Jump to content
Linda en Jos

Trekhaak te laag voor caravan

Recommended Posts

Posted (edited)

Eens met de vorige spreker.

trekhaak ziet er erg hangend uit op foto 2.

nu voor 3e jaar in Kroatië met de Niro en caravan. Idd bij onze korte hoge drempels in Nederland raakt het neuswiel soms de drempel.

maar voor de rest, geen centje pijn en de combinatie geeft juist veel vertrouwen met rijden, rechtuit en in de bergen.

Caravan hangt er nagenoeg horizontaal  achter en de Niro zakt ong. cm of 3/4..

je moet al goed kijken wil je bij de achterwielen verschil zien.

Uw caravan heeft ook wel heel veel overhang voor de wielen. Denk ook dat een andere belading al een stukje  oplossing kan bieden.

maar de trekhaak zou ik zeker ook eens naar laten kijken. 

Edited by Proceed Frankie

Kijk ook eens naar dat filmpje; volgens mij HOORT dat zo...

30 minuten geleden, Murcielaygo zei:

Nou die onderzijde van onze vaste trekhaak staat zo goed als horizontaal, die op die foto lijkt wel 20 graden af te hangen, lijkt mij niet te kloppen.

Althans die van ons doet dat niet helemaal beladen

38 minuten geleden, Murcielaygo zei:

nou, nee. het hoort niet maar volgens kia is het normaal. hier moet je dan 100kg op kunnen hangen.

Hangt de trekhaak dan ook zo als er niets op de trekhaak bevestigd is? 

Moet we niet aan denken 3000 km  op vakantie te gaan rijden met een doorhangende trekhaak, doorhangende auto en vooral niet met een slingerende caravan.

ongeacht wat Kia zegt...

Op 15-6-2019 om 08:53, Hen E zei:

"Montage afneembare trekhaak Niro" is de topic waar veel is te vinden !
De originele (afneembare) is de Mobis trekhaak en gemaakt door Kia/Hyundia maar ook direct de duurste maar zeker goed.
Deze meet hier op een vlakke vloer zonder last 45cm bovenkant knobbel en heeft geen last van torderen !

Kijk eens naar dit filmpje. (Let op torderen trekhaak tijdens belasting.)
Trekhaken van GWD, Brink en Bosal gaven (geven?) deze problemen.

Helaas is de originele de duurste. Maar gezien in het licht van de totaalprijs van een auto is het die paar honderd Euri's zeker waard, al is het maar voor geen ergernis en de meeste veiligheid.

Ik ga nu met plezier en goed gevoel op weg met caravan of fietsendrager beladen met E-bikes. Dat had ik bij de eerste, door Kia Motors Nederland geleverde (GDW) trekhaak, zeker niet.

5 uur geleden, henk smit zei:

ik zou er hulp veren achter laten monteren. voor al als je met een gezin. van vier personen. en twee fietsen die ik op de dissel zou zetten. de ANWB raad het af om fietsen achter op de caravan te ver voeren. van wegen het gewicht . wand je moet het gewicht ver delen. zo dat de caravan recht achter de caravan hangt. ik speek uit er varing wand ik doe dat al vijftig jaar toen ik met de niro ging rijden heb ik er gelijk niveau regelaars  laten monteren. koste vijf honderd euro  wand wei zijn wel zes maanden per jaar onder weg met de sleur hut.  

Dit is toch echt wel heel afhankelijk van welke type caravan. Onze vorige was front zwaar en moesten we zoveel mogelijk achter de as zwaarder beladen om de kogeldruk te bewaken.

de huidige heeft leeg juist nauwelijks kogeldruk en moet juist voorin het meest beladen worden. 

Fietsen achterop of op de dissel zelfde verhaal.

Is maar een deel van alle te verdelen kilo’s.

bij ook nog eens forse belading van de auto zelf zijn hulpveren of andere hulp idd het overwegen waard

Posted (edited)
6 uur geleden, henk smit zei:

ik zou er hulp veren achter laten monteren. voor al als je met een gezin. van vier personen. en twee fietsen die ik op de dissel zou zetten. de ANWB raad het af om fietsen achter op de caravan te ver voeren. van wegen het gewicht . wand je moet het gewicht ver delen. zo dat de caravan recht achter de caravan hangt. ik speek uit er varing wand ik doe dat al vijftig jaar toen ik met de niro ging rijden heb ik er gelijk niveau regelaars  laten monteren. koste vijf honderd euro  wand wei zijn wel zes maanden per jaar onder weg met de sleur hut.  

En dan zit je met z'n twee-en in de auto, op vakantie...... De dealer zal vast niet gemopperd hebben op de vraag hulpveren te plaatsen..

En wat Frankie ook zegt, de ene caravan is de andere niet, dus keihard stellen "fietsen op de dissel" is er ook niet bij.

Zo hebben mijn ouder er 1 achterop en 1 aan de voorkant op het bed, binnen.

Edited by dropje

2 uur geleden, henk smit zei:

bij mij moet de combinatie. goed zijn daar om heb ik hem laten keuren bij de tuf commissie. ze komen bij je aan huis kost 100 euro dan mag je op de Duitse auto baan in plaats van 80 km honderd rijden. Ik wouw nog toevoegen. Hou je aan die 80 km   polizei  ze liggen op de loer als ze constateren dat je te hard rijd kan je ter plaatse 200 euro boete betalen.   

Ik rij dan kennelijk met een niet gekeurde flut combinatie altijd harder dan 80 en met altijd geluk hebben..?

Wat onverantwoord... Heb ik toch altijd geluk kennelijk..

Even snel afkloppen dan maar...

En op de terugweg uitkijken voor die liggende loerende polizei dus...

• Like 2

Posted (edited)
Op ‎19‎-‎6‎-‎2019 om 20:19, henk smit zei:

bij mij moet de combinatie. goed zijn daar om heb ik hem laten keuren bij de tuf commissie. ze komen bij je aan huis kost 100 euro dan mag je op de Duitse auto baan in plaats van 80 km honderd rijden. Ik wouw nog toevoegen. Hou je aan die 80 km   polizei  ze liggen op de loer als ze constateren dat je te hard rijd kan je ter plaatse 200 euro boete betalen.   

Valt wel mee hoor, ben Duitsland diverse keren door getrokken, weliswaar niet met een caravan (Godzijdank!) maar met een bagagewagen. En die zonder sticker!

Ikrij altijd zo'n beetje 110 km/h met die kar. Verschillende keren door de Polizei ingehaald, ze kijken niet eens naar je.
Een kennis van ons is Duitser, volgens hem heeft de Polizei veel liever dat je het vrachtverkeer niet op houd door 80 km/h te gaan rijden. Ze zullen je dus niet snel aan houden als je (iets) te hard rijd (je moet dit natuurlijk niet gaan overdrijven)

Vervolgens kun je nog geflitst worden, maar dat is ook niet erg, want daar flitsen ze je vanaf de voorzijde. Ze zien dus wel dat er iets achter hangt, maar niet wat (gekeurd of niet) .

110 km/h is geen enkel probleem voor een bagagewagen, In Frankrijk rijden we er 125 a 130 km/h mee. Je moet net zorgen dat deze goed beladen is, dat je autowielen (formaat) hebt en je banden niet te oud laat worden.
Dan rijd je gewoon met het normale verkeer mee.

Edited by dropje

De sticker zit toch aan de achterkant, net als het kenteken van de caravan? En de foto is van voren, knappe jongen die dan de sticker of plaat kan zien. Dus kan er geen onderscheid worden gemaakt

• Like 2
  • Haha 2

er is maar een goede passende trekhaak de Mobis andere zijn gewoon niet goed,door dealer opgelost en trekhaak vervangen

Valt wel mee hoor, ben Duitsland diverse keren door getrokken, weliswaar niet met een caravan (Godzijdank!) maar met een bagagewagen. En die zonder sticker!
Ikrij altijd zo'n beetje 110 km/h met die kar. Verschillende keren door de Polizei ingehaald, ze kijken niet eens naar je.
Een kennis van ons is Duitser, volgens hem heeft de Polizei veel liever dat je het vrachtverkeer niet op houd door 80 km/h te gaan rijden. Ze zullen je dus niet snel aan houden als je (iets) te hard rijd (je moet dit natuurlijk niet gaan overdrijven)
Vervolgens kun je nog geflitst worden, maar dat is ook niet erg, want daar flitsen ze je vanaf de voorzijde. Ze zien dus wel dat er iets achter hangt, maar niet wat (gekeurd of niet) .

110 km/h is geen enkel probleem voor een bagagewagen, In Frankrijk rijden we er 125 a 130 km/h mee. Je moet net zorgen dat deze goed beladen is, dat je autowielen (formaat) hebt en je banden niet te oud laat worden.
Dan rijd je gewoon met het normale verkeer mee.

Ze hebben in Duitsland inderdaad liever dat je het overige verkeer niet aan het hinderen bent. Ik rij meestal rond de 90-95 op de GPS zodat ik mooi met de vrachtwagens mee kan komen.
Meerdere keren door de autobahn polizei ingehaald zonder problemen. Zolang je combinatie niet instabiel is doen ze niet veel.

Op ‎21‎-‎6‎-‎2019 om 18:54, gjcvro zei:

De sticker zit toch aan de achterkant, net als het kenteken van de caravan? En de foto is van voren, knappe jongen die dan de sticker of plaat kan zien. Dus kan er geen onderscheid worden gemaakt

Precies wat ik bedoelde!!

Het blijft uiteindelijk natuurlijk allemaal op eigen risico.

Het is zoals Henk zegt, je krijgt een mooie foto thuis gestuurd.... van de voorkant !!!!

Erg jammer dat we niet meer horen hoe dit af gelopen is.....

Erg jammer dat we niet meer horen hoe dit af gelopen is.....
In mijn geval is het ook nog niet afgelopen.

Ben nog in overleg met de dealer.

Dealer geeft overigens nu wel aan dat er maar één soort vaste haak wordt geleverd, namelijk de Bosal. In de afneembare haken, waarvan de kogel blijkbaar wel hoger zit, is keuze uit twee.

Blijft erg jammer dat ze je dit niet bij het bestellen vertellen.

De dealer toont zich helaas alles behalve bereid om een oplossing te bieden. "Volgens Kia Nederland voldoet de haak aan de wettelijke eisen". Ik kan een afneembare haak laten monteren op mn eigen kosten. De vaste haak nemen ze niet terug. Ook zou het vooral aan mijn vouwwagen liggen, in plaats van aan hun trekhaak. Terwijl die gewoon een standaard Alko chassis heeft, waar er tienduizenden van rondrijden in Nederland.

Het moge duidelijk zijn dat ik uitermate teleurgesteld ben over deze houding. Voor mij reden genoeg om mijn volgende auto niet meer bij deze dealer te bestellen.

Ga het nu maar weer bij de leasemaatschappij neerleggen. Nergens in het oriëntatie- en bestelproces is mij duidelijk gemaakt dat de afneembare trekhaken een hogere kogel hebben dan de vaste. Bovendien vind je deze info ook niet in de accessoirebrochure van Kia of in de configuratiemodule op de website van Kia. De dealer beweert telefonisch overigens van wel, maar ik kan het echt nergens terugvinden. Enige wat ik vind is drie foto's van de verschillende trekhaken, die ieder uit een andere hoek genomen zijn en daardoor niet met elkaar kunnen worden vergeleken.

Op 9-7-2019 om 15:50, Selandus zei:

... Nergens in het oriëntatie- en bestelproces is mij duidelijk gemaakt dat de afneembare trekhaken een hogere kogel hebben dan de vaste.

Dat is alleen op dit forum te vinden.

Geklungel met trekhaken door Kia Motors Nederland is inmiddels wel bekend. En de informatievoorziening van Kia Motors Nederland is inderdaad ver onder de maat.

Zo worden bijvoorbeeld de (half)jaarlijkse verhoging van de vaste onderhoudsprijzen niet of veel te laat gepubliceerd en als je er om vraagt dan krijg je de prijslijst van een jaar oud . "De nieuwe lijst is nog niet beschikbaar" (via de chat). Maar de dealers rekenen wel de nieuwe prijzen. Rara.

Over kaartupdates zullen we het helemaal maar niet meer hebben.

Overigens kan ik de dealers ook wel begrijpen. Die blijven met de problemen zitten die KMNL veroorzaakt en klagen ook steen en been over de (geen) hulp van KNML. Alle problemen die KMLN veroorzaakt worden door KMNL over de muur gekieperd naar de dealers toe en die mogen het dan maar op hun kosten oplossen. En als er eens een commentaar heeft, dan wordt als straf gewoon het dealerschap ontnomen.

En na een onderhoudsbeurt aan je Kia stuurt KMNL een enquete om de dealer te beoordelen. Vul je niet het maximale in,. dan wordt de dealer er op aangesproken! Het lijkt Rusland wel.

Maar een enquete hoe er over KMNL gedacht wordt heb ik nog nooit gezien.

Zo goed Kia zelf is, zo slecht is KMNL.

Zojuist, Derrek zei:

Dat is alleen op dit forum te vinden.

Geklungel met trekhaken door Kia Motors Nederland is inmiddels wel bekend. En de informatievoorziening van Kia Motors Nederland is inderdaad ver onder de maat.

Zo worden bijvoorbeeld de (half)jaarlijkse verhoging van de vaste onderhoudsprijzen niet of veel te laat gepubliceerd en als je er om vraagt dan krijg je de prijslijst van een jaar oud . "De nieuwe lijst is nog niet beschikbaar" (via de chat). Maar de dealers rekenen wel de nieuwe prijzen. Rara.

Over kaartupdates zullen we het helemaal maar niet meer hebben.

Overigens kan ik de dealers ook wel begrijpen. Die blijven met de problemen zitten die KMNL veroorzaakt en klagen ook steen en been over de (geen) hulp van KNML. Alle problemen die KMLN veroorzaakt worden door KMNL over de muur gekieperd naar de dealers toe en die mogen het dan maar op hun kosten oplossen. En als er eens een commentaar heeft, dan wordt als straf gewoon het dealerschap ontnomen.

En na een onderhoudsbeurt aan je Kia stuurt KMNL een enquete om de dealer te beoordelen. Vul je niet het maximale in,. dan wordt de dealer er op aangesproken! Het lijkt Rusland wel.

Maar een enquete hoe er over KMNL gedacht wordt heb ik nog nooit gezien. Wellicht kan er eens een poll op dit forum gezet worden.

Zo goed Kia zelf is, zo slecht is KMNL.

Te lage trekhaken is iets van alle tijd. Renault had hetzelfde probleem met de Mégane 3. Renault deed er ook niets aan, het frappante was dat er voorheen een minimum hoogte vastgelegd was waar een trekhaak aan moest voldoen maar dat is een jaar of 10 geleden losgelaten.

Een paar maanden geleden hebben ze de tekst aangepast:

Art. nr: ZKDE99047461

Trekhaak met vaste kogel (excl. kabelset) (voor Niro met trekgewicht). Omdat de kentekenplaat bij dit model laag gemonteerd is, zal de trekhaakkogel bij deze vaste trekhaak wat lager liggen. Dit om er voor te zorgen dat de kentekenplaat nog goed leesbaar is. Indien u een aanhanger of caravan wilt trekken, is het advies de trekhaak met afneembare kogel te kiezen waarbij de trekhaakkogel hoger zit.

https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/ZKDE99047461&modelid=128/

Ik heb een hoge afneembare Mobis trekhaak (de duurdere originele fabricage Kia/Hyundia) en ook deze zit niet voor de kentekenplaat.
Deze blijft er bij mij altijd opzitten, slechts een maal per jaar haal ik hem eraf en maakt de boel goed schoon om het gangbaar te houden.
Was via dit forum op de hoogte van de trekhaak problemen en heb een Mobis trekhaak bedongen. (wat nog niet zo makkelijk ging)

Kia raadt trouwens zelf op hun site aan om hun originele onderdelen MOBIS te gebruiken om de kwaliteit en garantie te waarborgen.:grin:

Een paar maanden geleden hebben ze de tekst aangepast:
Art. nr: ZKDE99047461

Trekhaak met vaste kogel (excl. kabelset) (voor Niro met trekgewicht). Omdat de kentekenplaat bij dit model laag gemonteerd is, zal de trekhaakkogel bij deze vaste trekhaak wat lager liggen. Dit om er voor te zorgen dat de kentekenplaat nog goed leesbaar is. Indien u een aanhanger of caravan wilt trekken, is het advies de trekhaak met afneembare kogel te kiezen waarbij de trekhaakkogel hoger zit.

https://webshop.kia.nl/accessoires/transport/0/ZKDE99047461&modelid=128/

Weet je toevallig wanneer dit is aangepast?

Overigens wel weer bijzonder onhandig dat je deze info niet vindt als je de route volgt via de configurator: https://www.kia-samenstellen.nl/04-extra/61-niro/1560-comfortline-1-6-gdi-hev-a/7891-deep-cerulean-blue/

nee, maar denk al wel langer dan 3 maanden