miro Geplaatst 2 Augustus, 2018 Geplaatst 2 Augustus, 2018 Hallo, Een week geleden heb ik een tweedehands Kia Picanto van november 2014 gekocht van de Kia dealer in Tilburg. Na een weekendje rijden ontdekte ik een raar geluid van de motor, en ben ik meteen naar de dealer teruggegaan. De diagnose was : vervangen van de ketting-set met tandwielen. De auto is 3,5 jaar oud en 37 000km. De KM-stand klopt volgens mij - het onderhoudsboekje lijkt me ook goed met dealer stempels van ieder jaar - 9...11,000km/jaar. De auto is uitgerust met een start-stop systeem. Ik heb de OBD interface gelezen en daar stonden ook soortgelijke kilometers. Kortom: een goed onderhouden auto bij de Kia dealer Tilburg met 35,000km. Ik snap niet hoe de ketting versleten kan zijn? De monteur vroeg mij een paar keer naar het bouwjaar . Is er ooit een terugroep -aktie van KIA picanto in 2014 geweest? Ik heb een technische achtergrond maar heb geen verklaring voor de versleten ketting. Kan iemand me helpen met een logische verklaring hoe dit kan? Bij voorbaat dank Miro Quote
motorfanatic Geplaatst 2 Augustus, 2018 Geplaatst 2 Augustus, 2018 Ja, er kan altijd wat gebeuren! Maar je hebt nog garantie, dus wat maak je je druk?! Als het goed is word alles gratis gerepareerd! Quote
V3yro Geplaatst 3 Augustus, 2018 Geplaatst 3 Augustus, 2018 Beste, er is een gemodificeerde ketting dan komt het probleem niet meer voor. Het komt door te laag toerig rijden. 5e versnelling en 50,60,70kmh. Waardoor de ketting continue klappen krijgt. Zeker icm met kortere stukjes wordt dit verergert. Het is typisch een NL probleem trouwens. (Geen heuvels/bergen) korte afstanden max 15 min) Quote
miro Geplaatst 3 Augustus, 2018 Topic Starter Geplaatst 3 Augustus, 2018 Ik heb technische achtergrond en zodra ik niet snap wat in de hand is blijf ik zenuwachtig. Het probleem met ketting wordt opgelost – mij vrag is “What is next?” “Zijn er gevolgen?” Moet ik echt druk maken – Mij antwoord is JA Als voorbeeld deel ik mij ervaring met deze KIA dealer. De test rit heb ik met mij vrouw gedaan. De auto was net gekomen van de vorige eigenaar. Het was nog niet schoon – mijn vrouw heeft ontdekt diep krassen/zlefs onder de beschermslak/ op de motorkap. Na mij melding ze komen met polijstmiddel – ik zeg nee kijk eens krasen komen onder de lak, zlefs een onder de witte verf. Ze hebben de motorkap gespoten. Enn goede voorbeeld voor uitstekende service. Als ze hebben dit zelf gezien ze zullen met Polijstmiddel de klant blij maken – dat kost minder geld en tijd. De klant zou ook blij zijn de erse 2-3 jaar, maar na de garantietijd van 7 jaar zou ik niet blij zijn met geroeste motorkap. Dat gevoel heb ik voor deze KIA als een auto. Het is net zo als een chinees restaurant – Lekker, gennog voume en goedkoop, maar beter niet wetten over de keuken binnen. Mij indruuk van min Kia picnto is – Leuke uitzien auto, mooi specs – stuurbekrachting – dat werkt niet zo goed als bij VW maar who cares. Ik hoor dat bij Picanto 3-de generatie is opgelost de zoekende gedrag van de stuur – dominant bij lange rechte snelwegen. – versnelling schakelt als een luxe auto – krijg je gevoel dat je een Mercedes rijdt – ophang is wat stroef maar dat maakt de auto super stababiel op de weg . Hetzelfde ervaring met een Hyundai I30. Mooi sport gevoel op de Duitse snelwegen maar minder prettig op Holandse verkeerdrempels. – Deuren sluiten als een luxe Mercedes – klick geluid – elekrische ramen – Airco dat waren positieve punten – negatief – De haart van een auto is de motor. De motor is een technische wonder – DMT – coting op nokkenas – MoS2 – op de zuigers – CVVT nokkenas dat maak alles ingewikkeld – dat betekent kwetsbaar – Ja 7 jaar haal je wel maar verder dan. Mij vorige auto was Opel Corsa B 1,7 Disel – 460,000km gedaan – geen enkele probleem met de motor, zelfd de kleppen nooit afgesteld , naar sloperij gebracht vanwege de roest bij ophang. Maar dat is Deutsche grundigkeit. , bij deze krijg ik gevoel van chinees restoruarant. Quote
miro Geplaatst 3 Augustus, 2018 Topic Starter Geplaatst 3 Augustus, 2018 11 minutes ago, V3yro said: Beste, er is een gemodificeerde ketting dan komt het probleem niet meer voor. Het komt door te laag toerig rijden. 5e versnelling en 50,60,70kmh. Waardoor de ketting continue klappen krijgt. Zeker icm met kortere stukjes wordt dit verergert. Het is typisch een NL probleem trouwens. (Geen heuvels/bergen) korte afstanden max 15 min) Bedankt voor de duidelijke uitleg Quote
bigmac Geplaatst 6 Augustus, 2018 Geplaatst 6 Augustus, 2018 Ik heb probleemloos 200.000 Km gereden met een Picanto uit 2011. En ik rij echt wel lage snelheden in de vijfde. Die motor zit echt wel goed in elkaar, waarom zouden ze anders 7 jaar garantie durven te geven? En, zie je wel eens een Kia met pech langs de weg staan? (behalve met een lekke band of zonder benzine dan). Quote
miro Geplaatst 8 Augustus, 2018 Topic Starter Geplaatst 8 Augustus, 2018 On 8/6/2018 at 12:25 PM, bigmac said: Ik heb probleemloos 200.000 Km gereden met een Picanto uit 2011. En ik rij echt wel lage snelheden in de vijfde. Die motor zit echt wel goed in elkaar, waarom zouden ze anders 7 jaar garantie durven te geven? En, zie je wel eens een Kia met pech langs de weg staan? (behalve met een lekke band of zonder benzine dan). Bedankt voor de feedback. Mijne Kia is hetzelfde uitvoering maar van 2014 - 1.0 CVVT Comfortline. ik zoek naar verklaring voor premature slijtage van de ketting. Blijkbaar meerdere Picantos hebben last van Quote
miro Geplaatst 23 Augustus, 2018 Topic Starter Geplaatst 23 Augustus, 2018 (aangepast) Ik ben terug van de garage- Kia dealer. Reparatie word gedaan onder Kia garantie. Verwangen componenten 1. Ketting spanner 2. Ketting Ik heb gevraagd waarom ook niet de tandwielen – de antwoord was dat de tandwielen waren goed. Iets onbegrijpelijk voor mij. Versleten ketting meer dan 0,8% op een fiets betekend automatisch versleten tandwielen. Ik heb gevrag voor de reden – Hij zegt dat hoogwaaschijnlijk de kettingspanner was wat slap ingesteld – dan ketting krijgt voortdurend klapen bij gahem koms geven en terug. Volgens hem komt dit probleem bij Picanto af en toe. In mijn gevaal 3,5jaar 37,000km Wat denken jullie? Is het verhaal van de dealer helder? Bij voorbaat dank Miro 23 Augustus, 2018 aangepast door miro Quote
de Hunter Geplaatst 17 Februari, 2025 Geplaatst 17 Februari, 2025 Op 23-8-2018 om 22:01, zei miro: Ik ben terug van de garage- Kia dealer. Reparatie word gedaan onder Kia garantie. Verwangen componenten 1. Ketting spanner 2. Ketting Ik heb gevraagd waarom ook niet de tandwielen – de antwoord was dat de tandwielen waren goed. Iets onbegrijpelijk voor mij. Versleten ketting meer dan 0,8% op een fiets betekend automatisch versleten tandwielen. Ik heb gevrag voor de reden – Hij zegt dat hoogwaaschijnlijk de kettingspanner was wat slap ingesteld – dan ketting krijgt voortdurend klapen bij gahem koms geven en terug. Volgens hem komt dit probleem bij Picanto af en toe. In mijn gevaal 3,5jaar 37,000km Wat denken jullie? Is het verhaal van de dealer helder? Bij voorbaat dank Miro Denk idd dat de spanner af fabriek niet goed is. Maar de ketting is door die klappen nu ook op. Als ze daar tich zijn, ook de geleiders vervangen. Klinkt logisch. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.