Gast Geplaatst 28 Juli, 2019 Geplaatst 28 Juli, 2019 (aangepast) Beste leden, Ik ben ten einde raad. Ik ben in het bezit van een Kia Sportage 2.0 - 165 pk benzine uit 2011. Ik heb de auto sinds 2016 In het kort: mijn climate controle werkt niet meer bij hoge temperaturen en lange ritten vooraf: mijn systeem is gevuld, gecontroleerd etc etc. In 2018 nog volledig gevuld etc. In Nederland werkt mijn climate controle over het algemeen altijd. Ik heb geen klachten maar elk jaar als ik op vakantie ga naar Spanje laat de airco ons in de steek. Wat gebeurd er!? Na een uur of 4 a 5 rijden met de airco in stand 22 graden begint hij minder koel te worden. Dit is het geval als de buiten temperatuur boven de 30 graden is en mijn motor ook heet is. Als ik in een file heb gereden weet ik het zeker, hij kapt er weer mee. Dit jaar was dit net na Parijs en buiten was het 40 graden. Ik voel dat mijn climate controle uit gaat, en daarna wel af en toe heel kort weer aan. Ik voel dit door een heel klein beetje koude lucht en mijn motor houdt een heel klein beetje in en daarna slaat de climate controle weer uit. De rest van de dag, na stops krijg ik de airco niet meer werkend. Als ik vervolgens op de eerste stop ga overnachten en de volgende dag weer wegrijdt bij 24 graden doet ie het weer. Wordt het weer boven de 30 graden en moet mijn auto “werken” dan begint het weer van voren af aan. Na 2 jaar is dit nu het 3e jaar. Ik ben er al drie keer voor bij de Kia dealer geweest. Ze hebben het systeem gecontroleerd, zelfs nog een keer leeg gehaald en gevuld. Ze kunnen het niet vinden. Hij doet het dan ook gewoon bij Nederlandse temperaturen. ik krijg te horen: hij doet het, we weten het niet. ik zelf denk dat het iets van een temperatuur sensor is maar ik heb er echt helemaal geen verstand van. Wie kan mij adviseren? Ik zit nu in Spanje en zie al weer op tegen de terug reis. Ik wil in Spanje naar de Kia dealer. Maar als iemand al tips heeft??? gr Bas 28 Juli, 2019 aangepast door Bas Nugteren Quote
Murcielaygo Geplaatst 28 Juli, 2019 Geplaatst 28 Juli, 2019 Het klinkt voor mij als een "midden-Europese" uitvoering, die niet berekend is op de omstandigheden in zuid Europa.Als je motor warm loopt zal de radiateur ook warm worden. De condensor VOOR de radiateur kan dan last krijgen vsn de (stralings)warmte van de radiateur, waardoor het koudemiddel niet (goed) condenseert en de druk in het systeem te hoog of laag wordt, waardoor alles uitschakelt.Een auto voor de Spaanse markt zal anders gedimensioneerd zijn qua koeling en klimaatbeheersing, net als dat een auto voor de Scandinavische markt een betere kachel en misschien zelfs stand- of blokverwarming heeft.Het is geen echte oplossing voor het probleem dat jr nu hebt, maar als je echt zo veel/vaak in Spanje verblijft zou het haast kunnen lonen een Spaanse uitvoering te importeren...Dan heb je wel weer kans dat je het koud hebt in de Nederlandse winters... Quote
tijdjes123 Geplaatst 28 Juli, 2019 Geplaatst 28 Juli, 2019 Heel gek van verschillende uitvoeringen. Wij rijden zowel met renault als mercedes en rijden elk jaar met de 2 autos naar spanje. Allemaal doen ze hrt prima. Dit zijn nl wagens en niet geimporteerd. Volgens mij zit er geen enkel verschil in waar de autos naartoe gaan tenzij het hele andere temperaturen zijn. (Qatar, dubai etc) Quote
Murcielaygo Geplaatst 29 Juli, 2019 Geplaatst 29 Juli, 2019 Daar wordt dus echt wel verschil in gemaakt.Of het voor Spanje ook zo is mbt de A/C weet ik niet, maar als je bijv. kijkt naar de e-Niro; die krijgt in NL altijd een warmtepomp, maar in Frankrijk voorzien ze 'm van een PTC-heater.En van mijn vorige auto's (Toyota Aygo en Nissan 100NX) weet ik dat er Scandinavische uitvoeringen waren, waarbij de Aygo een andere kachel-configuratie had.Nogmaals; ik weet niet of het dit IS, ik probeer enkel op basis van de beschikbare data mee te denken... Quote
meeder Geplaatst 29 Juli, 2019 Geplaatst 29 Juli, 2019 @basHeb je al eens geprobeerd om de temperatuur wat hoger in te stellen? Dus geen 22 graden maar bijvoorbeeld 24 graden om te kijken of dat beter werkt.Het klinkt echt als een probleem waarbij de condensor de warmte niet kwijt kan waardoor de koelcyclus niet goed werkt. Een airco is niets anders dan een warmtepomp er moet dus energie verplaatst worden.Zelfs al zou er verschil zitten in de airco tussen Noord en Zuid Europa dan nog moet hij het bij 30-35 graden natuurlijk gewoon blijven doen.Bij sommige auto's wordt overigens wel de airco uitgeschakeld bij hoge belasting of als het koelsysteem van de motor het niet helemaal aan kan. Quote
Gast Geplaatst 29 Juli, 2019 Geplaatst 29 Juli, 2019 Allemaal alvast erg bedankt voor jullie reacties. Dit geeft mij wat voer voor een bezoek aan de dealer Quote
Murcielaygo Geplaatst 29 Juli, 2019 Geplaatst 29 Juli, 2019 @basBij sommige auto's wordt overigens wel de airco uitgeschakeld bij hoge belasting of als het koelsysteem van de motor het niet helemaal aan kan. Dat bedacht ik me vanmorgen in de auto ook;Omdat de condensor VOOR de radiateur zit en de lucht er van voor naar achter doorheen gaat zou het ook kunnen dat de A/C uit gaat als de motor de warm wordt.Omdat de warmte van de A/C dan wordt doorgegeven aan de motor ipv dat de motor koelere lucht krijgt om zijn warmte aan door te geven. Quote
tijdjes123 Geplaatst 29 Juli, 2019 Geplaatst 29 Juli, 2019 Maar hoe was dit dan in Nederland tijdesn de temperaturen van rond de 40 graden. Deed de airco het toen ook niet? 1 Quote
Gast Geplaatst 29 Juli, 2019 Geplaatst 29 Juli, 2019 Ik ben donderdag vertrokken, dat was de warmste dag. Woensdag was ook warm maar niet gereden. Ik heb het 1 keer in Nederland gehad tijdens warm weer. Maar het is toch raar dat andere automobilisten er niet om de haverklap last van hebben. Het zou dan een soort van “gewoon” moeten zijn. Ik heb juist airco nodig als het 32 graden is buiten. Ik zou graag willen dat ik hier geen last meer mee heb. Mijn maat rijdt in Curacao in een Kia en heeft daar er ook geen last van Quote
tijdjes123 Geplaatst 29 Juli, 2019 Geplaatst 29 Juli, 2019 12 minuten geleden, Bas Nugteren zei: Ik ben donderdag vertrokken, dat was de warmste dag. Woensdag was ook warm maar niet gereden. Ik heb het 1 keer in Nederland gehad tijdens warm weer. Maar het is toch raar dat andere automobilisten er niet om de haverklap last van hebben. Het zou dan een soort van “gewoon” moeten zijn. Ik heb juist airco nodig als het 32 graden is buiten. Ik zou graag willen dat ik hier geen last meer mee heb. Mijn maat rijdt in Curacao in een Kia en heeft daar er ook geen last van Ik zou even kijken of je contact op kan nemen met Kia Nederland of zij wat weten. Dit omdat de kia dealer blijkbaar niks heeft kunnen doen. Via de chat kan je vragen wat het beste email adres hiervoor is. Quote
Gast Timo0103 Geplaatst 1 Augustus, 2019 Geplaatst 1 Augustus, 2019 Zal mij niks verbazen als de pomp zelf de boosdoener is. En midden Europese uitvoeringen bestaan niet. Airco moet onder alle omstandigheden werken. Quote
frankd Geplaatst 6 Oktober, 2019 Geplaatst 6 Oktober, 2019 je zou ook kunnen kijken of de radiator niet vervuild is, waardoor de motor bij hoge buitentemperatuur moeite heeft met koelen en dus de airco wordt uitgeschakeld Quote
Aanbevolen Berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.