Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Mijn vriendin heeft een Picanto uit 2005 (iets van 53.000km). Rijdt heerlijk, maar een tijdje geleden was er wat rookontwikkeling afkomstig van het gat waar de lichtschakelaar bij het stuur in zit. Ook werd het daar warm. Waarschijnlijk kortsluiting. Hij rookt nu niet meer en het wordt daar ook niet meer warm. Wel gaat het aanzetten van de koplampen nu erg moeizaam.

Bij Kia-dealer geweest en die zei dat de tandwieltjes in de lichtschakelaar door de warmteontwikkeling waarschijnlijk vervormd zijn. Voor 110 euro kon ik de schakelaar laten vervangen, maar heb in plaats daarvan een - 2e hands - vervangende lichtschakelaar online gekocht. Mijn vraag is: wat moet ik allemaal loshalen om dit onderdeel te vervangen? Oftewel, hoe krijg ik de plastic bekleding achter het stuurwiel los?

Alvast bedankt voor tips, suggesties en/of instructies...

Met vriendelijke groet,

Pieter Molenaar.

Geplaatst

De lichtschakelaar is gecombineerd met de richtingaanwijzer. Omdat die automatisch afslaat zit die OM de stuurkolom.

Ik kan je helaas iet vertellen hoe alles los moet, maar ben er 95% zeker van dat je de airbag en het stuur zult moeten

verwijderen, zodat je de schakelaar naar voren toe van de stuurkolom af kunt schuiven.

Geplaatst

Mijn vriendin heeft een Picanto uit 2005 (iets van 53.000km). Rijdt heerlijk, maar een tijdje geleden was er wat rookontwikkeling afkomstig van het gat waar de lichtschakelaar bij het stuur in zit. Ook werd het daar warm. Waarschijnlijk kortsluiting. Hij rookt nu niet meer en het wordt daar ook niet meer warm. Wel gaat het aanzetten van de koplampen nu erg moeizaam.

Bij Kia-dealer geweest en die zei dat de tandwieltjes in de lichtschakelaar door de warmteontwikkeling waarschijnlijk vervormd zijn. Voor 110 euro kon ik de schakelaar laten vervangen, maar heb in plaats daarvan een - 2e hands - vervangende lichtschakelaar online gekocht. Mijn vraag is: wat moet ik allemaal loshalen om dit onderdeel te vervangen? Oftewel, hoe krijg ik de plastic bekleding achter het stuurwiel los?

Met vriendelijke groet,

Pieter Molenaar.

Met vriendelijke groet,

Pieter Molenaar.

was het niet veel verstandiger geweest , om het de dealer te laten doen . Dan was het vakkundig en snel gemaakt. Is misschien wat duurder , maar dan was het probleem allang opgelost  .En voor 125 euro was het toch niet echt duur om het te laten maken ,denk ik

Geplaatst

@Murcielaygo: Bij het 2005-model zit de lichtschakelaar niet om de stuurkolom maar er tegenaan. Vandaar dat ik ook dacht dat vervanging ervan redelijk eenvoudig was zonder stuur en airbag te hoeven verwijderen.

@tonherben: kosten van dealer via ook wel mee, maar het leek mij een leuk 'projectje' dat met mijn kennis wel te doen was... ;)

Geplaatst

@blackTIE: dat is nieuw voor mij; iedere auto waaraan ik totnutoe gesleuteld heb had 'm OM de kolom.

Maar als je de schakelaar al hebt, kun je daaraan niet zien hoe het zit?

Kappen om de kolom is vaak slechts enkele schroeven aan de onderzijde en soms achter het stuur, zichtbaar als je dat 90° links en rechts draait.

Geplaatst

@Murcielago: Bleek inderdaad eenvoudiger dan gedacht. Twee schroefjes achter stuur en eentje aan de onderzijde. Daarna de twee plastic delen uit elkaar wringen en daarna kon ik simpel de lichtschakelaarunit eruit halen, de connector loskoppelen en de nieuwe er weer in. Stukje cake!

Bedankt in ieder geval voor het meedenken!

Mvg, Pieter.

• 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...