Olaf de Niro Geplaatst 17 December, 2018 Geplaatst 17 December, 2018 (aangepast) Ik heb een dashcam gemonteerd met een usb-voedingskabel naar de sigaretten-aansteker (met daarin een 12v -->5v converter). Alles is netjes weggewerkt behalve het laatste stuk, zeg maar vanaf het dashboardkastje naar de aansteker. (zie foto). Ik wil graag de kabel achter de console naar binnen laten komen en niet buitenom zoals op de foto maar weet niet hoe ik dat voor elkaar krijg. Iemand tips? 17 December, 2018 aangepast door Olaf de Niro Quote
Henriw03 Geplaatst 17 December, 2018 Geplaatst 17 December, 2018 Hallo Olaf de Niro, Ik heb ook een dashcam er in en die zit achter het dashboard weg gewerkt. Volgens mij achter het handschoenenvakje. Ik zet hieronder even een link. Dat is een kastje die je op de auto kunt aansluiten, het is ook tegelijk een accubeschermer die voorkomt dat de auto word leeg getrokken als de dashcam steeds aanschiet op bijvoorbeeld bewegingdetectie. Op die manier kun je hem achter je dashboard mooi wegwerken en aansluiten. https://www.coolblue.nl/product/450706/blackvue-power-magic-pro.html succes Quote
Derrek Geplaatst 17 December, 2018 Geplaatst 17 December, 2018 De console is wel te verwijderen, maar dan moet je wel goed weten waar je aan wat moet trekken. Ik heb het eens gedaan met hulp van een Kia monteur om twee extra knopjes voor mijn hek- en garagedeur openers te monteren naast de versnellingshandel. Maar ik denk dat je voor de 12 Volt aansluiting beter eerst goed achter het dashboardkastje kunt zoeken of daar ergens een 2 Volt draad zit. Achter het kastje kun je redelijk eenvoudig komen omdat daar ook het interieurfilter zit. Je kunt hier klikken om op Youtube te zien hoe je achter het kastje kunt komen. Succes! Quote
Olaf de Niro Geplaatst 17 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 17 December, 2018 44 minuten geleden, Henriw03 zei: Hallo Olaf de Niro, Ik heb ook een dashcam er in en die zit achter het dashboard weg gewerkt. Volgens mij achter het handschoenenvakje. Ik zet hieronder even een link. Dat is een kastje die je op de auto kunt aansluiten, het is ook tegelijk een accubeschermer die voorkomt dat de auto word leeg getrokken als de dashcam steeds aanschiet op bijvoorbeeld bewegingdetectie. Op die manier kun je hem achter je dashboard mooi wegwerken en aansluiten. https://www.coolblue.nl/product/450706/blackvue-power-magic-pro.html succes Bedankt voor de tip en de link Henriw03 maar ik wil mijn dashcam niet aanhebben als het contact uitstaat. Quote
HenkM Geplaatst 17 December, 2018 Geplaatst 17 December, 2018 (aangepast) 12V geschakeld en ongeschakeld is voldoend aanwezig in het zekeringkastje en toegankelijk zonder sloopwerk. De kabel van de dashcam kan via de linker A-stijl hier naar toe geleid worden. Een zekeringdiefje is hier de ultieme oplossing voor. Denk er wel aan hem goed om te plaatsen zodat de afnemer gezekerd is. De massa heb ik links onder afgetakt (kabelschoentje onder de half zichtbare moer). 17 December, 2018 aangepast door HenkM 1 Quote
Olaf de Niro Geplaatst 17 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 17 December, 2018 10 minuten geleden, Derrek zei: De console is wel te verwijderen, maar dan moet je wel goed weten waar je aan wat moet trekken. Ik heb het eens gedaan met hulp van een Kia monteur om twee extra knopjes voor mijn hek- en garagedeur openers te monteren naast de versnellingshandel. Maar ik denk dat je voor de 12 Volt aansluiting beter eerst goed achter het dashboardkastje kunt zoeken of daar ergens een 2 Volt draad zit. Achter het kastje kun je redelijk eenvoudig komen omdat daar ook het interieurfilter zit. Je kunt hier klikken om op Youtube te zien hoe je achter het kastje kunt komen. Succes! Bedankt voor je reactie en het filmpje Derrek. Ik denk dat ik even bij de garage langs ga om aan de monteur te vragen of hij kan helpen. Ik zie op het filmpje wel hoe je bij het interieurfilter komt maar niet daarachter. Ik wil ook geen permanente stroomverbinding op mijn raspberry pi. Daarom had ik deze oplossing bedacht. Om de beelden uit te lezen als de auto op de oprit staat verbindt ik hem bij het verlaten van de auto met een powerbank. Via wifi kan ik dan op mijn pc de beelden bekijken. Daarna koppel ik de powerbank weer af. Misschien omslachtig maar wel veilig. Quote
Olaf de Niro Geplaatst 17 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 17 December, 2018 3 minuten geleden, HenkM zei: 12V geschakeld en ongeschakeld is voldoend aanwezig in het zekeringkastje en toegankelijk zonder sloopwerk. De kabel van de dashcam kan via de linker A-stijl hier naar toe geleid worden. Een zekeringdiefje is hier de ultieme oplossing voor. Denk er wel aan hem goed om te plaatsen zodat de afnemer gezekerd is. Bedankt Henkm, zie mijn reactie bij Derrek. Quote
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 Op 17-12-2018 om 15:37, Olaf de Niro zei: Bedankt voor je reactie en het filmpje Derrek. Ik denk dat ik even bij de garage langs ga om aan de monteur te vragen of hij kan helpen. Ik zie op het filmpje wel hoe je bij het interieurfilter komt maar niet daarachter. Ik wil ook geen permanente stroomverbinding op mijn raspberry pi. Daarom had ik deze oplossing bedacht. Om de beelden uit te lezen als de auto op de oprit staat verbindt ik hem bij het verlaten van de auto met een powerbank. Via wifi kan ik dan op mijn pc de beelden bekijken. Daarna koppel ik de powerbank weer af. Misschien omslachtig maar wel veilig. Hee, heb je met een R-Pi een dashcam gemaakt? Daar had ik ook al eens aan gedacht. Dan kun je thuis nog een RPi zodanig programmeren dan wanneer je thuiskomt en de auto in WiFi bereik komt, dat alle beelden automatisch naar je NAS overgeheveld worden en in de auto gewist. Quote
Olaf de Niro Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 (aangepast) 29 minuten geleden, Hippe lip zei: Hee, heb je met een R-Pi een dashcam gemaakt? Daar had ik ook al eens aan gedacht. Dan kun je thuis nog een RPi zodanig programmeren dan wanneer je thuiskomt en de auto in WiFi bereik komt, dat alle beelden automatisch naar je NAS overgeheveld worden en in de auto gewist. Ja klopt Hippe lip. De rpi zit in het brillenvakje en de camera met een zuignap tegen de voorruit. Het ding is nu operationeel, had wat voedingsproblemen (nieuwe rpi 3 b+ verbruikt meer power). Goed idee over de WIFI, alleen is mijn WIFI-verbinding vanuit de auto niet stabiel. Bovendien moet ik dan een permanente 12V aansluiting realiseren en dan na het downloaden naar de NAS een automatic shutdown doen. Alleen, hoe krijg ik de Pi dan weer opgestart? 21 December, 2018 aangepast door Olaf de Niro Quote
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 1 minuut geleden, Olaf de Niro zei: Ja klopt Hippe lip. De rpi zit in het brillenvakje en de camera met een zuignap tegen de voorruit. Het ding is nu operationeel, had wat voedingsproblemen (nieuwe rpi 3 b+ verbruikt meer power). Slim werk, Olaf. Zit de camera onderop je ruit of bovenaan, naast de spiegel? En hoe zit het met de beeldhoek? De meeste dashcams hebben een vrij brede beeldhoek. Quote
Olaf de Niro Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 4 minuten geleden, Hippe lip zei: Slim werk, Olaf. Zit de camera onderop je ruit of bovenaan, naast de spiegel? En hoe zit het met de beeldhoek? De meeste dashcams hebben een vrij brede beeldhoek. Ik stuur zo wel wat fotos Quote
Olaf de Niro Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 (aangepast) 20 minuten geleden, Olaf de Niro zei: Ik stuur zo wel wat fotos Hierbij de fotos, de beeldhoek is goed volgens mij. Dit is een snapshot uit de video (h.264). De still komt nog, wil niet uploaden 21 December, 2018 aangepast door Olaf de Niro Quote
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 Hee, dat ziet er leuk uit. Paar vraagjes: 1. Heb je de hemel open moeten maken om je kabels door te leiden? 2. Zit je RPi boven de hemel, of gaat er van de camera een draad naar beneden? 3. Het kenteken van de auto voor je is niet te lezen. Heb je de foto voor hier verkleind en is die op de originele foto wel te lezen? Geen idee trouwens hoe die leesbaarheid is op webcams met HD-kwaliteit. Welke resolutie heeft jouw camera? Zelf heb ik geen ervaring nog met webcams. Op fora lees ik wel dat je een breed genoeg beeld moet hebben, zodat er niet opeens een verkeersdeelnemer in beeld komt en je niet kunt zien waar die vandaan komt. Dan heeft zo'n ding weinig nut als je het beeld als bewijs wilt gebruiken bij onenigheid. Wel leuk project om te doen. Heb je overwogen om de minicamera (https://www.sossolutions.nl/raspberry-spy-camera-module) te gebruiken? Als je die op een metalen beugeltje net rechts van het spiegelblokje (dat ding op het raam) monteert zie je er bijna nix van. Misschien is er zelfs ruimte achter het kapje van de spiegelblok op het raam; dat het daar binnen gemonteerd kan? Quote
Olaf de Niro Geplaatst 21 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 21 December, 2018 (aangepast) 2 uren geleden, Hippe lip zei: Hee, dat ziet er leuk uit. Paar vraagjes: 1. Heb je de hemel open moeten maken om je kabels door te leiden? 2. Zit je RPi boven de hemel, of gaat er van de camera een draad naar beneden? 3. Het kenteken van de auto voor je is niet te lezen. Heb je de foto voor hier verkleind en is die op de originele foto wel te lezen? Geen idee trouwens hoe die leesbaarheid is op webcams met HD-kwaliteit. Welke resolutie heeft jouw camera? Zelf heb ik geen ervaring nog met webcams. Op fora lees ik wel dat je een breed genoeg beeld moet hebben, zodat er niet opeens een verkeersdeelnemer in beeld komt en je niet kunt zien waar die vandaan komt. Dan heeft zo'n ding weinig nut als je het beeld als bewijs wilt gebruiken bij onenigheid. Wel leuk project om te doen. Heb je overwogen om de minicamera (https://www.sossolutions.nl/raspberry-spy-camera-module) te gebruiken? Als je die op een metalen beugeltje net rechts van het spiegelblokje (dat ding op het raam) monteert zie je er bijna nix van. Misschien is er zelfs ruimte achter het kapje van de spiegelblok op het raam; dat het daar binnen gemonteerd kan? 1) De hemel hoefde niet open, ik heb een verbogen bandenlichter gebruikt om de rand voorzichtig op te lichten dankzij het volgende draadje: 2 De Rpi zit dus in het brillenvakje boven de spiegel, daar waar de 2 kabels in verdwijnen op mijn foto. De voedingsdraad naar beneden is weggewerkt en komt weer tevoorschijn bij het console, zie mijn foto bij de start van dit topic. 3. Helaas zijn kentekens alleen te lezen als de auto heel dichtbij is, dat vindt ik ook een beetje tegenvallen. Ik film in full-hd resolutie 1920x1080. Tegenwoordig zijn er dashcams die in ultra-hd kunnen filmen, dat is scherper maar de rpi kan dit niet. Een oplossing kan zijn om tussendoor foto's te maken (time-lapse optie). Bijvoorbeeld elke 10 seconden. Deze foto's zijn veel scherper, in een resolutie van 3280 x 2464 pixels. Het is zeker een leuk project om te doen, je kunt alles zelf instellen en uitvogelen. EN als het niet bevalt haal je alles weer uit elkaar en bouw je iets anders (net lego :-)). De spycamera heeft een te lage resolutie naar mijn smaak. Het vakje tegen de voorruit boven de spiegel krijg ik er niet af. Er zit al een andere camera achter voor de lane assist. Jammer dat die niet te gebruiken is trouwens. De geplaatste camera is niet zo groot als hij lijkt maar ik ben het met je eens, hoe minder zichtbaar hoe mooier. 21 December, 2018 aangepast door Olaf de Niro Quote
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 27 minuten geleden, Olaf de Niro zei: 3. Helaas zijn kentekens alleen te lezen als de auto heel dichtbij is, dat vindt ik ook een beetje tegenvallen. Ik film in full-hd resolutie 1920x1080. Tegenwoordig zijn er dashcams die in ultra-hd kunnen filmen, dat is scherper maar de rpi kan dit niet. Een oplossing kan zijn om tussendoor foto's te maken (time-lapse optie). Bijvoorbeeld elke 10 seconden. Deze foto's zijn veel scherper, in een resolutie van 3280 x 2464 pixels. Is het te doen om elke halve seconde een foto in hires te maken? Dat zal toch wel voldoende zijn voor het doel? Of misschien elke 250 ms? Dan krijg je al bijna filmeffect en heb je toch hoge resolutie. Of kan de RPi dat niet aan? Het scheelt wel weer opslagruimte t.o.v. 30 fps. Maar mss valt dat weer weg tegen de hoge resolutie... Quote
Hippe lip Geplaatst 21 December, 2018 Geplaatst 21 December, 2018 Jammer idd dat de eigen camera van de auto niet te gebruiken is. Ik ben benieuwd wanneer iemand de auto weet te hacken om dit soort dingen mogelijk te maken. Quote
JeroenV Geplaatst 22 December, 2018 Geplaatst 22 December, 2018 De camera's van de auto heb je niet zoveel aan hoor, die kijken op een hele andere manier naar de weg dan zo'n dashcam. Heb een tijdje geleden beelden gezien van wat de Tesla camera's nu eigenlijk zien, en die zijn toch een stuk geavanceerder, en ook daar heb je niets aan. https://www.dutchcowboys.nl/automotive/video-zo-ziet-een-tesla-autopilot-de-weg-en-ons-er-op Quote
Olaf de Niro Geplaatst 22 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 22 December, 2018 2 uren geleden, JeroenV zei: De camera's van de auto heb je niet zoveel aan hoor, die kijken op een hele andere manier naar de weg dan zo'n dashcam. Heb een tijdje geleden beelden gezien van wat de Tesla camera's nu eigenlijk zien, en die zijn toch een stuk geavanceerder, en ook daar heb je niets aan. https://www.dutchcowboys.nl/automotive/video-zo-ziet-een-tesla-autopilot-de-weg-en-ons-er-op 14 uren geleden, Hippe lip zei: Is het te doen om elke halve seconde een foto in hires te maken? Dat zal toch wel voldoende zijn voor het doel? Of misschien elke 250 ms? Dan krijg je al bijna filmeffect en heb je toch hoge resolutie. Of kan de RPi dat niet aan? Het scheelt wel weer opslagruimte t.o.v. 30 fps. Maar mss valt dat weer weg tegen de hoge resolutie... Helaas, bij timelapse-opnames in hi-res kan je maximaal 1 opname per seconde maken. Trouwens, 250 ms is 4 opnames per seconde, dat levert charlie-chaplin filmpes op Quote
Olaf de Niro Geplaatst 22 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 22 December, 2018 2 uren geleden, JeroenV zei: De camera's van de auto heb je niet zoveel aan hoor, die kijken op een hele andere manier naar de weg dan zo'n dashcam. Heb een tijdje geleden beelden gezien van wat de Tesla camera's nu eigenlijk zien, en die zijn toch een stuk geavanceerder, en ook daar heb je niets aan. https://www.dutchcowboys.nl/automotive/video-zo-ziet-een-tesla-autopilot-de-weg-en-ons-er-op Jammer! Quote
Hippe lip Geplaatst 22 December, 2018 Geplaatst 22 December, 2018 1 minuut geleden, Olaf de Niro zei: Trouwens, 250 ms is 4 opnames per seconde, dat levert charlie-chaplin filmpes op Als je op 30 fps afspeelt wel, ja. Maar je kunt ook op 4 fps afspelen. Gaat beetje schokkerig, maar als het gaat om bewijslast is dat niet zo erg. Quote
Hippe lip Geplaatst 22 December, 2018 Geplaatst 22 December, 2018 2 uren geleden, JeroenV zei: De camera's van de auto heb je niet zoveel aan hoor, die kijken op een hele andere manier naar de weg dan zo'n dashcam. Heb een tijdje geleden beelden gezien van wat de Tesla camera's nu eigenlijk zien, en die zijn toch een stuk geavanceerder, en ook daar heb je niets aan. Helaas pindakaas. Dan ben ik toch wel erg nieuwsgierig om achter dat kapje op de ruit (achter de spiegel) te kijken om te zien of daar ruimte is voor een camera, eventueel in mini-uitvoering. Quote
Olaf de Niro Geplaatst 24 December, 2018 Topic Starter Geplaatst 24 December, 2018 Op 17-12-2018 om 15:35, HenkM zei: 12V geschakeld en ongeschakeld is voldoend aanwezig in het zekeringkastje en toegankelijk zonder sloopwerk. De kabel van de dashcam kan via de linker A-stijl hier naar toe geleid worden. Een zekeringdiefje is hier de ultieme oplossing voor. Denk er wel aan hem goed om te plaatsen zodat de afnemer gezekerd is. De massa heb ik links onder afgetakt (kabelschoentje onder de half zichtbare moer). Ik denk dat ik toch maar jou oplossing ga doen HenkM. Kan je aangeven of je het op een geschakeld of ongeschakeld contact hebt aangesloten? En is dat gele ding met on-off een soort hoofdschakelaar die je uitzet als je zekeringen gaat vervangen? En kan je dit straffeloos doen, de boel uitschakelen? Alvast dank voor de reactie. Quote
HenkM Geplaatst 24 December, 2018 Geplaatst 24 December, 2018 Ik heb een geschakelde voeding gekozen om te voorkomen dat de gebruiker de accu plat trekt. Functie van de fuse switch is me niet helemaal duidelijk, in het instructie boekje is wel te lezen dat bij uitschakelen het instellingen van het multimediasysteem hersteld moet worden. Quote
Murcielaygo Geplaatst 24 December, 2018 Geplaatst 24 December, 2018 Die schakelaar schakelt waarschijnlijk de radio en binnenverlichting los van de permanente spanning.Deze twee zijn in principe de enige die altijd verbruik kunnen hebben, ook zonder contact.Dus schakelt met deze uit voor transport.Bij de Picanto is bijv. niet voorzien in een schakelaar, maar een gele houder waarmee je tegelijk desbetreffende zekeringen uit trekt. Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.