Jump to content
Sign in to follow this  
Andries

Brandstof en verbruik

Recommended Posts

Beste leden,

Ik heb een paar vragen over brandstof en verbruik.

Ik ben een rustige, maar met het verkeer-meegaande rijder (65% buiten stad / 35% stad)..

Afgelopen tijd heb ik goed bijgehouden wat mijn Rio verbruikt en wel als volgt:

- Tank bijna leeg gereden, tot ver in de '---' stand (BC)

- Tank vol gegooid (benzine / 37 liter)

- Gereden tot wederom ver in de '---' stand (BC)

- Resultaat 580 km.

- Verbruik 1 op 15,5

Wat ik hierover afvraag is:

- Hoe is jullie verbruik?

- Kunnen jullie ook maar tanken tot 37 liter?

Ik tank altijd bij Tango, maar lees verschillende verhalen over de kwaliteit van deze brandstof.

Is bijvoorbeeld BP / Shell brandstof beter/schoner voor onze Rio's (ongeacht prijs)?

Ik neem even aan dat je een Rio 1,2 CVVT hebt en het verbruik past wel bij mijn ervaring (nu 4,5 jaar).

Ook ik ben geen wilde rijder en tank bijna altijd bij Tango. Meestal gaat er ruim 30 liter bij in de tank als die bijna leeg is.

Ik denk niet dat de kwaliteitsverschillen van de benzine in NL zo groot zijn en geloof ook niet zo in de marketingverhalen dat een andere (meestal duurdere) benzinemerk of -type schoner is en/of (merkbaar) minder verbruikt.

Het praktijkverbruik op travelcard (het meest betrouwbaar) is overigens 1 op 15,1 dus ook daarmee loop je redelijk in de pas.

Jullie weten dat er een 42 liter tank in zit...... 

Klopt, maar er gaat niet meer in dan 37 liter..

Dit zou een bekend issue zijn?

Ik tank regelmatig 40-41 liter. Je kan na branden lampje nog ruim 140km

Ik tank ruim 30 liter maar als het lampje gaat branden. 1 op 15 is inderdaad het gemiddelde verbruik. Een betere score haal ik er helaas niet uit...

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ik heb een Rio uit 2013.

Ik tank altijd bij Tango.

Ik rij 80% op de snelweg, en ben een rustige rijder. Altijd tussen de 100 a 120 km/h

Als de airco niet nodig is, dan schakel ik die altijd uit. Om de airco heel te houden laat ik de airco altijd 1 dag in de week aan.

Ik haal dan gemiddeld 1 op 18.5.

Dit heb ik een aantal keer gemeten door km en aantal liters te meten.

Ik ga niet uit van de boordcomputer omdat dit niet nauwkeurig is.

Ik tankte voorheen ook altijd bij de Tango, op donderdag vooral, want dan was het nog goedkoper! Maar ik ben naar aanleiding van een artikel in de Autoweek in maart 2016 overgestapt op BP euro 95. En bij ons verkrijgbaar, nog goedkoper als Tango! Bij een z.g. onbemande pomp! Ik wil geen reclame maken, maar sinds die tijd, hangt de motor a.h.w. beter aan het gas !Trekt vlotter op enz. Er zit een speciaal stofje in dat de motor beter schoon houd van binnen! Of hij zuiniger rijd, weet ik niet! Kijk op de website van B.P. en je weet meer!

Leuk stukje op de tango website. Ik denk dat het tegenwoordig vooral tussen de oren zit met brandstoffen.

Kort samengevat wat u moet weten over onze brandstofkwaliteit vergeleken met de grote oliemaatschappijen.
De benzine van Tango komt bij dezelfde olieraffinaderijen en brandstofdepots vandaan als de grote oliemaatschappijen. Alle benzines bevatten additieven om de brandstofsystemen schoner te maken. Bij de "speciale benzines" van de grote oliemaatschappijen wordt soms meer of een ander additief toegevoegd. Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat u door de extra of speciale additieven niet zuiniger rijdt. Doordat nieuwe "speciale benzines" in het voorjaar geïntroduceerd worden, kan het lijken dat u zuiniger rijdt. Bij Tango tankt u dezelfde Euro, euro's goedkoper.

Hebben de grote oliemaatschappijen "speciale benzines"?
De grote oliemaatschappijen vertellen u graag met veel moeilijke woorden dat ze "speciale benzine" verkopen die uw motor schoner maakt en waarmee u zuiniger rijdt. Met veel reclamegeld wordt deze boodschap er bij de automobilist ingeprent.

Hoe bevoorraden de grote oliemaatschappijen hun tankstations dan met deze "speciale benzine"?
In Nederland zijn ruim 4.000 tankstations. Al deze tankstations moeten bevoorraad worden met brandstof. Maar niet alle oliemaatschappijen hebben eigen raffinaderijen of brandstofdepots in Nederland. Sterker nog: er zijn slechts enkele bevoorraadpunten in Nederland voor al deze tankstations.

Hoe bevoorraden de grote oliemaatschappijen hun tankstations dan met deze "speciale benzine"?
In Nederland zijn ruim 4.000 tankstations. Al deze tankstations moeten bevoorraad worden met brandstof. Maar niet alle oliemaatschappijen hebben eigen raffinaderijen of brandstofdepots in Nederland. Sterker nog: er zijn slechts enkele bevoorraadpunten in Nederland voor al deze tankstations.

Kaart Nederland 2PNG_groot

De grote oliemaatschappijen hebben - net als Tango - afspraken gemaak met een aantal van de bevoorraadpunten in Nederland. De tankstations worden dan bevoorraad vanuit het dichtstbijzijnde punt. Hierdoor wordt het vervoer van gevaarlijke stoffen tot een minimum beperkt en bovendien houdt dit de vervoerskosten laag. Bij Tango profiteert de klant van deze besparing.

Wat maakt de brandstoffen van de grote oliemaatschappijen dan zo speciaal?
Dat is een goede vraag. De brandstof die zij bij deze bevoorraadpunten ophalen is namelijk overal hetzelfde aangezien het moet voldoen aan specifieke Europese Normen (EN228 en EN590). De Tango tankwagen neemt dus dezelfde brandstof mee als de grote oliemaatschappijen.

Is er dan echt geen verschil tussen Tango benzine en de "speciale benzines"?
Nee, de meeste oliemaatschappijen voegen aan de brandstof additieven toe die de brandstofsystemen schoonhouden. Ook Tango. Bij de "speciale benzines" van de grote oliemaatschappijen worden er soms meer additieven toegevoegd.

Rijdt u dankzij de extra additieven in de "speciale benzines" dan zuiniger?
Nee, maar dat hoeft u niet van ons aan te nemen, wij verwijzen u hieronder graag naar een aantal van de vele onafhankelijke bronnen die dit bevestigen:

* Wetenschappelijk onderzoek van Vara Kassa heeft uitgewezen dat u niet zuiniger rijdt met dure premium benzine. In de uitzending van 20 november 2010 zult u ook zien dat additieven niet zorgen voor een schonere motor.

* Een analyse van miljoenen tankbeurten door tankpasbedrijf Travelcard wees eveneens uit dat "premium rijders" niet verder komen op een tank benzine. Bekijk voor de onderzoeksresultaten de uitzending van Keuringsdienst van Waarde van 4 november 2010.

Hierbij wel een opmerking! Het speciale additif voor B.P. Ultimate, zit alleen bij B.P. ook in hun gewone euro 95, dus niks geen dure benzine's!Bij de B.P. expres pompen ben je nog goedkoper uit dan bij de Tango!

Is dit een normaal verbruik 

ik vind het zelf wat aan de hoge kant 

heb vorige week een lange rit gemaakt en dan nog 1 op 13.

de boordcomputer geeft vorige week aan 6.4 

F58CA6FE-E358-46AB-A00F-9A4A56EF5573.jpeg

Edited by Marcel20vt

Wij zitten met onze Rio 4 op een gemiddeld verbruik van 1 op 15,68.

Dit is het gemiddelde op 15.000 kilometer.

Beste tank was 1 op 18,76, slechtste tank was 1 op 14,7.

Vanaf dag 1 wel alleen maar 98 of hoger tanken.

De enige auto waar ik tot nu toe echt een behoorlijk verschil heb gemerkt is onze huidige Ford C-Max 1.5 Ecoboost. De Ecoboost motoren van Ford lopen echt beter op 98 en hoger (zodat je in NL meestal aan premium brandstof vast zit). Op rollenbank testen is ook gebleken dat deze motoren meer vermogen en koppel leveren als het motormanagement zich eenmaal heeft ingesteld op 98 octaan.
Voor atmosferische motoren zou ik er niet aan beginnen en bij de meeste diesels die ik gereden heb merk je er ook helemaal niets van.
De enige diesel waarbij ik verschil heb gemerkt was een 1.4 PSA diesel in een Ford Fusion maar die motor was bijna op en liep alleen nog maar fatsoenlijk op V-Power diesel om de een of andere reden.

Een verschil in brandstofverbruik heb ik daarentegen nog nooit gemerkt tussen verschillende brandstoffen. Er zijn zoveel invloeden op het verbruik dat je dat echt niet meetbaar kan maken.

Ik zeg ook niet dat het daar door komt, ik zeg alleen dat wij altijd 98 tanken.

Voor die 4 cent verschil per liter en slechter kan het niet zijn ;)

Ik ga deze topic weer open! Wij hebben een maand een Kia Rio 3 1.4 benzine uit 2016 en we kunnen 350 km rijden voordat het tank  lichtje gaan branden. Vervolgens kunnen we 26-29 liter tanken. Er moet een tank in zitten van 43 liter. Ons gemiddelde verbruik is 6.7 liter per 100 km. Dus we zouden 24 liter hebben verbruikt en kunnen dan weer 29 liter tanken. Andere vraag is waar is die andere 14 liter!!?? Met die 14 liter zouden we nog 210 km moeten kunnen rijden na het branden van het lampje. We gaan dat niet proberen omdat het slecht is voor de motor, bezinksel etc. Wat adviseren jullie? Checken bij de Kia dealer? 

Edited by Willempie80

Je actieradius wordt berekend op basis van het gemiddelde van voorgaande ritten.
Je kunt 1 van die tellertjes sowieso resetten, dan kan de auto "wennen" aan jouw rijstijl en kruipt de actieradius vanzelf omhoog.

Het lichtje zou volgens mij zo'n 5 liter voor leeg moetengaan branden, in jouw geval dus iets van 10 liter "te vroeg". Maar er is ook flink verschil tussen vol en vol.
Als je tankt tot de eerste afslag, of tot je de brandstof ziet in de vulhals kan al enkele liters schelen.

1 uur terug, Willempie80 zei:

Ik ga deze topic weer open! Wij hebben een maand een Kia Rio 3 1.4 benzine uit 2016 en we kunnen 350 km rijden voordat het tank  lichtje gaan branden. Vervolgens kunnen we 26-29 liter tanken. Er moet een tank in zitten van 43 liter. Ons gemiddelde verbruik is 6.7 liter per 100 km. Dus we zouden 24 liter hebben verbruikt en kunnen dan weer 29 liter tanken. Andere vraag is waar is die andere 14 liter!!?? Met die 14 liter zouden we nog 210 km moeten kunnen rijden na het branden van het lampje. We gaan dat niet proberen omdat het slecht is voor de motor, bezinksel etc. Wat adviseren jullie? Checken bij de Kia dealer? 

Yep. Laten checken, kan niet goed zijn

Bij de oude RIO en Proceed kreeg ik meestal waarschuwing bij nog 50 km te gaan,

ergens halverwege kan niet de bedoeling zijn.

Na gebeld te hebben met een Kia dealer en op advies de tank bijna leeg te rijden ben ik er nog niet verder mee! De Kia dealer begreep niet of wilde het niet begrijpen wat ik aangaf. Hij wist ook niet dat de Kia Rio een tankinhoud van 43 liter hoort te hebben. Ook was ik de eerste die met dit probleem/vraag aan kwam. Ik kon wel langskomen maar ze wisten niet wat ze precies konden checken. Het is allemaal eigenlijk best raar! Nu heb ik tussentijds doorgereden tot de boordcomputer aangaf nog 20 km voor leeg. Km stand : 495 Dat zou betekenen 515 km van vol naar leeg. Ik moest tanken met extra ‘bijknijpen’ 32 liter. Met een gemiddeld verbruik van 6.5 liter per 100 km( klopt wel bij een 1.4 met 109 PK ). Dat zou betekenen dat de tankinhoud 35 liter is! En dat betekent of ik rij in een Kia Picanto of ik rij met een Kia Rio met een 35 liter (picanto) tank rond. Dat lijkt me de logische verklaring! De meters zowel digitaal als analoge wijzer lijken het goed te doen dus ik betwijfel of daar wat mee aan de hand is. De voor de hand liggende verklaring is meestal de juiste!

Conclusie:

Ik heb een Kia Rio met een 35 liter tank.