Jump to content

winterbanden Kia Niro EV

Leon Kessels

Recommended Posts

Ik heb mijn Niro af laten leveren met 4-seizoen banden van een goed merk (Vredestein). Part of the deal.

Zou me dan ook eerst afvragen of je wel winterbanden nodig hebt en niet beter voor 4-seizoenbanden kunt gaan. De kwaliteit van de goede 4-seizoenbanden (Vredestein Quatrac, Michelin CrossClimate, Goodyear Vector, etc. is de laatste jaren sterk vooruit gegaan. Ik heb het dus niet over goedkope inferieure banden van een onbekend merk (inferieure winterbanden zijn er overigens ook…). Deze kwaliteit 4-seizoenbanden met sneeuwvlokjes symbool (Let op, geldt niet voor M+S) zijn ook toegestaan in wintersportlanden.

Aparte winterbanden van een goed merk zijn doorgaans nog wel iets beter in sneeuw maar verder maakt het bij andere weertypes geen, zo niet weinig verschil. En ga je wel zo vaak op wintersport of wil je veilig rijden in de winter in de rest van Europa? En sneeuwt het wel zo vaak hier?. Met winterbandenwissel heb je bovendien altijd het probleem welke maand nu de goede wisselmaand is. Heb je net je winterbanden voor € 60,- laten wisselen, wordt het plots toch 20 graden en een veel langere remweg…

Je hebt dus het risico om toch nog een paar weken op “verkeerde” banden te staan en vooral in lente en herfst zijn goede 4-seizoenbanden dan een veiligere keuze dan zomer/winterbanden.

Je hebt ook geen extra set velgen met dure extra TPMS sensoren nodig en ook geen halfjaarlijkse wisselkosten. In ieder geval zijn 4-seizoenbanden dan ook een (veel) voordeligere keuze in Nederland.

• Like 2

Hier ook.

Goodyear Vector 4seasons GEN3 banden onder mijn Niro.

Ik had onder mijn voorgaande auto -ander merk met achterwiel aandrijving- ook deze banden alleen toen nog GEN2.

Van wintersport tot 40+ graden in Zuid Frankrijk, nooit een onveilig moment of gevoel gehad. Aanrader inclusief de eerder genoemde argumenten.

4 uur geleden, zei Hippe lip:

Ik gebruik de Michelin CrossClimate als winterbanden 😜

En daar rijd ik in de zomer ook op.😀

Morgen komen er trouwens vier nieuwe Michelin CrossClimates onder. Er zit weliswaar nog ruim meer dan de verplichte 2 mm onder, maar in de winter wil je wel voldoende profiel hebben. Dus vind ik het welletjes, nu na zo’n 75.000 km en 3½ jaar. Geen slechte score, ondanks dat ik er wellicht nog 5-10k mee door kan rijden, toch? Was het nu voorjaar geweest, dan had ik dat zeker gedaan, maar veiligheid in de winter gaat toch vóór.

Overigens heb ik voor en achter een keer omgewisseld (bij ca. 54.000km). Dat was toen omdat ik last had van cupping en doe boel zo’n herrie ging maken. Alles uitgelijnd, voor en achter gewisseld, de voorbanden een paar keer ‘opgepoetst’ (tractiecontrol uit en eens flink optrekken op een parkeerplaats waar je de ruimte hebt) en de waren weer redelijk glad.

Dat uitlijnen heeft zeker geholpen en omdat het maar een paar tientjes kost laat ik dat nu weer doen. Als ik eraan denk zal ik hier rapporteren of dat werkelijk nodig was, maar zeker de eerste keer is het bij heel wat van onze auto’s bepaald geen luxe geweest. Gewoon direct na aflevering laten doen bij een goeie echte bandenboer (en dus niet bij/door je dealer).

Edited by Hippe lip

Het zou m.i. ook veel beter zijn als Kia de Niro standaard direct met de Michelin CrossClimates bij de dealers zouden afleveren.

Ik begrijp dat de auto's in verschillende landen op verschillende banden worden afgeleverd en Kia in Zuid Korea geen Michelin banden monteerd maar op "transportbanden" worden gezet die na aankomst in het land worden gewisseld met de banden die de importeur bepaald en inkoopt. In Nedelerland de Michelin zomerbanden dus.

Ben zelf groot voorstander geweest van zomer/winterbanden en vanaf 1982 ook gebruikt, maar vanaf 2010 overgstapt op 4-seasons vanwege de genoemde nadelen en kosten van zomer/winterbanden. Mijn Niro is door mijn dealer direct met de Michelin CrossClimate afgeleverd na goede ervaring met de CrossClimate onder mijn voorgaande Kia Rio. Na 5 jaar en ruim 80.000 km (ook een keer voor-achter gewisseld) de CrossClimate nu vervangen door Goodyear 4Seasons G3 (goede test Autoweek) en ook die bevallen prima.

En er zijn nog meer goed geteste 4-seasons als Continental All Seasons Contact, Hankook Kinery 4S2 H7 en onze "eigen" Nederlandse Vredestein Quatrac Pro.

Edited by Derrek

Op 20-10-2022 om 08:53, zei Derrek:

Het zou m.i. ook veel beter zijn als Kia de Niro standaard direct met de Michelin CrossClimates bij de dealers zouden afleveren.

Ik begrijp dat de auto's in verschillende landen op verschillende banden worden afgeleverd en Kia in Zuid Korea geen Michelin banden monteerd maar op "transportbanden" worden gezet die na aankomst in het land worden gewisseld met de banden die de importeur bepaald en inkoopt. In Nedelerland de Michelin zomerbanden dus.

Ben zelf groot voorstander geweest van zomer/winterbanden en vanaf 1982 ook gebruikt, maar vanaf 2010 overgstapt op 4-seasons vanwege de genoemde nadelen en kosten van zomer/winterbanden. Mijn Niro is door mijn dealer direct met de Michelin CrossClimate afgeleverd na goede ervaring met de CrossClimate onder mijn voorgaande Kia Rio. Na 5 jaar en ruim 80.000 km (ook een keer voor-achter gewisseld) de CrossClimate nu vervangen door Goodyear 4Seasons G3 (goede test Autoweek) en ook die bevallen prima.

En er zijn nog meer goed geteste 4-seasons als Continental All Seasons Contact, Hankook Kinery 4S2 H7 en onze "eigen" Nederlandse Vredestein Quatrac Pro.

Ik begrijp dat de auto's in verschillende landen op verschillende banden worden afgeleverd en Kia in Zuid Korea geen Michelin banden monteerd maar op "transportbanden" worden gezet die na aankomst in het land worden gewisseld met de banden die de importeur bepaald en inkoopt. In Nedelerland de Michelin zomerbanden dus

Ik heb dit met de lokale dealer in zwolle besproken en deze ontkent dit. Auto's voor nederland komen op de michelin zomerbanden vanaf de boot.

23 uur geleden, zei marcel112:

Ik heb dit met de lokale dealer in zwolle besproken en deze ontkent dit. Auto's voor nederland komen op de michelin zomerbanden vanaf de boot.

Dan kan de importeur met de fabriek afspreken om de auto's met 4 seizoenbanden (bijv Micheling CrossClimates) te verschepen. Toch?

Of mss wel de klant de keuze laten. Nog beter :)