Nick_2019 Geplaatst 22 Februari, 2019 Geplaatst 22 Februari, 2019 Vandaag wat meer "gehypermiled". 160 km waarvan 150 snelweg: gemiddeld verbruik 11,5. Snelheid steeds tussen 90-100. Quote
Gast Geplaatst 22 Februari, 2019 Geplaatst 22 Februari, 2019 Ik snap niet hoe je dat voor elkaar krijgt. heb ruim 200 km, waarvan 95% snelweg tussen de 80 en 100 en ik kom niet lager dan 14,7 op de dagteller. Wel met radio aan en automatisch airco op 21. Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk Quote
Hippe lip Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 Hij zal het hebben over een benzine-auto..... Quote
Nick_2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 16 uur geleden, Veefer zei: Ik snap niet hoe je dat voor elkaar krijgt. heb ruim 200 km, waarvan 95% snelweg tussen de 80 en 100 en ik kom niet lager dan 14,7 op de dagteller. Wel met radio aan en automatisch airco op 21. Ik had alleen de radio aan en de telefoon in de oplader. 97% van de energie gaat naar de aandrijving en 3% naar de apparatuur. Airco en batterijbeheer scoorden beide 0%. Quote
Ton van Hout Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 17 uur geleden, Nick_2019 zei: Vandaag wat meer "gehypermiled". 160 km waarvan 150 snelweg: gemiddeld verbruik 11,5. Snelheid steeds tussen 90-100. Dat vind ik leuke berichten, lekker rollen achter een vrachtwagen op de dynamische cruise control. Als je de tijd hebt een van de meest relaxde dingen om te doen op langere ritten. Quote
Gast MileB Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 Vraagje over navigatie met e-niro systeem aan boord. Dit is de eerste keer ooit dat ik op en forum zit. Daar blijkt wel een beetje uit dat ik niet zo handig ben met dit soort dingen. Dat geldt waarschijnlijk ook voor de app en navigatie systeem van onze komende e-niro Onze e-niro komt (pas) eind juni, maar dan willen we ook bijna meteen gaan kamperen in Italië Is er iemand die kan vertellen hoe je dat doet? Hoe plan je je snelste, handigste reis incl laad pauzes voor een echt lange trip, bijvoorbeeld 1500 km? Doet het navigatie systeem dat en leidt die je dan langs alle laadpalen die je op elk bepaald moment nodig hebt? Veel dank voor hulp & tips! Quote
korsowito Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 Welkom! De navi van de e-Niro heeft de laadpalen er statisch in staan heb ik begrepen. Wat u kunt doen is websites zoals https://abetterrouteplanner.com/ raadplegen en daar de gegevens intoetsen.. deze geeft een aardig beeld van waar je allemaal zou moeten laden.. Vuistregel is, zorg dat je bij de volgende laadpaal met 15% lading aankomt (als die bezet is of het niet doet dat je toch kunt kruipen naar de volgende) Quote
Sigmasailor Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 23 uur geleden, Nick_2019 zei: Vandaag wat meer "gehypermiled". 160 km waarvan 150 snelweg: gemiddeld verbruik 11,5. Snelheid steeds tussen 90-100. Sooo, dat is echt wel een superscore! Haalde ik zelfs met de Leaf niet. Hoe doe je dat (behalve de logische zaken allemaal uitschakelen)? Het enige wat ik kan bedenken is meeliften maar dan echt vlak achter een vrachtwagen; maar dan haal je de 90-100 niet. Quote
Gast Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 Daarom vroeg ik me dat al af. Ik heb af en toe achter een vrachtwagen gereden, maar meestal op de 2e baan en dan 104 op de teller, 100 op gps. Dan haal je echt geen 11,5.Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk Quote
Gast MileB Geplaatst 23 Februari, 2019 Geplaatst 23 Februari, 2019 5 hours ago, korsowito said: Welkom! De navi van de e-Niro heeft de laadpalen er statisch in staan heb ik begrepen. Wat u kunt doen is websites zoals https://abetterrouteplanner.com/ raadplegen en daar de gegevens intoetsen.. deze geeft een aardig beeld van waar je allemaal zou moeten laden.. Vuistregel is, zorg dat je bij de volgende laadpaal met 15% lading aankomt (als die bezet is of het niet doet dat je toch kunt kruipen naar de volgende) Veel dank voor uw antwoord. Die link is ontzettend nuttig! Ik heb er een beetje mee gespeeld en het ziet er erg handig uit. Wat on board navigatie betreft: Betekent "statisch" dat er geen update wordt gedaan ivm nieuwe palen? Of dat de on board route planner wel een route plant maar zonder rekening te houden met laadpalen en rijbereik? Met andere woorden: de e-niro navigatie werkt net als navigatie voor benzine auto's en is niet speciaal voor elektrische auto? Quote
korsowito Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 Klopt, de auto is op dat vlak niet connected, dus nieuwe laadpalen krijg je niet meteen te zien. Er wordt rekening gehouden met het rijbereik, maar als je de route plant zeg maar, weet niet wat er tijdens het rijden gebeurt, ik heb de auto zelf nog niet... voor langere ritten (1000+ km) dus “externe” apps gebruiken als hulp. Quote
Gast MileB Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 Prima. Bedankt voor deze info. Ik moet sowieso nog 4 maanden wachten en wie weet wat er tegen die tijd nog meer voor handige externe apps zijn :-) Quote
Petertenboer Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 15 uur geleden, MileB zei: Veel dank voor uw antwoord. Die link is ontzettend nuttig! Ik heb er een beetje mee gespeeld en het ziet er erg handig uit. Wat on board navigatie betreft: Betekent "statisch" dat er geen update wordt gedaan ivm nieuwe palen? Of dat de on board route planner wel een route plant maar zonder rekening te houden met laadpalen en rijbereik? Met andere woorden: de e-niro navigatie werkt net als navigatie voor benzine auto's en is niet speciaal voor elektrische auto? Dit staat op de kia website bij TomTom live services: TomTom Live services Je bent altijd actueel geïnformeerd met TomTom Live services. Je hebt direct toegang tot alle informatie over flitsers, weersverwachting, verkeersinformatie, dichtstbijzijnde laadpalen en meer via het 7" of 8" touchscreen. 1 Quote
Gast Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 4 uur geleden, Petertenboer zei: Dit staat op de kia website bij TomTom live services: TomTom Live services Je bent altijd actueel geïnformeerd met TomTom Live services. Je hebt direct toegang tot alle informatie over flitsers, weersverwachting, verkeersinformatie, dichtstbijzijnde laadpalen en meer via het 7" of 8" touchscreen. moet je wel zorgen dat het systeem contact heeft met wifi, anders geen tomtom liveservice. Je mobiel dus op hotspot instellen..... Quote
Petertenboer Geplaatst 24 Februari, 2019 Geplaatst 24 Februari, 2019 30 minuten geleden, Veefer zei: moet je wel zorgen dat het systeem contact heeft met wifi, anders geen tomtom liveservice. Je mobiel dus op hotspot instellen..... Klopt helemaal, of één van deze met een datakaartje: https://www.coolblue.nl/advies/wifi-in-de-auto.html Quote
Geronimo81 Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 11,5 kWh/100 km lijkt me wat overdreven, of heb je ìn de vrachtwagen gezeten? Als ik erg mijn best doe kom ik op 13,5. Ik merk overigens wel flink verschil nu het wat warmer is, tov januari. In januari zat ik vaak op 18-20 en nu het 15 graden warmer is kom ik vrij eenvoudig aan 14-16. als ik tot 100% oplaad, kom ik ca. 420 km ver en volgens mij pakt hij de afgelopen 20 ritten om een gemiddelde van te nemen om dat getal van 420 km te berekenen. dat zou een gemiddeld verbruik van zo'n 15 kWh/100 km betekenen, terwijl mijn gemiddelde over alle ritten die ik tot nu toe gereden heb 17,8 is. Oftewel, het wordt alleen maar beter! met de 11,5 kWh/100km die hierboven vermeldt stond, zou je in theorie ruim 550 km rijden, op de snelweg... Dat zou wel heel veel zijn? Quote
Vince Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 Op 23-2-2019 om 18:07, Sigmasailor zei: Sooo, dat is echt wel een superscore! Haalde ik zelfs met de Leaf niet. Hoe doe je dat (behalve de logische zaken allemaal uitschakelen)? Het enige wat ik kan bedenken is meeliften maar dan echt vlak achter een vrachtwagen; maar dan haal je de 90-100 niet. Meeliften achter een vrachtwagen? Als ik, bij wijze van experiment, op de motor achter een vrachtwagen ga rijden voel ik alleen maar heel veel turbulentie. Ik heb het gevoel dat dit eerder afremmend werkt dan dat je 'meegezogen' wordt. Tenzij je maar 10 meter achter een vrachtwagen gaat hangen, dan heb je inderdaad geen last meer van die turbulentie. Dit lijkt me echter verre van relaxed omdat je super alert moet op onverwachte acties van de vrachtwagen. Quote
Geronimo81 Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 Ik rijd regelmatig achter vrachtwagens met de ACC en dit rijd eigenlijk prima en heel relaxt. Hij reageert vaak sneller en vloeiender dan ik zelf zou doen. Ik zit er dan wel op een veilige afstand achter, dus of dit veel scheelt in verbruik weet ik eigenlijk niet. Quote
Nick_2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 23 minuten geleden, Vince zei: Meeliften achter een vrachtwagen? Als ik, bij wijze van experiment, op de motor achter een vrachtwagen ga rijden voel ik alleen maar heel veel turbulentie. Ik heb het gevoel dat dit eerder afremmend werkt dan dat je 'meegezogen' wordt. Tenzij je maar 10 meter achter een vrachtwagen gaat hangen, dan heb je inderdaad geen last meer van die turbulentie. Dit lijkt me echter verre van relaxed omdat je super alert moet op onverwachte acties van de vrachtwagen. Ik hou graag een beetje meer afstand. Ook ivm opspattende steentjes van het wegdek. Helaas duikt er dan wel af en toe weer een andere automobilist tussen. Dit weekend de niro weer opgeladen maar de actieradius blijft nog wel wat voorzichtig.. Quote
Sigmasailor Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 8 uur geleden, Nick_2019 zei: Ik hou graag een beetje meer afstand. Ook ivm opspattende steentjes van het wegdek. Helaas duikt er dan wel af en toe weer een andere automobilist tussen. Dit weekend de niro weer opgeladen maar de actieradius blijft nog wel wat voorzichtig.. Mooi hoor, maar HOE doe je dat? Willen we denk ik graag allemaal weten. Quote
Nick_2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 Ik heb ruim vijf jaar kunnen oefenen in zuinig rijden met de Outlander. Veel anticiperen op het verkeer voor je en zoveel mogelijk uitrollen. Regeneratie in stand "auto" en vervolgens met rechter flipper zoveel mogelijk op de 0 houden. Bij mij ligt het verbruik de eerste 20 km boven de 13,0. Pas daarna daalt het geleidelijk naar lagere waarden. Verwarming heb ik standaard uit en de airco gebruik ik alleen bij beslagen ramen. Stuurverwarming, radio en verlichting natuurlijk wel aan. Het grootste probleem zit in m'n rechtervoet. Daarom vertrek ik altijd een kwartiertje te vroeg. Deze week slechts één ritje gepland; ben benieuwd of de hogere temperatuur een nieuw record mogelijk maakt. Misschien een leuk idee om er een wedstrijdje van te maken? Wanneer krijg je je auto Sigma? Quote
Gast Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 Ook ik heb 5 jaar Outlander gereden en best zuinig.Nu snap ik het hoe je zo'n laag verbruik haalt, geen verwarming en airco. Dat scheelt zeker. Ik wil best proberen zuinig te rijden, maar Ik ga niet inleveren op comfort. Automatische climate control staat dus standaard aan. Jouw waarden ga ik dus niet halen Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk Quote
Sigmasailor Geplaatst 25 Februari, 2019 Geplaatst 25 Februari, 2019 (aangepast) 1 uur geleden, Nick_2019 zei: Ik heb ruim vijf jaar kunnen oefenen in zuinig rijden met de Outlander. Wanneer krijg je je auto Sigma? Ik heb ook een Outlander gehad (daar haalde ik 45 (max 50 in het begin) km uit zo'n 9,5 kWh = iets van 20 kWh/100; lekker onzuinig maar het was ook een grote koelkast op wielen) en 8 maanden een Leaf 2.0. In de Leaf haalde ik gemiddeld (over de hele 12.500 km) 14,2 kWh/100. Ik had eigenlijk bijna ook nooit haast maar als je rond de 90-100 wil rijden (is net iets sneller dan de vrachtwagens) haal je in een Leaf never nooit jouw mooie waardes (eerder zo rond de 13,5 met windje mee). Alleen bij rondjes om de kerk heb ik wel eens 11 gehaald; dat was als ik alleen wat in de buurt op en neer ging en nooit boven de 65 kwam. Ben dus echt reuze benieuwd wanneer de mijne komt. Laatste bericht (uit januari) was ergens in mei (of misschien eerder). Lekker vaag allemaal; ik ga er morgen maar weer eens achteraan. 25 Februari, 2019 aangepast door Sigmasailor Quote
Geronimo81 Geplaatst 26 Februari, 2019 Geplaatst 26 Februari, 2019 had gister veel file en heb nu eens écht lopen hypermilen. Als een bejaard wijf op het rechter baantje, 90 achter vrachtwagens etc. Het was de warste winterdag ooit gemeten, dus verreweg de warmste dag sinds ik de e-Niro had en zowaar kwam ik in de buurt van @Nick_2019 z'n waardes. met radio, airco, etc aan. 12,8 kWh/100k geloof ik. erg indrukwekkend. en dit was een stuk van 38 km, waarvan er zeker 30 van op de snelweg. 1 Quote
Ton van Hout Geplaatst 26 Februari, 2019 Geplaatst 26 Februari, 2019 Zie ik een nieuw topic ontstaan? "Zuinigheidswedstijd 2019" voor de e-Niro. 1 Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.