002 - 2009)

Alleen niet alle Kia sorento eigenaren hebben gehoor gegeven aan de oproep om naar de dealer te gaan, of het bericht is niet aangekomen.

 

zie de technical service bulletin van kia (pdf), te vinden via: http://www.smartdata.plus.com/Bulletins/KCE12-31-P010-BL.pdf

 

Ik ben zelf onder de wagen wezen kijken (zie foto's), ik ben toch redelijk geschrokken van de roestvorming. afspraak gemaakt (volgende week) met de dealer om hier naar te kijken. Natuurlijk probeer ik dit te laten verhelpen op kosten van Kia, ondanks dat de auto 9 jaar oud is.

 

Bij deze mijn tip.

post-15492-0-97898400-1426532991_thumb.jpg

post-15492-0-01245900-1426532993_thumb.jpg

  • 2 jaar later...
Geplaatst

Even een aanvulling op dit oude topic.

De spatborden/wielkasten van de achterwielen, en dan de voorste helft die verstopt zit achter het portier, zijn ook gevoelig voor roest.

Rotzooi kan zich ophopen aan de achterkant, dit is niet goed dichtgemaakt/afgewerkt.

De lak aan de voor en onderkast van dat stuk spatbord/wielkast krijgt dan blaren of erger.

Ik ben er zelf op tijd bij. Een kennis van mij moet hele panelen vervangen en zelfs de dorpel is aangetast.

Dus trek even je achterportier open en kijk naar de rand van de wielkast die dan in het zicht komt.

Met een schroevendraaier kun je vanaf de achterkant makkelijk het vuil wegsteken. Verder regelmatig je wielkast schoonspuiten met hoge druk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...