Ga naar inhoud

Trekhaak te laag voor caravan


Linda en Jos

Aanbevolen Berichten

Vandaag de vaste wiebeltrekhaak laten vervangen door een vaste.. Volgens de monteur was er weinig verschil, maar toen ik er onder keek bleek hij nou wel van eindplaat tot eindplaat te lopen zonder die rare verlengplaten.

Dit moet dus wel steviger zijn, maar heb het nog niet getest. Met de hoogte heb ik nog nooit een probleem gehad, maar ik rij dan ook voornamelijk met een enkelas aanhangertje.

De hoogte is tot strak onder de nummerplaat, meer kun je niet verwachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


19 uur geleden, gjcvro zei:

Volgens de monteur was er weinig verschil....

Oh ja? En hoe heeft deze monteur dan getest dat er "weinig verschil" is met het wiebelen van de nieuwe trekhaak ten opzichte van de oude??????

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...

op 1 september heb ik de Niro Hybrid Executive besteld. Afgelopen maandag hoorde ik van de leasemaatschappij ook dat de auto niet geschikt zou zijn voor het trekken van een caravan.

Heb aangegeven dat de Niro juist hybride trekauto van het jaar is.

Ik hoor nog terug wat de uitkomst is en laat het jullie weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites


op 1 september heb ik de Niro Hybrid Executive besteld. Afgelopen maandag hoorde ik van de leasemaatschappij ook dat de auto niet geschikt zou zijn voor het trekken van een caravan.
Heb aangegeven dat de Niro juist hybride trekauto van het jaar is.
Ik hoor nog terug wat de uitkomst is en laat het jullie weten.
Hoe het uitpakt bij de nieuwe Niro weet ik niet. Ik heb nog het oude model. Met een afneembare haak zou het probleem opgelost moeten zijn. Maandag wordt die hopelijk eindelijk vervangen.
Link naar reactie
Delen op andere sites


14 uur geleden, Niro-Owner zei:

op 1 september heb ik de Niro Hybrid Executive besteld. Afgelopen maandag hoorde ik van de leasemaatschappij ook dat de auto niet geschikt zou zijn voor het trekken van een caravan.

Heb aangegeven dat de Niro juist hybride trekauto van het jaar is.

Ik hoor nog terug wat de uitkomst is en laat het jullie weten.

Dat zou wel heel erg lomp zijn van KIA, het feit dat er 1.300 kg achter mag is een enorme pré t.o.v. die figuren bij Toyota, die dat na al die jaren nog steeds niet lekker op orde hebben. Voor menig persoon reden de Toyota hybrides te laten staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites


13 uur geleden, Selandus zei:
16 uur geleden, Niro-Owner zei:
op 1 september heb ik de Niro Hybrid Executive besteld. Afgelopen maandag hoorde ik van de leasemaatschappij ook dat de auto niet geschikt zou zijn voor het trekken van een caravan.
Heb aangegeven dat de Niro juist hybride trekauto van het jaar is.
Ik hoor nog terug wat de uitkomst is en laat het jullie weten.

Hoe het uitpakt bij de nieuwe Niro weet ik niet. Ik heb nog het oude model. Met een afneembare haak zou het probleem opgelost moeten zijn. Maandag wordt die hopelijk eindelijk vervangen.

Ook in de specificaties van de nieuwe Niro Hybrid staat een trekgewicht van 1300 kg. Dus een caravan met een totaalgewicht tot 1300 kg kun je ook met de nieuwe Niro trekken.

Het valt me wel op dat sommige dealers van alles wat met trekken te maken heeft nogal zenuwachtig worden. Dat heeft, denk ik, te maken met de slechte wiebelhaken die Kia Motors Nederland voor de Niro aan hun heeft geleverd en deze dealers daarna volledig in de steek heeft gelaten toen de problemen zich opstapelden.  Maar die wiebelhaken zijn alleen een probleem bij het gebruik van een fietsdrager en niet voor het trekken van een aanhanger of caravan! Laat toch wel meteen een goede trekhaak onder je Niro monteren (die zijn er inmiddels ook) dan is het toegestane trekgewicht inderdaad een van de sterke punten van de Niro en ook voor mij ook een van de redenen om de Toyota's te laten staan.  Trek nu bijna 3 jaar regelmatig een aanhanger van meer dan een ton gewicht en heb nog nooit eerder in een auto zo prettig met een hanger gereden. En ook fietsdragers zijn geen enkel probleem meer met de Mobis trekhaak.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zou wel heel erg lomp zijn van KIA, het feit dat er 1.300 kg achter mag is een enorme pré t.o.v. die figuren bij Toyota, die dat na al die jaren nog steeds niet lekker op orde hebben. Voor menig persoon reden de Toyota hybrides te laten staan.
Klopt, je zit dan vast aan de RAV4 AWD hybride en dan ben je zo €50k kwijt.
Ford komt straks in de buurt met de Kuga PHEV die mag straks als het goed is 1200kg trekken.
Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uur geleden, meeder zei:

Klopt, je zit dan vast aan de RAV4 AWD hybride en dan ben je zo €50k kwijt.
Ford komt straks in de buurt met de Kuga PHEV die mag straks als het goed is 1200kg trekken.

Voor de prijs van de nieuwe Kuga PHEV heb je ook een Mitsubishi Outlander PHEV, met 1500 kg trekgewicht en 4WD.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 2 weken later...
Hoe het uitpakt bij de nieuwe Niro weet ik niet. Ik heb nog het oude model. Met een afneembare haak zou het probleem opgelost moeten zijn. Maandag wordt die hopelijk eindelijk vervangen.
De vaste Bosal haak is eindelijk vervangen door een afneembare Mobis. Die sluit keurig aan op de onderkant van de kentekenplaat, dus kan in principe ook gewoon blijven zitten.
Link naar reactie
Delen op andere sites


 

Op 9-10-2019 om 18:03, Niro-Owner zei:

op 1 september heb ik de Niro Hybrid Executive besteld. Afgelopen maandag hoorde ik van de leasemaatschappij ook dat de auto niet geschikt zou zijn voor het trekken van een caravan.

Heb aangegeven dat de Niro juist hybride trekauto van het jaar is.

Ik hoor nog terug wat de uitkomst is en laat het jullie weten.

Update...

Er gaat een afneembare trekhaak op gemonteerd worden. Daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn. 
Verwachte levering van de auto is 8 januari 2020. ;-)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


10 uur geleden, Niro-Owner zei:

Er gaat een afneembare trekhaak op gemonteerd worden. Daarmee zou het probleem opgelost moeten zijn. 
Verwachte levering van de auto is 8 januari 2020. ;-)

Dat is mooi. zeker als het een originele Mobis trekhaak wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 3 jaar later...

Vorig najaar een uit Belgie geimporteerde Niro HEV, modeljaar 2020 gekocht.Er zit een vaste trekhaak onder, de Kia (Mobis), modelnummer G5280ADE50.

 Aankomende zomer met de caravan naar het buitenland. De caravan is een Hobby 390, bouwjaar 2020 met een vrij korte dissel. Incl. belading zal deze straks zo’n 1200 kg wegen.

 Ik meet aan de bovenzijde van de kogel van de trekhaak een afstand van 43 cm tot aan de grond.

 Wij zitten straks met 2 volwassenen in de auto. Zware spullen gaan op de bodem achter de voorstoelen. In de kofferbak wat lichte dingen als schoenen en beddengoed en zo.

Op de dissel 2 sportieve fietsjes, niet elektrisch. Kogeldruk zal zo ongeveer rond de 75 kg zijn.

 Zijn er mensen in dit forum die mij nu al kunnen zeggen dat we hiermee probleemloos de verkeersdrempels kunnen nemen? Zakt de Niro erg ver in bij aankoppelen van de caravan? Onze vorige auto was een Ford C-Max. Bovenzijde kogel was 45 cm en daarmee hebben we nooit ‘schurende verkeersdrempels’ gehad….

 Bij de foto’s:

-          Caravan achter de Ford C-Max|
-          Vaste trekhaak Kia/Mobis G5280ADE50

 

 

trekhaak cmax.PNG

trekhaak.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites


Blijft moeilijk te zeggen.

Hangt af van vele factoren; hoogte en vorm van de drempels (zijn overal anders), de afstand laagste punt van de dissel tot aan de weg, etc. Je hebt in ieder geval geen “wiebelhaak”.

Ik heb zelf de originele Mobis met afneembare kogel onder mijn Niro HEV (2017) en rijdt zo nu en dan met een aanhanger met (heel) soms wel iets meer dan (de toegestane) 1400 kg en heb nog geen last gehad van schuren over drempels maar dan zitten er geen mensen achterin.

Bij mijn vorige Rio (2012) sloegen, zeker als er mensen achterin zaten, de veren bij verkeersdrempels door tot de aanslag en daar heb ik sterkere progressieve achterveren onder laten monteren wat het probleem oploste. Bijkomend voordeel hat was de best rijdende Rio is in Nederland.

Maar bij de Niro vond ik dat niet nodig.

aangepast door Derrek
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • 8 maanden later...
Op 17-6-2019 om 21:01, zei Proceed Frankie:

Eens met de vorige spreker.

trekhaak ziet er erg hangend uit op foto 2.

 

nu voor 3e jaar in Kroatië met de Niro en caravan. Idd bij onze korte hoge drempels in Nederland raakt het neuswiel soms de drempel.

 

maar voor de rest, geen centje pijn en de combinatie geeft juist veel vertrouwen met rijden, rechtuit en in de bergen.

 Caravan hangt er nagenoeg horizontaal  achter en de Niro zakt ong. cm of 3/4..

je moet al goed kijken wil je bij de achterwielen verschil zien.

Uw caravan heeft ook wel heel veel overhang voor de wielen. Denk ook dat een andere belading al een stukje  oplossing kan bieden.

 

maar de trekhaak zou ik zeker ook eens naar laten kijken. 

Ben wel benieuwd welke trekhaak je dan hebt. Ik heb de afneembare van Kia (A40V) en wil van de zomer voor het eerst mijn caravan gaan trekken met mij n Niro Phev.

Dit weekend maar even monteren en kijken hoe hoog de kogel zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...