Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Ik heb zojuist een goede set winterbanden besteld inclusief de stalen velgen ervoor. Niet via de Kia dealer maar een banden boer. Die hadden me geadviseerd om de stalen velg in ET 50 te nemen . Nu zie ik op een velgen afmeting site dat de originele stalen velg normaal et51 is maar ET50 passen er ook op . Moet ik nu de ET50 om laten zetten naar ET 51 velgen of zeggen jullie dat het niets uitmaakt ? Iemand hier ervaring mee ?

Geplaatst

Ok begrepen , zoals het er uit ziet gaat het over 1 mm dat hij verder naar binnen staat . Helemaal top gaat dus geen problemen opleveren.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Geplaatst

Je leest het verkeerd om; je wielen staan 1mm verder naar BUITEN. Dus even controleren of je je spatborden niet raakt aan de binnenkant.
Een hogere ET brengt de wielen naar binnen, met als risico dat het gaat aanlopen op je remklauwen.

Autofabrikanten geven vaak een ET-bereik aan, als je daar binnen blijft is het goed, erbuiten geeft naast kans op aanlopen ook meer slijtage op je wiellagers, omdat de krachten daar op een andere manier op komen te staan.

• Like 1
Geplaatst

Ok dan snap ik het nu echt haha . Maar goed op verschillende wielen sites staat et50 en et51 voor de 16” met et51 als officiële stalen velgen en et50 als officieele afmeting voor de 16” lichtmetaal dus ik ga er vanuit dat het wel goed zit ? Die et50 is ook de maat aanbevolen door mijn normale banden handel . Die zullen het toch wel in een database zien ?

Geplaatst

Dat zal idd in de database staan.
En dan nog kan het aanlopen; de vorm van de band is ook van belang. En de vorm van de spaken kan ook problemen geven.
Maar ik zou gewoon op de wielen-boer vertrouwen...

• Like 1
Geplaatst

Ik heb op andere forums gelezen dat mensen dezelfde velgen die ze op hun ceed uit 2011 hadden op hun nieuwe ceed uit 2018 hadden gezet. Blijkbaar kan dat wel.

Met de stalen velg kan de bolling iets anders zijn waardoor de remklauw kan aanlopen.
Ik ben uiteindelijk voor een set originele stalen velgen voor de ceed 3 gegaan.

Zekere voor het onzekere :) bedankt voor alle hulp!

Geplaatst
Geen probleem vandaag ook nieuwe winterbanden met velg en et waarde van
50e7c9f8d7480578513c324d540dcf3381.jpg

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Ja ik denk dat de 50 wel goed is als het met normale velgen is . Maar met stalen velgen zouden er problemen kunnen zijn. Vanwege de bolling van de velg

Geplaatst

Ja ik denk dat de 50 wel goed is als het met normale velgen is . Maar met stalen velgen zouden er problemen kunnen zijn. Vanwege de bolling van de velg

Oh oké...succes er mee

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst

Nah ik heb al een hele set originele stalen velgen gehaald van Kia voor deze generatie ceed :) goede deal gevonden

• 2 weken later...
Geplaatst
Op 9-1-2021 om 14:12, Luxata zei:

Ik heb zojuist een goede set winterbanden besteld inclusief de stalen velgen ervoor. Niet via de Kia dealer maar een banden boer. Die hadden me geadviseerd om de stalen velg in ET 50 te nemen . Nu zie ik op een velgen afmeting site dat de originele stalen velg normaal et51 is maar ET50 passen er ook op . Moet ik nu de ET50 om laten zetten naar ET 51 velgen of zeggen jullie dat het niets uitmaakt ? Iemand hier ervaring mee ?

Het midden van een velg met ET 50 komt 1 mm naar buiten in vergelijking met ET 51. Bij een verder gelijke velg krijgt de remklauw 1mm meer ruimte dan bij een velg met ET51. Zolang het binnendeel van de stalen velg geen rare bolling (of het ontbreken daarvan) heeft, mag dat dus geen probleem zijn. Grote afwijkingen van de ET waarde leiden tot ander stuurgedrag, maar dat gebeurt (afhankelijk van de auto) pas vanaf 5 à 10 mm verschil.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...