Ga naar inhoud
Onderdelenshop24.com

Laadvermogen (bij benadering) berekenen

Ga naar de oplossing Opgelost door jwv,

Aanbevolen Berichten

Geplaatst (aangepast)

In de app zie ik de volgende gegevens;
- % soc
- Tijd tot 100% soc

Verder weten we de capaciteit van het accupack 64Kwh

Volgens mij moet het dan toch mogelijk zijn om een rekensom er tegenaan te houden om te berekenen wat de laadstroom is?

Ik heb het volgende verzonnen, maar ik vermoed dat dit nog niet klopt
((64 * (100 - percentage geladen)/100) / aantal uren nog te laden = Laadstroom in Kw...
^^^ nog te laden hoeveelheid KwH ^^^^

Kan iemand die wat meer verstand heeft van KW en Kwh dit bevestigen of ontkrachten dat dit de juiste berekening is?

aangepast door Richardv
Geplaatst
In de app zie ik de volgende gegevens;
- % soc
- Tijd tot 100% soc

Verder weten we de capaciteit van het accupack 64Kwh
Volgens mij moet het dan toch mogelijk zijn om een rekensom er tegenaan te houden om te berekenen wat de laadstroom is?
Ik heb het volgende verzonnen, maar ik vermoed dat dit nog niet klopt
((64 * (100 - percentage geladen)/100) / aantal uren nog te laden = Laadstroom in Kw...
^^^ nog te laden hoeveelheid KwH ^^^^

Kan iemand die wat meer verstand heeft van KW en Kwh dit bevestigen of ontkrachten dat dit de juiste berekening is?

Helaas loopt de laadstroom niet lineair aan de snel ( dc ) lader nog veel minder en je hebt ook nog te doen met rond de 10% laad verliezen .

De meeste laadpalen geven het laadvermogen overigens aan op de display .

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Geplaatst
22 uur geleden, Bram E-Niro zei:

Helaas loopt de laadstroom niet lineair aan de snel ( dc ) lader nog veel minder en je hebt ook nog te doen met rond de 10% laad verliezen .

De meeste laadpalen geven het laadvermogen overigens aan op de display .

Ik snap wat je bedoeld, daarom ook bij benadering.
En het gaat juist om de AC lader.
Ik moet publiek laden, en als er een zoe of een ipace op dezelfde paal staat, zakt de laadstroom naar 1,5/2Kw,.
In de Kia app zie ik dan in resterende tijdsduur omhoog schieten, dus ergens zou er wel een berekening op los gelaten moeten kunnen worden zou ik dan verwachten?

Publieke AC laders geven geen KW weergave..

Geplaatst
Ik snap wat je bedoeld, daarom ook bij benadering.
En het gaat juist om de AC lader.
Ik moet publiek laden, en als er een zoe of een ipace op dezelfde paal staat, zakt de laadstroom naar 1,5/2Kw,.
In de Kia app zie ik dan in resterende tijdsduur omhoog schieten, dus ergens zou er wel een berekening op los gelaten moeten kunnen worden zou ik dan verwachten?

Publieke AC laders geven geen KW weergave..

Publieke laadpalen zijn bijna altijd 11 kw over 3 fase .

Dus als jij ook 3 fase laad en er kom een 2e auto laden hou je de helft over lijkt me 5,5 kw .

Laad je op 1 fase haal je max 3,6 kw alleen . Komt er een ander bij hou je daar de helft van over 1,6 kw .

Geplaatst

Theoretisch klopt het..
Ik doe 1 fase laden, heb een 2019 versie. Een ipace of zoe is 3 fase... en dan houd ik inderdaad 1.5/2 over.

Maar ervaring heeft gebleken dat het vermogen flink fluctueert.. Bijvoorbeeld. theoretisch zou ik met 1 fase geen 4.7 KW moeten kunnen halen.. en toch bij 1 van de palen (de andere niet) haal ik die snelheid... (in frankrijk trouwens 7KW), Bij een Tesla aan dezelfde paal samen, haal ik 4.0 (volgens het auto display)
Ik begrijp dat de formule tot berekenen nog niet is gevonden ;-)

Geplaatst
Theoretisch klopt het..
Ik doe 1 fase laden, heb een 2019 versie. Een ipace of zoe is 3 fase... en dan houd ik inderdaad 1.5/2 over.
Maar ervaring heeft gebleken dat het vermogen flink fluctueert.. Bijvoorbeeld. theoretisch zou ik met 1 fase geen 4.7 KW moeten kunnen halen.. en toch bij 1 van de palen (de andere niet) haal ik die snelheid... (in frankrijk trouwens 7KW), Bij een Tesla aan dezelfde paal samen, haal ik 4.0 (volgens het auto display)
Ik begrijp dat de formule tot berekenen nog niet is gevonden ;-)

Als je bij sommige palen wel meer dan 3,6 kw kunt laden is dat waarschijnlijk een 22kw paal dit kun je overigens mooi op de shell recharge app zie .

Palen bij bedrijven kunnen ook loadbalacing hebben wat voor een constante aangepaste laadstoom zorgt .

De formule is er gewoon . Vermogen is spanning maal stroom . Alleen zijn er veel factoren die de laadstroom bepalen :

Soc van je accu .

Vermogen en aantal fase van je boordlader.

Vermogen dat de paal beschikbaar verklaard aan je boordlader.

En zelfs de spanning van het net zal iets invloed hebben aangezien de stroom vast op een bepaalde max is ingesteld .

• Oplossing
Geplaatst

@Richardv ik heb de volgende formule in mijn domoticasysteem:

var Number deltaSoC = (kia_charge_start_battery.state as Number) - (kia_battery.state as Number)
var Number deltaHours = ((kia_charge_start_time.state as Number) - now.millis) / 3600000
var Number totalCap = 64 * 1.1 // 64kWh capacity of e-Niro + 10% buffer / loss
kia_charge_speed.postUpdate(((totalCap / 100) * deltaSoC) / deltaHours)

Nauwkeurigheid gaat verloren doordat de app (oude app voor MY19, MijnKia) niet op hetzelfde moment een update doorgeeft en doordat je enkel een afgerond percentage hebt. Bij langer laden komt het dichter in de buurt van de echte waarde.

• Like 1
Geplaatst
Op 15-3-2021 om 22:46, jwv zei:

@Richardv ik heb de volgende formule in mijn domoticasysteem:

var Number deltaSoC = (kia_charge_start_battery.state as Number) - (kia_battery.state as Number)
var Number deltaHours = ((kia_charge_start_time.state as Number) - now.millis) / 3600000
var Number totalCap = 64 * 1.1 // 64kWh capacity of e-Niro + 10% buffer / loss
kia_charge_speed.postUpdate(((totalCap / 100) * deltaSoC) / deltaHours)

Nauwkeurigheid gaat verloren doordat de app (oude app voor MY19, MijnKia) niet op hetzelfde moment een update doorgeeft en doordat je enkel een afgerond percentage hebt. Bij langer laden komt het dichter in de buurt van de echte waarde.

Thanks, dat was waar ik inderdaad naar op zoek was.
Ik ga hem ook verwerken in mijn homeautomation ;-)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Als u al een account hebt, meld u dan nu aan om te posten met uw account.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

• Nieuwe Aanmaken...