Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Hoi allen,

Voor de geinteresseerde en diegenen die zware lasten trekken met hun sorento kon dit wel eens interessant zijn, om de levensduur van je (automatische) transmissie te verlengen.

https://www.amazon.com/HAYDEN-TRANSAVER-TRANS-COOLER-OC-1405-EXTRA/dp/B009TACG54

Groet, Sander

Geplaatst

Maar de Sorento (JC) automaat heeft een standaard transmissie vloeistof koeler onder de motor radiator. Dat lijkt mij ook logisch voor een auto die 2,8 ton mag trekken en over de hele wereld in de markt wordt gezet. ( dus niet specifiek bedoeld voor het vlakke Nederland ) Ik neem aan dat die standaard koeler dan ook goed genoeg is om 2,8 ton te trekken overal in de wereld.

En als je je zorgen maakt over de levensduur van die automatische transmissie kun je natuurlijk ook wat vaker de vloeistof vervangen want het gaat eigenlijk erom dat hitte de additieven degradeerd. Met verse vloeistof heb je dat dus weer ondervangen. Mijn Sorento was duur genoeg dat hij nog jaren dienst moet doen dus na iedere vakantie ( zwaar trekken ) tap ik de automaat af en doe er ongeveer ~ 4 liter weer bij. Dan blijft er 6 liter in de automaat achter maar het gaat om het verversen van de additieven. Voortaan ga ik wel de pan eraf halen en het transmissievloeistof filter ook even vervangen. Gesmeer met vloeibare pakking is niets voor mij dus moet ik ook even een pakking hebben.

En oude vloeistof heeft ook zijn voordelen, waarschijnlijk dat de fabriek spoelen ( compleet vervangen ) daarom niet aanraadt : de natte koppelingsschijven die in zo'n automaat zitten en al (deels) versleten zijn krijgen zonder vieze vloeistof ( o.a. metaal en koppelingsschijf deeltjes ) minder grip en kunnen dan kuren krijgen. Voor de oudere automaatbak kan het dus ( gek genoeg ) van belang zijn dat er altijd wat oudere vloeistof met zwevende deeltjes aanwezig blijft.. Aan de andere kant lijkt mij dat slijtage van tandwielen e.d. met dat slijpsel ook sneller gaat maar het is dus een keus tussen of tandwielslijtage of sneller naar de sloop ( of revisie ) omdat de natte koppelingsschijven niet goed meer werken....

Er is een advies van deskundigen alleen verse vloeistof ( of spoelen ) toe te passen als je geen zwarte of zeer donkerkleurige transmissie vloeistof had, en de automaat nog geen hoge km standen ( slijtage dus ) heeft.

Ik maak daar dus zelf van om het jaar aftappen en weer bijvullen ( alleen de plug dus maar ~4 liter ) en filter en pakking ook vervangen. Dat lijkt me het beste van een aantal factoren die meespelen.

Geplaatst

Maar de Sorento (JC) automaat heeft een standaard transmissie vloeistof koeler onder de motor radiator. Dat lijkt mij ook logisch voor een auto die 2,8 ton mag trekken en over de hele wereld in de markt wordt gezet. ( dus niet specifiek bedoeld voor het vlakke Nederland ) Ik neem aan dat die standaard koeler dan ook goed genoeg is om 2,8 ton te trekken overal in de wereld.

En als je je zorgen maakt over de levensduur van die automatische transmissie kun je natuurlijk ook wat vaker de vloeistof vervangen want het gaat eigenlijk erom dat hitte de additieven degradeerd. Met verse vloeistof heb je dat dus weer ondervangen. Mijn Sorento was duur genoeg dat hij nog jaren dienst moet doen dus na iedere vakantie ( zwaar trekken ) tap ik de automaat af en doe er ongeveer ~ 4 liter weer bij. Dan blijft er 6 liter in de automaat achter maar het gaat om het verversen van de additieven. Voortaan ga ik wel de pan eraf halen en het transmissievloeistof filter ook even vervangen. Gesmeer met vloeibare pakking is niets voor mij dus moet ik ook even een pakking hebben.

En oude vloeistof heeft ook zijn voordelen, waarschijnlijk dat de fabriek spoelen ( compleet vervangen ) daarom niet aanraadt : de natte koppelingsschijven die in zo'n automaat zitten en al (deels) versleten zijn krijgen zonder vieze vloeistof ( o.a. metaal en koppelingsschijf deeltjes ) minder grip en kunnen dan kuren krijgen. Voor de oudere automaatbak kan het dus ( gek genoeg ) van belang zijn dat er altijd wat oudere vloeistof met zwevende deeltjes aanwezig blijft.. Aan de andere kant lijkt mij dat slijtage van tandwielen e.d. met dat slijpsel ook sneller gaat maar het is dus een keus tussen of tandwielslijtage of sneller naar de sloop ( of revisie ) omdat de natte koppelingsschijven niet goed meer werken....

Er is een advies van deskundigen alleen verse vloeistof ( of spoelen ) toe te passen als je geen zwarte of zeer donkerkleurige transmissie vloeistof had, en de automaat nog geen hoge km standen ( slijtage dus ) heeft.

Ik maak daar dus zelf van om het jaar aftappen en weer bijvullen ( alleen de plug dus maar ~4 liter ) en filter en pakking ook vervangen. Dat lijkt me het beste van een aantal factoren die meespelen.

Ik zou als persoonlijk advies dus NIET de automaat spoelen. 

Sentiment dat zich heeft aangekoekt na loop der jaren bij rubbers en pakkingen kunnen gaan lekken. met inwendig of uitwendig lekkage tot gevolg. 

Daarbij komt er een te hoog druk op leidingen en interne kanalen te staan dat deze verstopt kunnen raken. Drukverlies (automaat werkt met vacuum en oliedruk) tot gevolg. slecht schakelen en slippen van automaat tot gevolg dat weer hele andere dingen tot extreme slijtage of uitval kan leiden.

Beste is gewoon om (mocht je het zelf willen doen) de auto op een brug zetten en de automaat zelf openen. 

Nieuwe Automaat filter en pakking gelijk bestellen, net als je ATF vloeistof. (vrij duur).

Als je automaat een aftapplug heeft deze openen en opvangen. 

Heb je deze niet de automaat openen en zachtjes langs de randen de oude ATF olie af laten lopen. (doek voor opvangen van lekken zeer aangeraden).

Eenmaal los kun je de automaat filter die er in zit zo eruit trekken. (vergeet niet de O-Ring die vaak blijft steken te verwijderen)

Mocht je het hoeveelheid hebben opgevangen zonder te morsen deze even laten staan zodat het kan zakken, en dan de hoeveelheid meten die er uit gegaan is. dit kun je dan erbij aanvullen met nieuw ATF gezien je nooit alle ATF uit je bak krijgt zonder deze geheel te demonteren of het brein er onder vandaan te halen.

van de Brein moet je afblijven zonder technische kennis en kunnen. deze is duur en niet los te bestellen. ook zitten hierin accumulatoren die voor druk zorgen. 1~2, 2~3 en overdrive of 3~4 accumulator genoemd.

De oliepan die je los gehaald hebt goed schoonmaken van gruis en magneet niet vergeten. goed vetvrij maken in lauw warm water en al het metalen deeltjes verwijderen.

de Oliepan daarna met momentsleutel bevestigen. 

Gebruik voor het verversen van de olie altijd het juiste ATF!!! geen ATF wat erop lijkt en wijk hier ook niet vanaf. Interne schade is duur en voor een ouder auto vaak economisch total loss. 

Foto's van het verversen en vervangen accumulatoren van mijn vorige auto.

360.jpg

Hier kun je het gruis als een dun laagje zien zitten en magneet die vol zit. wat lijkt op olie is mengsel van ATF en heel veel gruis.

360.jpg

Foto's van het demonteren van het brein is nu niet van toepassing, vergeet alleen niet dat spoelen de vele dunne oliekanalen verstopt kan doen raken. 

let ook op dat het controleren van ATF peilstok met een warme bak dient te gebeuren. 10 a 15 minuten rijden (ligt ook aan wat de omgeving is en hoe snel de bak opwarmt), en ga een paar keer door alle versnellingen. dan met draaiende motor in neutraal dipstik controleren. let op geur en kleur (niet smaak), na het bekijken of deze op niveau is nog kijken of er abnormaal veel gruis aan vast kleeft.

Dit is vaak een indicatie zeker na zware lasten trekken of snelwegtijger spelen dat de "banden" die intern zit versleten kunnen zijn.

Voorkom in elk geval extreem zware lasten te trekken, mocht dit wel gebeuren kijk of dit met overdrive aan of uit kan/mag/moet.

succes :wink:  :wink:

Geplaatst

Kijk, zo levert mijn post toch weer erg nuttige info op dankzij Arjan en Bas.

Nu ik begrijp dat de Sorento al transmissievloeistof koeling heeft is die niet meer zo interessant ;)

Geplaatst

Men vergeet gewoon erbij te vertellen dat spoelen - alle zwevende deeltjes uit de vloeistof omdat die geheel vervangen word, dus zo gering mogelijke slijtage interne bewegende delen - best levensverlengend zal zijn.....maar dat gaat alleen op voor relatief nieuwe automaten.

Waarom het bij oudere automaten ook voor hoge kosten kan zorgen ipv dat het iets gunstigs doet staat idd hierboven al vermeld. Kan uiteraard, want niet iedere oudere automaat is natuurlijk in staat van hoge slijtage of aangekoekte rommel.

Maar zoals gezegd ga ik gewoon ieder jaar die ATF vervangen - ik gebruik hem wel om zwaar te trekken, daar heb ik hem voor ! - wat neerkomt op ~ 4 liter dus die kosten vallen wel mee. Ik heb idd een maatbeker gebruikt wat er uit kwam en hoeveel er weer in moest, en uiteraard het peil op bedrijfstemperatuur gecheckt. Nieuwe aanpak zal idd zijn die pan eraf halen en dat filter ook meenemen. Van dat schakel"brein" met de kanaaltjes en de kleppen blijf ik idd liever helemaal af :-)))

Ik heb me voorgenomen zowiezo een aantal uurtjes per jaar aan ( meer onder lol ) de auto te besteden, al die differentieels en smeernippels op de assen behoeven regelmatig onderhoud. ( olie, vet en vloeistof ) en de remmen zijn meestal na een winter met strooizout ook wel aan een schoonmaak en smeerbeurt toe ( de schuivende delen )

• Like 1
  • 2 jaar later...
Geplaatst

Even een oud topic opfrissen.

Weet iemand of bij de Sorento (3.5 v6 2006) de automatische transmissie olie niet alleen door de transmissie koeler maar ook door de radiateur loopt?

Ik wil dit graag weten omdat ik veel gevallen heb gezien op internet/youtube van o.a. Nissan en Toyota, waar de transmissie olie ook door de radiateur loopt, en het wil wel voorkomen dat die radiateur door ouderdom inwendig gaat lekken waardoor koelvloeistof in de transmissie olie terecht komt. 

Zie youtube en zoek op RE5R05A transmission cooler (dit is het typenummer van de nissan transmissie waar de A5SR1 van Kia van is afgeleid, wat overigens nog niks zegt over de koeler, maar wel laat zien wat ik bedoel)

Mocht dit bij de Sorento ook zo zijn dan is dat een aandachtspunt om de radiateur tijdig te vervangen of een externe transmissie koeler als bypass te plaatsen.

Hopelijk is Kia verstandiger... wie het weet mag het zeggen. Anders zal ik een kijkoperatie moeten doen.

• 2 weken later...
Geplaatst

Onderzoek wijst uit dat de transmissie koeler in serie staat met de radiateur.

Het gaat hier dus ook op dat een deugdelijke radiateur van belang is voor de automaatbak. Er zijn genoeg gevallen bekend waarbij de radiateur inwendig defect raakt waardoor koelvloeistof bij de transmissie olie komt. Niet fijn.

Mijn radiateur ging lekken na 200.000 in 2017 km. Gelukkig wel uitwendig. Ik heb dit nog weten te rekken met lekstop maar inmiddels heb ik een nieuwe radiateur.

Is dus wel een tip om de radiateur goed in de gaten te houden evenals de transmissie olie kleur. Je wil geen milkshake aan je dipstick.

Wellicht is het ook niet verkeerd om je radiateur te vervangen als je nu nog de originele erin hebt zitten na 14+ jaar. Je kan daarin nog laten meewegen of er ook veel kilometers zijn gemaakt in die jaren en of de koelvloeistof wel/niet volgens voorschrift is ververst. 

Hier nog een filmpje van een Sorento die ook pech had. Dit is wel een Sorento met 4 bak, maar ook bij de 5 bak is de opstelling van transmissiekoeler in serie met radiateur gelijk.

Geplaatst

Hier kun je rond 2:50 minuten zien dat naast de dikke radiator slang een dunnere slang van de radiateur naar de transmissiekoeler loopt (of andersom)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...