Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hi Guys,

Sinds kort troste eigenaar geworden van een Kia Rio 2015. Mijn picanto wel met pijn in het hart omgeruild.

Wel heb ik het eerste probleem al ondervonden en dat nog in geen 1000Km. Zodra ik mijn auto weer opnieuw start (ook met start-stop systeem) valt de Rio ongeveer 3x weg in zijn toeren. Dit doet hij ook als ik een tijd gereden heb en ik weer stil sta voor een stoplicht. Hij schommelt dan tussen de 1000 en 500 toeren in. Zakt diep in zijn toeren en gaat weer terug. En dan doet hij dan ongeveer 3x. Ook trilt mijn radiator (of wat dan ook) aan de voorkant waardoor je een geen aangenaam geluid erbij krijgt. Ook tijdens het wegrijden is dit vervelend omdat de auto dan bijna uitvalt.

Hij is al een keer naar de dealer gebracht en zijn weten niet wat het probleem kan zijn. Zij hebben ook de technische dienst gebeld van Kia en zij kennen het probleem ook niet. Ik denk zelf dat er iets mis met de afstelling. Alsof hij te weinig benzine krijgt tijdens stationair of te veel lucht. Omdat ik ook een scooter verleden heb gehad en ik wel hield van het tunen :P. Denk jullie ook wel.

Conclusie was dat de boardcomputer nog moest "leren".Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en een goedkope smoes. Ik snap dat elke auto ingereden moet worden, maar dit is toch niet een gevalletje inrijden lijkt mij.

Ik heb de afspraak dat als ik meer dan 1000 gereden hebt om dan terug te komen. Wel ga ik erbij vermelden dat ik geen kilometer verder ga rijden tenzij het probleem gewoon word opgelost. Ik koop een nieuwe auto en die moet

gewoon naar behoren werken vind ik. Het is dus ook niet de bedoeling dat de auto uit valt tijden het optrekken of dat ik extra toeren moeten maken om weg te komen. Dit is ook niet bevorderlijk voor de motor.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

Geplaatst

ik denk dat je laatse beslissing de juiste is 

het is niet goed dus hun zoeken het maar uit 

laat ze je maar een leen auto geven en als het probleem is opgelost dan kunnen ze je weer bellen 

het is geen pakje brood wat je koopt en het is geen product eigenschap dus laat ze het maar uitzoeken 

je moet dus met minder dan de juiste en correcte oplossing geen genoegen nemen 

• Like 1
  • 2 weken later...
Geplaatst

De buitendienst van Kia heeft er naar gekeken. Weinig op de computer af te lezen. Hij denkt dat het onderdeel van de gasklep, stationair en nog iets is. Dus met andere woorden hij weet het niet zeker. Ik ben benieuwd wat het is. Wel gezegd dat dit schandalig is en dat de auto ook erg veel verbruikt. Ik snap dat die nooit 1 op 24 zal halen. Maar ik rij nu gemiddeld 1 op 12 a 13. Hoe is het met jullie Rio is gesteld qua verbruik?

Geplaatst

Ik rijd 110 op cruise control en rijd gemiddel 1 op 15 / 16 

Geplaatst

De buitendienst van Kia heeft er naar gekeken. Weinig op de computer af te lezen. Hij denkt dat het onderdeel van de gasklep, stationair en nog iets is. Dus met andere woorden hij weet het niet zeker. Ik ben benieuwd wat het is...

Welke actie volgt nu? De buitendienst heeft toch een actieplan neem ik aan? Of hebben ze je gewoon weer weggestuurd?

Geplaatst

Ja ze gaan een onderdeel vervangen. 3 in 1. Gas, stationair en nog ieta. Wellicht verhelpt dit mijn probleem en eventueel het verbruik. Maar zo zeker van zijn zaak klonk hij niet. Dus ik ben benieuwd of dit mijn probleem zal verhelpen. Er is dus sprake van actie, maar een actieplan? Ben benieuwd...

• 1 maand later...
Geplaatst

UPDATE: Ze hebben hem gemaakt. Alleen ben ik er toch nog niet helemaal gerust op. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een auto aan het zoeken is naar zn stationair. Het zakken in zn toeren is minder geworden alleen nog niet helemaal verdwenen. Ook is het verbruik gemiddeld 1 op 13 met 17 inch Phantom velgen. Ik vind dit wel aan de hoge kant? Wat vinden jullie? Word er zelf een beetje radeloos van zeker omdat de auto nog geen 3000KM heeft gereden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk

Geplaatst

nogmaals: verbruik ligt er echt aan jezelf en je rechtervoet! 

Geplaatst

Nieuwe auto's worden na x aantal duizend kilometers steeds zuiniger.

Ook haalde ik meer uit een tank (peugeot 107 destijds) nadat ik overstapte van Shell naar BP. Met de BP kwam er toch ruim 50 km op een tank erbij.

Heb je een benzine? Dan lijkt mij 1 op 12/13 echt wel redelijk, voor in de stad dan. Snelweg zou het toch wel 1 op 16/17 moeten doen voor een nieuwe auto.

Ik heb zelf een rio uit 2006-12 1.6 cvvt en ik rij 1 op 10,5 in de stad alleen op benzine.

Of heb je een diesel?

Geplaatst

Dat is wel erg kort door de bocht?

Geplaatst

Ook haalde ik meer uit een tank (peugeot 107 destijds) nadat ik overstapte van Shell naar BP. Met de BP kwam er toch ruim 50 km op een tank erbij.

Heb je een benzine? Dan lijkt mij 1 op 12/13 echt wel redelijk, voor in de stad dan. Snelweg zou het toch wel 1 op 16/17 moeten doen voor een nieuwe auto.

Ik heb zelf een rio uit 2006-12 1.6 cvvt en ik rij 1 op 10,5 in de stad alleen op benzine.

Of heb je een diesel?

Klopt dat zei de dealer ook al. Ik rij zelf een 1.2 benzine motor en ik rij het meeste op de snelweg. Meestal op 100 wegen met cruise control aan.

Ook het probleem dat mijn auto naar rechts trekt. Hij is nog een keer uitgelijnd door de dealer maar dat mocht niet baten. Hij gaat binnenkort voor nadere inspectie weer terug. zelf ben ik best ontevreden op het moment zeker ook omdat de Rio net nieuw is.

Geplaatst

Het wegvallen van de toeren lijkt me eerder en slechte lambdasonde.

De mijne Is al vervangen bij 40.000 kilometer.

Had ook schommelende toeren en kort daarna een check motor lampje

Geplaatst

De buitendienst van Kia heeft er naar gekeken. Weinig op de computer af te lezen. Hij denkt dat het onderdeel van de gasklep, stationair en nog iets is. Dus met andere woorden hij weet het niet zeker. Ik ben benieuwd wat het is. Wel gezegd dat dit schandalig is en dat de auto ook erg veel verbruikt. Ik snap dat die nooit 1 op 24 zal halen. Maar ik rij nu gemiddeld 1 op 12 a 13. Hoe is het met jullie Rio is gesteld qua verbruik?

Ik rijd 110 op cruise control en rijd gemiddel 1 op 15 / 16 

UPDATE: Ze hebben hem gemaakt. Alleen ben ik er toch nog niet helemaal gerust op. Ik heb nog nooit mee gemaakt dat een auto aan het zoeken is naar zn stationair. Het zakken in zn toeren is minder geworden alleen nog niet helemaal verdwenen. Ook is het verbruik gemiddeld 1 op 13 met 17 inch Phantom velgen. Ik vind dit wel aan de hoge kant? Wat vinden jullie? Word er zelf een beetje radeloos van zeker omdat de auto nog geen 3000KM heeft gereden.

Of heb je een diesel?

Zelf rijdt ik met de Kia Rio ook modeljaar 2015 en het verbruik valt me enorm mee!

Ik ben echt wel een doorrijder maar met gemak haal ik 6.0 op 100 (1 op 16.67) en ook onder deze Rio liggen 17" pantoffels daarnaast staat de teller nog net onder de 3.000km.

Gast Vitara 2
Geplaatst

Wij halen met onze Rio (voornamelijk stadsverkeer) gemiddeld 1 op 13,3. ook op 17" met 205/45 r17

Geplaatst

Het wegvallen van de toeren lijkt me eerder en slechte lambdasonde.

De mijne Is al vervangen bij 40.000 kilometer.

Had ook schommelende toeren en kort daarna een check motor lampje

Zou heel goed kunnen! Zal ik gelijk even zeggen tegen de dealer.

Het probleem is namelijk sinds vandaag weer terug. Ik vind het echt onacceptabel dat ik in korte tijd zovaak ben terug geweest.

Geplaatst

Is het probleem er ook met de airco uitgeschakeld?

Anders zou het aircosysteem wel eens de boosdoener kunnen zijn.

De aircopomp slaat in en uit tijdens het gebruik. Misschien draait deze te zwaar.

Dit kan het schommelen van het stationair toerental verklaren.

Lambada-sonde kan niet defect zijn. De mengse lregeling wordt continu gecontroleerd door de ecu.

Dit zou een motorstoring veroorzaken en een mail lampje licht dan op in het instrumentenpaneel.

Geplaatst

Is het probleem er ook met de airco uitgeschakeld?

Anders zou het aircosysteem wel eens de boosdoener kunnen zijn.

De aircopomp slaat in en uit tijdens het gebruik. Misschien draait deze te zwaar.

Dit kan het schommelen van het stationair toerental verklaren.

Lambada-sonde kan niet defect zijn. De mengse lregeling wordt continu gecontroleerd door de ecu.

Dit zou een motorstoring veroorzaken en een mail lampje licht dan op in het instrumentenpaneel.

Lambada moet Lambda zijn. #spellingscontrole

Geplaatst

Hi Guys,

Sinds kort troste eigenaar geworden van een Kia Rio 2015. Mijn picanto wel met pijn in het hart omgeruild.

Wel heb ik het eerste probleem al ondervonden en dat nog in geen 1000Km. Zodra ik mijn auto weer opnieuw start (ook met start-stop systeem) valt de Rio ongeveer 3x weg in zijn toeren. Dit doet hij ook als ik een tijd gereden heb en ik weer stil sta voor een stoplicht. Hij schommelt dan tussen de 1000 en 500 toeren in. Zakt diep in zijn toeren en gaat weer terug. En dan doet hij dan ongeveer 3x. Ook trilt mijn radiator (of wat dan ook) aan de voorkant waardoor je een geen aangenaam geluid erbij krijgt. Ook tijdens het wegrijden is dit vervelend omdat de auto dan bijna uitvalt.

Hij is al een keer naar de dealer gebracht en zijn weten niet wat het probleem kan zijn. Zij hebben ook de technische dienst gebeld van Kia en zij kennen het probleem ook niet. Ik denk zelf dat er iets mis met de afstelling. Alsof hij te weinig benzine krijgt tijdens stationair of te veel lucht. Omdat ik ook een scooter verleden heb gehad en ik wel hield van het tunen :P. Denk jullie ook wel.

Conclusie was dat de boardcomputer nog moest "leren".Dit lijkt mij zeer onwaarschijnlijk en een goedkope smoes. Ik snap dat elke auto ingereden moet worden, maar dit is toch niet een gevalletje inrijden lijkt mij.

Ik heb de afspraak dat als ik meer dan 1000 gereden hebt om dan terug te komen. Wel ga ik erbij vermelden dat ik geen kilometer verder ga rijden tenzij het probleem gewoon word opgelost. Ik koop een nieuwe auto en die moet

gewoon naar behoren werken vind ik. Het is dus ook niet de bedoeling dat de auto uit valt tijden het optrekken of dat ik extra toeren moeten maken om weg te komen. Dit is ook niet bevorderlijk voor de motor.

Graag hoor ik jullie mening hierover.

heb sinds gister een nieuwe kia rio en die heeft geen start stop systeem meer maar een gewone sleutel en een contactslot.

Geplaatst

Denk ook dat de airco de grootste boosdoener is. Wel doet hij het zonder ook. Maar veel minder erg. Ook is de uitlaat niet lekker. Geeft een heel raar geluid tijdens het stationair draaien. Dit is misschien ook waarom de auto zoveel verbruikt. We gaan het zien maandag, ik ben iedergeval niet echt blij.

Geplaatst

Denk ook dat de airco de grootste boosdoener is. Wel doet hij het zonder ook. Maar veel minder erg. Ook is de uitlaat niet lekker. Geeft een heel raar geluid tijdens het stationair draaien. Dit is misschien ook waarom de auto zoveel verbruikt. We gaan het zien maandag, ik ben iedergeval niet echt blij.

Als de rio stationair draait hoor je hem 'afgeknepen' worden, beetje spugen, lijkt op diesel maar dan anders... is normaal.

Verder hoop ik dat men je probleem gaat oplossen.

Geplaatst

Ja klopt. Dat was bij mijn vorige Picanto ook. Alleen het wijkt wel aardig van de Picanto af. Het geluid is niet zoals het zijn moet. ik zal het binnenkort ook even vergelijken met een andere Rio.

Geplaatst

heb sinds gister een nieuwe kia rio en die heeft geen start stop systeem meer maar een gewone sleutel en een contactslot.

Je hebt waarschijnlijk nog steeds een start/stop systeem, maar geen start/stop knop meer (keyless entry). Over het algemeen wordt met start/stop systeem bedoeld dat - indien aan de juiste voorwaarden voldaan wordt - de auto stil valt als je stil staat en je de auto in z'n vrij zet om brandstof te sparen

Geplaatst

Je hebt waarschijnlijk nog steeds een start/stop systeem, maar geen start/stop knop meer (keyless entry). Over het algemeen wordt met start/stop systeem bedoeld dat - indien aan de juiste voorwaarden voldaan wordt - de auto stil valt als je stil staat en je de auto in z'n vrij zet om brandstof te sparen

ik zou het niet kunnen zeggen op dit moment morgen maar eens testen hoor je van me wat er wel of niet in zit !!

ben van een sportage naar de rio overgestapt, rijdt wel lekker hoor die rio....

Geplaatst

Ik vrees dat je problemen met wegvallende toeren en verbruik met elkaar te maken hebben. Vandaar dat uitlijnen geen nut heeft, het ligt namelijk niet aan je onderstel!

1 op 12,13 voornamelijk snelweg met cruise control op 100 is echt NIET NORMAAL!

Om deze reden geloof ik dat je problemen samenhangend zijn.

Let maar op, als je wegvallende toeren opgelost zijn, dan is die veel zuiniger vermoed ik.

Het lijkt dan ook dat je auto te rijk of te arm draait.

Persoonlijk zit ik te denken aan een slechte functionerende lambda, of een verstopte uitlaat/katalysator/roetfilter.

Als je de airco aanzet, dan moet de motor harder werken. Aangezien de uitlaatgas geen goede flow heeft of de lambda verkeerde waardes meet, valt de toeren weg. Dit voornamelijk bij stationair draaien, omdat de motor dan het zwakst is.

Geplaatst

Ik vrees dat je problemen met wegvallende toeren en verbruik met elkaar te maken hebben. Vandaar dat uitlijnen geen nut heeft, het ligt namelijk niet aan je onderstel!

1 op 12,13 voornamelijk snelweg met cruise control op 100 is echt NIET NORMAAL!

Om deze reden geloof ik dat je problemen samenhangend zijn.

Let maar op, als je wegvallende toeren opgelost zijn, dan is die veel zuiniger vermoed ik.

Het lijkt dan ook dat je auto te rijk of te arm draait.

Persoonlijk zit ik te denken aan een slechte functionerende lambda, of een verstopte uitlaat/katalysator/roetfilter.

Als je de airco aanzet, dan moet de motor harder werken. Aangezien de uitlaatgas geen goede flow heeft of de lambda verkeerde waardes meet, valt de toeren weg. Dit voornamelijk bij stationair draaien, omdat de motor dan het zwakst is.

Ja klopt! Dat dacht ik ook al. Ook als de auto stationair loopt is het geluid niet echt optimaal. Lijkt net of je een kapotte scooter hebt waarvan de krukas lagers zijn versleten. (scooter tijd ) Het uitlijnen is meer voor het naar rechts trekken. Alles geprobeerd maar helaas ter vergeefs. Wat ik zelf denk is dat de banden gewoon niet goed zijn geweest. Hij gooit er binnenkort standaard velgen op met andere banden om het te testen.

Zelf ook aangegeven dat de lambda sensor het probleem misschien was. De monteur zei dat dat niet zo was. Maarja ik dacht van nooit geschoten altijd mis aangezien ze niet weten wat het probleem is. Wel beaamen ze de problemen die ik aangekaart hebt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...