Ga naar inhoud

Mogelijk problemen tussenbak/aandrijving voor?!


spostma85

Aanbevolen Berichten

Beste forumleden,

Ik zou graag even gebruik maken van jullie expertise om te komen tot de bron van mijn probleem.

Type: Sorento 1, 2006, 3.5v6

km.: 165.000

Wat constateer ik:

- zoemend geluid bij gas loslaten

- piepen en weerstand bij insturen

- korte weerstand (geen bok) bij wegrijden

Wat is al gecontroleerd/gedaan:

- zekering 13 van de tussenbak eruit gehaald. Probleem is weg, behalve de korte weerstand bij wegrijden.

- banden profiel voor en achter max. 0,5 mm verschil. (vorige banden ook geen verschil voor en achter)

- olie tussenbak is onlangs vervangen.

- multiriem is onlangs nog nagespannen en is niet versleten.

- stuurbekrachtigingsolie is op pijl, pomp is in orde.

- olie diff. voor en achter onlangs vervangen.

- in de handleiding staat ook vermeld dat de tussenbak invloed kan hebben op de stuurbekrachtiging (mijn probleem bij insturen)

Nu mijn vraag:

Is de tussenbak zelf het probleem, of kan het probleem ook in de voor aandrijving zitten.

Ik hoor het graag.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Helaas geen reacties mogen ontvangen....

 

Ik rijd nog steeds met uitgeschakelde tussenbak (zekering 13 eruit)

Mijn klachten, zoemend geluid (waarschijnlijk in aandrijving (voor?)) en piepen/weerstand bij insturen, zijn nu niet aanwezig.

 

Echter heb ik nog geen oplossing. Is er dan niemand die dit herkent en iets zinnigs over kan zeggen?

 

Mijn dank zal groot zijn..

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik kan je geen oplossing aandragen, maar ik kan je wel vertellen dat mijn 2005 3,5 V6 een soortgelijk probleem  heeft met 108.000 km op de teller, maar dan bij gasloslaten en nog duidelijker linkerbochten bij kleine rotondes insturen. Het gezoem klinkt of het van het rechter voorwiel afkomstig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste ArjanS,

Maandag wordt mijn aandrijving nagekeken. Ik heb sowieso speling op stabilisatorrubber van achteras, wat verholpen wordt. Echter is dat niet de oorzaak van het zoemend geluid.

Het zoemend geluid zit in tussenbak of in de voorste as, denk ik.

Het kan bij jou ook een wiellager zijn..

Ik houd je op de hoogte van mijn garagebezoek.

Groet, Sander

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 maanden later...

Ik bedenk mij dat ik niet meer heb gereageerd. Garage heeft stabilisatorrubbers achteras vervangen. Zij hebben beide assen los gehad en gesmeerd. Tussenbak olie was niet lang geleden ververst en was nog op pijl.

Ik moet zeggen dat ik de tussenbak nog niet weer heb ingeschakeld. Ik rijd momenteel met schokdempers die aan hun einde zijn. Mijn banden hebben daardoor minder grip en slijten ongelijk. Om die reden spaar ik de tussenbak nog totdat ik nieuwe banden rondom krijg en de schokdempers zijn vervangen.

Kan dus helaas nog niets melden van toegevoegde waarde voor het probleem van dit topic, heb niet meer getest met reden.

Arjan, heb jij toevallig al wat opgelost met jouw soortgelijk probleem?

Ik rijd nu overigens al minstens 15.000 km met zekering 13 eruit. Dat kan dus gewoon, al is zo'n Superlocker natuurlijk netter.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn probleem is weggegaan toen ik de differentieels en de tussenbak van nieuwe olie heb voorzien en de assen heb gesmeerd.

 

In de differentieels ging erg dikke nieuwe olie die vrij zwaar met mijn oliespuit erin te drukken was. Wat eruit kwam was zwart, stonk en was veel dunner. Ik denk dat dat niet meer zo goed gesmeerd heeft en daardoor de tanwielen gingen huilen/zoemen. Het differentieel achter werd op vakantie met de caravan erachter ook heet en ging op een gegeven moment ook zoemen. Maar beide differnetieels roteren nu weer in dikke verse olie en zijn weer stil.

 

Ik heb alleen nog af en toe de "klonk" van een beetje speling in de kruiskoppelingen van de cardanassen.

 

Ik zie zeker de prettige keuzemogelijkheid die een superlocker biedt, maar aan de andere kant wil ik ook wel een auto die zelf AWD schakelt als dat nodig is zoals ontworpen. Ik heb er wel vertrouwen in dat die tussenbak niet zomaar defect gaat als je er regelmatig ( zeker binnen de verversingstermijnen )  nieuwe olie erin doet en een beetje oplet met onderlinge verschillen in bandomtrek. Bovendien omvat de normale slijtage de ketting en natte koppelingsplaten en die kunnen worden vervangen wat niet hetzelfde is als een "gesloopte" tussenbak.

 

Bijna iedereen die zijn tussenbak daadwerkelijk kapot maakte deed dat door niet op te letten met bandomtrek voor/achter. ( omdat ze dat niet wisten/niet in instructieboekje gelezen hadden )

 

Je kunt het ook omdraaien, als die tussenbak toch defect gaat  en de reparatie/revisie is duurder dan hoeveel de auto je waard is kun je ook altijd nog de voorste cardan as demonteren waarna het een 2WD ( achterwielaandrijving ) Sorento geworden is.  Voor mij zou de auto dan nog gewoon bruikbaar zijn gezien ik vooral zijn gewicht en kracht nodig heb als zware trekker.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 weken later...
  • 3 weken later...

Spul dat website van online oliehandel aanraadde op basis van kenteken. Geen idee meer hoe het heette, sorry :-))

 

Wat je even moet controleren is dat het geschikt is voor draaiende assen zodat het er niet makkelijk af vliegt door centrifugaalkrachten, dat zal bij de smeereigenschappen vermeld staan.  Smeervet voor sneldraaiende delen is typisch veel plakkeriger dan smeervet voor scharnierpunten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...