Jump to content

Gas ingebouwd


spostma85

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Voor de geïnteresseerden hierbij mijn informatie over LPG inbouw in mijn Sorento:

Datum inbouw: 24-12-2015

Gereden km op LPG: 10.000 km

Installatie: Vialle LPI (g3)

Tankinhoud: 83 liter (80% vulling, 67L.)

Tankplaats: op plaats reservewiel

Verbruik: 15-20% meer dan benzine

Gewicht voertuig: 1985 kg

Wegenbelasting: 162 p.m.

Kosten installatie: 2500

Klepsmering: Intec electr. Klepsmering

Onderhoud: olie Klepsmering bijvullen

LPG prijs: 0,50

Vulnippel: achter benzineklep.

Verloopstuk: ja, opschroefbaar.

Actieradius: tot 450km bij 67L

Vialle LPI spuit het gas vloeibaar in de cilinders. De temperatuur is daardoor lager dus minder slijtage en er is een betere vulling dus meer power.

Geen vermogensverlies, in theorie zelfs een paar KW winst boven benzine mogelijk, niet merkbaar.

Verwacht geen sterke daling in kosten, dan kun je beter een Kia picanto op gas rijden.

Ik rijd gem. 1700km p.m. en bespaar tenminste 100 p.m. boven benzine, als ik rekening houd met de hogere belasting op gas.

Ook omdat ik op benzine start, en elke maand een stuk op benzine rijd voor de smering, drukt dat het voordeel een beetje.

Al met al ben ik tot nu toe zeer tevreden met mijn Sorento op LPG. Het rijdt vrijwel hetzelfde als op benzine, geen vermogen verlies, ook niet bij hoge snelheid.

Ik rijd de investering er binnen 2 jaar uit. Als wij met de auto op vakantie gaan dan nog sneller. Ik heb mijn eindejaarsuitkering ervoor opgeofferd dus voor mijn gevoel was de eerste kilometer al winst.

post-14529-0-61135900-1457823257_thumb.png

post-14529-0-63543700-1457823275_thumb.png

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


Ik vind de actieradius zelfs verbluffend ten opzichte van benzine, al zul jij meer op de snelweg, dus zuiniger rijden. Als ik benzine tank is dat meestal ook 67 liter ( rare meter is dat want hij geeft wel bijna leeg aan wat iets minder dan 80 liter zou moeten zijn ) en dan heb ik steevast ~ 500 km afgelegd.

 

Van gasinstallaties las ik inderdaad altijd dat ze meer naar een verbuik van 1:4 zouden gaan. Dat heb jij dus zeker niet en is het dus alleen maar een zaak van de gasinstallatie afschrijven en meer wegenbelasting betalen wat zich moet terugbetalen na het omslagpunt. ( die je wel moet rijden )

 

Ik denk overigens wel dat een gasinstallatie nog aantrekkelijker wordt als de benzineprijs weer gevoelig omhoog gaat.

Link to comment
Share on other sites


Mooie cijfers hoor en lekker voordelig !

Heb je deze installatie zelf ingebouwd?

Ik heb dat wel eens gedaan bij een Ex-bedrijfsauto, Ford Escort Van.
Foto in mijn profiel en een tank van 120 ltr (80% vulling = 96 ltr LPG)

 

Heel veel kilometers mee gereden totdat de koppakking zei: doe het zelf maar!

 

Veel "liquid" kilometers gewenst met de LPGi en de Sorento.

Link to comment
Share on other sites


Dank voor jullie reacties.

Ik heb het in laten bouwen bij Henk Boertien autogas in Wezep. (Volgens mij is de vialle wel een van de eenvoudigste en meest onderhoudsvriendelijke systemen van nieuwste generatie)

Ik rijd normaal zo'n 550 km met een tank benzine tot max 600km afhankelijk van soort verkeer.

Ik rijd veel woon-werk maar wel relatief korte afstanden op B wegen.

Daarnaast elke week of elke 2 weken een paardentrailer erachter op een weekenddag.

Het verbruik op gas valt mij dan ook mee.

En de benzineprijs stijgt weer langzaam in tegenstelling tot gas. Gas daalt minder en stijgt minder. Lekker 50 cent de liter :).

Hopelijk een duurzame constructie.

Het is trouwens best onderhoudsvrij omdat benzine en gas door dezelfde injectoren gaat en alles via de normale boordcomputer wordt berekend. Wellicht dat de pomp het enige vervangbare is na jaren...

en de kleppen/kop/etc... dat gaan we meemaken.

Link to comment
Share on other sites


De ANWB zegt bij informatie over gebruikte Sorento 2003-2009 : "Er staan ook enkele exemplaren op LPG te koop. Vaak hebben met name die grijs-kenteken-versies een zwaar leven achter de rug. Dat is geen ramp, want de Sorento is technisch een uitermate sterk product, dat prima tegen een stootje kan."

 

En dan hebben ze het over Sorento's die hun hele bestaan al op LPG  bedrijfmatige aanhangers ( zoals cementmolens+zakken cement) hebben getrokken. Ik zou daar voor terugdeinzen maar zij ( de wegenwacht ) zeggen dat je zo'n auto goed gebruikt kunt kopen.

 

Ik heb nu zelf het een en ander aan de auto gedaan, eronder gelegen  en het valt me ook op dat de auto nog echt is gebouwd als een lichte vrachtwagen, wat je niet zozeer van buiten maar wel onder de auto kunt zien. In het geval van de 3.5L hangt er ogenschijnlijk ook een enorm complexe en zware motor in die toch helemaal geen indrukwekkende cijfers produceert.....totdat je beseft dat hij zijn maximum koppel van 300Nm bij 3000 toeren afgeeft en je weet dat deze motoren zelden echt hard hoeven werken, dus ook niet hard zullen slijten.  Later hebben ze V6 motoren gebruikt die meer vermogen produceerden, maar ook veel meer toeren moesten draaien voor maximum koppel en dus minder geschikt waren voor waar de auto oorspronkelijk voor gebouwd was : met lage toeren/snelheid off road kunnen rijden. ( daarom was de 3.5L V6 het alternatief voor de diesel uitvoering ) Gezien de meeste kopers de auto aanschaften voor de stoere uitstraling was het verlies van het hoge koppel aan een laag aantal toeren geen punt van belang.

 

Bovendien is de Sorento I eigenlijk meer een verzameling bij elkaar gezochte en voor de applicatie passende in licentie gebouwde al bestaande en bewezen motoren, differentieels, versnellingsbakken e.d.uit voertuigen van andere merken. Dan heb je wel vaak verouderde technologie ( 195 pk uit een 3.5 L is niet indrukwekkend ) maar ook bewezen technologie. de 3.5 is van Mitsubishi, de automaat van Jatco ( dat meerdere aziatische merken van transmissies voorziet zoals Nissan ) en de tussenbak van Eaton. ( grote naam die meedere merken terreinauto's tot zware vrachtwagens van dat soort transmissie onderdelen voorziet )

 

En imiddels bij de Sorento III is dat pad allang verlaten.....je kunt met recht zeggen" zo worden ze niet meer gebouwd"  :-)

 

Dat laat mij denken als je er goed voor zorgt ( op tijd verse olie,smeervet en vloeistoffen, (distributie)riemen en waar van toepassing niet goed afdichtende pakking vervangen ) de ANWB best gelijk kan hebben.  

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites


Laten we het hopen Arjan!

Ik vind de Sorento I ongetwijfeld de mooiste, dan wel met wat extra's zoals bullbar en sidebar in mijn geval, en als we daar ook nog 'de sterkste of meest degelijke' aan toe kunnen voegen dan maakt dat des te meer een auto om zuinig op te zijn.

Op naar de volgende investering... o ja dan komen we op het enige minpunt, betreft elke auto, het is een slechte 'imvestering' van je geld, afgezien van het genot, de voldoening en de plicht die je toch elke keer doen uitgeven.

Link to comment
Share on other sites


  • 6 months later...

Hoi allen,

Inmiddels zitten er al veel LPG kilometers op. Hierdoor ben ik tot de conclusie gekomen dat de gemiddelde actieradius rond de 400 km op 67 liter ligt. Er zijn uitschieters naar 375 km en 425 km. 450 heb ik in het begin een paar keer gehaald, maar is tegenwoordig al te lastig.

Dan zijn jullie op de hoogte, om het wel realistisch te houden.

Link to comment
Share on other sites


Ik denk dat dat goed klopt met mijn tussen de 1:7 en 1:8 l/km op benzine.

 

Het hoge gewicht dat in verkeer steeds op gang gebracht moet worden en de som van de totale parastaire weerstand van alle draaiende AWD/4x4 delen die normale auto's niet hebben zorgt ervoor dat de Sorento nooit echt zuinig kan rijden. En dan speelt ook nog mee dat de Sorento met opzet zo is vormgegeven dat ie kleiner oogt dan ie daadwerkelijk is. De luchtweerstand trekt zich natuurlijk niets aan van optisch bedrog...

 

Op een vakantierit ( geen aanhanger ) waarbij ik echt bewust op de snelweg met constante snelheid ( ongeveer 110 km/u ) heb gereden van volle tot lege tank kon ik toch niet "zuiniger" rijden dan 1:9 l/km. En een beter gesmeerde Sorento ( versheid vloeistoffen/smeermiddelen ) bestaat waarschijnlijk niet en de banden zijn altijd keurig op druk, maar het mag niet baten qua verbruik.

 

Opvallend wordt dan ook dat als je er een grote caravan achter hangt met de stroomlijn van een zeecontainer en die met 90 km/u door de bergen trekt het verbruik amper hoger wordt dan als losse auto....1:5,5 tot 1:7 l/km. Dat geeft in mijn ogen aan hoeveel last de Sorento moet hebben van zijn eigen gewicht en verliezen in de aandrijving.

 

Dan wordt ook duidelijk waarom de meeste SUV's tegenwoordig 2WD zijn. Het is wel "nep" maar scheelt enorm aan weerstand in de aandrijving. En als je toch nooit het asfalt verlaat....

Link to comment
Share on other sites


Ik heb net doorberekend dat ik dit jaar zo'n 25000 km heb gereden, (mede door vakantie van 4000km). Daarmee heb ik dan zo'n 2250 bespaard tegenover benzine (belasting meegerekend). En dat betekend ook dat ik mijn investering op 250 na heb terugverdiend. Best leuk!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


Mijn Kia is gekocht vanwege een aantal redenen: de prijs (relatief goedkope suv), 2 paards trailer trekken van vrouwlief, honden vervoeren, en omdat ik dit de mooiste suv vind in deze prijsklasse, rond bouwjaar 2006.

Dus is hij nodig, Jazeker. Had ik een goedkoper alternatief, ik denk het niet ;)

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites


De vraag was of je echt zulk voertuig nodig hebt ,als het onontbeerlijk is voor jouw doeleinden ok,anders...er zijn zuiniger auto's die een cereven kunnen trekken

 

Aan een lichtere auto heb ik niets.....die had ik en dan wordt je naar iedere passerende autobus of zelfs bestelbus getrokken. Bovendien kan de caravan sneller in een slingerbeweging raken die afloopt in een crash.

 

Zeker, op de camping zie ik dat er heel veel busjes worden gebruikt om zwaardere caravans te trekken. Dan heb je wel het gewicht wat je voor de veiligheid en rijcomfort nodig hebt maar krijg je nuttige laadruimte en laadvermogen ervoor terug wat vaak belangrijk is omdat er niet heel veel in caravans mag worden geladen. Ze zijn sterk genoeg, meestal is er wel expliciet rekening mee gehouden bij ontwerp dat ze moeten kunnen trekken en gewoon 2WD dus efficienter met brandstof.

 

Daar komt bij dat ik met het eronder zetten van een caravan mover de 4x4 feitelijk bijna overbodig heb gemaakt. Nu kan de caravan bijna altijd zelf de nat gras uit rijden, desnoods met kunststof rijplaten die ik ook meevoer. Maar ik hoef nooit bang te zijn dat een weggetje te steil, onverhard en nat of besneeuwd is.

 

Busjes zijn meestal minder comfortabel dan een luxe auto. Dus na deze Sorento denk ik dat ik meer zal gaan kijken naar een MPV achtig iets. En laat de Sorento II en III dat nou zijn geworden :-)

Link to comment
Share on other sites


Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...