Rob_F Geplaatst 31 Oktober, 2018 Geplaatst 31 Oktober, 2018 Vandaag mijn eerste tankbeurt gedaan sinds de aflevering 1,5 week geleden. 680 km gereden en er stond nog 1 blokje en 78 km te gaan op de teller. Ik heb de auto volgetankt en er ging +/- 39 liter in. Een paar vraagjes voor de ervaringsdeskundigen onder ons : gaat het laatste blokje knipperen of weg als het echt cruciaal begint te worden? zou je bij een lege benzinetank nog (langzaam) elektrisch kunnen rijden? als er staat "0 km" te gaan, hoeveel km kan je dan nog ongeveer werkelijk rijden? heeft iemand nog wat weetjes, tips of feitjes over dit onderwerp? ps. ik vind mijn gemiddeld verbruik na mijn eerste tank wel een beetje tegenvallen, 18.1 km/L. Ik rijd ongeveer 60 km per dag, 40% snelweg, 60% bebouwde kom. Ik had gemikt op 20,5 km/L Quote
Dutchman Geplaatst 31 Oktober, 2018 Geplaatst 31 Oktober, 2018 Heel erg mooi resultaat bij deze km stand. De motor moet nog inlopen en dan gaat de actieradius van het aantal kilometers per liter brandstof nog beter worden! Vandaag mijn eerste tankbeurt gedaan sinds de aflevering 1,5 week geleden. 680 km gereden en er stond nog 1 blokje en 78 km te gaan op de teller. Ik heb de auto volgetankt en er ging +/- 39 liter in. Een paar vraagjes voor de ervaringsdeskundigen onder ons : gaat het laatste blokje knipperen of weg als het echt cruciaal begint te worden? zou je bij een lege benzinetank nog (langzaam) elektrisch kunnen rijden? als er staat "0 km" te gaan, hoeveel km kan je dan nog ongeveer werkelijk rijden? heeft iemand nog wat weetjes, tips of feitjes over dit onderwerp? ps. ik vind mijn gemiddeld verbruik na mijn eerste tank wel een beetje tegenvallen, 18.1 km/L. Ik rijd ongeveer 60 km per dag, 40% snelweg, 60% bebouwde kom. Ik had gemikt op 20,5 km/LVerstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk Quote
casper Geplaatst 31 Oktober, 2018 Geplaatst 31 Oktober, 2018 in je handleiding kan je vinden dat de hybride systeem kan beschadigen als je je tank helemaal leeg rijd. Je kan nog wel even een paar kilometer pakken als hij op 0 staat. Ik heb in amerikaanse forums gelezen dan mensen er nog ongeveer 25 km door gingen. Of je dat iedere keer moet doen weet ik niet. zelf tank ik liever op tijd ook omdat ik weet dat er wel eens wat troep in je tank kan zitten die je dan in sneller in je motor kan krijgen. Er is een andere topic over het verbruik daar staan ook wel wat tips in. Ik heb zelf een executive line met alles erop aan en all season banden en mijn gemiddelde is 1 op 20. en ik ben best een redelijk pittige rijder. De auto wordt later nog wel wat zuiniger. wat bij mij goed werkt is snel optrekken en optrekken naar iets hoger dan mijn cruise snelheid en dan gas een beetje los laten naar cruisesnelheid. Dan rijd ik meestal een aantal Km op de accu. Ik zie het ook als een samenspel tussen de electra en benzine motor. Als de accu vol is probeer je zoveel mogelijk elektrisch te rijden als hij leeg is dan probeer je hem te laden door meer op de motor te remmen, etc. Duurt even voor je het door hebt maar na een tijd lukt het wel, verder gewoon goed antiperen op het verkeer en op de snelweg proberen niet teveel boven de 120 te gaan. Success, Quote
dropje Geplaatst 1 November, 2018 Geplaatst 1 November, 2018 10 uren geleden, casper zei: Of je dat iedere keer moet doen weet ik niet. zelf tank ik liever op tijd ook omdat ik weet dat er wel eens wat troep in je tank kan zitten die je dan in sneller in je motor kan krijgen Precies, liever niet helemaal leeg rijden. Zo veel troep, als ik soms in tanks van oude motorfietsen had, zal er in de nieuwe en gecoate tank van een Niro niet zitten, maar liever niet. Quote
Roland2017 Geplaatst 1 November, 2018 Geplaatst 1 November, 2018 Ik zou zelf nooit het risico nemen om de benzine tank helemaal leeg te rijden. Meestal ga ik bij nog zo'n 50km te gaan, weer tanken. Met welke wielmaat rijd je? Ik haal makkelijk 1/20 met 16" en Michelin banden. Quote
Rob_F Geplaatst 1 November, 2018 Topic Starter Geplaatst 1 November, 2018 Ik tank ook bij ongeveer 50 km nog te gaan, maar was benieuwd hoe dat "bijna leeg" bij de Niro is. Hiervoor had ik een Hyundai IX35. Als het lampje begon te branden, dan kon ik volgens de teller nog 70 km rijden. Maar na 20 km stonden er twee streepjes ipv 50km te gaan . Pas als het laatste blokje begon te knipperen, werd het spannend. Meestal kon ik dan nog wel 25 km rijden en dan was de tank zo goed als leeg. Gelukkig altijd op tijd getankt en nooit zonder gestaan . Ik heb ook de 16 inch Michelin banden. maar wat al eerder is opgemerkt, ben de Niro nog aan het "inrijden'". Alles is nog nieuw. Zal vast verbetering komen in het verbruik Quote
Nir00tje Geplaatst 1 November, 2018 Geplaatst 1 November, 2018 21 uren geleden, casper zei: in je handleiding kan je vinden dat de hybride systeem kan beschadigen als je je tank helemaal leeg rijd. Je kan nog wel even een paar kilometer pakken als hij op 0 staat. Ik heb in amerikaanse forums gelezen dan mensen er nog ongeveer 25 km door gingen. Of je dat iedere keer moet doen weet ik niet. zelf tank ik liever op tijd ook omdat ik weet dat er wel eens wat troep in je tank kan zitten die je dan in sneller in je motor kan krijgen. Er is een andere topic over het verbruik daar staan ook wel wat tips in. Ik heb zelf een executive line met alles erop aan en all season banden en mijn gemiddelde is 1 op 20. en ik ben best een redelijk pittige rijder. De auto wordt later nog wel wat zuiniger. wat bij mij goed werkt is snel optrekken en optrekken naar iets hoger dan mijn cruise snelheid en dan gas een beetje los laten naar cruisesnelheid. Dan rijd ik meestal een aantal Km op de accu. Ik zie het ook als een samenspel tussen de electra en benzine motor. Als de accu vol is probeer je zoveel mogelijk elektrisch te rijden als hij leeg is dan probeer je hem te laden door meer op de motor te remmen, etc. Duurt even voor je het door hebt maar na een tijd lukt het wel, verder gewoon goed antiperen op het verkeer en op de snelweg proberen niet teveel boven de 120 te gaan. Success, Elke auto heeft tegenwoordig toch een benzinefilter? Quote
casper Geplaatst 1 November, 2018 Geplaatst 1 November, 2018 2 uren geleden, Nir00tje zei: Elke auto heeft tegenwoordig toch een benzinefilter? Daar heb je gelijk in. Maar voor mij nog geen reden om de tank leeg te rijden. Quote
HenkM Geplaatst 1 November, 2018 Geplaatst 1 November, 2018 4 uren geleden, Nir00tje zei: Elke auto heeft tegenwoordig toch een benzinefilter? Klopt wel maar als deze dichtslaat sta je stil Quote
Hanz99 Geplaatst 2 November, 2018 Geplaatst 2 November, 2018 Tank helemaal leeg rijden doe ik ook niet. Als het lampje gaat branden pak ik het volgende tankstation wat niet op de autosnelweg ligt. Er staat ergens in de handleiding dat je de tank niet helemaal leeg moet rijden, waarom zou je ook? Ik rij ook 40% snelweg en mijn verbruik is vrijwel altijd 1:20 of gunstiger. Ik rij "normaal" en gebruik zelden de sportstand. Wel trek ik redelijk vlot op en probeer daarna zo snel mogelijk EV te rijden. Mijn Niro heeft 9.000 op de teller en is van dit jaar. Quote
Brat Pit Geplaatst 2 November, 2018 Geplaatst 2 November, 2018 Mijn Niro geeft bij circa 70Km de vraag of hij een tankstation moet zoeken. Bij 50Km komt er een waarschuwing dat het hybride systeem ernstige schade kan oplopen bij een lege tank. Quote
BarneyRubble Geplaatst 2 November, 2018 Geplaatst 2 November, 2018 Bij mij hetzelfde geval, had nu voor het eerst dat het lampje van de benzinetank ging branden en kreeg geloof ik ook nog een alert geluidje. Op het scherm kwam ook bij mij een route naar een dichtstbijzijnde benzinepomp, heb dit nooit eerder in een auto waarin ik gereden heb gezien en vind het zeer top dat dit er ook nog is in zit. Het Accu rijden, Vanaf Juli dat ik de Niro Design-Edition rijd heb ik echt best veel op Accu gereden, het is idd een gevoel wat je moet leren om zoveel mogelijk op accu te kunnen rijden, waar je bv 60 mag rijd ik even 63 en laat hem dan rustig terugzakken naar de 60 km en voel ik meteen dat ik op Accu rijd, het laten uitrollen naar een kruising of rotonde werkt zeer effectief, je ziet meteen dat de accu weer geladen wordt en bij nadering van bv de rotonde een beetje licht bijremmen waarbij je meteen ziet dat de meter nog iets meer naar beneden gaat in het charging gebied. op deze manier rijd ik vanaf mijn huis naar het werk wat slechts 4 km rijden is zo'n 80 % op de accu, vorig weekend nog naar Rotterdam gereden en kwam hij netjes op de 1-21,7 km/L Wat ik nu wel merk is dat zodra de temperatuur nu zo rond de 6 graden is, is dat de accu best nog wel snel bijgeladen wordt onder het rijden maar dat hij nu bij koude motor niet echt snel meer op de accu rijd, is de motor na 10 min lekker opgewarmd dan lukt het op accu rijden wel weer een stuk beter. Ik begrijp nu ook wel dat ze bij de Volledige Electrische Niro die er aan begint te komen dat daar een soort verwarming voor de Accu's is geconstrueerd zodat je bij koud weer niet echt het verschil meer kan merken wat capaciteit betreft in de warme zomermaanden en de koude wintermaanden. Quote
bert111bel Geplaatst 2 November, 2018 Geplaatst 2 November, 2018 (aangepast) 6 uren geleden, Hanz99 zei: Ik rij ook 40% snelweg en mijn verbruik is vrijwel altijd 1:20 of gunstiger. Ik rij "normaal" en gebruik zelden de sportstand. wat is normaal op snelwegen ? 2 November, 2018 aangepast door bert111bel Quote
HenkM Geplaatst 2 November, 2018 Geplaatst 2 November, 2018 4 uren geleden, bert111bel zei: wat is normaal op snelwegen ? Hier normaliter wel, van Valkenburg (L) naar Alkmaar en terug 1:21 (heen zuiniger t.g.v. vertragingen terug wat meer verbruik t.g.v. steviger doorrijden). Diepte record ligt op 1:15 op de Duitse Autobahn, lag niet aan de auto maar aan mijn rechter voetje ( ). Quote
bert111bel Geplaatst 3 November, 2018 Geplaatst 3 November, 2018 Zet je dan op snelweg de CC op ergens 110 k/h of nog minder ? Quote
HenkM Geplaatst 3 November, 2018 Geplaatst 3 November, 2018 2 uren geleden, bert111bel zei: Zet je dan op snelweg de CC op ergens 110 k/h of nog minder ? CC staat op maximaal toegestane snelheid + 4. In Duitsland kan dat vaak niet, is de Niro te langzaam voor . Quote
bert111bel Geplaatst 3 November, 2018 Geplaatst 3 November, 2018 dan heb je wel een mooi verbruik , zal bij mij dan nog misschien een beetje zakken met de tijd Quote
HenkM Geplaatst 3 November, 2018 Geplaatst 3 November, 2018 41 minuten geleden, bert111bel zei: dan heb je wel een mooi verbruik , zal bij mij dan nog misschien een beetje zakken met de tijd Bij lagere buitentemperaturen lig het verbruik (iets) hoger. Logisch, alles moet opgewarmd worden om soepel te draaien. Ook het opwarmen van het interieur kost gewoon energie. Gelukkig geeft de Niro aan het laatste best wel prioriteit (lekker snel warm). Laag verbruik is prima maar hoeft van mij niet ten koste te gaan van comfort. Als de auto tijden optrekken naar mijn idee te lang in een versnelling blijft "hangen" is het meestal genoeg om even het gas te liften om de volgende versnelling te "forceren". Helpt dat niet gewoon even de sportstand inschakelen en de volgende versnelling kiezen. Quote
HansG Geplaatst 3 November, 2018 Geplaatst 3 November, 2018 Ik heb geprobeerd de tank leeg te rijden. Alleen is de nog af te leggen afstand theoretisch. Het is namelijk het verbruikt voor de laatste tankbeurt. Ik starte met in Leeuwarden met 220 km reserve volgens de auto en 170 km te gaan. 50 km reserve dus. Bij de ijtunnel in Amsterdam was dat verschil nog maar 10 km. Ik heb tussendoor toch maar 5 liter getankt. Aan het eind van de rit zou ik uiteindelijk 2 liter overgehouden hebben als ik niet getankt had. Nog een ruime 30 km dus. Ik heb er geen behoefte aan om uiteindelijk met lege tank langs de kant te staan. Afgelopen donderdag was ook behoorlijk onstuimig weer. Vandaar dat hogere verbruik. Omdat het kouder wordt zie je het verbruik ook oplopen. Wat wel opvalt: als je de verwarming uitzet gaat de auto veel eerder elektrisch rijden. Dat voorkomt ook dat het start-stopsysteem uitgeschakeld wordt. Iets minder comfort maar wel zuiniger. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.