Jump to content
pdakkerman

Rijden met de e-niro; verbruik en laden

Recommended Posts

Ik ben erg benieuwd naar de ervaringen van het rijden met de e-niro. Met name hoe is het gebruik van het dagelijks leven.

Ik heb zelf nu een Kia Ceed diesel die er in juli uitgaat (einde lease contract). Ik wil dan ook met de e-niro gaan rijden.

Hoe gaat het in het dagelijks gebruik ge- en verbruik, welke range wordt er gehaald, hoe snel gaat het laden en laad je dan bij een snellader, thuis of openbaar (en wat zijn dan de specs van de lader).

Ben zelf stiekem nog in twijfel en wil mss nog 3 jaar dieselen.

Kunnen er door de trotse eigenaars van de e-niro hier een gepost worden ?

Type rijder

Afgelegde afstand in .. tijd

Range op lading (gestart op ..% lading)

Wat voor lader.

Tijd om van ..% naar ..% te laden.

Wat voor lader en specs (kW en zo)

Edited by pdakkerman

misschien ook belangrijk:

Weersomstandigheden? (Regen/droog?)

Veel wind? (wat is veel :hammer:)

Temperatuur?

Misschien ook leuk als je zelf verteld wat je beoogt gebruik is, hoeveel wil je ermee gaan rijden, per dag week en bij hoge uitzondering.

Kijk eens in dit draadje. Het is speciaal voor de e-Niro en je kunt er van alles vinden. Veel leesplezier!

6 uur geleden, Hippe lip zei:

Kijk eens in dit draadje. Het is speciaal voor de e-Niro en je kunt er van alles vinden. Veel leesplezier!

Klopt is heel heel mooi draadje over de e-niro. Maar aangezien er nu een apart gedeelte is, hoeft niet alles in een topic te staan.

Mij vraag is vrij duidelijk. En lijkt mij dat dat overzichtelijker  is in een topic.

Maar bedankt voor de link. Het filmpje was vrij duidelijk maar is ook maar 1 ervaring

Type rijder: filedier. ik rijd veel snelweg kilometers, waarbij veel files.

Afgelegde afstand in .. tijd: ik heb nu 700 km gereden in een week

Range op lading (gestart op ..% lading): ik verbruik tussen de 16 en de 18 kWh/100 km. Ik rijd veel met de CC aan. maar het is ook koud en ik rijd relatief veel op de snelweg en weinig in de stad. 17 kWh/100 km geeft een range van 375 km op een volle accu.

Wat voor lader. Ik gebruik momenteel de bijgeleverde 230V stekker. Dit totdat KIA met een wallbox komt. Het is voorlopig prima, maar denk dat een wallbox wel makkelijker is. 

Tijd om van ..% naar ..% te laden. ik heb me laten vertellen dt het zo'n 30 uur duurt om van 0 naar 100% te laden met deze stekker. Ik rijd zo'n 100-150 km p/dag en elke morgen is de auto weer vol.

Wat voor lader en specs (kW en zo). nog iets dus.

Onze eniro is donderdag geleverd met volle accu. Die dag ongeveer 70 km gereden, daarna blijkbaar niet goed aangesloten op onze Wallaboo want de vrijdag was er niets bijgeladen. Via Eindhoven en best naar Breda. Daar 3 uur aan de snellader (?) bij vd valk, zou 22kw zijn maar er is in die 3 uur maar een bereik van 70 km bijgekomen. Dat klopt dan toch niet? Gisteravond wel goed op de wallbox aangeloten bij een resterend bereik van 230 km. Laden is gestopt, zag ik zojuist dus ik neem aan dat hij vol is. Straks maar eens controleren.

13 uur geleden, 50000 zei:

Onze eniro is donderdag geleverd met volle accu. Die dag ongeveer 70 km gereden, daarna blijkbaar niet goed aangesloten op onze Wallaboo want de vrijdag was er niets bijgeladen. Via Eindhoven en best naar Breda. Daar 3 uur aan de snellader (?) bij vd valk, zou 22kw zijn maar er is in die 3 uur maar een bereik van 70 km bijgekomen. Dat klopt dan toch niet? Gisteravond wel goed op de wallbox aangeloten bij een resterend bereik van 230 km. Laden is gestopt, zag ik zojuist dus ik neem aan dat hij vol is. Straks maar eens controleren.

22 kW (AC) is volgens mij geen snellader, maar kan de Niro daar maar max 7,2 kW op laden. Dan zou er al een CCS stekker op gezeten moeten hebben (dus beide klepjes los). 

Inderdaad, 22 kW is 32A met drie fasen laden. Maar de e-Niro kan maar met één fase laden, dus kom je niet harder vooruit dan 7 kW = 40 km/uur. Jouw beschrijving (70 km in 3 uur) komt meer in de richting van 20 km/uur, dus met 16A laden als ik goed reken.

Inderdaad, 22 kW is 32A met drie fasen laden. Maar de e-Niro kan maar met één fase laden, dus kom je niet harder vooruit dan 7 kW = 40 km/uur. Jouw beschrijving (70 km in 3 uur) komt meer in de richting van 20 km/uur, dus met 16A laden als ik goed reken.

Ik neem aan dat je dan puur op de specifiek gebruikte lader doelt? Want de e-Niro kan echt wel sneller laden dan met 7 kW.

Zoals je jouw bericht nu schrijft lijkt het namelijk alsof 7 kW de absolute max is (of ik lees het zo, dat kan ook).

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

27 minuten geleden, harm.cremer zei:

Ik neem aan dat je dan puur op de specifiek gebruikte lader doelt? Want de e-Niro kan echt wel sneller laden dan met 7 kW.
Zoals je jouw bericht nu schrijft lijkt het namelijk alsof 7 kW de absolute max is (of ik lees het zo, dat kan ook).

Dat ging over deze post hierboven:

Op 2-2-2019 om 08:50, 50000 zei:

Onze eniro is donderdag geleverd met volle accu. Die dag ongeveer 70 km gereden, daarna blijkbaar niet goed aangesloten op onze Wallaboo want de vrijdag was er niets bijgeladen. Via Eindhoven en best naar Breda. Daar 3 uur aan de snellader (?) bij vd valk, zou 22kw zijn maar er is in die 3 uur maar een bereik van 70 km bijgekomen. 

33 minuten geleden, harm.cremer zei:

Aan een ‘gewone’ paal is dat toch ook zo? Alleen met een gelijkstroomlader kom je sneller vooruit dan die ca. 7 kW laden. 

En in het laadpaaldraadje zie ik dat jij het geluk hebt dat je dat kunt. 

Edited by Hippe lip
(herstel tikvout)

Inmiddels gecheckt. 450 km. Weer helemaal vol. 

Bij vd valk geen cce, maar er werd gezegd dat het een snellader was. Maar ik begrijp dat hij dan toch niet meer dan 7kw laadt. 

Dan dus toch maar thuis laden en af en toe fastned.

Ik denk dat de EV definite van snellader is dat het er eentje is met DC (in ons geval CCS van 50 kW en meer).

Naast langzame AC laders (thuis) heb je ook snellere AC (22 kW) laadpunten. Helaas zijn niet alle EV's met 3-fase laders uitgerust. De Kia gebruikt er eentje (niets om je voor te schamen; de tweemaal duurdere I-pace is net zo) met 1 fase en dus 'maar' 7.4 kW. Langzaam als je haast heb; prima als je een hele (werk)dag de tijd hebt.

Als je gebruik gaat maken van Fastned is een pasje van Maingau (dan 30 cent per kWh) een goede optie.

Pasje van maingau aangevraagd. En zag gisteren thuis dat de Niro na het aansluiten laat zien hoeveel hij laadt en hoe lang het gaat duren. Bij mij dus 3,3 kw en 9 uur.... Ik moet maar eens met de leverancier van de wallbox gaan praten of hij naar 7kw kan.

47 minuten geleden, 50000 zei:

Pasje van maingau aangevraagd. En zag gisteren thuis dat de Niro na het aansluiten laat zien hoeveel hij laadt en hoe lang het gaat duren. Bij mij dus 3,3 kw en 9 uur.... Ik moet maar eens met de leverancier van de wallbox gaan praten of hij naar 7kw kan.

Als je netaansluiting 3x25A is, kun je met een normale lader de e-Niro met maximaal 3,7 kW laden. Er bestaan laders die 2 van de 3 fasen kunnen omvormen tot een 1-fase 32A (7,2 kW).

5 uur geleden, 50000 zei:

En zag gisteren thuis dat de Niro na het aansluiten laat zien hoeveel hij laadt en hoe lang het gaat duren. Bij mij dus 3,3 kw en 9 uur.... Ik moet maar eens met de leverancier van de wallbox gaan praten of hij naar 7kw kan.

Dat kan, maar dan zul je een zwaardere thuisaansluiting op het elektriciteitsnet moeten hebben. Als je nu niet al een 1x35A of 1x40A aansluiting hebt zul je daar naartoe moeten vergroten. Heb je nu 3x25A, dan kan je naar 3x35A, maar dat kost ca. 700 euro aan vastrecht meer per jaar. Is dat het snellere laden waard?

Bezint eer ge begint.....

inmiddels een maand de E-niro, hieronder de samenvatting van km en verbruik

IMG_20190209_151903.jpg

13 minutes ago, Veefer said:

inmiddels een maand de E-niro, hieronder de samenvatting van km en verbruik

IMG_20190209_151903.jpg

Een maand is snel voorbij gevlogen!

Een maand is snel voorbij gevlogen!
En 60 uur in de auto....

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Damn dat zag ik niet eens haha.. ik hoop 60 uur met plezier?

Damn dat zag ik niet eens haha.. ik hoop 60 uur met plezier?
Zeker weten, nog geen minuut spijt. Geniet er elke dag weer van. Wat een rust en stilte

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

Haha mooi zo! Ik mot nog ongeveer 6 weken wachten..

Inmiddels iets meer dan een week de eniro en iets meer dan 1100 km gereden. Wat een prachtauto. Die rust! Ik probeer zo rustig mogelijk te rijden, verbruik tussen 15,2 en 19,7. 

• Like 1