Jump to content
  • Sign Up
Sign in to follow this  
m van der pot

Hoge buitentemperatuur

Recommended Posts

Goede avond, ik reed net naar huis van mijn werk en tot mijn schrik gaf mijn buitentemperatuur een enorme hoge temperatuur aan. Het begon rond de 76 graden en toen ik thuis was stond er zelfs 80 op de teller! De thermometer staat op celcius en niet op Fahrenheit. Iemand een idee hoe dit kan en wat ik hier aan kan doen?

20190211_184809.jpg

Ok weet het niet meer, heb vandaag de bumper verwijderd om goed bij de ambient sensor te kunnen. Er zitten 2 sensors voor de radiator, een voor de a/c en één voor de ECU. Beide sensors doorgemeten, geen problemen. Wel krijgt de sensor van de ECU 4.2v binnen en de andere maar 0.7v, daar lijkt dus een probleem te liggen. Heb vervolgens de bekabeling losgemaakt en doorgemeten. Helaas komt bij de connector achter de koplamp ook maar 0.7v spanning op de lijn. Verder dan dit kan ik zelf niet nakijken denk ik, iemand een idee? 

Nou het mysterie is opgelost; 
Vorige week had ik al een topic aangemaakt over mijn autoradio, deze ging niet meer aan bij het omzetten van het contact. Ik kreeg toen de zekering niet gevonden (geen documentatie over) en heb de geschakelde plusdraad toen maar vanuit mijn sigarettenaansteker doorgelust naar de radio, dit werkte prima. Toen ik van de week ontdekte dat de temperatuur sensor een hoge temperatuur weergaf heb ik nog eens wat zekeringen gecontroleerd, onder andere de zekering met de omschrijving " clock". Deze zekering was doorgebrand en het viel mij toen al op dat de klok wel gewoon werkte (clock is dus niet van klok!). Na het vervangen van de zekering werkte de temp. sensor nog steeds niet naar behoren. Na een nachtje slapen kwam ik tot het besef dat mijn autoradio oorspronkelijk ook op die " clock' zekering moet hebben gezeten. Gisteren heb ik daarom de bekabeling weer hersteld zoals deze hoort te zijn, en uiteraard de 'clock' zekering vervangen voor een  nieuwe. En, je raad het al, de temp. sensor begon ook weer te werken, het aarzelde even een paar minuten maar uiteindelijk is de temperatuur netjes gezakt tot de daadwerkelijke buitentemperatuur. Zo zie je maar dat een simpele zekering van 10A ervoor zorgde dat twee systemen in de auto niet goed functioneerden. Dus als je radio en/of climate control niet naar behoren werkt, check dan altijd de " clock " zekering!

• Like 1