crocky Posted June 25, 2017 Posted June 25, 2017 Dag allemaal, Ik rij met een Pro Cee'd GT uit 2012. Deze week had ik op een gegeven moment plots totaal GEEN remmen meer. Ik heb de handrem moeten optrekken om tot stilstand te komen. Meteen naar de dealer gebracht maar deze vond niets abnormaals. Hij heeft wel de blokken vervangen. Deze waren nog niet volledig op. Aangezien ik totaal geen remkracht meer had is er naar mijn mening wel wat meer aan de hand dan wat remblokjes (rembekrachtiger?). Iemand al eens van dit probleem gehoord? Ik vertrouw de zaak natuurlijk nu niet meer... Alvast bedankt! Quote
Tuurke Posted June 25, 2017 Posted June 25, 2017 Geen paniek.Alleen als het rempedaal keihard aanvoelde en je er met je hele gewicht op moest leunen om een beetje te kunnen remmen, dan was het de rembekrachtiger. Maar dat lijkt me niet het geval te zijn hier.Voelde het pedaal boterzacht aan en kon je hem intrappen bijna zonder weerstand? Dan is je remvloeistof aan de kook geraakt. Je krijgt dan een grote gasbel in je remolie. Dat heb ik zelf meerdere keren meegemaakt met een oude Volvo. Dat gebeurde mij bij langdurig bergaf rijden in de bergen (ik had te veel het rempedaal ingetrapt i.p.v. op de motor af te remmen). Plotseling viel het hele remsysteem uit. Na een afkoelingsperiode van een paar uur was het fenomeen dan weer spoorloos verdwenen. Herken je dit symptoom dan adviseer ik om te laten kijken of geen van je remmen aanloopt (wordt 1 wiel soms warm na een rit?) en tevens om je remvloeistof volledig te laten vervangen. Remvloeistof trekt namelijk vocht aan in de loop van de tijd en dat verlaagt het kookpunt drastisch. Hopelijk kun je hier iets mee!Verstuurd vanaf mijn K007 met Tapatalk 1 Quote
crocky Posted June 26, 2017 Author Posted June 26, 2017 11 uur geleden zei Tuurke: Geen paniek. Alleen als het rempedaal keihard aanvoelde en je er met je hele gewicht op moest leunen om een beetje te kunnen remmen, dan was het de rembekrachtiger. Maar dat lijkt me niet het geval te zijn hier. Voelde het pedaal boterzacht aan en kon je hem intrappen bijna zonder weerstand? Dan is je remvloeistof aan de kook geraakt. Je krijgt dan een grote gasbel in je remolie. Dat heb ik zelf meerdere keren meegemaakt met een oude Volvo. Dat gebeurde mij bij langdurig bergaf rijden in de bergen (ik had te veel het rempedaal ingetrapt i.p.v. op de motor af te remmen). Plotseling viel het hele remsysteem uit. Na een afkoelingsperiode van een paar uur was het fenomeen dan weer spoorloos verdwenen. Herken je dit symptoom dan adviseer ik om te laten kijken of geen van je remmen aanloopt (wordt 1 wiel soms warm na een rit?) en tevens om je remvloeistof volledig te laten vervangen. Remvloeistof trekt namelijk vocht aan in de loop van de tijd en dat verlaagt het kookpunt drastisch. Hopelijk kun je hier iets mee! Verstuurd vanaf mijn K007 met Tapatalk Rempedaal was enorm hard en niet in te trappen. Remmen waren ook koud op dat ogenblik. Quote
Tuurke Posted June 26, 2017 Posted June 26, 2017 Okee, dan het volgende: rembekrachtigers werken d.m.v. een vacuum. Er loopt dus een vacuumslang van remkrachtversterker naar inlaatspruitstuk. Is die los of gescheurd dan werkt de remkrachtversterker niet. Kijk ook eens hier:https://www.mijngrossier.nl/rembekrachtiger-onder-de-loep.htmlVerstuurd vanaf mijn EVA-L09 met Tapatalk Quote
Murcielaygo Posted June 27, 2017 Posted June 27, 2017 Als de bekrachtiging het niet doet moet je nog wel kunnen remmen volgens mij, alleen moet je HEEL hard stampen.Er kan ook wat mis zijn (geweest) met de ABS; die blokkeert immers de remkracht om te voorkomen dat de wielen blokkeren. Quote
Tuurke Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Als de bekrachtiging het niet doet moet je nog wel kunnen remmen volgens mij, alleen moet je HEEL hard stampen.Probeer maar eens om op een kompleet verlaten parkeerterrein zachtjes rollend de versnelling in zijn vrij te zetten en de motor uit te zetten. Als je dan enkele keren zachtjes de rem intrapt raakt het vacuum op. Mijn ervaring is dat de Cee'd op het laatst totaal niet meer remt. Doodeng. Alleen de handrem heeft nog enige kracht.Verstuurd vanaf mijn K007 met Tapatalk Quote
Recommended Posts