Jump to content

Proefrit: waarop letten?

Andries

Recommended Posts

Beste leden,

Ik ben voornemens een Kia Rio aan te schaffen, welke 'op papier' erg netjes lijkt..

Het betreft de 1.2-benzine uitvoering, uit 2012, met 68.000-km op de teller en dealer-onderhouden.

Dinsdagavond wil ik een proefrit maken, maar waarop moet ik letten?

( APK loopt af in juni 2016, maar wordt geleverd met een nieuwe APK. )

Guest Vitara 2

Om te beginnen of het onderhoudsboekje volledig ingevuld is. Het is namelijk zo dat je mits de Rio goed onderhouden is (zoals je schrijft  bij de dealer) je 7 jaar garantie hebt.

Maar wat voor uitvoering betreft het? en koop je hem bij een dealer of een bovag of....

Beste Lourens,

Bedankt voor je reactie, het betreft een BOVAG-garage.

Standaard is geen BOVAG-garantie inbegrepen, dit kan worden bijgekocht..

Dit is denk ik niet nodig, vanwege garantie dat verloopt via Kia?

Ik heb onderhoudsboekje gecontroleerd, dit is netjes bijgehouden:

13332981_1003903466372734_22702771515737

( Auto geïmporteerd. )

BOVAG-garantie heb ik meteen gecontroleerd, men adverteert met onderstaand:

De op deze website vermelde prijzen zijn "meeneemprijzen".
Wenst u echter 6 maanden Bovag garantie, dan is dat mogelijk tegen een geringe bijbetaling.
Desgewenst willen wij u hierover graag nader informeren.

De verkoper heeft toegezegd dat problemen binnen een maand netjes worden opgelost..
Maar daarbij vraag ik mezelf af: Mag hij dat wel, omdat hij geen Kia-garage is (i.v.m. garantie)?

Cuppende banden heb ik helaas eens meegemaakt, was niet leuk.. :-(
Nog steeds een kwestie van goed luisteren / voelen (hobbel hobbel)?
  • Like 1

Bij mijn weten is een half jaar Bovag Garantie gratis bij alle auto’s boven de 4500 euro bij een Bovag bedrijf.

Garantie bijkopen, haha ! ze durven wel.

Kijk even cuppende banden na.

Dat was vroeger zo BW. Tegenwoordig adverteren ze op internet met meeneemprijzen.

Zodra je de auto daadwerkelijk gaat bekijken zit er een ander prijskaartje op. Dit is dan wel meestal inclusief garantie (en dan de afleverbeurt nog niet eens meegerekend).

Neemt niet weg dat er wel nog steeds bedrijven zijn die wel direct adverteren met een prijs inclusief garantie. Ligt eraan waar ze voor kiezen.

De garantie is Europees geregeld. Dus ongeacht waar de auto vandaan komt (in dit geval Belgie) heb je gewoon recht op garantie. Mits aan de voorwaarden wordt voldaan. (Dus aantoonbaar onderhoud, leeftijd en km stand).

Guest Vitara 2

Beste leden,

Ik ben voornemens een Kia Rio aan te schaffen, welke 'op papier' erg netjes lijkt..

Het betreft de 1.2-benzine uitvoering, uit 2012, met 68.000-km op de teller en dealer-onderhouden.

Dinsdagavond wil ik een proefrit maken, maar waarop moet ik letten?

( APK loopt af in juni 2016, maar wordt geleverd met een nieuwe APK. )

Hoi Andries,

Laat je nog even weten hoe de proeftrit vanavond verlopen is ... :-)

Mijn vorige "oude" full options rode RIO staat nog bij de dealer in Weert....

Zeer nette auto al zeg ik het zelf, geen enkele beschadiging, mooie gun-metal kleur 17 inch velgen eronder met daarop sportieve uniroyaal "shark" banden van half jaar oud en APK van maart.

Altijd beschaafd mee gereden, ook rond de 60.000 km op de teller. Ik zou hem zo weer kopen, plaatje van een RIO, aanradertje... :D

(En heb nog set winterbanden liggen mocht je daar ook interesse hebben en toch in de buurt komen)

post-16914-0-56072000-1464732905_thumb.jpeg

Beste leden,

Bedankt voor alle reacties, fijn dat jullie zo meegaand zijn.

Dinsdagavond had de garage geen tijd, waardoor ik vanmiddag een proefrit heb gemaakt..

Met een 'roze bril' ging ik rijden, al was m'n vriendin gelukkig kritisch en nuchter! :-)

We hebben ontdekt dat tijdens het schakelen van versnelling 1-naar-2 soms een vreemd kort geluid voordoet (1 seconde).

Het geluid is vergelijkbaar als een defecte v-snaar, maar dan in het kort (hoge gillende toon).

Daarnaast hoorde we voortdurend een tikkend geluid achterin, alsof er iets tegen de achterruit kwam.

Wat losse spullen in de kofferbak heb ik op de achterbank gelegd (blusser, trekhaak, enz.), maar toch bleef het geluid bestaan.

Toen we een stukje hadden gereden en de motorkap opentrokken, zag ik in plasje vloeistof liggen (zoals is te zien op de foto)..

Is dit afkomstig van de airco, of lekt er iets?

Tot slot viel mij op dat het Kia-logo niet netjes was, aan de binnenkant van het chromen randje.

Misschien zijn wij 'te' kritisch, maar ik wil een betrouwbare Kia.

De garage gooide vrijwel alle issues op resterende 3 jaar garantie.

Is dit normaal of kan ik beter verder kijken?

( Plasje vloeistof, in het midden van de foto. )

13307422_1007728502656897_42442436033505

( Kia-logo niet netjes. )

13394161_1007739129322501_30323826366055

( De auto zelf. )

12991108_1007728712656876_50094855828502

Guest Vitara 2

Als je er geen goed gevoel bij hebt......Doorlopen... Rio's genoeg te vinden.

Als ik je zo hoor, zou ik het dus niet doen. geen idee waarom niet maar ik heb een onderbuik gevoel.

En ja een auto koop je ook met gevoel. (en met een kritisch en nuchtere vriendin)

Ik weet niet wat ze voor deze Rio vragen, Maar voor een Rio uit 2012 met ongeveer 60.000km op de teller vragen ze bij de dealer +/- €10.000,-

Guest Stief

Eens met Lourens,

Misschien zij al die dingen die je noemd kleinigheidjes en zo verholpen. Maar dat weet je niet zeker. Een lakbeschadiging of zo laten herstellen voor de aankoop kun je tenminste gelijk beoordelen. Maar dit soort zaken blijft lastig. Ik zou doorlopen naar de volgende Rio.

Beste Lourens en Stief,

Ik heb een dubbel gevoel bij de auto, met onderstaande redenen:

Ik rij nu nog een Seat IbIza uit 2008, met 52.000-km op de teller.

Het betreft echter een 3-deurs, waaraan ik mezelf begin te storen..

Het grootste 'probleem' is dat ik deze pas sinds september 2015 heb.

De Kia Rio rijdt in alle gevallen beter: feller, sneller, directer, completer.

Ik weet niet tot hoeverre dat 'tikkend geluid' en 'plasje vloeistof' ernstig zijn?

Deze Rio staat voor € 8.950,-, waarvoor ik 'maar' € 2.450,- moet bijleggen.

Ik ga er 4 jaar op vooruit, met nog 3 jaar garantie en acceptabel aantal kilometers (t.o.v. Ibiza).

Wat dat betreft een goede deal?

En ja, er zit wat lakschade op..

Al hoort dat misschien bij een reeds uit België geïmporteerde auto? :wink:

Tot slot gaat het om de Plus-uitvoering.

( Voor deze prijs heb je doorgaans de Comfort-uitvoering, zonder mistlampen. )

( Lakschade. )

13312705_1008081232621624_69038890739327

( Lakschade. )

13312869_1008081319288282_39984982215288

Beste Andries,

Voor wat betreft de vloeistof kan ik je zeggen dat dit normaal is in deze weersomstandigheden.

De leidingen van de airco zijn ijskoud en de buitenlucht heeft een hoge luchtvochtigheidsgraad.

Daarom krijg je condensvorming op de koude leidingen.

Niets om je zorgen over te maken.

Wat de lakschade betreft: het is "eerlijke schade". Ook dat is normaal voor een auto van deze leeftijd.

Dit is haast niet te voorkomen. Zeker als je de auto bij 'n supermarkt parkeert.

Vriendelijke groet en succes toegewenst.