Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Sinds enkele dagen een Sorento gekocht met een kapotte katalysator.

Nou wil ik deze zelf vervangen, lijkt mij redelijk bereikbaar. In het werkplaatshandboek wat ik via dit forum heb kan ik daar weinig over vinden, of ik heb niet goed gezocht. Mijn vraag is de volgende: Kan ik de katalysator er zo tussen uit pakken of moet ik ook het uitlaatspruitstuk demonteren? 
Is het wijs om een katalysator met metalen binnenwerk te monteren en waar zou ik die dan kopen?

Of zal ik de goedkoopste monteren die ik via internet kan vinden omdat ivm het olieverbruik van de sorento's ze toch weer snel stuk gaan?

Geplaatst (aangepast)

Check ook eens deze link over Kat rebuild, van dit forum afkonstig.

Monteren en demonteren schijnt niet zo spannend en onafhankelijk van uitlaatspruitstuk. Wel hopen dat er niks afbreekt door roest. 

Er wordt ook gesproken over de veel voorkomende oorzaak van defect gaan van de kat. Heb je bijv. ook olieverbruik? Want waarom gaat dat ding vaak stuk bij de sorento?

Mijn 3.5 v6 heeft meerdere kats en die zijn na 270.000 km nog niet stuk zover ik weet. Ik verbruik/verbrand ook geen olie.

Screenshot_20200317-210235_Samsung Internet Beta.jpg

aangepast door spostma85
Geplaatst (aangepast)

De 2.4 L hadden ( of hebben nog steeds ) een probleem met te harde zuigerveren die invreten in de cylinderwand en daarmee een zeer hoog olieverbuik veroorzaken. Het eerste wat je daar meestal van merkt - behalve vaak olie bijvullen - is een kapotte katalysator.

Als dat het geval is is het niet verstandig een katalysator te vervangen omdat die net zo snel weer stuk gaat. Je kijkt dan aan tegen een onderblok revisie of een (gereviseerde) ruilmotor. Je zou misschien nog een veel dikkere olie kunnen gebruiken als lapmiddel maar dat kan ook gevolgen hebben, in ieder geval een hoger verbruik.

Ik wilde aanvankelijk ook een 2.4 L omdat ik dacht dat een V6 veel duurder in onderhoud zou zijn ( is ook zo ) maar dat werd ontraden door een collega die toevallig wist van de 2.4 L zuigerveren. Waarschijnlijk hebben alleen de laatste bouwjaren er geen last van. Dat is met de gebreken van de V6 versies ook zo.

aangepast door ArjanS
Geplaatst

Gisteren met de auto gereden, en ineens stopte deze ermee. Wegenwacht moest het relais van de brandstofpomp doorverbinden en dan startte deze perfect.

Het lijkt alsof het relais geen stuurstroom ontvangt. Kan dit een storing zijn of moet ik zoeken naar de massa van het relais? Ik las zoiets op een amerikaans Sorento forum. 

Is er iemand mee bekend met een massa storing op het brandstofpomp relais?

Geplaatst (aangepast)

Als je dat zelf wilt oplossen zul je met een multimeter aan de slag moeten lijkt me.....kijken of iedere pen van de connector die stroom moet krijgen wel stroom krijgt, weerstand van de massa meten enz. Misschien is er een OBDII storingscode ?

Misschien beginnen met zekeringen controleren ( zover de wegenwacht dat al niet deed ) en de connectors schoonmaken van evt oxidatie. En kijken waar de massa kabel aan de carosserie vast zit. Die losmaken, goed schoonmaken en weer bevestigen kan rare electr(on)ische problemen verhelpen.

aangepast door ArjanS
  • Thanks 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...