Jump to content
Linda en Jos

Trekhaak te laag voor caravan

Recommended Posts

Wij hebben een Kia Niro hybride dynamic line uit 2019. We hebben aangegeven hier een trekhaak op te willen ivm onze caravan. Er is in eerste instantie een vaste trekhaak opgezet. Deze bleek te laag te zijn waardoor de caravan bij elk bultje of kuiltje met de voorkant de grond raakte. Vervolgens is er een afneembare trekhaak opgezet. Deze zou hoger moeten zijn, maar toch nog te laag blijkt want nog steeds raakt de caravan steeds de grond. De kogeldruk is goed. We hebben geprobeerd om gewicht achterin te leggen, maar dit helpt ook niet, omdat de kogeldruk dan te laag wordt waardoor de caravan gaat slingeren.

Bij de dealer weten ze ook niet echt een oplossing.

Is er iemand die hier ervaring mee heeft en een oplossing kan bedenken voor ons probleem. Het is een leaseauto en de dealer wil wel mee werken, maar weet eigenlijk ook geen oplossing. Volgens heb zijn we de enige met dit probleem. Helaas kan ik geen foto toevoegen

Posted (edited)
Waarschijnlijk is de trekhoogte te laag, zie caravantrekker.nl

Voor het oog is het prettig als de caravan horizontaal achter de auto hangt. De hoogte van de kogel hoort tussen de 35 en 42 cm te liggen. In enkele gevallen is er een keuze in trekhaakhoogte. De diameter van de kogel moet minimaal 49,0 mm voor goedkeuring bij een APK.
Edited by BdB

Toevallig zijn wij vorige week voor het eerst met de vouwwagen weggeweest. Niro Hybrid uit 2019 met vaste Bosal haak. Ook bij ons zat de beugel onder de dissel bij de meeste drempels aan de grond. Ik lees dus vooral even mee op zoek naar goede tips!

Overigens hadden we dat met de Octavia met vaste haak ook. Daar lag het vooral aan de enorme overhang van de Octavia, waarbij er nog bijna een meter auto achter de achteras zat, met bijbehorend deinen tot gevolg. Maar de Niro lijkt er wel nog sneller last van te hebben. Zouden steunveren in dit geval iets uit kunnen halen?

Welk merk trekhaak ligt eronder ?

Heeft toch niets te maken met dit probleem

Ik heb toch wel aardig wat Niro's zien rijden met caravans en ik krijg nou niet direct het idee dat de trekhaak erg laag zit.

Posted (edited)
1 uur geleden, meeder zei:

Ik heb toch wel aardig wat Niro's zien rijden met caravans en ik krijg nou niet direct het idee dat de trekhaak erg laag zit.

Nu is rijden met een caravan al een soort hel op aarde, maar dit is natuurlijk niet grappig.
Is het het neuswiel wat de grond raakt? Is deze anders eventueel op 1 of andere manier wat hoger te zetten? Eventueel de beugel mbv iets van een schetsplaat iets hoger zetten?

De trekhaken lijken mij allemaal op een vrij standaard hoogte te zitten, zo rond de 40 cm. Welk type trekhaak zou er onder de Niro van topicstarter liggen?

Steunveren bij plaatsen lijken mij persoonlijk tamelijk overbodig met een max. kogeldruk van 100 kg...

Edited by dropje

In mijn geval zit er een valbeugel voor het neuswiel, om er voor te zorgen dat het neuswiel zelf de grond niet raakt lijkt het wel. Die zou er dus wel af kunnen. Maar dan zit mn neuswiel aan de grond. Zal allicht een minder schrapend geluid geven, maar dan slijt ik wel neuswielen a 150 euro. Niet de beste foto, maar de enige die ik zo snel bij de hand heb.fa11d13e4b04965c7f53910240212707.jpg

dan slijt ik wel neuswielen a 150 euro.

€150 ?!

Ik hoop dat de komma verkeerd staat, want voor minder dan €15 koop je al een compleet neuswiel...
Reden voor mijn vader om bij een versleten wieltje meteen het hele ding te vervangen...

Je kunt het wiel na aankoppelen natuurlijk ook uit de klem draaien, probleem opgelost...

Posted (edited)

Of de klem ietsje hoger zetten met die plaat uit de link die ik heb geplaatst, ietsje hogerop in dit topic. Ook opgelost.

Of je vist ergens bij een ijzerwerker een metaalplaatje uit de afvalbak en betaald misschien een euro. Effe meten, paar gaten boren, effe spuitbus action verf er over,monteren en klaar. Ook een werkje van niks.

Het is op die foto van die vouwwagen toch ook niet dat deze nu heel erg naar voren geleund staat ofzo...?

Edited by dropje
  • Like 1

Neuswiel is idd een stuk goedkoper gelukkig. Snel gekeken en max gewicht opgeschreven ipv prijs. Zit nu een wiel van 30 euro op.

Net nog even langs mn garage gelopen, die beugel steekt 15 cm onder de dissel uit. Neuswiel in opgetrokken stand 14 cm. Ik ga eens kijken voor zo'n plaatje en een kortere beugel. Of ik haal de beugel er helemaal af. Neuswiel steeds verwijderen vind ik niks, heb geen kist op de dissel waar die in kan, en de kofferbak is al voor de hond.

De auto hangt zeker niet diep in de veren. Maar je ziet wel dat de vouwwagen wat naar voren gedoken aan de haak hangt. Zal misschien net een paar cm schelen met de vorige auto, daar hing ie rechter achter.

Het is idd een lease auto .  We hebben m gepakt omdat die zuinig is en een caravan kan trekken ,maar nu blijkt ze hadden er de verkeerde trekhaak onder zitten (betalen we per maand een x bedrag voor ) nu met de nieuwe afneembare trekhaak hebben we 300 euro bij moeten betalen , nu blijkt het nog niet goed en zegt de garage dat ze er dan extra vering bij moeten zetten ,wat ons weer 435 euro gaat kosten .         Het is toch niet onze fout  

Het is idd een lease auto .  We hebben m gepakt omdat die zuinig is en een caravan kan trekken ,maar nu blijkt ze hadden er de verkeerde trekhaak onder zitten (betalen we per maand een x bedrag voor ) nu met de nieuwe afneembare trekhaak hebben we 300 euro bij moeten betalen , nu blijkt het nog niet goed en zegt de garage dat ze er dan extra vering bij moeten zetten ,wat ons weer 435 euro gaat kosten .         Het is toch niet onze fout  

Da's ook wel een bijzondere houding van de dealer. Ik heb m ook in de lease, maar heb bij het bestellen ook nooit de vraag gehad wat er aan de trekhaak gehangen zou worden. Overigens waren ze de haak in eerste instantie vergeten te monteren. Maar zelfs toen dat bij de dealer aan het licht kwam, een dag voor de geplande aflevering, hebben ze me niet gevraagd waar de haak voor gebruikt zou gaan worden.

Heb een Niro 2017 (Select Occasion) gekocht voorjaar 2019 bij Content Autogroep Eindhoven en heb een vaste Bosal trekhaak laten monteren. Caravan is Eriba troll 550, bouwjaar 2009. Deze combinatie levert géén enkel probleem op. Zit er nu mee in zuiden Frankrijk. 

Heb een Niro 2017 (Select Occasion) gekocht voorjaar 2019 bij Content Autogroep Eindhoven en heb een vaste Bosal trekhaak laten monteren. Caravan is Eriba troll 550, bouwjaar 2009. Deze combinatie levert géén enkel probleem op. Zit er nu mee in zuiden Frankrijk. 
Zou je eens kunnen opmeten hoe hoog de bovenzijde kogel bij jou is? Bij mij zit er ook een vaste bosal op, ben benieuwd of dat dan gelijk is.

Ik meet 40 cm. 

De originele van KIA de Mobis 45cm.

Lijkt een beetje op het probleem dat er bij Renault was bij de Mégane 3. Alleen daar was de originele Renault trekhaak te laag, daar moest je echt een Brink/Thule trekhaak onder hebben, dat scheelde aardig wat centimeters.

Hier een foto zoals de caravan  erachter hangt. Als het goed te rijden is maakt het ons niet uit als hij er niet helemaal recht achter hangt, maar het rijdt niet fijn. Caravan raakt de grond bij elk buitje en slingert bijna constant op en neer.

20190610_151555.jpg

20190610_151630.jpg

Op bovenstaande foto s zit er nog niemand in de auto. Als we er met ons gezin in zitten zakt alles nog wat centimeters naar beneden

Ik meet 40 cm. 
Bedankt! Ik meet iets minder, 39 cm bij een lege auto. Maar dat verschil kan ook nog wel in het straatwerk zitten. Maar nu ik hierboven lees dat er ook haken worden geleverd met een hoogte van 45 cm, ga ik toch de dealer eens bellen.

Posted (edited)

"Montage afneembare trekhaak Niro" is de topic waar veel is te vinden !
De originele (afneembare) is de Mobis trekhaak en gemaakt door Kia/Hyundia maar ook direct de duurste maar zeker goed.
Deze meet hier op een vlakke vloer zonder last 45cm bovenkant knobbel en heeft geen last van torderen !

Kijk eens naar dit filmpje. (Let op torderen trekhaak tijdens belasting.)
Trekhaken van GWD, Brink en Bosal gaven (geven?) deze problemen.

Edited by Hen E

Op ‎15‎-‎6‎-‎2019 om 08:53, Hen E zei:

"Montage afneembare trekhaak Niro" is de topic waar veel is te vinden !
De originele (afneembare) is de Mobis trekhaak en gemaakt door Kia/Hyundia maar ook direct de duurste maar zeker goed.
Deze meet hier op een vlakke vloer zonder last 45cm bovenkant knobbel en heeft geen last van torderen !

Kijk eens naar dit filmpje. (Let op torderen trekhaak tijdens belasting.)
Trekhaken van GWD, Brink en Bosal gaven (geven?) deze problemen.

De belasting met een caravan is heel anders, ik denk niet dat dit 'effect' erg veel invloed heeft hier.

Posted (edited)
Op ‎14‎-‎6‎-‎2019 om 10:07, Linda en Jos zei:

Hier een foto zoals de caravan  erachter hangt. Als het goed te rijden is maakt het ons niet uit als hij er niet helemaal recht achter hangt, maar het rijdt niet fijn. Caravan raakt de grond bij elk buitje en slingert bijna constant op en neer.

20190610_151555.jpg

20190610_151630.jpg

Naar mijn gevoel ziet de Niro er van achteren er nogal doorgezakt uit..... Weet je wat de kogeldruk hier is? En wat ligt er allemaal in de kofferbak?

Afgelopen meivakantie met vier fietsen achterop, de kofferbak helemaal afgeladen en vrouwlief en kinderen in de auto, heb ik na het tanken ook even naar onze auto staan kijken en ik heb absoluut niet het idee dat de achterwielen zo diep in de wielkasten staken.

Edit; zoom op uw computer eens in op de trekhaak, op de tweede foto, het lijkt net of deze helemaal scheef hangt? Of is dat gezichtsbedrog?

Edited by dropje