Ga naar inhoud

bandenspanning Kia Rio


picaman

Aanbevolen Berichten

Hallo,

 

forum en alle topics ivm banden afgezocht, maar geen antwoord gevonden, dus hierbij mijn vraag.

Ik heb 16" Hankook banden liggen onder mijn Rio 2015 World Edition.

Gisteren es de bandenspanning gechekt en viel me op dat de banden veel meer druk hadden, dan vermeld op zijkant auto.

 

bandenspanning : 2,6 op de 4 banden

volgens Kia vermelding op de auto : 2,2

 

Heb de druk verminderd naar 2,4, middenweg als het ware, maar stuurt nu wel iets stugger.

 

Hoeveel druk hebben jullie?

 

Thx

Link naar reactie
Delen op andere sites


In het instructieboekje staat : 2,6 bar bij  185/65/15 ecobanden! Rijdt ook prima, en is lekker zuinig door minder rolweerstand!

dat is net het opmerkelijke, bij mij in instructieboekje zijn geen specifieke waarden meer vermeld, en ze verwijzen naar de vermelding op de wagen zelf.

Zal er morgen nog een 0,2 bar bijsteken, rijd idd wat soepeler en "klein beetje" zuiniger :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nog even een tip! Ik gebruik al jaren stikstof in mijn banden, blijft veel langer op spanning!

Is idd zo, vroeger met Picanto ook gebruikt.

Eerstdaags overschakelen op stikstof, en dan de spanning op 2,6 terug.

bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het ligt er ook aan of je de bandenspanning op heb gemeten wanneer het koud was of wanneer de banden al warm waren. Dit kan vaak wel eens 0,1/0,2 bar schelen.

Ik heb zelf een bandenzaak en adviseer klanten altijd met koude banden 0,2 bar bovenop de advies op te pompen.

Advies (behalve eco) is vrijwel altijd gebaseerd op comfort, echter vinden de banden dit nooit zo fijn na verloop van tijd.

 

En stikstofvulling is onzin, die 10 euro die je uitgeeft kan je net zo goed in je zak houden, het is namelijk letterlijk weggegooid geld.

Als je wat googled naar onderzoeken perslucht of stikstof en je iets verdiept in de scheikunde, kom je er gauw achter dat het voor personenauto's eigenlijk onnodig is.

 

Voor een Kia Rio nieuw model lijkt 2,4 bar mij overigens een prima spanning. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...